تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می‌گفت تا انقلاب هست، من هم هستم ، نعمت احمدی

آزادی مشروط جزو حقوق محکومان و جزو وظایف زندان و قاضی اجرای احکام هست. قاضی اجرای احکام و زندان تشخیص می‌دهد که آیا محکومی متنبه شده؟ سؤال اینجاست قاضی چگونه می

مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می‌گفت تا انقلاب هست، من هم هستم ، نعمت احمدی

نعمت احمدی: مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می گفت تا انقلاب هست، من هم هستم

عبارات مهم : ایران

آزادی مشروط جزو حقوق محکومان و جزو وظایف زندان و قاضی اجرای احکام هست. قاضی اجرای احکام و زندان تشخیص می دهد که آیا محکومی متنبه شده؟ سؤال اینجاست قاضی چگونه می خواهد با آزادی مشروط فردی موافقت کند که متواری شده است بود و او را از مخفیگاهش بیرون کشیدند و جهت اجرای حکم بردند؟ افرادی را می شناسیم که ۱۰ سال یا ۸ سال و زیاد پشت میله ها گذراندند.

خوشحالم از این که مجازات آقای مرتضوی باعث تنبه کسانی شود که می درخواست کردند جا پای مرتضوی بگذارند. مرتضوی به خودش بد کرد. تمام اعمالی که جهت مردم روا دانست، به خودش برگشت. خودش، خودش را مضحکه کرد و آبروی خودش را برد. به هر حال همه کارنامه قضایی او سیاه نیست. نمی پذیرم همه کارنامه قضایی وی سیاه باشد. او ۲۰ سال در دستگاه قضایی بود و حتماً اعمال مثبتی هم داشته ولی با این حرکت، بر اعمال مثبت احتمالی اش خط بطلانی کشید.

مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می‌گفت تا انقلاب هست، من هم هستم ، نعمت احمدی

روزنامه کشور عزیزمان ایران نوشت: «یک روز بعد از بازداشت و شروع دوران محکومیت سعید مرتضوی دادستان سابق پایتخت کشور عزیزمان ایران در زندان، شماری از افرادی که به دستور مرتضوی بازداشت شده است بودند، به بیان خاطرات خود از وی پرداخته و به این سؤال جواب می دهند که آیا از بازداشت مرتضوی خوشحال هستند یا نه. عده ای به پرونده های بی آخر اشاره دارند و محکومیت فعلی مرتضوی را متناسب با اتهام های متعدد او نمی دانند و عده ای دلنگران هستند او این دوره را کوتاه تر از آن چه به آن محکوم شده، سپری کند.

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری، یکی از افرادی است که با حکم قاضی مرتضوی بازداشت شد. او همچنین وکالت افراد متعددی را به عهده داشت که مرتضوی دستور بازداشت ارزش را داده بود. راجع به مباحثی که بعد از بازداشت دادستان سابق پایتخت کشور عزیزمان ایران مطرح هست، با او گفت وگو کردیم که در زیر می خوانید.

آزادی مشروط جزو حقوق محکومان و جزو وظایف زندان و قاضی اجرای احکام هست. قاضی اجرای احکام و زندان تشخیص می‌دهد که آیا محکومی متنبه شده؟ سؤال اینجاست قاضی چگونه می

آیا فکر می کردید آقای سعید مرتضوی چنین سرنوشتی پیدا کند؟

بله. من حتی به او گفتم «این شهامت و مردانگی را در خودم می بینم روزی که شما را محاکمه می کنند، مجانی وکالت شما را به عهده بگیرم»؛ آیا که ما در کشور قانون داریم. جدای از قانون اساسی، قوانین موضوعه کشوری داریم و رعایت این قوانین جهت مجری آن الزامی است.

مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر کسی از حدود اختیاراتش خارج شود، دستورهای غیر قانونی بدهد و افراد را به صورت غیر قانونی بازداشت کند، محاکمه و محکوم می شود. باید توجه داشت امروز آقای مرتضوی را به خاطر اقداماتی که در طول دوره قضایی اش داشت، بازداشت نکردند. اگر قرار باشد یک روزی آقای مرتضوی را به خاطر سرپیچی از قانون و تخلفاتی که انجام داد محاکمه کنند، احکام به مراتب سنگین تری خواهد داشت.

آقای مرتضوی زمانی که دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران بود، جهت جلب افراد به ضابطان برگه سفید امضا می داد و ضابطان بعداً نامه می نوشتند. در پرونده های سال ۸۸ مشخص است که انتخابات چه روزی برگزار شد و احکام جلب چه تاریخی صادر شد. به خاطر داریم عملکرد مرتضوی باعث شد سال ۸۳ آیت الله هاشمی شاهرودی بخشنامه حفظ آزادی های مشروع و حقوق شهروندی را بدهد که نمایندگان مجلس ششم آن را عیناً تبدیل به قانون کردند که قانون پیشرفته ای است چون مرتضوی از قانون تمکین نمی کرد.

مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می‌گفت تا انقلاب هست، من هم هستم ، نعمت احمدی

اگر این ادعا را بپذیریم که مرتضوی قانون را رعایت نمی کرد، سؤال اینجاست آیا کسانی که متضرر شده است بودند یا حقی از آنان ضایع شده است بود، شکایت نکردند؟ با توجه به موضوعی که می گویید، باید حجم عظیمی از شکایت داشتیم.

شما به بایگانی دادرسی انتظامی قضات مراجعه کنید. من از عملکرد مرتضوی در یکی از پرونده ها شکوائیه ای نوشتم و رفتم دادسرای انتظامی قضات. آنجا کمدی نشان دادند و گفتند: «پرونده شکایت از مرتضوی آنجاست؛ شکوائیه تان را هم بگذارید آنجا.» شکایت از مرتضوی چه معنایی داشت؟ الان باید در بایگانی باشد ولی به این شکایات پیگیری نشد. در آن دوره ایشان فعال مایشاء بود.

آزادی مشروط جزو حقوق محکومان و جزو وظایف زندان و قاضی اجرای احکام هست. قاضی اجرای احکام و زندان تشخیص می‌دهد که آیا محکومی متنبه شده؟ سؤال اینجاست قاضی چگونه می

چون دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران قدرتمندترین قاضی کشور بود؛ آیا که صلاحیتی مضاعف و بیش از صلاحیت دیگر دادستان های کشور دارد. ۳۰ استان کشور دادستان دارد ولی صلاحیت دادستان تهران، مافوق همه دادستان هاست چون اگر وزرا، وکلا، نمایندگان مجلس، قضات دادگستری، سفرای ایران، استانداران، مدیران کل به اوج و امرای ارتش که تخلف غیر نظامی داشته باشند، در دادسرای عمومی و انقلاب پایتخت کشور عزیزمان ایران پیگیری می شود و آقای مرتضوی ۷ سال دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران بود.

سال ۸۹ مصونیت قضایی وی به وسیله دادگاه انتظامی قضات لغو و از قضاوت تعلیق شد. آیا بعد از انفصال وی از خدمت، این شکایت ها پیگیری نشد؟

مرتضوی یک کمد شکایت دارد/ مرتضوی می‌گفت تا انقلاب هست، من هم هستم ، نعمت احمدی

ما خیلی روزمرگی داریم؛ پرسشها روزمان را دنبال می کنیم. روزنامه های بعد از بازداشت مرتضوی را بخوانید. آقای عماد باقی و شمس الواعظین هر دو جزو انسان هایی هستند که حرف ارزش بی ربط نیست. ببینید با اینها چه کردند؟ ما آن موقع دو گروه داشتیم؛ یک گروه روشنفکران و نمایندگان مجلس و امثال اینها بود و یک سری هم دانشجویان.

آقای مرتضوی با عملکرد خود رادیوهای خارجی مانند «بی بی سی» و «رادیو فردا» را پر از نیروهایی کرد که در کشور عزیزمان ایران در بخش فرهنگی و رسانه ای فعال بودند. همه افرادی که آنجا هستند، به نوعی فراری شدند. آقای مرتضوی یا نویسندگان و روزنامه نگاران را منزل نشین کرد؛ یا کارشان مانند علی حکمت و آقای شمس چیز دیگری شد، یا افرادی مانند مسعود بهنود و ابراهیم نبوی از کشور عزیزمان ایران رفتند.

اما بالاخره یک پرونده به نتیجه رسید؛ بعد چه شد که پرونده «کهریزک» به آینده پرونده های دیگر مبتلا نشد؟

در آن پرونده، اگر سه جوان با آن وضع کشته نمی شدند، اگر مرتضوی گزارش خلاف نمی داد و مجبور نمی کرد به دروغ بنویسند که جانباختگان مننژیت گرفتند و اگر نبود پایمردی آقای دکتر روح الامینی و مهم تر از همه مظلومیت خانواده هایی که آقای مرتضوی آن خانواده ها را از هم پاشید، همین میزان هم به ثمر نمی رسید. اگر محسن روح الامینی جزو آن کشته ها نبود، احتمال توفیق افراد دیگر کم بود. خانواده روح الامینی پایمردی کردند چون خانواده آشنا شده است ای بودند، به قضیه پیگیری شد. مقاله آقای عماد باقی را بخوانید؛ ببینید چه اقداماتی انجام داده؟ هر جای دیگر بود، آن قاضی همان وقت منفصل از خدمت و بازداشت می شد.

به هر حال چنین فردی الان در زندان هست؛ نمی توان نادیده گرفت.

الان کدام مرتضوی زندان است؟ ما باید بین مرتضوی افتاده ای که در شهرستان خودش را مخفی می کند با کسی که ده ها نفر را پشت میله ها فرستاد، تفاوت قائل شویم. این مرتضوی، آن مرتضوی نیست. این مرتضوی افتاده است و به قول عماد باقی، «مردی نبود فتاده را سنگ زدن.» روزی که آقای مرتضوی انفصال از خدمت گرفت، نوشتم به اصلاحات درون نظام باورمندم. آقای مرتضوی باور نمی کرد در نظام جمهوری اسلامی محاکمه شود؛ به کرات هم می گفت تا انقلاب هست، من هم هستم. من یک بار به او گفتم: «آقای مرتضوی! شما نماد انقلاب نیستی؛ نماد ضد انقلابی!»

اجرای این حکم را بازدارنده نمی دانید؟

سه قاضی بودند که تندروی می کردند و هر سه در کهریزک منفصل از خدمت شدند. اعمال خود آقای مرتضوی باعث شد به این صورت با ذلت روانه زندان شود. دو سال زندان داشت و می توانست مثل همه مردم ساکش را بر دارد و جلو زندان برود و خودش را تسلیم قانون کند. آن موقع ۶ ماه بعد آزادی مشروط می خورد و بدون سر و صدا بیرون می آمد.

الان نمی تواند از گزینه آزادی مشروط استفاده کند؟

بستگی به عملکردش دارد؛ آزادی مشروط جزو حقوق محکومان و جزو وظایف زندان و قاضی اجرای احکام هست. قاضی اجرای احکام و زندان تشخیص می دهد که آیا محکومی متنبه شده؟ سؤال اینجاست قاضی چگونه می خواهد با آزادی مشروط فردی موافقت کند که متواری شده است بود و او را از مخفیگاهش بیرون کشیدند و جهت اجرای حکم بردند؟ افرادی را می شناسیم که ۱۰ سال یا ۸ سال و زیاد پشت میله ها گذراندند.

آقای اکبر گنجی ۶ سال، آقای باقی ۴ سال و آقای شمس الواعظین ۳ سال در زندان گذراندند. این دو سال در برابر آن سال ها چیزی نبود. کسی که باید با درخواست آزادی مشروط آنها موافقت می کرد، مرتضوی بود. الان روبه روی مرتضوی سیستمی است که تصمیم ندارد او را تنبیه کند، بلکه می خواهد اجرای قانون کند.

به نظرم آبروی سعید مرتضوی رفت. خودش آبروی خودش را برد. اگر مانند فردی قانونمند تسلیم می شد، قطعاً هشت ماه دیگر آزادی مشروط می خورد. الان دست و پای قاضی ای را که می خواهد راجع به آزادی مشروط او تصمیم بگیرد، بسته؛ آیا که نمی تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد و بگوید «به قاضی ای که فرار کرد و از مخفیگاهش در شهرستان بیرون آوردند تا حکمش را اجرایی کنند، آزادی مشروط بدهید» قطعاً نمی شود و خود آقای مرتضوی باعث شد.

خوشحالید مرتضوی زندان افتاد؟

ابداً؛ حاضر نیستم هیچ کس زندان بیفتد ولی خوشحالم از این که مجازات آقای مرتضوی باعث تنبه کسانی شود که می درخواست کردند جا پای مرتضوی بگذارند. مرتضوی به خودش بد کرد. تمام اعمالی که جهت مردم روا دانست، به خودش برگشت. خودش، خودش را مضحکه کرد و آبروی خودش را برد.

به هر حال همه کارنامه قضایی او سیاه نیست. نمی پذیرم همه کارنامه قضایی وی سیاه باشد. او ۲۰ سال در دستگاه قضایی بود و حتماً اعمال مثبتی هم داشته ولی با این حرکت، بر اعمال مثبت احتمالی اش خط بطلانی کشید.

واژه های کلیدی: ایران | زندان | قانون | قانونی | بازداشت | سعید مرتضوی | قانون اساسی | دستگاه قضایی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو