تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی «بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد / غرویان

حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم می گوید: متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می

«بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد / غرویان

غرویان: «بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد

عبارات مهم : سیاسی

چرا گاهی فقط پیرمردها و پیرزن‎ها به نماز جمعه می‎روند و خبری از جوانان نیست؟

حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم می گوید: متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می شود که جوانان را از نمازجمعه فراری می دهد. قطعا این نوع برخورد باعث می شود که نسل جوان از دین گریزان شود.

«بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد / غرویان

به گزارش خبرآنلاین، تریبون نمازهای جمعه در کمتر شهری است که رنگ و بوی سیاسی به خود نگرفته باشد. هرچند واژه «عبادی سیاسی»، عنوانی است که جهت آن به کار برده می شود ولی اظهارنظرهایی که بعضا به حمایت از یکی از جناح های خاص مطرح می شود، سیلی از انتقادات را بسوی ائمه جمعه روانه می سازد. ولی این تنها انتقادی نیست که این روزها به نمازهای جمعه می شود. ادبیاتی که از سوی ائمه جمعه بکار گرفته می شود هم از جمله موضوعاتی است که بسیاری شیوه استفاده از آن را در ارزش این تریبون نمی دانند.

حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم هرچند موافق سیاسی بودن اظهاراتی است که از تریبون نمازجمعه مطرح می شود، ولی امامان جمعه را از بیانات جناحی منع می کند.

حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم می گوید: متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می

او همچنین با انتقاد از ادبیاتی که از تریبون نمازهای جمعه بعضی شهرهای کشور عنوان می شود، دو علت را جهت عدم استقبال جوانان از نمازهای جمعه طی سالیان اخیر مطرح می کند؛ یکی عاری بودن ائمه از علم و دانش روز و دیگری عدم بکارگیری پرسشها اخلاقی و ادبیات عرفانی وزین. به گفته وی، جوانان علم و دانش و عقلانیت و نزاکتی را نمی بینند و انگیزه‎ای جهت حضور در نمازهای جمعه پیدا نمی‎کنند.

مشروح گفت وگو با او را در ادامه بخوانید:

در دوره جدیدی که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شروع به کار کرده هست، چه سیاست‎هایی باید جهت حل پاره ای از پرسشها و پرسشها موجود که انتقادات زیادی را هم برانگیخته هست، مورد توجه قرار بگیرد؟

در این زمینه مورد نیاز می دانم که به چند توصیه اساسی اشاره کنم. نخست اینکه صحبت‎هایی که از تریبون های نماز جمعه پخش می شود باید مردم را به وحدت، انسجام، مهربانی، دوستی، صلح و آشتی نزدیک کند و اثری از تفرقه انگیزی و خط و نشان کشیدن و دسته بندی بین مردم در آن وجود نداشته باشد. یعنی تریبون نماز جمعه باید تریبون همبستگی ملی باشد. توصیه دوم این است که ائمه جمعه باید الگو و اسوه مردم باشند. مانند پیامبران و ائمه معصومین. ائمه جمعه از نظر گفتار و کردار و واکنش‌ها و سلوک باید ادب را رعایت کرده و احترام به مردم را حفظ کنند و از بکارگیری الفاظ رکیک و نابجا و تند و خشن پرهیز نمایند. به مردم احترام بگذارند و از الفاظ محترمانه استفاده کنند و حتی یک کلمه تند و نابجا نباید بکار برده شود.

«بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد / غرویان

نکته سومی که ائمه جمعه باید رعایت کنند این است که مطالب علمی و عقلانی را مطرح کرده و از بیان مباحث بی پایه و اساس و خرافی پرهیز کنند. مطالب علمی روز و تازه و کاربردی جهت مردم مطرح کرده و آنها را به سمت دانش و تفکر و علم سوق دهند. اگر شورای سیاستگذاری این موارد را در دستور کار قرار دهد اوضاع نمازجمعه ها و تریبون های نمازجمعه بسیار بهتر خواهد شد.

درست است که نمازجمعه ها عبادی-سیاسی هستند؛ ولی بعضا شاهد موضع‎گیری جناحی امامان جمعه هستیم. این عنوان چقدر می تواند آسیب زا باشد؟

البته ما معتقدیم که نماز جمعه باید سیاسی باشد ولی سیاسی در جهت وحدت مردم و مصالح ملی. مردم ما سیاسی هستند ولی نباید به اسم سیاسی بودن بین ارزش تفرقه بیفتد و با هم دشمن شده است و درگیری پیدا کنند. مباحث سیاسی باید به معنای عام و کلی در نماز جمعه مطرح شود. با این حال خود امام جمعه هم نباید جناحی باشد. تریبون نماز جمعه نباید وابسته به یک جناح و جریان خاص سیاسی باشد و امامان جمعه هم به عنوان دشمن جناح دیگر در ذهنیت مردم تلقی شود. این باعث تفرقه زیاد می شود. لذا امامان جمعه باید نقش پدر را در یک خانواده بازی کنند و بتوانند آرامش را در جامعه برقرار سازند. تاکید من بر این است که تریبون های نماز جمعه باید از جناحی بودن خارج شود.

حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم می گوید: متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می

در بعضی از شهرهای کشور بویژه مشهد و تهران، ائمه جمعه از واژه‎ها و اصطلاحات ناپسند استفاده می کنند. این بیانات چقدر می تواند به جایگاه نماز جمعه لطمه وارد کند؟ آیا شورای عالی سیاستگذاری راجع به ادبیات امامان جمعه نظری نمی‎دهد؟

شورای سیاستگذاری حتما می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. قبلا هم کلماتی همچون «بزغاله» و و الان هم «آشغال» از بعضی تریبون های نمازجمعه شنیده شده است که اثرات منفی داشته و دارد. نماز جمعه باید مردم را به سمت اخلاق و معنویت پیش ببرد. هیچ عالم اخلاقی از این الفاظ در درس اخلاق خود استفاده نمی کند. هیچ عالم وارسته ای به خود اجازه نمی دهد که در تریبون اخلاق و عرفان از اینگونه ادبیات استفاده کند. اینگونه ادبیات، اثرات منفی دارد. پیامبر فرمودند من جهت مکارم اخلاقی مبعوث شده است اند. ما در ادبیات پیامبر، امام علی و ائمه و بزرگان اخلاق و عرفان هرگز از اینگونه کلمات ندیدیم. باید دقت شود که از تریبون های نمازجمعه الفاظ محترمانه و مودبانه بیان شود.

«بزغاله» و «آشغال» خطاب کردن مردم، اثر منفی دارد / غرویان

برخی می گویند که حضور جوانان و نسل سوم انقلاب پای منبرها کم شده است و مستمعین نمازهای جمعه عموما از سنین بالای جامعه هستند. آیا چنین شده است است؟

البته بعضی نمازجمعه‎ها را سراغ دارم که به علت آنکه امام جمعه، فرد عالم و دوستدار نسل جوان است و علم و دانش مورد نیاز را دارد و اخلاق، ادب و نزاکت را رعایت می کند، می‎تواند جوانان را به خوبی جذب کند. ولی متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می شود که جوانان را از نمازجمعه فراری می‎دهد. قطعا این نوع برخورد با نسل جوان باعث می شود که از دین گریزان شوند. امام جمعه نقش بسیار زیادی در جذب و یا دفع جوانان دارد. علت اینکه الان بعضی از نمازهای جعه خلوت است و پیرمردها و پیرزن ها در آن شرکت می کنند و جوانان در آن حضور پیدا نمی کنند دو مورد هست. یکی به علت خالی بودن ائمه از علم و دانش روز است و دیگری هم عدم بکارگیری پرسشها اخلاقی و ادبیات عرفانی وزین. جوانان اینها را کمتر می بینند. یعنی علم و دانش و عقلانیت و نزاکتی در سخنان بعضی ائمه جمعه نمی بینند و انگیزه‎ای جهت حضور در نمازهای جمعه پیدا نمی‎کنند.

واژه های کلیدی: سیاسی | اخلاقی | جوانان | استفاده | نمازجمعه | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو