در حالی روز گذشته شرح مصوبه اخیر دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات ماشین این پرسش مطرح است که وظیفه افرادی که
وظیفه خریداران خودروهای وارداتی چیست!؟
عبارات مهم : ماشین
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به تاریخ سی ام خرداد ماه بروزترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را جهت اجرا به شرکت توسعه تجارت ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ای کالا که مشمول بر بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. ماشین نیز جزو کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دارد.
ممنوع شدن واردات ماشین در حالی است که “پیش فروش” یکی از روش های عرضه مرسوم و پرطرفدار ماشین در کشور عزیزمان ایران است بنابراین می توان حدس زد که در حال حاضر شرکت های واردکننده ماشین تعداد قابل توجهی ماشین را پیش فروش کرده و تمام پول یا پیش پرداخت آن را از خریداران دریافت کرده اند. در این شرایط این پرسش مطرح است که وظیفه خریداران این خودروها چیست؟.
وظیفه خریداران خودروهای وارداتی چیست!؟
البته اگرچه واردات ماشین از روز گذشته ممنوع شده است ولی مطمئنا شرکت های واردکننده ماشین علاوه بر خودروهایی که در انبارها دارند تعدادی ماشین نیز در مرحله واردات و ترخیص از گمرک دارند و قاعدتا باید با استفاده از این خودروها، تعهدات خود را پوشش داده و خودروهای فروخته شده است را به خریداران تحویل دهند.
همچنین در مواردی که شرکت واردکننده ماشین دیگر خودرویی جهت تحویل به خریداران ندارد، باید براساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، پول دریافتی از مشتری را به اضافه سود همکاری آن ظرف حداکثر ۲۰ روز به مشتریان بازگردند.
در حالی روز گذشته شرح مصوبه اخیر دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات ماشین این پرسش مطرح است که وظیفه افرادی که
در این زمینه با توجه به سوابق بدحسابی شرکت های واردکننده ماشین و مواردی که در زمینه تاخیر در تحویل ماشین یا پرداخت پول مشتریان از سوی شرکت های واردکننده ماشین وجود دارد، بهتر است که نهادهای نظارتی به خاص شرکت حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده است و با بررسی قراردادهای فروش واردکنندگان ماشین و همچنین کنترل موجودی انبار این شرکت ها، مواظبت کنند که شرکت های واردکننده ماشین به جای تحویل خودروهای موجود در انبار به مشتریان، آنها را با قیمت های آن چنانی در بازار آزاد عرضه نکنند.
همچنین باید مواظبت شود که شرکت های واردکننده ماشین پول دریافتی از مشتریان را نزد خود بلوکه نکرده و با تاخیر بازپس ندهند لیکن در گذشته سابقه داشته که این شرکت ها در صورت انصراف مشتریان از خرید، پول دریافتی را با چندینه ماه تاخیر بازپس می دادند.
در این شرایط عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه اقدام دولت در ممنوعیت واردات ماشین اقدام درستی هست، اظهار می کند: با این حال دولت همان طور که به درستی واردات ماشین را ممنوع کرد باید مواظبت کند که حقوق کسانی که پیش از این خودروهای وارداتی را خریداری نکرده اند پایمال نشود.
وظیفه خریداران خودروهای وارداتی چیست!؟
امیرحسن کاکایی ادامه می دهد: متاسفانه شرکت های واردکننده ماشین پرونده ای قطور از تخلفات دارند همان طور که شاهد بودیم هم در چند ماه اخیر و هم در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ خودروهایی که با قیمت ارز دولتی وارد کرده بودند را با قیمت ارز آزاد فروختند.
وی تصریح می کند: دولت باید مواظبت کند که تا دانه آخر خودروهای موجود در انبار شرکت های واردکننده ماشین به خریداران تحویل داده شود و در مواردی که موجودی انبارها به اتمام رسیده و احیانا خریدارانی مانده اند که دیگر خودرویی جهت تحویل به آنها وجود ندارد، پول پرداختی آنها به اضافه سود همکاری متعلقه در مناسب ترین وقت به آنها بازپس داده شود.
در حالی روز گذشته شرح مصوبه اخیر دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات ماشین این پرسش مطرح است که وظیفه افرادی که
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار می کند: ممنوع شدن واردات ماشین اقدام درست و به موقعی بود ولی دولت باید مواظبت کند که سودجویی بعضی شرکت های واردکننده ماشین با کارها احتمالی همچون عرضه ماشین با قیمت های بالاتر در بازار آزاد و تاخیر در بازپس دادن پول مشتریان، باعث متضرر شدن مصرف کنندگان از یک تصمیم درست و به جا نشود.
وظیفه خریداران خودروهای وارداتی چیست!؟
واژه های کلیدی: ماشین | ممنوع | واردات | ممنوعیت | وارداتی | خودروهای وارداتی | بازار خودرو