تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری مرز بین تبلیغ و وحشت

از چند روز قبل پوستر تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» با تصویر بازیگر «چطوری ایرانی؟» در پردیس سینمایی کوروش راه اندازی شده است و بنا بود در جهت جذب مخاطب و کمک به فر

مرز بین تبلیغ و وحشت

مرز بین تبلیغ و ترس

عبارات مهم : تبلیغ

از چند روز قبل پوستر تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» با تصویر بازیگر «چطوری ایرانی؟» در پردیس سینمایی کوروش راه اندازی شده است و بنا بود در جهت جذب مخاطب و کمک به فروش این فیلم؛ اکران ویژه ای با حضور بازیگر نقش داعشی فیلم صورت گیرد. نکته ای که تقریبا در تمام نمایش های ویژه فیلم ها صورت می گیرد و اصلا چیز عجیبی نیست. ولی روز دوشنبه ماجرای این اکران ویژه ابعاد دیگری پیدا کرد. تعدادی از بازیگرهای داعشی فیلم «به غیراز جوزف سلامه بازیگر اصلی به وقت شام با دیالوگ معروف چطوری ایرانی؟» در نقش و کاراکتر اصلی خود با لباس خاص نیروهای تکفیری در ساعات شلوغ و پرتردد مجتمع تجاری کوروش ابتدا سوار بر اسب در محوطه بیرونی ظاهر می شوند و سپس به داخل مجموعه آمده و طی حرکت نمایشی برای فیلم «به وقت شام» تبلیغ می کردند.

اما تصاویر منتشرشده درفضای مجازی حکایت دیگری داشت؛ این حرکات در ساعات شلوغ مجتمع بیشتر از اینکه حالت تبلیغاتی به خود بگیرد هم باعث وحشت و اضطراب مردم عادی و مخاطبان سینمایی شده است بود و هم نشان دهنده این نکته بود که چه راحت مرز تبلیغ و وحشت مردم خدشه دار می شود.

در همین زمینه به سراغ علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کوروش و رییس کانون پخش کنندگان رفتیم و از او در مورد نحوه تبلیغ فیلم «به وقت شام»در این مجتمع پرسیدیم که او گفت: «اساسا هرگونه تبلیغی که در جهت معرفی یک فیلم و دعوت مردم به سالن های سینمایی برای تماشای فیلم ها باشد را ما می پذیریم چون قرار ما بر این است که از سینما حمایت کنیم. به عنوان نمونه برای نمایش فیلمی از صبح تا شب سالن ها را باز می گذاریم تا عوامل فیلم بتوانند برای فیلم ارزش تبلیغ کنند.»

سرتیپی که پخش کننده فیلم «به وقت شام» هم است با اشاره به اینکه در جریان کم و کیف تبلیغات فیلم «به وقت شام» در پردیس کوروش نبوده به «اعتماد» توضیح داد: «من هم به سهم خودم از مردمی که دچار رعب و وحشت شدند عذرخواهی می کنم. ولی باید بگویم که اول از همه من در جریان این ابعاد ماجرا نبودم و دوم اینکه کلیپی که در فضای مجازی منتشرشده بیشتر در جهت تشویش اذهان عمومی بوده. شما به فیلم های اصلی نگاه کنید خواهید دید که مردم به این صحنه های نمایشی نگاه می کنند و کنار این بازیگران حرکت می کنند.»

وی کل وقت اجرای این نمایش را نیم ساعت دانست و افزود: «بدون در نظر گرفتن درست یا غلط بودن این وجه از تبلیغات، فروش فیلم «به وقت شام» طی یکی دو روز گذشته افزایش داشته است.»

سرتیپی توضیح داد: «واقعا نمی دانستیم ابعاد ماجرا این گونه هست؛ قبل از اجرای این نمایش رادیوهای داخلی پردیس به کرات اعلام کردند که قرار است نمایشی با حضور بازیگران داعشی فیلم «به وقت شام» صورت بگیرد و همه چیز از پیش آماده بود و مردم می دانستند قرار است نمایش اجرا شود.»

اما تیغ تیز این حرکت تبلیغاتی بیش از هرکسی بر تن شخص حاتمی کیا فرورفت. با وجود اینکه می توان متصور بود که ابراهیم حاتمی کیا در جریان این شو تبلیغاتی نبوده، ولی صفحات مجازی سرشار از انتقاداتی بود که به خالق «آژانس شیشه ای» می شد.

بااین حال حاتمی کیا صبح دیروز نامه ای را منتشر کرد ضمن اعلام بی خبری از ماجرا از عموم مردم و کسبه پردیس کوروش عذرخواهی کرد: «تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیندازند نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله ام نبود و من بی خبر بودم. عزیزانِ آزرده خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال مان کنید.»

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که از نوروز امسال که فیلم «به وقت شام» در سطح سینماهای ایران اکران شده است تلویزیون در ساعات پرمخاطب خود برای تبلیغ این فیلم صحنه های خشونت آمیز داعش را به کرات پخش کرده و از طرف دیگر عنوان سریالی تحت عنوان پایتخت هم در همین مسیر بود و تبلیغات شهری هم مزین به تصاویر داعش بود. با این حال این نامه حاتمی کیا چندان برای برخی از منتقدان قانع کننده نبود و بعضی اعتقاد بودند که اگر حضور نیروهای داعشی به نوعی تبلیغ برای فیلم به وقت شام بوده بعد برای معرفی فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی در پایتخت کشور عزیزمان ایران چه اتفاقی خواهد افتاد؟

و نکته آخر اینکه به نظر می رسد تیم تبلیغاتی «به وقت شام» از نمونه محیطی سریال پرطرفدار گیم آف ترونز به شیوه ای خام بهره بردند.

مرز بین تبلیغ و وحشت

روزنامه اعتماد

واژه های کلیدی: تبلیغ | نمایش | تبلیغات | سینمایی | تبلیغات شهری | اخبار فرهنگی و هنری

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو