پیمان قاسمخانی اگر وقت داشت به گذشته بازگردد به پیمان ۱۸ ساله توصیه میکرد که با صداوسیما همکاری نکند.
ابراز پشیمانی پیمان قاسم خانی از همکاری با صدا و سیما
عبارات مهم : سریال
به گزارش خبرآنلاین، پیمان قاسم خانی از مشهورترین کمدی نویسان کشور عزیزمان ایران است و در معدود دفعاتی که جلوی دوربین رفته، با استقبال مخاطبان روبه رو شده. حرف های او راجع به کمدی های ایرانی، عالی ترین فیلمنامه هایش و البته توصیه هایش به پیمان ۱۸ ساله در خاص نامه نوروزی بی قانون انتشار یافته است.
ابراز پشیمانی پیمان قاسم خانی از همکاری با صدا و سیما
دستمزد پیمان قاسم خانی به عنوان یک بازیگر زیاد است یا به عنوان یک فیلمنامه نویس؟ آیا این نسبت دستمزد را منصفانه می دانید؟
دستمزد آخرین پیشنهاد بازی که به من شد به شکل کاملا مشخصی زیاد از دستمزد معمول فیلمنامه نویسی ام بود. در مقایسه بین بازیگری و فیلمنامه نویسی واقعا دستمزد فیلمنامه نویسی خنده آمیز هست. به هر حال بازیگری در این مملکت طرفداران زیادی دارد.
یک پروژه را از ایده تا نهایی شدن چطور پیش می برید؟
پیمان قاسمخانی اگر وقت داشت به گذشته بازگردد به پیمان ۱۸ ساله توصیه میکرد که با صداوسیما همکاری نکند.
گاهی وقت ها ممکن است نوشتن با محوریت یک کاراکتر شروع شود و قصه حول او ادامه پیدا کند و شاخ و برگ بگیرد و خط داستان در بیاید. مثل کاراکتر تداعی در دختری با کفش های کتانی که شخصیت داستان را پیش می برد؛ و گاهی یک خط داستانی را پیدا می کنم که حس می کنم بستر مورد نیاز را جهت تبدیل شدن به کمدی خوب دارد.
مشکل فیلم های کمدی ایرانی چیست؟
واقعا کمدی های ایرانی زیادی ندیده ام. آنهایی که دوستشان داشته ام مثل «دایره زنگی» و «اجاره نشین ها» به کنار. خیلی از کمدی هایی که دیده ام مسئله ارزش در کمبود موقعیت های کمدی و گیر کردن در خلق موقعیت کمدی و گاهی دیالوگ بوده هست. گاهی حس می کنم بعضی کمدی های امروز به درد ۲۰ سال پیش می خورند. امروز که مخاطبان ما جوانان هستند، طبیعتا حس طنزشان مثل ۱۰ سال پیش یا حتی ۵ سال پیش هم نیست. حس طنز و سلیقه کمدی مردم بالاتر رفته و کمدی های کهنه و دم دستی را دیگر برنمی تابند و ما هم باید مطابق با این سلیقه روز جلو برویم.
بهترین فیلمنامه هایی که نوشتید، کدامند؟
ابراز پشیمانی پیمان قاسم خانی از همکاری با صدا و سیما
«طبقه حساس» و «نقاب» را زیاد از بقیه دوست داشتم. البته این مربوط به فیلمنامه هایی است که دوست داشتم. یعنی صرفا خود فیلمنامه را و کاری به ساخت آن ندارم.
بین فیلمنامه نویسی و بازیگری کدام را گزینش می کنید؟
من علاقه ای به بازیگری ندارم و هنگامی که فیلمنامه می نویسم، هیچگاه خودم را جای شخصیت هایی که طراحی می کنم نگذاشته ام. «سن پطرزبورگ» هم که پیش آمد و نتیجه خوبی هم داشت واقعا گزینش خودم نبود.
پیمان قاسمخانی اگر وقت داشت به گذشته بازگردد به پیمان ۱۸ ساله توصیه میکرد که با صداوسیما همکاری نکند.
در سیت کام های جهانی خالق حرف اول را می زند. خالق به عنوان یک نویسنده و ایده پرداز سریال را طراحی می کند و سایر نویسندگان را مدیریت می کند. علی رغم کشور عزیزمان ایران که در سریال ها کارگردان سالاری هست، کارگردان نقش چندانی در سریال ندارد و ممکن است پنج قسمت پشت سر هم سریال «فرندز» پنج کارگردان متفاوت داشته باشد. آیا نمی شود این سیستم را در کشور عزیزمان ایران پیاده کرد؟
برای این پرسش پاسخ خاصی ندارم. اینجا سیستم از اول همین بوده و کارگردان سالاری وجود داشته. من فکر می کنم سهم خودم را در خلق یک اثر داشته ام. این با هم تفاوت دارند. بعضی کارگردان ها فقط می توانند به عنوان یک تکنسین عمل کنند ولی بعضی دیگر فیلم را از فیلمنامه فراتر می برند و نقش تالیفی دارند. به عنوان نمونه در «شب های برره» ساختن دنیای سریال دست من بود ولی آن فضاسازی ابزورد صرفا در نوشته های من نبود. مهران مدیری فضای جنون آمیزتری نسبت به متن ساخت که به ما هم در نوشتن کد داد و در همان فضا و مسیر جلو رفتیم. با کارگردان مولف کار کردن امتیازهای خودش را دارد. در این نوع از همکاری اگر دنیای ما به هم نزدیک باشد کار هر دوی ما را جلوتر می برد.
ابراز پشیمانی پیمان قاسم خانی از همکاری با صدا و سیما
اگر الان روبروی پیمان ۱۸ ساله بنشینید، به او چه می گویید و چه توصیه هایی می کنید؟
برای پیمان ۱۸ ساله که زیاد توصیه های غیرسینمایی دارم. ولی توصیه های سینمایی ام برایش این است که زیاد کار کند و تنبل نباشد و یادش باشد که تا به خودش بیاید می بیند که ۵۰ ساله شده. این را هم بهش می گویم که کلا جهت این صدا و سیما کار نکند.
واژه های کلیدی: سریال | دستمزد | همکاری | بازیگری | فیلمنامه | کارگردان | پیمان قاسم خانی | همکاری با صدا و سیما