تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی نیمی از کشور خشک می‌شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم ، گزارش نیویورک‌تایمز از بحران آب در ایران

١٢ استان از ٣١ استان کشور عزیزمان ایران تا ۵۰ سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب‌شان را از دست می‌دهند. این گزارش تکان‌دهنده روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هست

نیمی از کشور خشک می‌شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم ، گزارش نیویورک‌تایمز از بحران آب در ایران

گزارش نیویورک تایمز از بحران آب در ایران: نیمی از کشور خشک می شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم

عبارات مهم : ایران

١٢ استان از ٣١ استان کشور عزیزمان ایران تا ۵۰ سال آینده تمام سفره های زیرزمینی آب ارزش را از دست می دهند. این گزارش تکان دهنده روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هست. با خشک شدن کامل تقریبا نیمی از استان های کشور عزیزمان ایران جمعیت زیادی مجبور به مهاجرت هستند.

جمعیتی که عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی قبلا آن را ۵٠ میلیون نفر تخمین زده و می گوید پذیرش این جمعیت بزرگ از سوی کشورهای دیگر حتما با دردسرها و پرسشها زیادی مواجه می شود. این عنوان در حالی رخ می دهد که هدایت فهمی، کارشناس منابع آب وزارت نیرو هم می گوید دیگر جهت اصلاح الگوی مصرف آب خیلی دیر شده است است.

نیمی از کشور خشک می‌شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم ، گزارش نیویورک‌تایمز از بحران آب در ایران

او توضیح می دهد: «برای مصرف کنونی آب مان به ٣ کشور عزیزمان ایران نیاز داریم.» لیکن کشور عزیزمان ایران ٣ برابر ظرفیت اکولوژیستی خود آب مصرف می کند. او تأکید می کند: مدیریت مصرف تقاضا دیگر یک گزینش نه، بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر هست. وزارت نیرو هر چند دیر ولی حالا پروژه ای به نام «کاهش ردپای آب» را کلید زده است.

مردان ساختمان نیایش حالا می خواهند کمی عقب افتادگی سال های گذشته را جبران کنند. پروژه ای که چند روز پیش هم رضا اردکانیان، وزیر نیرو در اجلاس جهانی آب از اجرای آن خبر داد. آن گونه که هدایت فهمی، کارشناس منابع آبی وزارت نیرو می گوید: اهداف این پروژه مشخص و به تمامی دستگاه های مرتبط با آن ابلاغ شده است و طبق آن ٢١ میلیارد مترمکعب باید مصرف سرانه آب کم کردن یابد. براساس آنچه در این طرح آمد میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی باید از ٩٠ میلیارد مترمکعب به ۵۵ میلیارد و آب شرب از ٨ میلیارد به ۶ میلیارد مترمکعب کم کردن یابد. البته شرایط جهت واحدهای صنعتی کمی تفاوت دارد و باید ٩٠ درصد آب مصرفی در آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

١٢ استان از ٣١ استان کشور عزیزمان ایران تا ۵۰ سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب‌شان را از دست می‌دهند. این گزارش تکان‌دهنده روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هست

واردات آب مجازی، ٢,۵ برابر صادرات آن

در حدود سه دهه گذشته (سال ١٩٨۶ تا ٢٠١١میلادی) میزان صادرات آب مجازی در دنیا از ۴٣٨ میلیارد مترمکعب به ٩٨٩ میلیارد مترمکعب زیاد کردن یافته هست. آن گونه که آمارها نشان می دهد آمریکا با ٣۴ درصد بیشترین سهم صادرات آب مجازی را به خود تخصیص داده شده است داده است و کشورهای آفریقایی که با بحران کمبود آب دست وپنجه نرم می کنند با سهم ٣,٨ درصدی در انتهای جدول صادرات آب مجازی قرار گرفته اند.

فکر می کنید آیا اتحادیه اروپا تلاش می کند محصولاتی مثل نخ، پارچه و پنبه را از کشورهایی مثل ازبکستان و یا هند تأمین کند؟یا آیا شرکت قدرتمند اپل آیفون معروفش را در چین تولید می کند؟ مگر ساخت یک گوشی چقدر آلودگی دارد؟ یا مگر کارگرهای چینی چقدر ارزان تر از ربات های هوشمند خط تولیدهای آمریکایی دستمزد می گیرند؟

نیمی از کشور خشک می‌شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم ، گزارش نیویورک‌تایمز از بحران آب در ایران

درواقع علت مهم اینجاست که هر گوشی گوشی هوشمند حدود ١۵٠٠ لیتر آب مجازی در خود دارد و چین با صادرات میلیون ها گوشی آیفون درواقع در سال یک دریاچه بزرگ از آب کشورش را صادر می کند! ولی این کلاه فقط بر سر کشورهای دیگر نرفته است و کشور عزیزمان ایران هم یکی از قربانیان این اقتصاد آبی شده است هست. هر چند که فهمی، کارشناس منابع آبی وزارت نیرو می گوید که واردات آب مجازی ما ٢,۵ برابر صادرات آن است ولی در کشوری با منابع تجدیدپذیر ١٣٠میلیاردمترمکعبی در عالی ترین حالت این رقم حداقل باید به ۵ برابر زیاد کردن یابد.

او که اعتقاد است صادرات محصولات آب بر متوقف و تأمین آن از محل واردات حتی با قیمت تمام شده است بالاتر باید صورت گیرد، ادامه می دهد: به علت مفت بودن آب در ایران، رویه تولیدات کشاورزی در کشور ما به سمت تولید ارزان ترین و پرآب بر ترین محصولات حرکت کرده و البته این محصولات بیشترین سهم صادرات را نیز به خود تخصیص داده شده است داده هست. به گفته او، بررسی های اولیه نشان می دهد که در میان مدت امکان کم کردن ۳۲ درصدی رد پای آب (از جمله آب مجازی) وجود دارد و می توان از این طریق درد بی آبی کشور عزیزمان ایران را تا حدی تسکین بخشید.

١٢ استان از ٣١ استان کشور عزیزمان ایران تا ۵۰ سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب‌شان را از دست می‌دهند. این گزارش تکان‌دهنده روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هست

٣ برابر ظرفیت سد کرخه آب صادر کردیم

نگاهی به آمارهای موجود نشان می دهد که گفته های کارشناسان چندان هم بیراه نیست. به عنوان مثال در سال ٩٣ چیزی در حدود ٨٣٣ هزار تن هندوانه از کشور عزیزمان ایران صادر شده است هست. تحقیقات ثابت کرده هر کیلوگرم هندوانه ۴٠٠لیتر آب مجازی در خود دارد. این مفهوم به این معناست که در سال ٩٣ معادل ٣٣٣٢٠٠٠٠٠٠٠٠ لیتر آب مجازی از کشوری که با بحران بی آبی دست وپنجه نرم می کند، صادر شده است هست؛ یعنی به گفته رضا راعی عزآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات منابع آب کشور عزیزمان ایران فقط به واسطه صادرات هندوانه ٧ برابر ظرفیت سد کرخه آب صادر کرده ایم.

نیمی از کشور خشک می‌شود / ناخواسته ٣ برابر سد کرخه آب صادر کردیم ، گزارش نیویورک‌تایمز از بحران آب در ایران

۵۵ میلیارد مترمکعب سهمیه کشاورزی از منابع آبی

آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد که پتانسیل منابع تجدیدشونده آبی کشور در عالی ترین حالت ١٣٠ میلیارد متر مکعب است که ٩٣ درصد از آن با بازده دلواپس کننده تنها ٣۵ درصدی در بخش کشاورزی مصرف می شود. این در حالی است که بازده آبیاری در کشورهای توسعه یافته تا ٧٠ درصد اوج می رود. بعد اساسا در دنیای امروز علت مهم بحران های آب مصرف غلط هست، نه نبود آب کافی. متهم مهم بحران کم آبی در کشور عزیزمان ایران به اذعان فهمی ٩٠ میلیارد مترمکعب از سرانه مصرف آب ناخالص و ٧٠ میلیارد مترمکعب از سرانه مصرف آب خالص را به خود تخصیص داده شده است داده، این در حالی است که این مقام مسئول در وزارت نیرو بر این باور است که می توان میزان مصرف در این بخش را به ۵۵ میلیارد مترمکعب کم کردن داد. به گفته او، اکنون میانگین جهانی بهره وری آب در بخش کشاورزی ١,١ کیلوگرم محصول به ازای هر مترمکعب آب هست؛ آماری که در کشور عزیزمان ایران عملکرد به مراتب پایین تری دارد.

سفره های زیرزمینی آب در ۱۲ استان کشور عزیزمان ایران تا ۵۰ سال آینده خشک می شود

«۱۲ استان از ۳۱ استان کشور عزیزمان ایران طی ۵۰ سال آینده با خشک شدن کامل سفره های زیرزمینی آب خود مواجه خواهند شد.» نیویورک تایمز با اشاره به نقش کم آبی در تحولات سیاسی و اجتماعی نوشت: نیجریه، سوریه، سومالی و حالا کشور عزیزمان ایران در هر کدام از این کشورها به انحای متفاوت بروز بحران آب موجب بروز مجموعه ای از ناآرامی های اجتماعی، مهاجرت گسترده، آشوب و حتی جنگ شده است است.

در دوره تغییرات اقلیمی، درس هایی که این کشورها گرفته اند می تواند مورد استفاده بسیاری از کشورهای دیگر قرار گیرد. انستیتوی منابع جهانی در ماه جاری میلادی نسبت به گسترش استرس های آبی در سراسر دنیا هشدار داده است: «پیش بینی شده است که ٣٣ کشور دنیا در سال ٢٠۴٠ میلادی با استرس بسیار بالای آبی مواجه باشند.»

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که کمبود آب می تواند موجب اعتراضات خیابانی شود. چنانچه دسترسی به آب یکی از دلایل یکسان ناآرامی در هند بوده هست. این عامل می تواند مورد سوءاستفاده گروه های تروریستی نیز قرار گیرد، جهت مثال گروه الشباب به دنبال استفاده از جوامع مواجه با خشکسالی در سومالی جهت عضوگیری بوده هست. کمبود آب همچنین می تواند موجب مهاجرت های گسترده از مناطق حاشیه ای به شهرهای پرجمعیت شود. کشور عزیزمان ایران بروزترین نمونه از کشورهایی است که در آن وقوع بحران آب منجر به نارضایتی عمومی شده است هست. این، به خاص در شهرهای کوچک این کشور مصداق بیشتری دارد. مزارع خشک و دریاچه ها به شوره زار تبدیل شده است هست. میلیون ها نفر به مراکز استان ها و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند و بیکاری منجر به زیاد کردن نارضایتی میان جوانان شده است هست. تقریبا ١۴ سال است که کشور عزیزمان ایران با خشکسالی مواجه است.به طور خلاصه این که وقوع یک بحران آبی، چه در نتیجه عوامل طبیعی، چه سوء مدیریت انسانی و چه هر دو، می تواند هشداری اولیه نسبت به وقوع یک دردسر جدی در آینده نه چندان دور باشد.

گروهی از مقامات بازنشسته ارتش آمریکا ماه گذشته در مقاله ای هشدار دادند که استرس آبی (کمبود آب سالم) به «یک فاکتور رو به رشد در مناطق حساس و محل نزاع جهان» تبدیل خواهد شد.

در این مقاله همچنین آمده است: «با زیاد کردن جمعیت دنیا و تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی، چالش های استرس آبی در طول وقت زیاد کردن خواهد یافت.» بر اساس آینده نگری ها، تغییرات اقلیمی موجب گرم تر و خشک تر شدن کشور عزیزمان ایران خواهد شد.

عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی کشور عزیزمان ایران زمانی گفته بود که کمبود آب در صورتی که مدیریت نشود، موجب خواهد شد که ۵٠ میلیون نفر از جمعیت کشور عزیزمان ایران ناگزیر به ترک این کشور شوند.

ایران نیز مانند بسیاری از کشورها از هند گرفته تا سوریه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست خودکفایی در تولید مواد غذایی را در پیش گرفت. این سیاست به خودی خود نشانه گذاری بدی نبود، ولی همان طور که کاوه مدنی، کارشناس آب در کشور عزیزمان ایران می گوید، این نشانه گذاری بدان معناست که دولت کشاورزان را تشویق می کند تا محصولات نیازمند آب نظیر گندم را در سراسر کشور کشت کنند. به گفته کلودیا سادوف، متخصص آب در بانک جهانی، (نتیجه این بود که) ٢۵ درصد از کل آبی که از آبخوان ها، رودخانه ها و دریاچه ها خارج شده است از مقدار آبی که (توسط طبیعت) مجددا قابل بازگشت به این منابع هست، فراتر رفته است.» قیمت خالی شدن سفره های آب زیرزمینی کشور عزیزمان ایران امروز بین سریع ترین قیمت ها در دنیا قرار دارد، به نحوی که براساس محاسبات میشل، ١٢ استان از ٣١ استان کشور «طی ۵٠ سال آینده، به طور کامل سفره های زیرزمینی ارزش خشک خواهد شد.»

واژه های کلیدی: ایران | منابع | صادرات | بحران کم آبی | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو