تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوس

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: در کمیسیون امنیت ملی تحت عنوان کمیته آب نخستین بار پرسشها مربوط به پرسشها آب را دنبال می‌کنیم و در شورای عالی امنیت ملی هم

برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوس

نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی: برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوسیستم خلیج فارس شده است است

عبارات مهم : امنیت

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی می گوید: در کمیسیون امنیت ملی تحت عنوان کمیته آب نخستین بار پرسشها مربوط به پرسشها آب را دنبال می کنیم و در شورای عالی امنیت ملی هم حتماً بر روی این مسئله حساسیت وجود دارد.

کمبود آب یکی از مشکلاتی است که کشور عزیزمان ایران هر لحظه با آن دست و پنجه نرم می کند. در سال های گذشته این اوضاع وخیمتر شده است است و کمبود بارش نزولات هوا هم بر این بحران افزوده هست. محمدمهدی برومندی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته آب این کمیسیون در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» به پرسشها و مشکلاتی پرداخته که به بحران آب در کشور عزیزمان ایران دامن زده هست.

برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوس

به نظر می آید با توجه به کم آبی و بارش های کم امسال، کشور سال آینده با پرسشها زیادی روبرو باشد؟

بارندگی ها که به هیچ وجه کافی نبوده و اوضاع خشک سالی در کشور به گونه ای است که امسال نسبت به سال های قبل اوضاع بدتری داریم به خاص در استان های جنوبی، اصلاً اوضاع مناسبی نداریم.

این عنوان را باید یادآور شوم که هر یک متر که سفره های آب زیرزمینی افت کند باید هزار میلی متر باران بیاید تا جبران شود. این در حالی است که در بعضی از استان های کشور بیش از ۲۰ الی ۳۰ متر سفره های آب زیرزمینی تحلیل رفته هست؛ یعنی باید ۳۰ هزار میلی متر باران ببارد تا به اوضاع ۱۰ تا ۱۵ سال قبل بازگردیم. باران های فعلی به هیچ وجه با توجه به میانگین بلندمدت و حتی میان مدت کافی نبوده هست، امیدواریم که در اسفند و فروردین شاهد بارندگی های بیشتری باشیم که بخشی از پرسشها سال زراعی آینده برطرف شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: در کمیسیون امنیت ملی تحت عنوان کمیته آب نخستین بار پرسشها مربوط به پرسشها آب را دنبال می‌کنیم و در شورای عالی امنیت ملی هم

کشور به عنوان یک چالش جهت سال آینده با این عنوان روبرو است؟

قطعاً مسئله آب یک چالش جدی است و باید نسبت به این مسئله فکر کنیم. انتقال آب از دریای عمان به ۱۸ استان کویری و جنوبی کشور یکی از راهکارهایی است که مطالعه آن در شرکت برنامه وبودجه در دست بررسی هست، امیدواریم که سریعتر به مرحله اجرا برسد. شیرین کردن آب دریاها مسئله ای است که باید حتماً موردتوجه قرار گیرد. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هفت میلیارد لیتر آب شیرین برداشت می کنند ولی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت می کند.

این راهکار اساسی است؟ یعنی اگر تابستان آینده با مسئله کم آبی روبرو شویم باید به این سمت حرکت کنیم؟

چند کار هم وقت در حال انجام است که یکی از آن ها کنترل آب های مرزی هست. همین الان حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین از مرزهای کشور خارج می شود، برنامه منسجمی در این خصوص وجود دارد و اعتباراتی هم مقام معظم رهبری اجازه داده اند و از صندوق توسعه ملی برداشت شده است است و در قالب پروژه هایی آب هایی مرزی در حال کنترل شدن هست. مسئله بعد انتقال آب از دریا جهت صنعت و شرب است که باید حتماً موردتوجه قرار گیرد. مسئله بعدی راجع به منابع آبی است که داریم، باید بهره وری آب و کارکرد را اوج ببریم. ۹۳ درصد از منابع آبی ما در بخش کشاورزی در حال مصرف است که از این میزان حدود ۶۵ درصد آن هم در همین بخش کشاورزی در حال تلف شدن هست. بنابراین باید زیاد کردن بهره وری آب در بخش کشاورزی را ارتقا دهیم.

برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوس

نکته دیگری که در کشور خیلی ضعیف عمل شده است و یک نقطه ضعف اساسی کشور است عنوان پساب هاست. ما از پساب تصفیه شده است فاضلاب استفاده نمی کنیم، در همه شهرهایی که جهت ایجاد صنعت امروز دچار مسئله بی آبی و عدم تخصیص هستیم، فاضلاب این شهرها تصفیه نمی شود و علاوه بر آن به عنوان یک معضل زیست محیطی هم موردتوجه هست. درحالی که با تصفیه پساب و فاضلاب شهرها آن هم با روش هایی که بخش شخصی عهده دار شود و اجرا کند، می توان بخش زیادی از پرسشها آب کشور را حل کرد. این عنوان هم در مجلس و هم در دولت پیگیری می شود تا بتوان به صورت اجرایی انجامش داد.

برای چالش های بین المللی که در عرصه آب داریم هم فکری شده است است؟ چون به نظر می رسد به همان اندازه که جهت خروج آب های شیرین از کشور مسئله داریم جهت ورود آن ها هم با پرسشها زیادی روبرو هستیم و کشورهای همسایه اجازه ورود قسمتی از آب را گرفته اند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: در کمیسیون امنیت ملی تحت عنوان کمیته آب نخستین بار پرسشها مربوط به پرسشها آب را دنبال می‌کنیم و در شورای عالی امنیت ملی هم

در سفر اخیری که به همراه آقای بروجردی مدیر کمیسیون امنیت ملی به پارلمان اروپا داشتیم رسماً این عنوان را مطرح و پیگیری کردیم. کشور ترکیه در قالب اجرای طرح گاپ به زودی ۲۲ سد را بر روی قسمت های بالادستی دجله و فرات می زند با افتتاح سد آتاتورک پرسشها زیادی جهت کشورهای عراق و سوریه و به نوعی غیرمستقیم جهت ما ایجاد کرده اند. خشک شدن نزدیک به یک میلیون هکتار از اراضی کشور عراق که درگیر جنگ و پرسشها داخلی هست، موجب بروز ریزگردها در کشور عزیزمان ایران شده است هست. یکی از دلایل این پدیده در کشور عزیزمان ایران به علت همین سدهایی است که در بالادست دجله و فرات ایجاد می شود. ترک ها همچنین سدی را در سال ۲۰۱۹ افتتاح می کنند به نام ایلسو که یازده میلیارد آب گنجایش دارد و این هم روی دجله احداث شده است و به پرسشها عراق، سوریه و هورالعظیم و هورهایی که در جنوب داریم، می افزاید و حتماً مسئله ریز گردها را شدت یافتن می کند.

مشکل بعدی راجع به حق آبه سد دوستی بین کشور عزیزمان ایران و ترکمنستان است که در حال حاضر آب شهر مشهد را تأمین می کند. به علت اینکه افغانستان به کمک هندوستان سدی را به نام سلما در ۱۵۰ کیلومتری شمال شهر هرات افغانستان احداث کرده اند، بر سد دوستی تأثیر می گذارد و ما در آینده با مشکلاتی در این قسمت هم روبرو خواهیم بود.

برداشت آب شیرین از خلیج فارس و بازگرداندن نمک به وسیله اعراب موجب عوض کردن اکوس

همچنین راجع به هیرمند و هامون در مرزهای سیستان و بلوچستان پرسشها خاصی با افغانستان وجود دارد. وزارت امور خارجه یک کارگروه تشکیل داده و عنوان را با افغانستان دنبال می کند تا بتوان این پرسشها را حل کرد.

صحبت هایی که در پارلمان اروپا انجام شده است آیا نتایجی هم در پی داشته است؟

با مذاکراتی که در همین سفر به پارلمان اروپا با طرف اروپایی داشتیم، مباحث مطرح و پیگیری شد. جلسه ای در خود صحن پارلمان با حضور نمایندگان این پارلمان متشکل از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شد و همین طور در میزگردهای تخصصی که داشتیم یکی از مسائلی که تاکید شد مربوط به آب و محیط زیست بود. در آنجا دو عنوان مطرح شد؛ اول اجرای طرح گاپ که به وسیله ترکیه انجام می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد و دوم شیرین کردن آب دریا از طریق خلیج فارس که کشورهای عربی انجام می دهند و با میزان زیاد برداشتی که از خلیج فارس دارند و زمانی که آب را شیرین می کنند، نمک آن را به دریا بازمی گردانند مقداری اکوسیستم خلیج فارس در حال به هم ریختن هست. علاوه بر پرسشها زیست محیطی بعضی از دانشمندان ما به صورت مستند می گویند که بعضی از خشک سالی های کشور عزیزمان ایران به علت به هم خوردن اکوسیستم خلیج فارس هست. این عنوان در حال بررسی است و این نکاتی است که در آنجا مطرح شد.

آیا در نهادهای بالاتر مانند شورای عالی امنیت ملی یا دیگر قسمت ها، این عنوان با توجه به اینکه چالش پیشروی ماست و سال آینده با پرسشها شدید به خاص در بخش کشاورزی روبرو خواهیم بود، مطرح شده است است؟ بعضی مدعی هستند که رسماً سال آینده در استان های جنوبی مانند فارس کشاورزی وجود نخواهد داشت؟

این را قبول ندارم که بعضی مطرح می کنند در سال آینده کشاورزی وجود نخواهد داشت ولی اینکه کم آبی و خشک سالی بر روی کشاورزی تأثیرگذار خواهد بود حتماً یک مسئله هست. در کمیسیون امنیت ملی تحت عنوان کمیته آب نخستین بار این پرسشها را دنبال می کنیم و در شورای عالی امنیت ملی هم حتماً بر روی این مسئله حساسیت وجود دارد که باید پرسشها را از خود دوستان در شورای عالی امنیت ملی جویا شوید.

واژه های کلیدی: امنیت | ایران | کمیسیون | کشاورزی | سال آینده | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو