تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی هر سه دقیقه یک طلاق

۱۷۵ هزار جدایی در سال ۹۶ ثبت شد! خواندن این رقم احساس خاصی را در افراد برنمی انگیزد، ولی اگر بدانید این آمار از سال ۱۳۴۴ تاکنون در کشور عزیزمان ایران سابقه ندا

هر سه دقیقه یک طلاق

هر سه دقیقه یک طلاق

عبارات مهم : ازدواج

۱۷۵ هزار جدایی در سال ۹۶ ثبت شد! خواندن این رقم احساس خاصی را در افراد برنمی انگیزد، ولی اگر بدانید این آمار از سال ۱۳۴۴ تاکنون در کشور عزیزمان ایران سابقه نداشته، آن هنگام چه احساسی دارید؟ در واقع میزان طلاق در سال گذشته در ۵۱ سال تاریخ کشور عزیزمان ایران بی تکرار بوده هست. نخستین زمزمه ها و هشدارها از بروز سونامی طلاق در کشور از سال ۸۸ شروع شد و رشد قیمت طلاق از همان وقت سیر صعودی گرفت.

از همان وقت نسبت به گسست بنیان های خانواده و پرسشها متعدد میان زوجین ایرانی هشدار داده می شد. دکمه هشدار طلاق از همان وقت زده شد و امروز و بعد از هشت سال زنگ هشدار بلندتر از هر وقت به گوش مسئولان و مردم رسید. هر چند در سال ۹۵ بحث به ثبات رشد در قیمت طلاق رسید، ولی این ثبات دیری نپایید و غول طلاق از تمام برنامه های ارائه شده است یا نشده مسئولان در ارتباط با حفظ بنیان خانواده پیشی گرفت.

هر سه دقیقه یک طلاق

اگر آمار طلاق به میزان کنونی فزاینده باشد دور از انتظار نیست که تا چند سال آینده مردم بیش از ازدواج طلاق بگیرند. پرسشها اقتصادی بسیار مهم اند، ولی عامل مهم جهت طلاق نیستند. مجموعه گسترده ای از عوامل، ماشین ترمز بریده طلاق را در کشور می رانند. هر چه طلاق در جامعه زیاد شود دست و دل جوانان جهت ازدواج نیز زیاد می لرزد. هر چه بگوییم انتهای زندگی زناشویی مثل ته خیار تلخ هست، جوانان کمتر و کمتر به سمت ازدواج می روند. با اوضاع موجود اگر از سرانجام تلخ ازدواج سخن بگوییم سخن گزافی نگفته ایم و بهتر است جای انکار به فکر راه چاره باشیم که اگر امروز اقدامی نکنیم فردا بسیار دیر خواهد بود. البته ناامیدی از ازدواج راه حل کم کردن میزان طلاق نیست و باید به جوانان بیش از گذشته بیاموزیم که چگونه می توانند کمترین میزان ریسک طلاق را در وقت ازدواج داشته باشند.

آمار ازدواج و طلاق در سال ۹۶

۱۷۵ هزار جدایی در سال ۹۶ ثبت شد! خواندن این رقم احساس خاصی را در افراد برنمی انگیزد، ولی اگر بدانید این آمار از سال ۱۳۴۴ تاکنون در کشور عزیزمان ایران سابقه ندا

سازمان ثبت احوال آمار ازدواج و طلاق سال ۹۶ را منتشر کرد. براساس این آمار تعداد ازدواج های ثبت شده است نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود هشت درصد کم کردن داشته، در حالی که تعداد طلاق ها به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت شده است در تاریخ کشور عزیزمان ایران هست. براساس آمار اعلام شده، پارسال ۶۰۹ هزار مورد ازدواج ثبت شده است و تعداد طلاق ها ۱۷۵ هزار مورد بوده هست. به این ترتیب نسبت طلاق ها به ازدواج های ثبت شده است در یک سال به ۲۹ درصد رسیده است که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال کشور عزیزمان ایران از سال ۱۳۴۴ هست. تعداد طلاق ها از شروع دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته هست. ولی از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با زیاد کردن تعداد ازدواج ها که زیاد مربوط به متولدان دهه۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق ها هم زیاد کردن یافت. تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق ها به بیش از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسید. با این حال از سال ۱۳۸۹، با شروع کم کردن تعداد ازدواج ها، تعداد طلاق ها همچنان در حال زیاد کردن است.

۱۷ عامل موثر بر طلاق

یک جامعه شناس در گفت وگو با «آرمان» با اشاره به بااهمیت ترین عوامل طلاق بر قابل قیاس نبودن میزان طلاق در کشور نسبت به کشورهای اروپایی و همسایه تاکید کرده و می گوید: خوشبختانه هنوز میزان طلاق در کشور ما به شدت کشورهای اروپایی و همسایه مانند ترکیه، بحرین و کویت نیست، ولی در هر صورت بحران آفرین هست. امان ا… قرایی مقدم می افزاید: متاسفانه آمار طلاق در سال ۹۶ بیانگر آن است که روند زیاد کردن طلاق همچنان ادامه دارد و سال به سال بر میزان طلاق در کشور افزوده می شود.

در حال حاضر حدود ۲۸ درصد طلاق در جامعه رخ می دهد و تقریبا از هر ۵/۳ ازدواج یکی از آنها به طلاق می انجامد. او می گوید: این آمار بحران زاست، لیکن گرایش جوانان به ازدواج را کم کردن می دهد و امروز دختر و پسر به یک اندازه از مساله طلاق وحشت دارند و به آن فکر نمی کنند. قرایی مقدم خاطرنشان می کند: این آمار به روان جوانان جامعه و همچنین بقای خانواده ضربه می زند. این در حالی است که خانواده نهادی بسیار مهم است که اساس جامعه را تشکیل می دهد.

هر سه دقیقه یک طلاق

او می افزاید: جامعه شناسان خطر فروپاشی و اضمحلال خانواده را از دهه ۵۰ مطرح کردند. باتوجه به اوضاع کنونی و مساله زیاد کردن ازدواج های نابسامان نهاد خانواده از هم فرومی پاشد و این بااهمیت ترین خطر تهدیدکننده جوامع انسانی هست. قرایی مقدم می گوید: عدم تشکیل خانواده تمام ارکان جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، اقتصاد جامعه شکل نمی گیرد، میراث فرهنگی در جامعه انتقال یافته نمی شود، شخصیت افراد نابهنجار می شود. فرزندان طلاق جهت انتقال میراث فرهنگی از خانواده توشه ای ندارند و آموزش کافی را در بستر خانواده نمی بینند و در نتیجه در زندگی نیز به موفقیت چشمگیری نمی رسد.

او خاطرنشان می کند: میزان بالای طلاق گرایش جوانان به ازدواج را کم کردن می دهد و در برابر میزان روابط نامشروع را در شهرهای بزرگ زیاد کردن می دهد. درنهایت نسبت به ازدواج هراس اجتماعی در جامعه پدیدار می شود. قرایی مقدم می افزاید: مطالعاتم بر مساله طلاق از سال ۵۶ نشان می دهد که حدود ۱۷ عامل بر میزان طلاق اثرگذار است که به بعضی از بااهمیت ترین آنها اشاره می کنم. در حال حاضر ازدواج ها برپایه احساس هستند تا منطق. بنابراین این ازدواج ها براساس درک منطقی، آشنایی و آگاهی صورت نمی گیرند. زوجین در خیابان یکدیگر را مشاهده می کند یا آنکه در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند. مساله دیگر تاثیر رسانه های بیگانه بر سبک زندگی ایرانیان است.

۱۷۵ هزار جدایی در سال ۹۶ ثبت شد! خواندن این رقم احساس خاصی را در افراد برنمی انگیزد، ولی اگر بدانید این آمار از سال ۱۳۴۴ تاکنون در کشور عزیزمان ایران سابقه ندا

در جوامع غربی طلاق امری عادی و بیانگر نوعی پیشرفتگی در جامعه هست. پرسشها اقتصادی و تنوع طلبی دختران و پسران از علل دیگر هست. بعضی از زنان و مردان به علت عدم پاسخگویی به نیازهای عاطفی به وسیله همسرانشان به روابط نامشروع اقدام می کنند. او تاکید می کند: طبقه اجتماعی بر طلاق موثر است و در طبقات پایین و بالای جامعه میزان آن کمتر هست. در طبقه پایین زن وابستگی اقتصادی زیادی به شوهر دارد و از سوی دیگر ارزش و هنجار اجتماعی محکم تر است و باور بیشتری به این ارزش ها دارند، طلاق در آنها کمتر است.

در طبقات اجتماعی اوج نیز زنان از امکانات بالایی برخوردار هستند که حاضر به از دست دادن آنها نیستند. بیشترین میزان طلاق ها در طبقه میانگین جامعه هست، لیکن در این طبقه اکثر زنان شاغل هستند، درآمد دارند و احساس استقلال مالی می کنند و خود را با همسران خود برابر می دانند و حرف شنوی کمتری از شوهران خود دارند. البته صرفا استقلال مالی زن علت بر طلاق نیست و عوامل دیگری نیز موثر هستند. ازدواج های اضطراری و اوج بودن سن دختر از پسر عوامل طلاق هستند. قرایی مقدم می افزاید: پنج سال اول ازدواج و در سنین طوفانی ۱۸ تا ۲۵ میزان طلاق در میان افراد بالاست.

هر سه دقیقه یک طلاق

اگر دوره پنج ساله زندگی یکسان به سلامت طی شود بعد از آن زوجین به آرامش می رسند. بنابراین به تدریج آرامش و توافق فکری صورت می گیرد. دوره سنی طوفانی دیگر سنین ۳۵ تا ۴۲ سال در مردان است و آنها به ازدواج مجدد راغب می شوند. حتی تفریحات خارج از منزل و خانواده جهت مردان و زنان به عامل طلاق تبدیل شده است هست. طلاق در خانواده هایی که مردان به میزان زیادی خارج از محیط منزل قرار دارند و معمولا غیبت های چند ماهه در محیط منزل دارند نیز زیاد هست. او تاکید می کند: نبود خوش حالی و نشاط در منزل و جامعه عامل بسیار مهمی جهت زیاد کردن طلاق هست، لیکن نبود خوش حالی جو خانواده را متشنج می کند و میزان طلاق را زیاد کردن می دهد. طلاق در شهرهای بزرگ که افراد زیاد درگیر روزمرگی ها هستند، زیاد از شهرهای کوچک و روستاهاست و میزان ناتوانی جنسی را در شهرها اوج می برد. عامل دیگر نیز کمرنگ شدن معنویات، دین و اصول اخلاقی است.

آرمان/ آرزو ضیایی

واژه های کلیدی: ازدواج | جوانان | خانواده | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو