تاپس بلاگ

خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی کشف سیاراتی در خارج از کهکشان‌ راه شیری جهت نخستین بار

منجمان اخیرا جهت نخستین بار گروهی از سیارات را در کهکشان‌های خارج از کهکشان راه شیری و کهکشان “آندرومدا”( Andromeda) پیدا کردند. “آندرومدا” یک کهکشان مارپیچی وا

کشف سیاراتی در خارج از کهکشان راه شیری جهت نخستین بار

عبارات مهم : مشاهده

منجمان اخیرا جهت نخستین بار گروهی از سیارات را در کهکشان های خارج از کهکشان راه شیری و کهکشان “آندرومدا”( Andromeda) پیدا کردند. “آندرومدا” یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکیِ آندرومدا است که حدود ۲٫۵ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، متخصصان فیزیک نجومی جهت نخستین بار، تعدادی سیاره را بیرون از راه شیری کشف کرده اند.

اخیرا، ستاره شناسان دریافته اند علاوه بر کهکشان های راه شیری و آندرومدا، کهکشان بزرگ دیگری هم وجود دارد که کهکشان های کوتوله کوچک تر به شکل منظمی به دور آن می چرخند.

کشف سیاراتی در خارج از کهکشان‌ راه شیری جهت نخستین بار

این کشف غیرمنتظره با استفاده از نوعی تکنیک موسوم به “ریزهمگرایی” (microlensing)ممکن شد که امکان مشاهده اجرام را در فواصل فراکهکشانی که جهت مشاهده مستقیم خیلی دور هستند، جهت پژوهشگران فراهم می کند.

این یافته ها نشان می دهند که احتمالا حدود دو هزار سیاره با اجرامی به اندازه ماه تا مشتری به ازای هر ستاره “رشته اصلی”( (main-sequence وجود دارند.

متخصصان فیزیک نجومی “دانشگاه اکلاهما” (University of Oklahoma) در آمریکا، از داده های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا جهت یافتن سیارات تازه استفاده کردند.

پیش از این، متخصصان می گفتند هیچ شواهدی مبنی بر وجود سیارات در کهکشان های دیگر تشخیص داده نشده است.

این پژوهشگران بر تکنیک “ریزهمگرایی” تکیه دارند که از انحراف نور یک منبع بعد زمینه، مانند ذره بینی جهت دیدن اشیایی که در فاصله دور هستند، استفاده می کند.

کشف سیاراتی در خارج از کهکشان‌ راه شیری جهت نخستین بار

“زینیو دای” (Xinyu Dai)، استاد بخش فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه اکلاهما گفت: ما از این کشف خیلی هیجان زده هستیم. این نخستین باری است که کسی سیارات بیرون از کهکشان ما را کشف می کند.

ما جهت تشخیص این جرم، فرکانس بالای اثر را با مدل سازی داده ها تحلیل کردیم.

به گفته پژوهشگران، تاکنون ریزهمگرایی تنها جهت تشخیص سیارات راه شیری استفاده می شد.

این کهکشان در فاصله ۳٫۸ میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است و کوچکترین شانسی جهت مشاهده مستقیم این سیارات حتی با عالی ترین تلسکوپ، وجود ندارد.

کشف سیاراتی در خارج از کهکشان‌ راه شیری جهت نخستین بار

” قنطورس آ” (Centaurus A) که ۱۳ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، یک کهکشان مهم در سیستمی از کهکشان های اقماری است که به شکل یک صفحه دیسک مانند باریک، عمود بر آن پراکنده اند.

از این ۱۶ کهکشان اقماری، مشاهده شده است که ۱۴ کهکشان طبق یک الگوی حرکتی شرکت دهی شده، به دور کهکشان مهم خود می گردند.

این کشف، مدل “ماده تاریک سرد لامبدا” (Lambda-CDM)که اعتقاد است سیستم های کهکشانی اقماری تصادفا و با حرکتی بی نظم شبیه به پرواز زنبورها اطراف کندو، اطراف یک کهکشان بزرگ تر پراکنده هستند، زیر پرسش می برد.

علاوه بر این، چنین ترکیباتی حتی نباید قابل تشخیص باشند لیکن باور پیشین این بوده است که کهکشان های بزرگ دیگر، عمدتا از ماده تاریک نامرئی تشکیل شده است اند.

یک گروه بین المللی به سرپرستی “دانشگاه بازل” (University of Basel)در مقاله ای که در ۲ فوریه در مجله ” Science” منتشر شد، بیان کرد: این مدرک تجربی نشان می دهد که مشکلی در شبیه سازی های کیهان شناسی وجود دارد.

اما ما قادر هستیم این سیارات را بررسی کنیم، وجودشان را آشکار کنیم و حتی راجع به توده هایشان اظهارنظر کنیم.

واژه های کلیدی: مشاهده | استفاده | اخبار علمی و آموزشی