تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی افشاکننده فساد بی‌پناه است

روز گذشته احمد توکلی مدیر شرکت دیده بان شفافیت و عدالت، محمود صادقی مدیر فراکسیون شفافیت مجلس و مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه در نشست «شفافیت و رسانه» که از سو

افشاکننده فساد بی‌پناه است

افشاکننده فساد بی پناه است

عبارات مهم : قانون

افشاکننده فساد بی‌پناه است

روز گذشته احمد توکلی مدیر شرکت دیده بان شفافیت و عدالت، محمود صادقی مدیر فراکسیون شفافیت مجلس و مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه در نشست «شفافیت و رسانه» که از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شد حضور یافتند و به آنچه پرداختند که عامل فسادهای کلان در کشور شده است هست. البته در بخشی هم آنچه به عنوان راهکار مبارزه با فساد در ذهن داشتند را بیان کردند.

امر به معروف و نهی از منکر

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: جهت اسلامی ماندن ناچار هستیم به رسانه ها میدان دهیم. احمد توکلی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر زیاد متوجه حکومت است تا افراد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت عمومی هست. البته جهت انجام این واجب، باید مقدمات آن را فراهم کرد. امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اطلاعات است.

روز گذشته احمد توکلی مدیر شرکت دیده بان شفافیت و عدالت، محمود صادقی مدیر فراکسیون شفافیت مجلس و مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه در نشست «شفافیت و رسانه» که از سو

اگر مردم بدانند دولت چه می کند، می توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند. وی شفافیت را لازمه امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: اطلاعات و شفافیت به وسیله رسانه ها صورت می گیرد و نباید مواخذه شوند. اگر اطلاعات را از فعالیت آزاد منع کنیم مانند دریغ کردن آب از وضو گرفتن هست. به نوشته ایلنا؛ توکلی راجع به رسانه ها، خاطرنشان کرد: از طرفی محافظه کاری و فساد در رسانه ها وجود دارد. به بعضی رسانه ها نمی گویند که این کار را نکن یا آزاد نباش بلکه بعضی رسانه ها ملزم به چه چه زدن جهت ذات قدرت هستند. توکلی با بیان اینکه اگر رسانه ها می خواهند حرف بزنند، اشتباه اجتناب ناپذیر هست، ابراز داشت: فرض باید این باشد که رسانه ها به دنبال رعایت قانون هستند و فرض اینکه رسانه ها به دنبال جرم و اشتباه هستند، غلط هست. من به یکی از مسئولان گفتم هنگامی که یک رسانه راجع به نابهنجاری به مردم اطلاعات می دهد، با رسانه ها و روزنامه نگار برخورد نکنید بلکه به دنبال حل نابهنجاری بروید. توصیه من این است که اصل را بر این بگذاریم که روزنامه نگار در حال فراهم کردن بستر یک واجب بزرگ است.

اگر ثابت شد این فرد از این موقعیت با ارزش سوءاستفاده می کند باید محاکمه شود. مدیرمسئول سایت الف یادآور شد: جهت مبارزه با شفافیت به آزادی رسانه ها نیازمند هستیم لیکن مانند نور است که بر پرسشها می افتد و اوضاع را روشن می کند. یادمان باشد که زیاد گناهان در شب رخ می دهد. وی با بیان اینکه حفظ کشور و از دست ندادن یک وجب از خاک کشور به وسیله جمهوری اسلامی یک استثنا است و قبل از آن چنین چیزی وجود نداشت، گفت: بنی صدر با چهار نفر جهت وزارت مخالف بود؛ من، میرحسین موسوی، بهزاد نبودی و مرحوم نوربخش. علت مخالفتش با من و مهندس موسوی هم این بود که من نخستین نماینده مخالف ایشان و مهندس موسوی نخستین روزنامه نگار مخالف او بود.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ما در انقلاب دنده عقب گرفتیم ولی این دنده عقب، بازگشت به اسلام بود، اظهار داشت: هنگامی که من گفتم باید به پرسشها دینی رجوع کنیم به خاطر این است که اگر به پرسشها دینی رجوع کنیم و به آن عمل کنیم آن وقت این همه فساد نخواهیم داشت. توکلی یادآور شد: من به بانک مرکزی گفتم که به معترضان وقت بدهید. گفتند ناروا می گویند. گفتم ناروا بگویند. باید به آنها وقت بدهید چون به آنها ظلم شده است است.

افشاکننده فساد بی‌پناه است

رسانه یا ابزار فساد؟

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس ولی از موضع دیگری به این عنوان پرداخت و گفت: در کشور ما افراد که می خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی کنند و جهت همین ترجیح ارزش سکوت هست. محمود صادقی اظهار داشت: شرکت شفافیت بین المللی سال ۲۰۰۰ راجع به مبارزه با فساد گزارشی انتشار داده است و قوه قانونگذاری انتخابی، قوه مجریه مستقل، قوه قضائیه مستقل، نهادهای نظارتی، رسانه ها، جامعه مدنی، جامعه جهانی و… را از عنصرهای مبارزه با فساد دانسته است.

روز گذشته احمد توکلی مدیر شرکت دیده بان شفافیت و عدالت، محمود صادقی مدیر فراکسیون شفافیت مجلس و مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه در نشست «شفافیت و رسانه» که از سو

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه رسانه جهت مبارزه با فساد باید مستقل و آزاد باشد، اظهار داشت: براساس آن گزارش، این سوالات مطرح می شود که آیین ها و قوانین مربوط به آزادی اطلاعات وجود دارد که رسانه ها اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند؟ آیا قانون حفظ رازها وجود دارد و چگونه آنها اجرا می شوند؟ آیا این قوانین ابزار سانسور هستند یا محدود به پرسشها خاصی هستند؟ آیا آزادی بیان تضمین شده است و می توان اطلاعات مربوط به فساد را در کشور سانسور کرد؟ وی با اشاره به مالکیت رسانه ها تصریح کرد: ممکن است خود رسانه به ابزار فساد تبدیل شود و با مفسدان دست ارزش باهم در یک کاسه باشد. از طرفی رسانه ها باید در مبارزه با فساد، روزنامه نگاری تحقیقی را دنبال کنند.

از طرفی مورد نیاز است که قانون امنیت روزنامه نگاران را تضمین کند. آیا قانونی وجود دارد که روزنامه نگاران بتوانند منابع خود را افشا نکنند؟ در کشور ما افرادی که می خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی کنند و جهت همین ترجیح ارزش سکوت هست. وی با بیان اینکه دموکراسی بدون شرایطی جهت بیان اطلاعات عمومی و دسترسی به اطلاعات مربوط به حکومت کارایی ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه ها در جوامع دموکراتیک باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند و حق انتشار آن را بدهند. صادقی اضافه کرد: قانون اساسی دولت را به موظف به اوج بردن سطح آگاهی های عمومی از طریق استفاده از رسانه ها می کند و مطبوعات را به نوعی ابزاری جهت اوج بردن سطح آگاهی های عمومی می گذارد. در اصل ۲۴ قانون اساسی، اصل بر آزادی رسانه ها گذاشته شده است هست. البته دو محدودیت هم گذاشته است ولی اصل بر آزادی بیان است و قیود استثنا هستند. بر این اساس مشاهده می کنیم قانون اساسی به نقش رسانه ها توجه کرده است.

افشاکننده فساد بی‌پناه است

امکان مبارزه با فساد

استاد علوم ارتباطات گفت: فساد در کشورهای اسلامی تقصیر باورهای دینی نیست بلکه ریشه آن در نحوه اداره جامعه است نه مبنای متون دینی. مهدی محسنیان راد ادامه داد: اگر ادیان مهم را در نظر بگیریم هرچه عدد بزرگتر باشد ادراک فساد کمتر هست. در دانمارک این عدد ۹۰ هست؛ یعنی مردم در جامعه فساد را کم درک می کنند و به عنوان نمونه جهت رفتن به اداره دنبال پارتی نیستند. میانگین احساس فساد ۴۲ بوده است در حالی که این عدد در کشور عزیزمان ایران ۲۹ است.

وی افزود: طبق پژوهش های به عمل آمده در میان ادیان مختلف، پیروان دین شینتوا درک فساد کمتری دارند و عدد آنها ۷۲ هست. بعد از آنها یهودیان با عدد ۶۴، مسیحیان، بوداییان و هندوها هستند و کشورهای اسلامی عدد درک فسادشان ۳۲ هست. این تقصیر باورهای دینی نیست بلکه ریشه آن در نحوه اداره جامعه است نه مبنای متون دینی. محسنیان راد خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل این باشد که سهم عمده ای از کشورها مستعمره بوده و درحال گذار از سنت به مدرنیته هستند.

ایران یک استثناست و در مسیر عبور از سنت به مدرنیته وقت زیادی را صرف کرده است و جهت حل مشکلاتش از دانش استفاده می کند بدون نفی گذشته. وی ادامه داد: در تحقیقی که انجام شد، مشخص شد در کشور عزیزمان ایران هیچ یک از ۶ تئوری نظام رسانه ای وجود ندارد و مخلوطی از همه هست. سیستم آمادگی شفافیت را ندارد. وی خطاب به توکلی افزود: آیا شما در هیات نظارت بر صداوسیما باشید؟ آیا مرحوم معتمدنژاد یا اساتید ارتباطات در هیات نظارت بر صداوسیما نباشند؟ آیا یک نماینده نداند مصاحبه اش لغو شده است است؟ محسنیان اضافه کرد: تا سیستم کلی رسانه ای در کشور عزیزمان ایران عوض نشود، امکان مبارزه با فساد نیست.

آرمان

واژه های کلیدی: قانون | قانونی | رسانه ای | رسانه ها | اطلاعات | روزنامه | احمد توکلی | قانون اساسی | روزنامه نگار

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو