تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد / آیت‌الله موسوی بجنوردی

اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ ‌مشکلی ندارد. 

ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد / آیت‌الله موسوی بجنوردی

آیت الله موسوی بجنوردی: ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد

عبارات مهم : اسلام

اگر حضور زنان در ورزشگاه ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ مشکلی ندارد.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در تصویر العمل به سخنان دادستان کل کشور در خصوص حضور زن ها در ورزشگاه آزادی و مساله تایید یا عدم تایید مراجع جهت حضور زنان در ورزشگاه ها گفت: عدم اجازه به زنان جهت حضور در ورزشگاه ها قانون نیست.

روزنامه آرزوی بزرگ مصاحبه ای با آیت ا… سید محمد موسوی بجنوردی به شرح زیر انجام داده است:

ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد / آیت‌الله موسوی بجنوردی

در ابتدای انقلاب هنگامی که راجع به مسائلی مانند عدم ورود زنان به ورزشگاه ها تصمیم گیری می شد آیا این تصور وجود داشت که ممکن است نسل های بعدی دغدغه های جدیدی در این زمینه پیدا کنند و خواستار حضور در ورزشگاه ها شوند؟

عدم اجازه به زنان جهت حضور در ورزشگاه ها قانون نیست. هنگامی که مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده باشد که باید قانونی را تصویب کند که زنان نباید به ورزشگاه بروند، می توان بیان کرد که عدم حضور زنان در ورزشگاه ها به یک قانون عمومی و مورد نیاز الاجرا تبدیل شده است است.

اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ ‌مشکلی ندارد. 

براساس اصل«اصاله الاباحه» در اسلام همه چیز مباح هست، مگر اینکه شرع مقدس آن را به مصلحت ندانسته و آن را حرام اعلام کرده هست. قانونگذار اسلام نیز یا پیامبر(ص) یا ائمه اطهار هستند که حکم خدا را اجرا می کنند. در نتیجه حضور زنان در ورزشگاه ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ مشکلی ندارد. با این وجود این حضور نباید با پرسشها غیرشرعی و غیراخلاقی همراه شود.

بدون شک اگر این حضور به پرسشها غیراخلاقی و غیرشرعی همراه شود، جایز نیست.تماشای مسابقه های فوتبال جهت زنان فی النفسه هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مساله مخالف است باید علت دینی و شرعی جهت این مساله بیاورد که در شرع هیچ دلیلی جهت این مساله وجود ندارد.در اسلام آمده:«کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا می کند آن را به صلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد.

مخالفان حضور زنان در ورزشگاه عنوان می کنند که اگر زنان و مردان در فضای هیجانی ورزشگاه درکنار هم قرار بگیرد کنترل جمعیت از بین می رود و ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که مناسب جامعه اسلامی نیست. نظر شما در این زمینه چیست؟

هیچ دلیلی جهت این مساله نیست. اگر زنان در جایگاه مخصوص خود و در برابر مردان نیز در جایگاه خود قرار داشته باشند و هر دو مسابقه را تماشا کنند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. بعد اگر اوضاع به این شکل باشد باید بیان کرد که زنان به بازار هم نباید بروند. نباید فرض را بر این بگیریم که هر فردی در حال گناه کردن هست. ما باید با دید مثبت و سازنده به ملت کشور عزیزمان ایران نگاه کنیم. ملت کشور عزیزمان ایران یک ملت مسلمان و متعهد به اسلام است.

ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد / آیت‌الله موسوی بجنوردی

همین مردم بودند که انقلاب کردند و بعد از آن هشت سال با دشمن جنگ کردند و در نهایت نیز به پیروزی رسیدند. نباید ملت کشور عزیزمان ایران را کوچک در نظر بگیریم. در شرایط کنونی کشور عزیزمان ایران متعهد ترین کشور به قوانین اسلامی هست. این در حالی است که کشورهای دیگر قوانین اسلامی را به خوبی اجرا نمی کنند.

یکی از دغدغه های مخالفان حضور زنان در ورزشگاه ها این است که مراجع و علما با این اقدام موافق نیستند. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ ‌مشکلی ندارد. 

کسانی که چنین مسائلی را مطرح می کنند حتما به مراجع گزارش اشتباه داده اند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد بعضی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کرده اند که اگر چنین اجازه ای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت می گیرد و پرسشها اخلاقی از بین می رود.

این در حالی است که اگر صورت مساله به صورت حقیقی جهت مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان ومردان در ورزشگاه ها از هم فاصله دارد و هیچ مساله غیراخلاقی صورت نمی گیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد.

ورود زنان به ورزشگاه مسئله شرعی ندارد / آیت‌الله موسوی بجنوردی

کسی که به ورزشگاه می رود قصد دارد یک مسابقه ورزشی را تماشا کند و از آن لذت ببرد. بعد از آخر مسابقه نیز در مسیری که جهت وی تعیین شده است حرکت می کند و ورزشگاه را ترک می کند. در نتیجه کسی با نیت غیراخلاقی و غیرشرعی به ورزشگاه نمی رود. به همین علت نیز نمی توان قبل از اینکه اتفاقی رخ بدهد، قضاوت کرد.کسانی که حضور زنان در ورزشگاه ها را حرام اعلام می کنند و اجازه چنین کاری را نمی دهد اگر در واقعیت اسلام چنین مساله ای وجود نداشته باشد در آخرت باید پاسخگو باشند که آیا با این مساله مخالفت کرده اند.

مخالفان حضور زنان در ورزشگاه ها عنوان کرده اند که حضور زنان در ورزشگاه مسئله شرعی دارد. آیا از نظر شما این مساله مسئله شرعی دارد؟

نفس حضور زنان در ورزشگاه مسئله شرعی ندارد. با این وجود این حضور نباید با مفسده و پرسشها غیراخلاقی همراه باشد. اگر این حضور با پرسشها غیراخلاقی همراه شود مسئله شرعی دارد. در نتیجه کسی نمی تواند عنوان کند که حضور زنان با رعایت پرسشها شرعی و اخلاقی مسئله شرعی دارد و حرام هست. تعیین حلال و حرام بودن پرسشها دست افراد نیست و متعلق به خداوند متعال است که در دین مبین اسلام ذکر شده است است.

آیا این ظرفیت و آگاهی در جامعه ما به وجود آمده که زنان نیز در کنار همدیگر به ورزشگاه ها رفته و مسابقه های ورزشی را از نزدیک تماشا کنند؟

در شرایط کنونی این آگاهی در جامعه به وجود آمده هست. علت علاقه زنان جهت حضور در ورزشگاه ها تماشای مسابقه های ورزشی از نزدیک است و کسی به دنبال نشانه دیگری نیست. در نتیجه زنانی که تصمیم می گیرند جهت تماشای مسابقه ورزشی از نزدیک به ورزشگاه بروند همه پرسشها اخلاقی و شرعی را رعایت خواهند کرد.

پس از آخر مسابقه نیز با حفظ شئونات اسلامی ورزشگاه را ترک خواهند کرد. در حین تماشای مسابقه ورزشی نیز زنان نباید رفتاری از خود نشان بدهند که باعث جنبش دیگران شود. در نتیجه ما باید بین نفس حضور و حضوری که منجر به معصیت می شود، تفکیک قائل شویم.

حضور زنان در ورزشگاه در کشور عزیزمان ایران چه تفاوت هایی با جوامع دیگر که در این زمینه محدودیتی در نظر نگرفته اند دارد؟آیا باید بین این حضور تفکیک قائل شد؟

نفس حضور زنان در ورزشگاه هیچ تفاوتی با کشورهای دیگر ندارد. به شرطی که هیچ مفسده و واکنش‌ها غیراخلاقی از مردان و زنان در ورزشگاه سر نزند. اگر قرار باشد حضور زنان در ورزشگاه در جامعه اسلامی باعث مفسده و پرسشها غیرشرعی شود نمی توان از کنار این مساله به سادگی گذشت.

این اوضاع تنها در ورزشگاه ها مصداق ندارد و ممکن است در هر جای دیگری صورت بگیرد. در نتیجه نفس حضور نمی تواند تعیین کننده باشد، بلکه کیفیت حضور و پیامدهای اخلاقی و شرعی که به همراه دارد حائز اهمیت است.اگر این حضور همراه با رعایت شئونات اسلامی باشد هیچ اشکالی ندارد و اسلام چنین مساله ای را مجاز می داند.

اسلام هیچ منافاتی با عدالت و آسایش مردم ندارد و همواره با دوستی با مردم واکنش‌ها می کند. اسلام به عفت و نجابت زن اهمیت می دهد و قصد دارد از معصیت جلوگیری کند. اسلام با خوش حالی مردم مخالف نیست و قصد ندارد جلوی خوش حالی مردم را بگیرد. اسلام با جلسه معصیت و حضور زنان و مردان در چنین جلساتی مخالف است.

چه توصیه ای به مسئولان در این زمینه دارید؟آیا مسئولان باید شرایط حضور زنان را در ورزشگاه ها فراهم کنند؟

بنده در مقامی نیستم که به مسئولان در این زمینه توصیه کنم. با این وجود چون شما در این زمینه از من پرسیدید من هم به عنوان یک طلبه نظر خود را بیان کردم. برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نه تنها اشکالی ندارد، بلکه جهت خوش حالی و ایجاد نشاط در جامعه مورد نیاز هست. با این وجود تماشای مسابقه های ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند.

در جلسات روضه و حسینیه ها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات اسلامی خدشه دار شود به عزاداری یا مولودی خوانی می پردازند. این اوضاع باید در ورزشگاه ها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردم با حفظ شرعیات مسابقه های ورزشی را تماشا کنند.

بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی به وسیله زنان می تواند به انگیزه زیاد مسئولان جهت دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان جهت حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از پرسشها حل می شود و در نتیجه شرایط جهت حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد.

در بعضی از مراسم های مذهبی ریخت و پاش به چشم می خورد. جهت جلوگیری از ریخت و پاش ها در مراسم های مذهبی چه باید کرد؟

مراسم های مذهبی و به خصوص مراسم های عزاداری سید الشهدا(ع) جهت بقا و تعالی اسلام مورد نیاز و مهم هست. بدون شک بقای دین اسلام به خون سید الشهدا و محرم هست. در نتیجه هر جا عزاداری جهت امام حسین(ع) صورت می گیرد جهت بقای اسلام و تشیع هست. پیامبر اسلام فرمودند:«حسین منی و انا من الحسین». این سخن به معنای این است که اسلام بر قیام و خون امام حسین(ع) بنا شده است هست. در نتیجه تا زمانی که نام امام حسین(ع) در کشور عزیزمان ایران وجود داشته باشد پرچم اسلام نیز برافراشته خواهد بود.به همین علت نیز هر کسی که قصد داشت بساط اسلام را در کشور عزیزمان ایران برچیند نخستین کاری که کردند عزاداری امام حسین(ع) را متوقف یا محدود کرد.

رضا شاه نخستین کاری که جهت مقابله با اسلام کرد این بود که اجازه نداد عزاداری جهت امام حسین(ع) برگزار شود. این اوضاع در عراق و در زمانی که بنده در نجف حضور داشتم نیز وجود داشت. زمانی بنده در نجف حضور داشتم صدام عزاداری جهت امام حسین(ع) را ممنوع کرد و اجازه نداد که شیعیان و مسلمانان دنیا جهت امام حسین(ع) عزاداری کنند.

با این وجود در بعضی مراسم ها به عزاداران غذا یا چیزهای دیگر داده می شود که به علت اینکه به نام امام حسین(ع) است قابل احترام هست. هر مجلسی که به نام امام حسین(ع) برگزار شود جهت بقای اسلام است و در نتیجه قابل احترام است.این مجالس قطعا مورد تایید امام زمان(عج) است و بنده احتمال می دهم که ایشان در بعضی از این مجالس حضور داشته باشد.

چرا گرایش جوانان جامعه به سمت اینترنت زیاد شده است است؟ آیا بعضی محدودیت های اجتماعی باعث این گرایش نشده است؟چه آسیب هایی در حضور جوانان در اینترنت مشاهده می کنید؟

حضور جوانان و افراد جامعه در اینترنت باید همراه با آگاهی و علم به ماهیت آن باشد. توصیه دیگر اینکه خانواده های ایرانی باید این مساله را در نظر داشته باشند که به همان شکل که در فضای واقعی اجازه نمی دهند محرم با نامحرم ارتباط داشته باشد این اوضاع در اینترنت نیز وجود دارد و نباید اجازه بدهند روابط محرم و نامحرم در اینترنت به صورت آزادانه برقرار شود. ما نباید به صورت خشک و سلبی با مردم برخورد کنیم ، بلکه باید در این زمینه با مردم و جوانان جامعه دیالوگ برقرار کنیم. توصیه دیگر اینکه بعضی از اینترنت جهت واکنش‌ها غیراسلامی مانند کشف حجاب زنان استفاده می کنند.

بدون شک نشانه کسانی که اینترنت را به این شکل تبلیغ می کنند و در اختیار جوانان قرار می دهند مقابله با اسلام است تا حجاب و اخلاق اسلامی در اینترنت وجود داشته باشد استفاده از اینترنت اشکال ندارد ولی زمانی که کشف حجاب صورت می گیرد باید با این مساله برخورد شود. مساله مهم دیگر اینکه اینترنت روی خانواده ها تاثیرگذار بوده و ما مشاهده می کنیم که دوستی بین همسر و والدین و فرزندان در محیط خانواده به علت استفاده از اینترنت کمرنگ تر از گذشته شده است است.

زن و مرد باید در محیط منزل عاشق و معشوق باشند و به اندازه ای به هم علاقه داشته باشند که هیچ چیز نتواند جای آنها را جهت یکدیگر پرکند. توصیه اسلام به خانواده ها و به خصوص به زن و مرد این است که احترام و علاقه به یکدیگر را با هیچ چیز معاضه نکنند. بدون شک خانواده ای که در آن علاقه و دوستی بین زن و مرد و والدین و فرزندان وجود داشته باشد از هر آسیبی در امان خواهد بود.

واژه های کلیدی: اسلام | اسلامی | مسابقه | اینترنت | ورزشگاه | حجاب اسلامی | جامعه اسلامی | مجلس شورای اسلامی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو