تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی آقای روحانی!دست‌ها را«رو کنید»

هیچ کس منکر پیچیدگی های اقتصاد یک کشور نیست؛ به خصوص کشوری با جغرافیا و دامنه وسیع تاثیرگذاری سیاسی در منطقه و حتی در بخش مهمی مانند نفت در جهان.

آقای روحانی!دست‌ها را«رو کنید»

آقای روحانی!دست ها را«رو کنید»

عبارات مهم : بازار

هیچ کس منکر پیچیدگی های اقتصاد یک کشور نیست؛ به خصوص کشوری با جغرافیا و دامنه وسیع تاثیرگذاری سیاسی در منطقه و حتی در بخش مهمی مانند نفت در جهان.

آقای روحانی!دست‌ها را«رو کنید»

هیچ کس منکر پیچیدگی های چنین اقتصادی نیست و به موازات آن کسی هم به دلایل بسیار نمی تواند منکر تاثیرپذیری چنین اقتصادی از مولفه های جهانی باشد. اگر فشار اقتصادی به جا مانده از تصمیم های شتابزده و غیراصولی دولت های نهم و دهم کنار گذاشته شود این روزها در دنیا جنگ تعرفه ای شدیدی که بین آمریکا و چین درگرفته بر اقتصاد کشورهای دیگر تاثیرگذاشته اشت. ولی بازار ارز و طلا در کشور عزیزمان ایران علاوه بر پارامترها و متغیرهای جهانی و منطقه ای عوامل پنهانی هم دارد. یک ارزیابی سریع و گذرا هم می تواند به هر ناظری نشان دهد که توان و انگیزه عوامل پنهان جهت سد کردن حرکت رو به جلوی دولت حسن روحانی در اقتصاد تا چه اندازه قدرتمند و موثر است.

وقتی قیمت ارز و طلا لحظه ای عوض کردن می کند، آن هم در حالی که اتفاق خارج از چهارچوب در اقتصاد کشور ایجاد نشده، برکسی پوشیده نیست که کسانی در تاریکی و گوشه های پیدا و ناپیدای اقتصاد و سیاست ایستاده اند و با تمام توان به مقابله آمده اند. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تصویر العمل به نوسانات قیمت ارز در توییتر خود نوشت: «افزایش قیمت ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کم کردن می یابد. در شرایطی که دنیا در حال بازی روانی با کشور عزیزمان ایران هست، مخالفان دولت نیز به دنبال ضعیف نشان دادن دولت هستند».

هیچ کس منکر پیچیدگی های اقتصاد یک کشور نیست؛ به خصوص کشوری با جغرافیا و دامنه وسیع تاثیرگذاری سیاسی در منطقه و حتی در بخش مهمی مانند نفت در جهان.

از موسسات غیرمجاز تا سفته بازی

آقای روحانی تاکنون چند بار به تاکید و ابرام از مسئله مردم به خاطر زیاده خواهی بعضی افراد و جریان ها در موسسات مالی غیرمجاز سخن گفته هست. دولت پرداخت پولی را به عهده گرفت که در اختیار عده ای سودجو قرار داشت و اکنون همان سرمایه و پول مردم که در دست عده ای باقی مانده به ابزاری جهت سفته بازی و اخلال در بازار ارز و طلا تبدیل شده است است.

این حجم سنگین نقدینگی چنان است که می تواند در هر بخش اقتصادی موج ایجاد کند تا کسانی را لحظه ای بالاتر ببرد. این افراد گمان می کنند که هر لحظه با موج اوج می روند، حال آنکه هنگامی که موج می گذرد، پایین می آیند. چنان که عصر دیروز مدیر بانک مرکزی از متعادل شدن قیمت ارز در روزهای آینده خبر داد و علاوه برآن علی رغم روند رو به رشد قیمت ارز در صبح دوشنبه، قیمت دلار در شب گذشته به سراشیبی رسید و تا ۵۷۴۰ تومان پایین آمد. افزایش و سقوط ۳۰۰ تومانی در چند ساعت فاش کننده ماهیت موج است.

بحران در سکوت؟

آقای روحانی!دست‌ها را«رو کنید»

داستان چیست؟ زیاد کردن قیمت ارز و طلا اوضاع روانی سنگینی ایجاد کرد و مردم را به سوی خرید غیر واقعی ارزهای خارجی و طلا ترغیب کرد و در عین حال دلار کافی هم جهت خرید وجود ندارد.جو روانی عده ای را جهت تبدیل ریال به دلار سرگردان کرده و کسانی که در پشت پرده ایستاده اند، مشعوف از وضع پیش آمده با دلار بازی می کنند و از این اوضاع سوءاستفاده می کنند تا هم در مخالفت با دولت، حرکت اصولی برنامه های اقتصادی دولت را از مسیر خارج کنند و هم جو روانی و افکار عمومی مردم را بر علیه دولت در دست بگیرند. تنها می توان به این توصیه اشاره کرد که اگر در سال های ۹۰ و ۹۱ قیمت دلار در مدت کوتاهی سیصد درصد اوج می رود به خاطر تورم لجام گسیخته آن سال هاست و امروز به رغم همه تلاش های مخالفان دولت قیمت آن روی ۳۰ درصد نوسان می کند. این اختلاف به خاطر کنترل تورم در سال های اخیر است و اگر تورم مانند سال های نهایی دولت دهم در حدود ۳۵ درصد بود برنامه های کسانی که در سایه ایستاده اند قطعا تاثیر بسیار بیشتری داشت.

نکته این است که مردم در این کشور زندگی می کنند و بی خبر از ماجراهایی که چند سال اخیر اتفاق افتاده نیستند؛ برجام و بدعهدی آمریکا و مسئله در نقل و انتقال پول به کشور و جنگ تعرفه ای و حتی سفته بازی کسانی که اکنون در پوست خود نمی گنجند؛ ولی داستان چیست؟ وجهی از داستان به سکوت مربوط هست. حسن روحانی به عنوان مدیر جمهور و حتی وزرای اقتصادی کابینه باید روشن تر و صریح تر با مردم سخن بگویند و قدر مسلم این است که سخن در مجاز و کنایه نه تنها بی تاثیر است که همان افراد را جری تر خواهد کرد و جری تر شدن آنها چنان به مردم انتقال یافته می شود که وزیر اقتصاد با نظر به تحولات بازار ارز و گرانی ناگهانی دلار تصویر العمل نشان می دهد. مسعود کرباسیان در پاسخ به این پرسش که آیا مافیای دلار باعث زیاد کردن قیمت ارز شده است هست، گفته است: باید بخش هایی مثل ظاهر ناجا و امنیتی جوابگو باشند چون هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده که با این التهاب چند روزه روبه رو هستیم.

هیچ کس منکر پیچیدگی های اقتصاد یک کشور نیست؛ به خصوص کشوری با جغرافیا و دامنه وسیع تاثیرگذاری سیاسی در منطقه و حتی در بخش مهمی مانند نفت در جهان.

داروی اشتباهی

برای غلبه بر مشکل، راه حل باید معطوف به مسئله باشد. راه حل های ایذایی و حاشیه ای کاری از پیش نمی برند و تنها موجب سخت تر شدن اوضاع می شود. اگر کسانی در نقاط کور سیستم دیوانسالاری و یا بروکراسی ایستاد و با سرمایه های ناروشن و مبهم دست به چنین کارهایی می زنند، موثرترین راه و چه بسا تنها راه غلبه به آنها وضوح هست؛ اینکه بی پرده و بی تعارف راجع به روشنگری شود چه کسانی هستند که در این سرنوشت پرآشوب و در این منطقه فرورفته در اضطراب و آتش اجازه امنیت اقتصادی به کشور و امنیت معنوی و روانی به مردم نمی دهند؟ این کافی نیست که به وسیله مشاور مدیر جمهور اظهار شود: «مشکل فقط چهار راه استانبول نیست؛ بخشی از مسئله ۴ راهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و… منتهی می شود.

مردم و دولت نه تسلیم بحران سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می شوند. ساعت پایتخت کشور عزیزمان ایران هرگز به وقت شام تنظیم نخواهد شد». این گفته نشان می دهد عوامل پشت پرده ای و جوددارد ولی باید از آقای آشنا پرسید که آیا این جمله توضیحی دقیقی راجع به دلایل گرانی دلار می تواند باشد؟ آیا چنین جمله ای می تواند روشن کننده ابعاد ماجرایی باشد که مدیر جمهور را وامی دارد که بگوید: اگر قیمت ارز امروز بالاتر از هفته های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. راست این است که اینچنین گفتن، براق کننده اوضاع نیست.

آقای روحانی!دست‌ها را«رو کنید»

از این رو احمد زیدآبادی می نویسد: آقای آشنا اگر می خواهد با توئیت های خود پیامی را به جامعه انتقال یافته کند؛ به نظرم بهتر است براق تر سخن بگوید و اگر می خواهد به طرفی خاص و ناشناس پیغام رمزدار بفرستد، به گمانم مناسب تر است که آن را از طریق وسیله ای غیر عمومی ارسال کند، ولی اگر قصدش سر کار گذاشتن مخاطب هست، همین راه را ادامه دهد. اگر این روزها از بحران اردیبهشت سخن گفته می شود، اگر بحران همان واژه ای است که می تواند در سطح معینی توضیح دهنده ناکارآمدی باشد، همه بخش های دولت باید راجع به آن صراحت به خرج دهند و با شفافیت محض راجع به آن سخن بگویند. کافی نخواهد بود که معاون اول دولت بگوید: نخواهیم گذاشت با شوک های بیرونی و فضاسازی داخلی ثبات اقتصادی کشور، این دستاورد مهم، آسیب ببیند.

آرمان/ محمد سلیمی

واژه های کلیدی: بازار | اقتصاد | داستان | اقتصادی | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو