تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

راهکارهای گوناگونی از وقت روی کار آمدن دولت یازدهم جهت جان دوباره بخشیدن به دریاچه ارومیه مطرح شده است که یکی از آنها انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بود که چندی

جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

عبارات مهم : ترکیه

راهکارهای گوناگونی از وقت روی کار آمدن دولت یازدهم جهت جان دوباره بخشیدن به دریاچه ارومیه مطرح شده است که یکی از آنها انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بود که چندی قبل با طرح مجدد آن از سوی یک نماینده مجلس، داغ و به صدر اخبار احیای نگین فیروزه ای آذربایجان بازگشت.

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بتازگی در مصاحبه ای گفته است که آشنایی کیفیت آب دریاچه وان و تطابق آن با دریاچه ارومیه در دانشگاه های مراغه، ارومیه و پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام شده است و وقت مناسبی جهت احیای دریاچه ارومیه است تا آب مورد نیاز آن از وان ترکیه تأمین شود.

اما معاون شرکت محیط زیست و مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه عنوان انتقال آب دریاچه وان ترکیه به ارومیه را عنوان تازه ای ندانست و افزود: به نظر می رسد این بیانات به دیدار معاون اول رییس جمهوری از دریاچه ارومیه برمی گردد که نشاندهنده اهمیت عنوان است.

جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

مسعود تجریشی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که در سال ۱۳۹۳ زمانی که راهکارهای احیای دریاچه ارومیه بررسی می شد، عنوان انتقال آب بین حوضه ای به عنوان یکی از راه ها مطرح بود، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ای جهت انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه نداریم.

معاون اول مدیر جمهوری هفته دوم فروردین ۹۷ بعد از دیدار از دریاچه ارومیه و بررسی آخرین اوضاع آن گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه با قدرت و حساسیت خاص از سوی دولت دنبال می شود و حتی اگر میلیاردها تومان جهت آن مورد نیاز باشد باید تامین شود، چون نمی توانیم به خشک شدن این دریاچه قشنگ بی تفاوت باشیم.

راهکارهای گوناگونی از وقت روی کار آمدن دولت یازدهم جهت جان دوباره بخشیدن به دریاچه ارومیه مطرح شده است که یکی از آنها انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بود که چندی

اسحاق جهانگیری افزود: آنچه جهت احیای دریاچه مورد نیاز و بافایده باشد در قالب اعتبارات ملی و استفاده از منابع خارجی، جهت این منظور مورد توجه قرار گرفته است.

*** گزینه وان روی میز هم نیست

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: برنامه ما این است که از محل صرفه جویی از آب های داخل سرزمینی دریاچه را احیا کنیم ؛ در واقع نه تنها برنامه عملیاتی جهت انتقال از دریاچه وان ترکیه نداریم بلکه این گزینه روی میز هم قرار ندارد.

جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

معاون محیط زیست انسانی شرکت حفاظت محیط زیست راجع به طرح های انتقال آب بین حوضه ای به دریاچه ارومیه توضیح داد: در آن وقت انتقال آب از دریاچه سوان ارمنستان نیز مطرح و جلساتی با نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه برگزار شد ولی مورد موافقت قرار نگرفت و پرونده بسته شد.

وی ادامه داد: حتی بحث انتقال آب دریای خزر به ارومیه نیز مطرح شد و به رغم این که ستاد احیای دریاچه ارومیه با این انتقال مخالف بود ولی به لحاظ این که در صورت انتقال چه اتفاقی جهت محیط زیست رخ می دهد، وزارت نیرو یک مشاور خارجی تعیین کرد و ستاد نیز تمام مطالعاتی را که در این زمینه داشت، در اختیار مشاور قرار داد و اکنون نیز پول مشاور را آماده کرده ایم تا گزارش را تحویل بگیریم.

راهکارهای گوناگونی از وقت روی کار آمدن دولت یازدهم جهت جان دوباره بخشیدن به دریاچه ارومیه مطرح شده است که یکی از آنها انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بود که چندی

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه همان وقت که مطالعات خزر انجام می شد، مطالعات دریاچه وان را هم دانشگاه های دیگر جهت دولت انجام دادند تاکید کرد: تمام این ها در حد مطالعه است و تهیه گزارش و انجام مطالعه علت بر انجام انتقال نیست. طبق مصوبه ستاد احیا باید تمام راهکارها و گزینه ها را بررسی و کار مطالعاتی انجام می شد.

تجریشی افزود: میانگین عمق دریاچه وان حدود ۴۶۳ متر است بنابراین رسیدن اکسیژن به کف دریاچه به مشکل انجام می شود و چون یک نوع ماهی در این دریاچه زیست می کند از این رو رسیدن اکسیژن جهت ادامه حیات این موجود بسیار حایز اهمیت هست؛ بنابراین ترکیه علاقه زیادی دارد تا مقداری آب را از این دریاچه خارج کند تا این ماهی از بین نرود.

جان دوباره دریاچه ارومیه با آب وارداتی یا سرزمینی

*** جهت انتقال از ارس نیز برنامه ای نداریم

معاون محیط زیست انسانی شرکت حفاظت محیط زیست در باره انتقال آب از رودخانه ارس نیز گفت: مطالعات نشان داد این کار مقرون به صرفه و عملی نیست؛ چون آب بسیار گرانی است و پرسشها خاص خودش را دارد.

تجریشی گفت: حدود سه سال پیش که این مطالعات انجام شد، نشان داد که هر متر مکعب آب بیش از پنج هزار تومان تمام می شود بنابراین اگر این مقدار پول داشته باشیم و بخواهیم می توانیم در داخل سرزمین سرمایه گذاری و کشاورزی را به فناوری روز تجهیز کنیم تا در مصرف صرفه جویی شود.

وی اظهار کرد: بعضی از پروژه ها انتقال آب ده ها سال پیش مطرح شده است بود، به عنوان مثال انتقال آب از دریاچه سوان حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش بین کشور عزیزمان ایران و ارمنستان مطرح بود ولی وزارت امور خارجه گفت انتقالی صورت نمی گیرد و پرونده بسته شد.

تجریشی راجع به اوضاع انتقال آب بین حوضه ای داخلی اظهار کرد: ولی پروژه های انتقال بین حوضه ای داخلی که صرفا جهت احیای دریاچه ارومیه هست، به خوبی پیش می رود.

دریاچه ارومیه نام دریاچه ای در شمال غربی کشورمان است که مساحت آن در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داشت و بزرگ ترین دریاچه داخلی کشور عزیزمان ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

اما این نگین فیروزه ای از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کم کردن یافت و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد؛ نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن، دولت دوازدهم قرار داده شد که به این معناست حال دومین دریاچه شور دنیا تحت هر شرایطی باید خوب شود.

راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه جزو نخستین مصوبه های دولت تدبیر و امید بود که مسئولیت آن به معاون اول مدیر جمهوری واگذار شد و تصمیم های مهم و تاثیرگذار اتخاذ شده است نشان دهنده این است که دولت تحت هیچ شرایطی نمی تواند نسبت به دریاچه ارومیه بی تفاوت باشد.

بهره وری بهینه از منایع آبی حوضه آبریز، عوض کردن کاربری های اراضی کشاورزی، مسدودسازی چاه های غیرمجاز و کنترل اوضاع چاه های مجاز در حوضه آبریز دریاچه از جمله اقدام های اجرایی احیای دریاچه است و هم اکنون با لایروبی مسیرهای رودخانه ای در استان های آذربایجان شرقی و غربی، آب های روان به آسانی وارد دریاچه می شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وسیله ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود. دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست، مطالعاتی را جهت احیای این دریاچه شروع کرد و در سریع ترین وقت ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی جهت احیای این دریاچه در دستور کار قرار داده شد .

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کم کردن ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا مزرعه است.

واژه های کلیدی: ترکیه | انتقال | دریاچه | ارومیه | برنامه | دریاچه | رودخانه | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو