تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

پالایشگاه پل‌دختر که قرار بود در روستای جلگه خلج اجرایی شود، رسماً به بایگانی طرح‌های اجرانشده و روی کاغذ مانده لرستان پیوست. 

کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

عبارات مهم : پروژه

پالایشگاه پل دختر که قرار بود در روستای جلگه خلج اجرایی شود، رسماً به بایگانی طرح های اجرانشده و روی کاغذ مانده لرستان پیوست.

به گزارش ایسنا، پل دختر یکی از شهرستان های مهمی است که دارای چاه ها و پالایشگاه های پمپاژ نفت و گاز زیادی بوده که از بااهمیت ترین چاه های نفت و گاز آن می توان به چاه نفت و گاز روستای مورانی، پالایشگاه تنگ فنی، نفت آسار و افرینه اشاره کرد.

با این پتانسیل ها و ظرفیت بالقوه، دولت و مسئولان استان، بارقه امیدی را در دل مردم شهرستان پل دختر زنده کردند، امیدی که هیچ وقت رنگ حقیقت به خود نگرفت و در حد رویایی دست نیافتنی باقی ماند.

کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

سال ۸۷ طرح احداث پالایشگاه نفت در شهرستان پل دختر تصویب شد و ۱۲ بهمن ۸۸ از سوی وزارت نفت با تخصیص خوراک ۳۰ هزار بشکه نفت خام در روز جهت آن موافقت اصولی صورت گرفت.

۲۱ بهمن ۸۸ در یک ظهر زمستانی ساکنین روستای جلگه خلج گرد هم آمده بودند تا در کنار مسئولان استان کلنگی را بر زمین بزنند، همه آمده بودند پیر، جوان، کودک … همه با شوق وذوقی وصف ناپذیر در کنار زنانی که با اسپند خوش حالی هایشان را تقسیم می کردند.

پالایشگاه پل‌دختر که قرار بود در روستای جلگه خلج اجرایی شود، رسماً به بایگانی طرح‌های اجرانشده و روی کاغذ مانده لرستان پیوست. 

جهت احداث این پالایشگاه،۴۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود

دکتر صابری، استاندار وقت لرستان در مراسم کلنگ زنی این پالایشگاه گفته بود: جهت اجرای این طرح که روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام را به بنزین، بنزین سوپر، گازوئیل، نفت سفید، مازوت و قیر تبدیل می کند ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

وی بابیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در جلگه خلج پل دختر احداث می شود افزود: با بهره برداری از این طرح ملی، جهت ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

استاندار لرستان با اعلام اینکه این طرح از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به لرستان هست، افزود: موافقت اصولی ساخت این پالایشگاه ۱۲ بهمن ماه امسال بعد از ۱۵ ماه پیگیری مسئولان صادر شد که فردا کار ساخت آن شروع می شود.

مصوبه ای که همانند خیلی از مصوبات دیگر همانند پایانه سنگ و… به هیچ وجه اجرایی نشد.

پالایشگاه پل‌دختر که قرار بود در روستای جلگه خلج اجرایی شود، رسماً به بایگانی طرح‌های اجرانشده و روی کاغذ مانده لرستان پیوست. 

وی به تولید روزانه ۱۶ هزار بشکه نفت خام و دو میلیون و ۷۰۰ هزار فوت مکعب گاز در لرستان اشاره کرد و گفت: ۸۳ درصد نفت خام استان از چاه های نفت سرکان مالکوه پل دختر و مابقی در شهرستان کوهدشت تولید می شود.

استاندار لرستان اظهار امیدواری کرد این طرح طی ۲ و نیم تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

کلنگی که امید مردم را زخمی کرد

امیدی که ۹ سال از آن روز می گذرد ولی بعد از مراسم زیبای کلنگ دیگر کسی در آنجا و جهت ادامه ی عملیات حضور پیدا نکرد.

چند سالی که از وقت کلنگ زنی این پروژه گذشت، مردم و رسانه ها پیگیر عدم اجرایی شدن پالایشگاه شدند که هرروز دلایل جالب و قابل توجهی ارائه می شد.

برای احداث این پروژه پرسشها زیادی وجود داشت و چون مکان پالایشگاه در نزدیکی رودخانه کشکان قرار داشت، شرکت محیط زیست مخالف مهم ساخت آن بود. با مخالفت محیط زیست چند سال این پروژه در گیرودار مجوزهای زیست محیطی بود.

طرح ارزیابی زیست محیطی پالایشگاه پل دختر تائید نشد

محمدحسین بازگیر مدیرکل وقت محیط زیست لرستان در اردیبهشت ماه سال ۹۱ از تائید نشدن طرح ارزیابی پالایشگاه پل دختر خبر داده بود و گفته بود: ما پالایشگاه را ملزم به ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی کردیم ولی این طرح خیلی دیر به ما ارائه شده است و مطابق ارزیابی ها این طرح یکسری ایرادات نیز دارد.

وی بابیان اینکه کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی شرکت علت مخالفت خود با اجرای این پروژه را نزدیکی به رودخانه کشکان عنوان کرده هست، افزود: مجری طرح هنوز راهکاری جهت جلوگیری از احتمال پرسشها آینده جهت رودخانه کشکان به عنوان شریان حیاتی پل دختر ارائه نداده هست، تصریح کرد: تا زمانی که این عنوان حل نشود، اجازه اجرای پروژه داده نخواهد شد.

مدیرکل محیط زیست وقت استان لرستان به قوانین موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: مطابق دو مصوبه هیئت وزیران و همچنین طبق ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه احداث پالایشگاه در هر مقیاسی نیازمند طرح ارزیابی زیست محیطی است.

بازگیر با تأکید بر اینکه قبل از کلنگ زنی پروژه طرح ارزیابی زیست محیطی این پروژه ارائه نشده بود، افزود: متأسفانه محل در نظر گرفته شده است جهت اجرای این پروژه به رودخانه و روستاهای اطراف بسیار نزدیک است و این امر در آینده منجر به مخاطرات جدی خواهد شد.

این دلایل مطرح شده است به وسیله مدیرکل محیط زیست این سؤال را در ذهن متبادر می کند که آیا طرحی به این مهمی نباید به وسیله یک مشاور نیرومند طراحی و تمامی جوانب آن در نظر گرفته می شد؟

هفتم بهمن ماه ۱۳۹۲ فریدون رشیدی، فرماندار وقت شهرستان پل دختر خبری اطلاع رسانی کرد که شاید امید را دوباره در دل مردم منطقه زنده کند ولی…

هنوز پیمانکار تازه پالایشگاه پل دختر مشخص نشده است

فرماندار پل دختر از فسخ پیمان پیمانکار پالایشگاه این شهرستان خبر داد و گفت: پیمانکار پالایشگاه فسخ پیمان شده است ولی هنوز پیمانکار تازه مشخص نشده و قرار است استاندار و مدیر شرکت صنعت، معدن و تجارت لرستان جهت مشخص شدن پیمانکار به پایتخت کشور عزیزمان ایران بروند.

یک سال بعد یعنی در شهریورماه ۹۳ نیز مهندس بازوند استاندار وقت لرستان از ورود سرمایه گذار تازه جهت پالایشگاه نفت خبر می دهد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه پل دختر ازجمله پروژه های بلاتکلیف استان است که به رغم گذشت چند سال از کلنگ زنی هنوز اجرایی نشده هست، بیان کرد: در حال مذاکره جهت واگذاری این پالایشگاه به سرمایه گذار تازه هستیم؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واحد انرژی و گاز نیز دارد با این قرارگاه در حال مذاکره هستیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: در صورت رسیدن به توافق نهایی پالایشگاه های نفت پل دختر و الیگودرز جهت احداث به این قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار خواهد شد.

و بازهم این خبر فقط در حد شعار باقی ماند و …

پس ازاین سکانس دیگری از نمایش پالایشگاه پل دختر روی پرده قرار داده شد و آن هم بیانات بازوند، استاندار وقت لرستان مبنی بر واگذاری ‎ پالایشگاه پل دختر به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی بود.

استاندار لرستان گفته بود: بر اساس برنامه ‎ ریزی های انجام شده است باهدف برطرف پرسشها واحدهای تولیدی و صنعتی استان، پالایشگاه پل دختر به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی واگذار خواهد شد.

مقصر مهم تأخیر پالایشگاه پل دختر، پیمانکار بود

به دنبال این صحبت ها، فریدون رشیدی فرماندار وقت مقصر مهم تأخیر پالایشگاه پل دختر را پیمانکار اعلام می کند.

وی عوض کردن پیمانکار پالایشگاه پل دختر را بافایده دانست و افزود: با توجه به اینکه پیمانکار قبلی خیلی ضعیف عمل کرد و در کل موفق نبود، ما عوض کردن آن را به فال نیک می گیریم و بدون شک این جابه ‎ جایی به نفع مردم و اقتصاد لرستان است.

وی با یادآوری اینکه پیمانکار کنونی از سرمایه ‎ گذاران تأمین اجتماعی هست، خاطرنشان کرد: متأسفانه پیمانکار قبلی تعلل می ‎ کرد و هر لحظه بهانه تراشی می ‎ کرد که یکی از بهانه ‎ هایش مسئله محیط زیست بود که ما مشورت کردیم و محیط زیست استان اعلام کرد آمادگی هر نوع کمکی را دارد.

رشیدی تأکید کرد: مقصر مهم در تأخیر احداث این پالایشگاه پیمانکار است که علت آن را نمی دانم! اگر پیمانکار سریعتر عوض می شد، بهتر بود.

فرماندار ضمن تقدیر از استاندار لرستان، تصریح کرد: در نخستین جلسه ای که با آقای بازوند داشتم، عنوان پالایشگاه را مطرح کردم که دستور پیگیری داد و خوشبختانه در کوتاه ‎ ترین وقت تصمیم تازه اتخاذ شد و نتیجه داد.

رشیدی در آخر ابراز امیدواری کرد پیمانکار تازه بتواند پالایشگاه را به سامان برساند تا خیر آن به مردم رسد.

این صحبت ها و اعلام سرمایه گذار تازه نیز راه به جایی نبرد و …

پالایشگاه پل دختر همچنان مسکوت مانده است

قدرت الله ترابی نژاد فرماندار وقت پل دختر پانزدهم تیرماه ۱۳۹۳ نیز گفته بود: بعد از گذشت چهار سال از کلنگ زنی، پالایشگاه پل دختر همچنان مسکوت مانده است.

وی بیان کرد: کلنگ احداث پالایشگاه نفت پل دختر در سال ۸۸ به زمین زده شد ولی متأسفانه وزارت نفت با تأمین خوراک این پالایشگاه موافقت نمی کند.

این مسئول بابیان اینکه علیرغم کلنگ زنی این پروژه در سال ۸۸ هنوز هیچ اقدامی جهت آن صورت نگرفته و مسکوت مانده هست، اضافه کرد: به منظور تأمین خوراک این پالایشگاه از طریق نمایندگان و استاندار لرستان نامه ای به معاون پارلمانی ریاست جمهوری ابلاغ شد تا این مسئله مرتفع شود.

ترابی نژاد ادامه داد: اگر مطالعات خوب انجام می شد، قطعاً این پالایشگاه به آینده امروز مبتلا نمی شد.

مشکلات زیست محیطی، پای کار نیامدن سرمایه گذار، عدم تأمین خوراک و … دست به دست هم داده تا پالایشگاه بدون پالایش اجرایی نشود.

کلنگ زنی پالایشگاه پل دختر اقدامی عجولانه بود

سید حمیدرضا کاظمی نماینده پل دختر در مجلس اسفند ۱۳۹۵ راجع به این پروژه گفته بود: پروژه پالایشگاه پل دختر سال ۸۸ کلنگ زنی شد که اقدامی عجولانه بود و سرمایه گذاری نداشت.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاران مختلفی صحبت کرده ایم که این پروژه را در اختیار بگیرند ولی هنوز هیچ کدام جواب مثبت نداده اند و در حال بررسی شرایط پروژه هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه ظرفیت این پروژه تولید ۳۰ هزار بشکه در روز هست، افزود: سرمایه گذاران از این ظرفیت ناراضی بودند و در صحبتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت زیاد کردن خوراک داشتیم، قول داد اگر سرمایه گذار پای کار بیاید، آن را تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز زیاد کردن خواهد داد.

نماینده پل دختر گفت: ساخت این پالایشگاه نفت به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و امیدواریم بخش شخصی جهت احداث این پروژه ورود کند.

در این مدت وعده های زیادی جهت واگذاری پروژه داده شده است ولی هیچ کدام محقق نشده است.

پالایشگاه پل دختر مصوبه ای بوده که پیگیری نشده است

دکتر کاظمی نماینده مردم پل دختر در مجلس تیرماه امسال نیز گفته بود: پالایشگاه پل دختر مصوبه ای بوده که پیگیری نشده است.

وی اظهار کرد: از زمانی که به عنوان منتخب مردم پل دختر گزینش شدم شش سرمایه گذار به مهندس بازوند استاندار لرستان معرفی کردم تا کارها مقدماتی جهت این پروژه انجام شود. پالایشگاه پل دختر در حد مصوبه ای بوده که پیگیری نشده است.

کاظمی بیان کرد: مسئله مهم پالایشگاه پل دختر ۳۰ هزار بشکه خوراک است و هیچ سرمایه گذاری حاضر به راه اندازی پالایشگاه با این مقدار خوراک نیست.

وی گفت: با مسئولین وزارت نفت مشورت شده است تا این ۳۰ هزار را به ۱۰۰ هزار بشکه زیاد کردن دهد. سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده و به مسئولین استان معرفی شده است تا مقدمات کار جهت استارت این پروژه فراهم شود.

این بار نیز معرفی سرمایه گذار تازه و دادن امیدی دوباره که …

اما قرار نبود بعد از ۹ سال این پالایشگاه در پل دختر و آن هم روستای جلگه خلج احداث شود و این مهم زمانی تقریباً قطعی شد که …

اخذ مجوز ۵۰۰۰ بشکه از خط انتقال جهت راه اندازی یک مینی پالایشگاه

نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی از اخذ مجوز ۵۰۰۰ بشکه از خط انتقال از وزارت نفت جهت راه اندازی یک مینی پالایشگاه در این شهرستان خبر داد.

سید حمیدرضا کاظمی راجع به اوضاع پالایشگاه پل دختر اظهار کرد: بعدازاینکه این پروژه مصوب می شود هنوز سرمایه گذار پیدا نشده بود که کلنگ زنی کردند.

وی بابیان اینکه سرمایه گذار به دنبال سود و منافع خود است و بایستی اوضاع خوراک و پرسشها زیست محیطی آن تعیین وظیفه شود تا بتوانیم سرمایه گذاری جهت آن مشخص کنیم، اضافه کرد: قبل از اینکه نسبت به کلنگ زنی این پروژه اقدام شود بایستی سرمایه گذار آن را مشخص می کردند.

کاظمی با اشاره به اینکه خوراکی که جهت این پالایشگاه در نظر گرفته شده است ۳۰ هزار بشکه است که مقرون به صرفه نیست و باید این خوراک بالای ۱۰۰ هزار بشکه باشد تا جهت سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد، یادآور شد: چندین سرمایه گذار را پای میز مذاکره آوردیم ولی آنها بعد از برآورد رغبت نکردند چون باید خط انتقالی باشد که بتواند نفت خام را به لرستان بیاورد.

نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی گفت: نفت خام را از دو طریق می توان تأمین کرد یکی از طریق خط انتقال خوزستان به مرکز کشور که روزی ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از منطقه پل دختر عبور و به سمت پالایشگاه اراک و پایتخت کشور عزیزمان ایران می رود. این میزان نفت خام نیاز دو شهر اراک و پایتخت کشور عزیزمان ایران است و نمی تواند خوراک پالایشگاه پل دختر را تأمین کند از طرفی نفتی که در این منطقه وجود دارد چنانچه کل چاه های نفت را به خط مهم وصل کند ۲۵ هزار بشکه می شود و این مقدار می تواند بخشی از خوراک را تأمین کند، اگر بخواهیم از ایلام و کرمانشاه نفت خام بیاوریم، هزینه خط انتقال آن بالاست.

وی گفت: در مطالعات اولیه ای که سرمایه گذار ورود پیدا می کند جهت بحث خوراک می مانیم.

نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: درنهایت مجوز ۵۰۰۰ بشکه از خط انتقال از وزارت نفت جهت راه اندازی یک مینی پالایشگاه اخذ کردیم و البته در کنار آن پیگیر پالایشگاه پل دختر نیز هستیم تا وظیفه خوراک آن مشخص شود تا جهت سرمایه گذار جاذبه داشته باشد و بتواند سرمایه گذاری کند.

پالایشگاهی که قرار بود احداث شود به مینی پالایشگاه تبدیل شد هرچند امیدواریم به آینده پالایشگاه جلگه خلج دچار نشود.

به هرحال امیدواریم دیگر شاهد چنین کلنگ زنی های بدون حساب وکتابی در استان لرستان نباشیم و با امید دادن واهی بذر یاس را در دل مردم نکاریم.

واژه های کلیدی: پروژه | لرستان | خوراکی | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو