تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی نبض بازار مسکن در بهمن

دنیای اقتصاد : بازار ملک در ماه میانی زمستان با دو حرکت متفاوت از ناحیه «حجم معاملات» و «تورم مسکن» مواجه شد. اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه بهمن معاملات م

نبض بازار مسکن در بهمن

نبض بازار مسکن در بهمن

عبارات مهم : بازار

تازه ترین سناریوی غالب راجع به بازار مسکن ۹۷

دنیای اقتصاد : بازار ملک در ماه میانی زمستان با دو حرکت متفاوت از ناحیه «حجم معاملات» و «تورم مسکن» مواجه شد. اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه بهمن معاملات ملک در پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در ماه گذشته ۵ درصد نسبت به دی زیاد کردن پیدا کرد که بالاترین رشد ماهانه قیمت از اردیبهشت ۹۳ تاکنون محسوب می شود.

سطح قیمت مسکن نسبت به بهمن پارسال ۵/ ۲۰ درصد رشد کرده هست. تورم مسکن در شرایطی رکورد زده است که حجم معاملات بعد از سه ماه افزایش، در بهمن افت ماهانه ۶/ ۳ درصدی را تجربه کرد. بررسی ها راجع به پشت صحنه رشد قابل توجه قیمت مسکن حاکی است: «تورم انتظاری» و «التهاب ارزی» در هفته های اخیر به عنوان دو مولفه بیرونی پر اثر بر بازار ملک باعث جنبش تقاضای سرمایه ای در این بازار شده است و «روند طبیعی نوسان قیمت مسکن ناشی از آخر رکود معاملات مصرفی» را به «پرش قیمت در بهمن» تبدیل کرده هست. ماه گذشته، احتیاط بالای تقاضای مصرفی در مواجهه با سطح قیمت ها و تضعیف قدرت خرید منزل اولی ها، از موج معاملات به وسیله این گروه از متقاضیان کاست؛ ولی اثر ثانویه جهش ناگهانی دلار بر بازار ملک، به تقویت حضور دسته دیگری از تقاضا در این بازار منجر شد.

نبض بازار مسکن در بهمن

بازار معاملات مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران در میانه زمستان، تحت تاثیر دو بازیگردان بیرونی، رکورد بیشترین رشد ماهانه قیمت را به ثبت رساند. گزارش «دنیای اقتصاد» از آمارهای دفتر اقتصاد مسکن که از روی داده های سامانه رهگیری معاملات املاک استخراج شده، حاکی است: میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات بهمن ماه، ۵ درصد نسبت به ماه دی زیاد کردن پیدا کرد به طوری که در فاصله این دو ماه، میانگین ارزش فروش آپارتمان در پایتخت، با رشد ۲۵۰ هزار تومانی در هر مترمربع، به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. رشد ۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن امسال نسبت به ماه قبل، به لحاظ میزان افزایش، از اردیبهشت ۹۳ تا کنون بی سابقه بوده هست. تورم ماهانه مسکن همچنین در مقایسه با تورم عمومی، قابل توجه هست. ماه گذشته، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوار کمتر از یک درصد نسبت به دی ماه زیاد کردن یافت در حالی که شیب رشد قیمت مسکن در این فاصله زمانی، ۵ برابر شیب تغییرات ماهانه «شاخص» (تورم عمومی) بوده هست. این میزان رشد، باعث شد تغییرات نقطه ای قیمت مسکن (نسبت به ماه مشابه در سال ۹۵) نیز رکورد بالاترین قیمت از پاییز ۹۲ را رقم بزند.

در حال حاضر، میانگین قیمت مسکن رشد ۵/ ۲۰ درصدی نسبت به زمستان سال گذشته پیدا کرده به طوری که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهمن ۹۶ حدود یک میلیون تومان زیاد از بهمن ۹۵ شده است هست. پرش بیش از ۲۰ درصدی قیمت مسکن در شرایطی اتفاق افتاده که حجم معاملات خرید آپارتمان در ماه گذشته، ۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن، کم کردن پیدا کرد.

دنیای اقتصاد : بازار ملک در ماه میانی زمستان با دو حرکت متفاوت از ناحیه «حجم معاملات» و «تورم مسکن» مواجه شد. اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه بهمن معاملات م

تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» که در هفته های میانی زمستان از بازار مسکن انجام شد حکایت از آن داشت که تب معاملات خرید نسبت به ماه های قبل، فروکش کرده هست. اکنون، کم کردن حجم خرید واحد مسکونی در بهمن نسبت به دی، بیانات واسطه های بازار ملک و مشاهدات میدانی مبنی بر کم کردن دامنه موج خرید را تایید می کند. ماه گذشته، بر اساس آمار دفتر اقتصاد مسکن، ۱۷ هزار و ۱۱۹ واحد مسکونی در پایتخت کشور عزیزمان ایران خرید و فروش شد که حدود ۶۰۰ هزار واحد کمتر از معاملات دی ۹۶ است.

این حجم معاملات در بازار بهمن به لحاظ تعداد، همچنان اوضاع رونق را نشان می دهد ولی به دلایلی از جمله «احتیاط بالای تقاضای مصرفی» و «تضعیف قدرت خرید ناشی از زیاد کردن قیمت مسکن»، شتاب رشد معاملات کم کردن یافته هست. به این ترتیب، حرکت خلاف جهت «نرخ رشد معاملات آپارتمان» و «نرخ رشد قیمت مسکن» مشخص می کند، تورم ملکی بهمن ماه، بیش از آنچه تحت تاثیر تحولات درونی بازار ملک، رقم خورده باشد، از بیرون این بازار، شارژ شده است هست. بررسی های «دنیای اقتصاد» راجع به عامل شارژ تورم مسکن در ماه گذشته حاکی است: «تورم انتظاری» و «التهاب ارزی» دو بازیگردان پرش قیمت مسکن در میانه زمستان محسوب می شوند که اثر ترکیبی آنها به شکل تقویت حضور تقاضای سرمایه ای در بازار خرید ملک، در نهایت باعث رشد ۵/ ۲۰ درصدی قیمت شد.

مطابق آنچه کارشناسان اقتصاد مسکن نیز بر آن تاکید دارند، بخشی از زیاد کردن قیمت مسکن در ماه های اخیر به علت آخر رکود معاملات مسکن، ورود منزل اولی ها به بازار واحدهای کم متراژ و کمبود عرضه در این قسمت از بازار ملک، طبیعی و قابل آینده نگری بود ولی آنچه در نهایت باعث پرش و زیاد کردن شیب تغییرات نقطه ای قیمت مسکن از ۱۳ تا ۱۵ درصد ماه های آذر و دی به بیش از ۵/ ۲۰ درصد در ماه بهمن شد، فاکتورهای بیرونی جنبش کننده تقاضای سرمایه ای بود که مهمترین آن، اثر روانی جهش ناگهانی قیمت دلار هست. در این میان، قیمت بازدهی بازارهای رقیب همچون بازار سرمایه (بورس) و بازار سکه نیز در کنار بازار ارز، بر قیمت بازدهی بازار ملک، بی تاثیر نبوده است.

نبض بازار مسکن در بهمن

بر اساس کارنامه بهمن ماه بازار معاملات مسکن، میانگین قیمت در این بازار رشد ۱۹ درصدی نسبت به ابتدای سال ۹۶ از خود نشان می دهد. این میزان بازدهی حاصل از خرید آپارتمان در تهران، بازار ملک را در جایگاه چهارم در رتبه بندی بازدهی ۵ بازار قرار داده هست. بازدهی بازارهای سرمایه، سکه و دلار در بهمن ماه به ترتیب قیمت های ۱/ ۲۷ درصد، ۱/ ۲۳ درصد و ۶/ ۲۱ درصد را به ثبت رساند که زیاد از بازدهی خرید مسکن (بدون احتساب بازدهی اجاره) بوده هست. بازار پول (سپرده گذاری بانکی)، به لحاظ قیمت بازدهی یا همان قیمت سود، در جایگاه آخر و بعد از بازار ملک واقع شده است است به طوری که در ۱۱ ماه اول امسال، با احتساب قیمت سود هر سال ۱۵ درصد، سپرده گذاران از بازدهی ۸/ ۱۳ درصدی برخوردار بوده اند.

پرش «مقطعی» یا «ادامه دار»؟

دنیای اقتصاد : بازار ملک در ماه میانی زمستان با دو حرکت متفاوت از ناحیه «حجم معاملات» و «تورم مسکن» مواجه شد. اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه بهمن معاملات م

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نخستین برخورد با آمار منعکس کننده پرش قیمت مسکن، می تواند پرسش برانگیز باشد. هر چند برداشت فعالان بازار ملک از اوضاع قیمت ها طی هفته های اخیر، بیانگر اطلاع غیررسمی دو سمت عرضه و تقاضا از رشد قابل توجه قیمت ها بود ولی اکنون، آنچه در پی انتشار کارنامه ماه بهمن بازار مسکن، به پرسش مهم تبدیل شده است هست، به «مدت وقت یا طول دوام شیب تند تورم مسکن» مربوط می شود. برداشت صاحب نظران ارشد بخش مسکن از اوضاع فعلی بازار معاملات ملک و همچنین مولفه های مهم اثرگذار از بیرون این بازار، حکایت از آن دارد که پرش قیمت مسکن با شیب ماهانه ۵ درصد در بهمن، «مقطعی» بوده است.

این شکل زیاد کردن قیمت مسکن چون زیاد ناشی از جهش قیمت دلار (تقاضای سوداگرانه) بوده و از سوی دیگر در حال حاضر با احیای «کانال سود ۲۰ درصدی در بانک ها»، بخشی از تقاضای سرمایه ای با حرکت به سمت سپرده گذاری بلندمدت، جذب دوباره بازار پول شده است اند، در نتیجه می توان گفت روند آتی نوسانات مثبت قیمت مسکن به لحاظ رشد ماهانه، متفاوت از ماه بهمن (کمتر) رقم می خورد. ناظران بازار مسکن راجع به آینده این بازار دو سناریو را مطرح می کنند. در قالب یک سناریو، برآورد می شود سال آینده معاملات از فاز رونق (وضعیت فعلی) چرخش کند. ولی سناریوی مطرح از سوی اکثریت صاحب نظران بخش مسکن، بر «تداوم رونق معاملات خرید مسکن در سال ۹۷ البته به شکل متفاوت از حال» دلالت دارد. در این سناریو، مشروط به عدم مواجهه بازار ارز با جهش های ناگهانی و همچنین تامین سود مورد انتظار سرمایه گذاران در بانک ها (مشابه آنچه هفته پیش منشتر شدن اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد اتفاق افتاد) آینده نگری می شود خرید و فروش آپارتمان در سال آینده تحت تاثیر حضور پررنگ تقاضای مصرفی همچنان از تحرک نسبی و رونق برخوردار شود و در عین حال، شتاب رشد معاملات نسبت به امسال، کند باشد. به بیان راحت تر، این سناریو، حجم معاملات مسکن در سال آینده را افزایشی توصیف می کند ولی میزان زیاد کردن آن، شدید نخواهد بود.

نبض بازار مسکن در بهمن

حسین عبده تبریزی روز گذشته راجع به پرش قیمت مسکن در ماه بهمن به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: علت رشد قابل توجه قیمت مسکن در ماه گذشته، «تورم انتظاری» در جامعه و تاثیر آن بر واکنش‌ها معامله گران بازار است.

این اقتصاددان، منشأ پرش رخ داده در قیمت مسکن را تقاضای غیرمصرفی در این بازار ناشی از «انتظارات» بیان کرد و گفت: این رشد قیمت، در خارج از فصل مهم نقل و انتقالات ملکی رخ داده است بنابراین تعبیری که به شکل سنتی در بازار ملک از «جهش قیمت» مطرح می شود را نمی توان جهت تحولات ماه بهمن به کار برد.عبده تبریزی تاکید کرد: با توجه به اینکه سود ۲۰ درصدی بانک ها در حال حاضر جهت بخشی از سرمایه گذاران مناسب ارزیابی می شود، در نتیجه تقاضای سفته بازانه در بازار خرید مسکن را کم خواهد کرد، بنابراین اوضاع فعلی تورم مسکن نمی تواند بلندمدت باشد و دلواپس کننده نیست. بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن نیز با اشاره به اثر ثانویه جهش قیمت ارز بر سطح قیمت مسکن که به شکل افزایشی عمل می کند، به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: بازار معاملات مسکن در سال ۹۷ اوضاع رونق را حفظ می کند ولی شتاب رشد آن، تا حدودی کند خواهد شد. ملکی ماه گذشته در یک تحلیل جامع از اوضاع بازار مسکن ۹۷ برآورد کرد، قیمت رشد قیمت در سال آینده، تا ۸ واحد درصد زیاد از قیمت تورم عمومی باشد.

همچنین علی چگینی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن نیز در تحلیل اوضاع بازار بهمن ماه به «دنیای اقتصاد» گفت: بخشی از رشد قیمت مسکن ناشی از عبور معاملات ملک از فضای ۴ ساله رکود است که با توجه به افت ارزش واقعی ملک مسکونی در سال های ۹۳ تا ۹۵ و جاماندگی قیمت بازدهی این بازار در مقایسه با سایر بازارها طی این مدت، اکنون در فاز رونق، ارزش واقعی مسکن، روند افزایشی در پیش گرفته هست. قیمت رشد نقطه ای قیمت اسمی مسکن از نیمه سال ۹۲ تا قبل از آذر ۹۶، پایین تر از قیمت تورم عمومی قرار داشت ولی طی سه ماه گذشته تورم مسکن با سبقت از تورم عمومی، در فاصله قابل توجهی از آن قرار گرفته هست. چگینی در عین حال، راجع به شدت رشد قیمت مسکن در ماه بهمن، به همگرا شدن بازدهی بازارها در میان مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: تحولات اخیر بازار ارز و همچنین کم شدن قیمت سود بانکی در نیمه امسال، در شتاب رشد زمستانی قیمت مسکن اثرگذار بود. چگینی راجع به بازار سال ۹۷ نیز گفت، مطالعات متفاوت از سوی صاحب نظران اقتصادی از رشد مثبت حجم معاملات و ساخت و ساز در سال پیش رو حکایت دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، ماه گذشته سه پارامتر مشمول بر «کمبود عرضه واحدهای کم متراژ»، «حضور همزمان تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه ای و تقاضای مخصوص نقل و انتقالات شب عید در بازار ملک» و همچنین «تحولات بازارهای موازی» باعث رشد قابل توجه قیمت مسکن شد.از طرفی، «تحلیل رفتن قدرت خرید مسکن»، «عدم پذیرش قیمت های اوج از سوی تقاضای مصرفی» و «کاهش فایل مناسب» باعث شد حجم معاملات با افت ماهانه مواجه شود.دو صاحب نظر بخش مسکن قرار است ۸ اسفند ماه- سه شنبه هفته جاری- چشم انداز بازار مسکن ۹۷ را جهت طیف های متفاوت فعال در این بازار تصویر کنند.

واژه های کلیدی: بازار | اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | روز گذشته | سرمایه گذار | معاملات آپارتمان | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو