تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری یکی از نزدیک ترین سمت ها به روسای جمهوری محسوب می شود، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که گاهی اوقات روسای جمهوری دوستان و بستگان نزد

حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

عبارات مهم : ارتباط

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری یکی از نزدیک ترین سمت ها به روسای جمهوری محسوب می شود، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که گاهی اوقات روسای جمهوری دوستان و بستگان نزدیک خود را جهت این سمت در نظر می گیرند. بنابران چندان هم عجیب نیست که این سمت از نفوذ زیادی در دولت برخوردار باشد. با توجه به نفوذ افراد در بدنه دولت، در دوره های اخیر هم روز به روز به حواشی و بحث های اطراف رویکرد اشخاصی که در این جایگاه قرار می گیرند، افزوده می شود. حال پرسش اینجا است که منشا این حواشی کجا است و چه مشکلی در رویکرد روسای دفتر وجود داشته که به حواشی اطراف این سمت دامن زده است؟

حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

افزایش حواشی با گذر زمان

با نگاهی گذرا به روندی که روسای دفتر نهاد ریاست جمهوری در دولت های گذشته داشته اند به سادگی می توان به این مسئله پی برد که بسیاری از پرسشها و پرسشها در خصوص زیاد کردن نفوذ و قدرت این سمت به دولت هاشمی رفسنجانی و گزینش حسین مرعشی در این جایگاه باز می گردد. البته به زعم بسیاری گاهی اوقات این نفوذ به سود دولت تمام می شد، همان طور که در ادامه رویکرد محمدعلی ابطحی مدیر دفتر دولت اصلاحات منجر به ارتباط گسترده این دولت با بخش ها و احزاب گوناگون شد.

اما همین فردگرایی در ادامه به زیان سیاست های کلان کشور خاتمه یافت. به عنوان مثال می توان به حواشی ایجاد شده است اطراف اسفندیار رحیم مشائی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اشاره کرد. البته شاید بتوان سرکشی های رحیم مشائی را با خوی عصیانگر دولت های نهم و دهم توجیه کرد ولی این روند در دولت های یازدهم و دوازدهم هم مشاهده می شود و درماه های گذشته شایعات بسیاری درخصوص عملکرد محمود واعظی در این جایگاه به وجود آمد.

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری یکی از نزدیک ترین سمت ها به روسای جمهوری محسوب می شود، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که گاهی اوقات روسای جمهوری دوستان و بستگان نزد

با این اوصاف پرسش اینجا است که مسئله و ریشه این اتفاق و زیاد کردن حواشی اطراف مدیر دفترها ریشه در چه امری دارد؟ درهمین خصوص مرتضی مبلغ مشاور سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت وگو با «ابتکار» عنوان کرد: « مدیرانی که جهت سمتی گزینش می شوند باید دو شاخصه را داشته باشند، نخستین شاخصه کارآمدی است و شاخصه دوم تناسب داشتن با آن سمت هست. یک مدیر ممکن است توانمند باشد ولی تناسب مورد نیاز را با آن جایگاه نداشته باشند. این فرد جهت آن سمت باید تجربه و توانایی مورد نیاز را داشته باشد.

من فکر می کنم علت مهم این حواشی به شاخصه دوم باز می گردد و این مقام به گونه ای است که باید بی طرفانه عمل کند و ارتباط وسیع داشته باشد و بتواند ارتباط را فارغ از گرایش ها برقرار کند.» محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب هم در رابطه با جایگاه مدیر دفتر نهاد ریاست جمهوری در گفت وگو با «ابتکار» بیان کرد: «رئیس دفتری در حقیقت مسئول هماهنگی و سازماندهی برنامه های مدیر جمهوری است و روسای جمهور احتمالا بخش هایی از کار خود را که نمی خواهند شخصا وارد عمل شوند، به مدیر دفتر واگذار می کنند و همین برجسته شدن نقش روسای دفتر از وقت آقای هاشمی شروع شد، آقای هاشمی این اختیار را داد که با امضای وی بسیاری از کارها انجام شود و نقش معاون اولی در حقیقت با آقای مرعشی بود. به نظر من امر پسندیده ای نیست که مدیر دفتر نهاد ریاست جمهوری در این حد در امور جاری کشور نقش داشته باشد.» وی تصریح کرد: «این سمت تنها جایی است که مدیر جمهوری می تواند بدون دخالت مجلس و دیگر مجمع های نظارتی فرد را گزینش کند.

اگر بخواهیم به سمت شفافیت حرکت کنیم و پرسشها را دنبال کنیم، شاید اگر این اختیارات در دست مدیر دفتر نباشد در حقیقت از میزان حاشیه ها هم کاسته شود.»

حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

نقش دولت سازندگی

باتوجه به بیانات جوادی حصار محمد غرضی یکی از وزرای دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رابطه با موقعیت مدیر دفتر نهاد ریاست جمهوری طی گفت وگو با «ابتکار» اظهار کرد: « مدتی که من در دولت حضور داشتم، مدیر دفتر نقشی اساسی در دولت داشت و من باتوجه به اطلاعاتی که دارم در این خصوص صحبت می کنم. به عنوان مثال، آقای هاشمی دو مدیر دفتر داشتند. دوره اول آقای میرمحمدی و دوره دوم آقای مرعشی مدیر دفتر بودند ولی این دو فرد از نظر شخصیتی افرادی متفاوت بودند. هنگامی که پرسشها جهانی را می بینیم، نقش روسای دفتر هم تعیین کننده هست. مدیر دفتر دوگل تمامی جریان های فرانسه را عوض کردن داد و علت مهم اینکه در سال ۱۹۶۸ آن تظاهرات وسیع علیه دوگل انجام شد بخشی به کارها این فرد بازمی گشت.»

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری یکی از نزدیک ترین سمت ها به روسای جمهوری محسوب می شود، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که گاهی اوقات روسای جمهوری دوستان و بستگان نزد

نقش آینده ساز مدیر دفتر در دولت

مبلغ در بخشی دیگر از صحبت های خود در رابطه با تبعات فعالیت جناحی روسای دفتر اظهار کرد: «اگر مدیر دفتر وارد پرسشها جناحی شود و تبعیض قائل شود و از موقعیت جریان ها آگاهی نداشته باشد، ممکن هست، دولت به مسئله برخورد.

در همین راستا، همانطور که می دانید، پایگاه مهم رای آقای روحانی در میان اصلاح طلبان هست، بنابراین باید بتواند با این جریان تعاملی سازنده داشته باشد، در غیر این صورت بسیار حاشیه ساز خواهد بود و اگر نتواند رفتارهای خود را به گونه ای سامان دهد که همدلی جریان ها را به دنبال داشته باشد، حاشیه ساز خواهد بود.» مبلغ تصریح کرد: «این فرد باید ارتباط ریاست جمهوری را با سایر مسئولان حفظ کند. در حال حاضر، یکی از پرسشها این است که بسیاری به مدیر جمهوری دسترسی ندارند. این گروه حتی جز سرمایه های اجتماعی مدیر جمهور هستند ولی نمی توانند با او در ارتباط باشند.

حاشیه های صندلی کنار مدیر جمهور

این روسای دفتر هستند که باید در این زمینه فعالیت داشته باشند و بخشی از وقت آقا روحانی را جهت ارتباط با این گروه ها و جریان ها در نظر بگیرند.» در همین خصوص جوادی حصار بیان کرد: « کارها مدیر دفتر با آگاهی ریاست جمهوری هست، چنین فردی بدون آگاهی مافوق خود عملی انجام نمی دهد. بسیاری از فعالیت ها وجود دارد که مدیر جمهوری نمی خواهد در آن دخالتی داشته باشد جهت همین مدیر دفتر خود را وارد قضیه می کند.» این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «البته این سیاستی است که گاهی به سود ریاست جمهوری تمام می شود، به عنوان مثال، ریاست جمهوری به مدیر دفتر دستور می دهد که این گروه و یا این مسئله را نادیده بگیرد. این سیاست هایی است که در حوزه اجرایی همه دارند. مدیر جمهوری اگر نخواهد مدیر دفترش هیچ کاری نمی کند بنابراین، این مدیر جمهور است که به این فرد و یا سمت اختیار می دهد.»

وی در ادامه افزود: « قطعا آقای روحانی می داند که واعظی چه گرایشاتی دارد و با توجه به این مسئله است که در این جایگاه گذاشته است و اگر می خواست می توانست که کسی را گزینش کند تا ارتباط بهتری با اصلاح طلبان برقرار کند، هنگامی که مدیر جمهوری چنین انتخابی می کند، بنابراین کاملا آگاهانه است.» غرضی هم در رابطه با همین مسئله گفت: «در جمهوری اسلامی تنها مدیر دفتر دولت نیست و منشی هم موثر است البته این مسئله محسوب می شود. منشی اطلاع رسانی می کند و مسئول دفتر در پاسخ می گوید که به سمت بالاتر اطلاع رسانی می کند ولی در عمل این اتفاق رخ نمی دهد. بنابراین شما به آن فرد دسترسی پیدا نمی کنید یا اینکه تصویر آن هم ممکن است اتفاق بیفتد. در حقیقت می توان چنین برداشت کرد که شاید رویکرد مدیر دفتر همان چیزی است که مدیر جمهور می خواهد.»

رئیس دفتر دولت اصلاحات

در این میان یکی از دوره هایی به عنوان عملکرد مناسب مدیر دفتر دولت یاد می شود، دولت اصلاحات و ابطحی هست. مبلغ در خصوص اوضاع مدیر دفتری در همین دوره مطرح کرد: «یکی از شاخصه هایی که مدیر دفتر دولت اصلاحات داشت، این است که ریاست جمهوری چنین رویکردی را دنبال می کرد و در تلاش بود تا ارتباط خود را با جامعه حفظ کند. در این این میان مدیر دفتر هم خیلی نقش مهمی را ایفا کرد، چراکه مدیر جمهوری دغدغه های بسیاری دارد و این مدیر دفتر او است که باید وقت او را به عالی ترین شکل ممکن برنامه ریزی کند که به این کار هم برسد.» وی در ادامه افزود: «این اتفاق در دولت اصلاحات امری مرسوم بود و احزاب به ریاست جمهوری دسترسی داشتند و حضور این مقام در محافل گوناگون بسیار چشمگیر بود و در صورت مشغله ریاست جمهوری این مدیر دفتر دولت بود که تلاش می کرد، کمبود ها را جبران کند. در مجموع ارتباط و جایگاه اجتماعی جهت دولت اهمیت بسیاری دارد که در صورت نددیده گرفتن آن می تواند لطمه های زیادی به دولت بزند.» با این وجود جوادی حصار در این خصوص بیان کرد: « آقای ابطحی هم از این قاعده مستثنی نبود، البته نه به این شدتی که این روزها دیده می شود ولی مسائلی وجود داشت که ممکن بود سلیقه ا ی برخورد می کرد. این مسئله هم باز به شخص مدیر جمهور مربوط می شود و این ریاست جمهوری است که واکنش‌ها مدیر دفتر را شکل می دهد.»

با این تفاسیر می توان چنین برداشت کرد که تمامی انتقادات و حواشی اطراف مدیر دفتری نهاد ریاست جمهوری به شخص مدیر جمهور و گزینش وی بازمی گردد و اگر مشکلی در عملکرد این فرد وجود دارد در حقیقت با توجه به اختیاراتی است که ریاست جمهوری به مدیر دفتر خود داده است.

ابتکار

واژه های کلیدی: ارتباط | ریاست جمهوری | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو