تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند؟

محمود احمدی نژاد در تمام ۸ سالی که زمام امور را به دست داشت، موسس و مجری پدیده‎هایی شد که تا آن روز در تاریخ دولت‎های بعد از انقلاب رخ نداده بودند. برکناری تعد

کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند؟

کدام یک از وزرای احمدی‎نژاد هم چنان به او وفادارند؟

عبارات مهم : علی احمدی

نه تنها وزرای اخراج شده است که حتی صادق محصولی هم به صف منتقدان احمدی‎نژاد پیوست

محمود احمدی نژاد در تمام ۸ سالی که زمام امور را به دست داشت، موسس و مجری پدیده‎هایی شد که تا آن روز در تاریخ دولت‎های بعد از انقلاب رخ نداده بودند. برکناری تعدادی از وزرا بی آنکه مجلس در پی استیضاح آنها باشد و یا اجبار آنان به استعفا، معرفی یک وزیر جهت اداره چند وزارتخانه، سرپرستی خود بر بعضی از وزارتخانه ها، همه و همه از اتفاقات دو دوره ریاست جمهوری او بود.

کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند؟

این روزها تنها تصویری که از محمود احمدی نژاد به ثبت می رسد، حضور او در کنار تعداد انگشت شماری از افرادی است که در طول هشت سال حضورش در پاستور، او را همراهی می کردند. حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی، مجتبی ثمره هاشمی، علی اکبر جوانفکر، عبدالرضا شیخ الاسلامی و مرتضی تمدن از جمله افرادی هستند که یاران محمود احمدی نژاد چه در سالهای ریاست او بر قوه مجریه و چه در دوران بعد از آن بوده اند. آنها نه تنها به انبوه اعضای کابینه که به نوعی از محمود احمدی نژاد تبری جسته اند، نپیوستند بلکه او را در تمام سفرهای استانی هم همراهی کرده‎‎اند.

اما آیا باید از جمع دو کابینه، تنها عده قلیلی جهت احمدی نژاد باقی بمانند و مابقی یا جانب سکوت را در پیش بگیرند و یا اینکه از بیان هیچ انتقادی از دوران هشت ساله او ابا نداشته باشند؟

محمود احمدی نژاد در تمام ۸ سالی که زمام امور را به دست داشت، موسس و مجری پدیده‎هایی شد که تا آن روز در تاریخ دولت‎های بعد از انقلاب رخ نداده بودند. برکناری تعد

از دولت های صدر انقلاب که عمر هیچکدام به آخر دوره ۴ ساله اول هم نرسید که بگذریم، در دولت‎های جنگ، سازندگی و اصلاحات کمتر وزیری با حکم اخراج روبه رو شد یا با اجبار به استعفا عطای وزارت را به لقایش بخشید. ولی دولت نهم با شروع فعالیت خود، تنها چند ماه توانست در برابر تعریف و تمجیدهای روز معرفی کابینه به مجلس از سوی محمود احمدی نژاد، دوام بیاورد. هرچند که احمدی‎نژاد جهت توصیف وزرایش آنان را معرفی شده است از سوی خدا می دانست ولی در شروع شکل گیری کابینه اش از تریبون مجلس اعلام کرد که با وزیران خود هیچ تعارفی ندارد و در صورتی که از عملکردشان راضی نباشد از کار برکنار می شوند.

این جمله محمود احمدی نژاد که نظیر آن را در ارتباط با استانداران و فرمانداران نیز بارها بکار برده بود، تنها یکسال وقت برد تا نخستین خروجی کابینه نهم را به او نشان دهد و بعد از آن نیز یکی بعد از دیگری دامن گیر چند وزیر دیگر شد. اختلافات وزیران و حتی سایر اعضای کابینه با رییس جمهور و البته اشتباهاتی که احمدی نژاد در انتخاب‎های خود انجام داد، به حدی رسیده بود که در هر دو دولت نهم و دهم رکوردهای کمترین مهلت دوام وزیران در پست های خود به ثبت رسید. آنگونه که در دولت اول محمود احمدی نژاد علی کردان بعد از اثبات جعلی بودن مدرک دکترایش با استیضاح مجلس بعد از ۳ ماه از وزارت کشور خداحافظی کرد، پرویز کاظمی بعد از ۱۳ ماه فعالیت در وزارت رفاه هنگامی که دید که دیگر قادر به ادامه همکاری با رییس دولت نیست، با استعفا به کار خود آخر داد و محمد ناظمی اردکانی نیز با ۱۵ ماه تصدی وزارت تعاون از سمت خود برکنار شد. در دولت دوم محمود احمدی‎نژاد باز هم اوضاع به همین منوال ادامه یافت. محمد حسن نامی بعد از برکناری رضا تقی پور از وزارت ارتباطات در اسفندماه سال ۹۱ به مجلس معرفی شد و به مدت ۶ ماه در این وزارتخانه حضور یافت. محمد حسن طریقت منفرد نیز با عوض کردن یکباره مرضیه وحید دستجردی -اولین وزیر زن دولت های بعد از انقلاب- در اسفند سال ۹۱ به مجلس معرفی و با رای اعتماد نمایندگان به مدت ۶ ماه در وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شد و اسدالله عباسی نیز همچون دو وزیر ارتباطات و بهداشت بعد از برکناری عبدالرضا شیخ الاسلامی از وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها حدود ۶ ماه در این سمت ایفای نقش کرد.

نخستین اعلام برائت و شروع تشکیل صف طویل منتقدان

کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند؟

پرویز کاظمی که در دولت نهم وزارت رفاه را برعهده داشت نخستین مستعفی کابینه نام گرفت. در آن روزها که محمود احمدی نژاد هنوز ویژگی‎های شخصیتی خود را رو نکرده بود، دست به اقداماتی در سفرهای استانی و یا جلسات هیات دولت می زد و خواسته های عجیب و غریبی از اعضای کابینه خود داشت که نخستین خروجی آن به نام وزیر رفاه رقم خورد. هرچند کاظمی در آن سالها ترجیح را بر سکوت دید و تنها از وجود پاره ای از اختلافات گفت که منجر به قطع همکاری او با دولت نهم شده، ولی او را باید نخستین برائت کننده از احمدی نژاد لقب داد. او در طی مصاحبه هایی که در طول این چند سال داشت از یکسال حضورش در کابینه نهم، ماجراها تعریف کرده هست. از دستوراتی که رییس دولت در سفرهای استانی می داد بدون اینکه بودجه ای جهت انجام آن ها وجود داشته باشد تا رواج دروغ و ریایی که از همان سالهای تصدی محمود احمدی نژاد شروع شده است بود.

افشاگری ها از دولت های نهم و دهم از پرویز کاظمی به سایر اعضای کابینه هم کشیده شد. وزرایی که با کوچکترین انتقاد از نزدیکان رییس دولت خود، ترساندن به اخراج می شدند و بعد از مدتی هم این ترساندن عملی می شد، هرلحظه صف منتقدان از احمدی نژاد را طویل تر می‎کردند. نقطه اشتراکی که جهت بسیاری از این منتقدان به عملکرد محمود احمدی نژاد وجود داشت، دخالت یاران او در وزارتخانه‎های متفاوت بود. عزل و راه اندازی هایی که حلقه نزدیک به رییس دولت درخواست آن را از بعضی از وزیران داشتد، آنان را چنان به ستوه آورد تا از خیر تصدی بر وزارتخانه ها بگذرند. هرچند در این میان بودند وزیرانی که تحمل کردند و تا آخر دوره به کار خود ادامه دادند، ولی با اتمام کار دولت افشاگری های خود را شروع کردند.

محمود احمدی نژاد در تمام ۸ سالی که زمام امور را به دست داشت، موسس و مجری پدیده‎هایی شد که تا آن روز در تاریخ دولت‎های بعد از انقلاب رخ نداده بودند. برکناری تعد

این افشاگری ها و برائت جویی ها که در پنجمین سال نقل مکان احمدی نژاد از پاستور همچنان ادامه دارد، این روزها در یکی دیگر از ایستگاه‎های خود به صادق محصولی رسید. او در بروزترین بیانات خود در خصوص اقداماتی که از سوی محمود احمدی نژاد انجام می گیرد گفت: «خیلی از سیاستمداران ممکن است عوض کردن داشته باشند. به نظرم آقای احمدی نژاد هم عوض کردن داشته اند. این تغییرات را شما می توانید در مقایسه صحبت هایی که سال ها قبل داشته اند و صحبت هایی که امروز دارند مشاهده کنید. اینکه چه عواملی باعث این تغییرات شده است در جای خود قابل توجه هست. یکی از عوامل می تواند اطرافیانی باشند که اسم برده می شوند.»

صحبت‎های وزیر کشور دولت احمدی نژاد که روزی رییس دولت جهت دفاع از او سنگ تمام می گذاشت، اگر در کنار انبوه بیانات سایر دولتمردان گذشته قرار بگیرد نشان می دهد که منشا مهم بوجود آمدن اختلافات، همان اندک افرادی هستند که امروز دور و بر رییس دولت‎های نهم و دهم را گرفته اند، با او به سفر استانی می روند و به فرمان او جهت بست نشینی پاسخ مثبت می دهند.

کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند؟

در جدول زیر، بیانات وزرای کابینه های نهم و دهم در موافقت و یا مخالفت با محمود احمدی نژاد آمده هست. افرادی که یا استعفا داده اند، یا عزل شده است اند و یا تا آخر دولت مجبور به تحمل اوضاع پیش آمده شدند در طی این چند سال مواضعی را اتخاذ کردند تا معلوم شود که جهت احمدی‎نژاد چه تعداد افرادی که روزی خط قرمز او بوده اند باقی مانده هست. اگرچه بعضی همچنان در لاک سکوت خود فرو رفته‎اند، ولی این جدول نشان می‎دهد که غالب وزرای احمدی‎نژاد، دیگر حامی او نیستند.

اسامی وزارتخانه‎ها

دولت نهم

مواضع

دولت دهم

مواضع

آموزش و پرورش

محمود فرشیدی

مدیریت احمدی نژاد سرهنگی بود/به من پرخاش کرد که آیا فردی را جهت توضیح نزد مراجع فرستادم/ اطرافیان او می درخواست کردند در عزل و راه اندازی وزارتخانه دخالت کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی

(او هیچگاه تمایلی به پاسخگویی به سوالاتی در مورد محمود احمدی نژاد ندارد)

علیرضا علی احمدی

زمانی که دولت نهم در حال آخر بود و می درخواست کردند دولت دهم و کابینه اش را تشکیل بدهند، بین دو نماز به آقای احمدی نژاد گفتم بهتر است این افراد که گزینه فعلی دولت هستند در کابینه نباشد، آیا که هزینه هایی جهت دولت ایجاد خواهند کرد ولی بین دو نماز آقای احمدی نژاد پرسید، ذکرت را گفتی! گفتم بله، گفت شما دیگر در کابینه نباشید!

ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد سلیمانی

اگریک مرکز تحقیقات دانشگاهی مستقل نمره عملکردی به چهار مدیر جمهور اخیر بدهد حتماً احمدی نژاد از سه مدیر جمهور دیگر پیشتاز است ولی ضعف هم داشته است مثل هر انسانی که می تواند ضعف داشته باشد. این ضعف ها البته در حدی نیست که گفته شود ولایتمدار نیست.

رضا تقی پور

نه تنها با اتفاقاتی که الان رخ می‎دهد موافق نیستم، در عنوان منزل نشینی نیز با او صحبت کردم و گفتم شما با شعار شهید رجایی آمدید و ما هم قائل به این ارزش ها هستیم و تا زمانی که پای این ارزشها باشید، با شما هستیم/با او اختلاف جدی داشتیم. تلفنی من را از وزارت برکنار کرد و من هم به منزل رفتم و بیش از ۵۰ سجده شکر بجا آوردم.

محمد حسن نامی

—-

اطلاعات

غلامحسین محسنی اژه ای

گویا بعضی افراد زبان ارزش به دروغگویی و خلاف واقع گفتن عادت کرده، زبان ارزش هرز شده، بعضی گویی خودشان را بالاتر از قانون و هر فرد دیگری می دانند. یک خودبینی و یک نخوت دارند که هر چه به زبان ارزش می رسد فکر می کنند که حق مطلق است.

حیدر مصلحی

آقای احمدی نژاد می خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد/اطرافیان احمدی نژاد جاسوس هستند.

امور اقتصادی و دارایی

داوود دانش جعفری

دولت به دلایل متعدد با حوزه پیرامونی خودش دچار مساله می شد و این فضای سنگین بر کار دستگاه هایی مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی سایه افکنده بود/مسایل جنبی دست چندم کشور که اصولا اهمیت نداشتند در شرایطی، تبدیل به مساله دست اول کشور می شدند.

شمس الدین حسینی

شمس الدین حسینی

—–

امورخارجه

منوچهر متکی

منوچهر متکی

علی اکبر صالحی

نامه ای راجع به تحریم ها نوشتم… در این نامه آینده نگری شده است بود که روند تحریم های تازه به چه سمت و سویی خواهد رفت و چه مواردی را در بر خواهد گرفت. متأسفانه بعضی دوستان در آن وقت به اینگونه تحلیل ها ایراد می گرفتند

بازرگانی

مسعود میرکاظمی

اواخر دولت نهم مقداری بین من و آقای احمدی نژاد شکر آب شد./ از جهت بعضی تفاوت سلیقه ها بود. ایشان در رابطه با بعضی افراد یک نظری داشت و من هم نظر دیگری داشتم. /اواخر دولت نهم می گفتند باید بعضی از افراد را عوض کردن دهم./ یک بخشی از اینکه دیگر میل به نداشتم ادامه بدهم به اختلاف نظر هایم با آقای احمدی نژاد ارتباط پیدا می کند.

(این وزارتخانه در دولت دهم با وزارت صنایع ادغام شد)

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

کامران باقری لنکرانی

دوستانی که در جبهه پایداری حضور دارند، بخش زیادشان که در منصب بودند به دلایلی از جمله مخالفت با جریان انحرافی مناصبشان را ترک کردند/آقای احمدی نژاد مانند تمام جریانات سیاسی نقاط قوت و ضعفی دارد که این نقاط قوت و ضعف در طول وقت به خصوص در وقت تصدی پست ریاست جمهوری سختى ها و آسانى ها داشت/ایشان با این حضور خیلی از داشته های سیاسی خود را از دست دادند.

مرضیه وحیددستجردی

ما از ابتدا در دولت درگیر بودیم/ر مورد بودجه سلامت و هنگامی که هدفمندی یارانه ها مطرح بود در مجلس لابی می کردیم آیا که مجلس جای لابی است و ما هم می خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم ولی به خاطر دارم که مدیر جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می کنند و فلانی و فلانی که هستند و آیا آن جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می توانند بروند لابی کنند ولی وزارت بهداشت که وظیفه اش تامین سلامت مردم است نمی تواند؟

محمدحسن طریقت منفرد

تعاون

(تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

محمد ناظمی اردکانی

—-

عبدالرضا شیخ الاسلامی

محمد عباسی

گاهی بعضی از افراد جهت اینکه خودشان را بزرگ جلوه بدهند، طوری حرف می‎زنند که به عنوان نمونه سطح‎شان در حدی است که مدیر جمهور آنها را برکنار کرده هست. در مسئولیتم طوری عمل می‎کردم که مدیر جمهور دخالتی از جمله در عزل و نصب‎ها نمی‎کرد/من با سیاه و یا سفید جلوه دادن افراد موافق نیستم. حتما مدیریت و شیوه کاری او هم مثل بقیه خالی از اشکال نیست؛ ولی علت بر این نیست که ما با همکاران و باصطلاح مدیر سابقمان قطع ارتباط کنیم.

اسدالله عباسی

احمدی نژاد قابل آینده نگری نیست و ممکن است هر تصمیمی نیز بگیرد و نمی شود به طور قاطع گفت او جهت خرداد سال آینده در صحنه حضور پیدا خواهد کرد یا خیر.

جهاد کشاورزی

محمدرضا اسکندری

—-

صادق خلیلیان

در جلسه ای جهت تعیین قیمت گندم بعضی نمی درخواست کردند قیمت بیش از ۴۰۰ تومان باشد و در آن جلسه گفتم با چنین قیمتی هیچ کشاورزی گندم خود را به دولت نمی فروشد و در همان جلسه فشار عجیبی جهت مجوز واردات شیر خشک آوردند، با اینکه واردات آن از سال ۹۰ ممنوع شده است بود. حتی در آن جلسه زمانی که در اعتراض به این صحبت ها بلند شدم و آمدم بیرون مدیر جلسه (احتمالا احمدی نژاد) گفت: اگر بلند شدی، رفتی دیگر برنمی گردی.

دادگستری

جمال کریمی راد

فوت شد

مرتضی بختیاری

غلامحسین الهام

آقای احمدی نژاد سیاق امام را داشت و دارد. دولت احمدی نژاد در میان دولت ها نخستین دولتی بود که مدیر جمهورش براق و علنی گفت من این را دارم. امروز هم می گوید من این را دارم./رهبری اعلام کردند محبوب ترین دولت بعد از مشروطه همین دولت هست. چند بار هم بر پاک دستی این دولت صحه گذاشتند. حالا می خواهند نقطه قوت دولت احمدی نژاد را خراب کنند.

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمد نجار

—-

احمد وحیدی

——–

راه و ترابری

(مسکن، راه و شهرسازی)

محمد رحمتی

——–

علی نیکزاد

نقطه قوت آقای احمدی نژاد این است که آدم خودباور و با خدایی هست. یعنی توکل بالایی دارد. نقطه ضعف هم این است که همه کارها را می خواهد خودش انجام دهد.

حمید بهبهانی

من تابع و مطیع نظرات و سیاست های دکتر احمدی نژاد هستم و هر جایی که ایشان جهت من در نظر بگیرند قبول مسئولیت می کنم.

رفاه

پرویز کاظمی

در طول هشت سال ریاست آقای احمدی نژاد هم خسارات مادی و هم خسارات معنوی بر ما وارد شد؛ اعتبار و ارتباطات داخلی مان لطمه خورد، بزرگ منشی در کشور بر هم ریخت، اقتصاد و اخلاق خسارت دید، دروغ گویی، ریا و تزویر زیاد کردن یافت و ارتباطات جهانی کشور عزیزمان ایران مورد تمسخر دنیا قرار گرفت/برای جبران هشت سالی که ایشان سر کار بوده به اندازه ۱۶ سال باید کار شود که آثارش پاک شود و به این سادگی ها هم نیست.

این وزارتخانه در دولت دهم د روزارت کار ادغام شد.

عبدالرضا مصری

احمدی نژاد سخت کوش و پرتلاش بوده ولی در آخرهای دولتش دچار تغییرات گسترده ای شد.

صنایع و معادن

(صنعت، معدن تجارت)

علیرضا طهماسبی

برخی از نزدیکان رییس جمهور در عزل و راه اندازی ها دخالت می کردند که قابل تحمل نبود.

مهدی غضنفری

علی اکبر محرابیان

علوم، تحقیقات و فناوری

محمد مهدی زاهدی

آقای مدیر جمهور کابینه را به تیم فوتبال تشبیه می کند؛ اگر دقت کنید در بازی فوتبال هم خیلی کم اتفاق می افتد همه بازیکنان عوض کردن کنند و کمتر دولتی در دنیا هم دیده شده است که چنین تغییرات گسترده ای داده باشد. باید از مدیر جمهور بپرسید که کجا تیم فوتبال می آید یک دفعه تعداد زیادی از بازیکنان را در نیم فصل عوض کردن می دهد.

کامران دانشجو

اگر بعضی افراد اطراف احمدی نژاد را نمی گرفتند، او تبدیل به یک امیرکبیر جهت کشور عزیزمان ایران می شد./ عده ای نمی درخواست کردند که این بشود. فکر می کنم نشستند دولبه یک قیچی را درست کردند از این ور زدند از آن طرف هم یک سری افراد هم اطراف خود آقای احمدی نژاد، و تبدیل کردند به آن چیزی که شد!

فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمد حسین صفار هرندی

دلیل مهم بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول مدیر جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.

محمد حسینی

اقداماتی نظیر منزل نشینی، تعیین یک فرد خاص به عنوان معاون اولی خود و کارها وی و بعضی همراهان ایشان در تخطئه روسای قوه قضاییه و مقننه به هیچ عنوان کارها قابل دفاعی نیست.

کار

محمد جهرمی

احمدی نژاد حرفهایی را می زد که ۱۰۰ درصد خلاف عقلانیت بود/او پاسخ دهد که آیا خاوری را گزینش کرده بود./ احمدی نژاد حرف کارشناسان را گوش نمی کرد و هرچه خودش می فهمید همان را اجرا می کرد و فهم خودش را هم بالاتر از دیگران می دانست.

این وزارتخانه در دولت دهم با وزارت رفاه دغام شد.

کشور

مصطفی پورمحمدی

پس از آخر مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى رهبر انقلاب فرستادم که بعد از ارسال این گزارش، بعد از چند روز مدیر جمهور از ارسال آن آگاه شده است و از این اقدام به شدت عصبانى شدند.آقای احمدى نژاد از اینکه آیا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده است و به خاطر این کار، تصمیم به عوض کردن گرفت.

مصطفی محمدنجار

—-

علی کردان

فوت شد

صادق محصولی

هجمه احمدی نژاد به قوه قضاییه قابل قبول نیست/حق نداریم به بهانه اینکه نقد می کنیم یا از عدالت دفاع می کنیم، یک قوه نظام را تضعیف کنیم.

مسکن

محمد سعیدی کیا

کمبود نظارت و عدم اعتقاد به برنامه ریزی ضعف دولت های نهم و دهم بود/حاضر به ادامه همکاری با احمدی نژاد نبودم. با او اختلاف نظر داشتم/زیر آسمان کبود ضد ولایت فقیه تر از این آقا نداریم. (این جملات را رفیق دوست به نقل از وی مطرح کرده است.)

این وزارتخانه در دولت دهم در وزارت راه دغام شد

نفت

کاظم وزیری هامانه

در زدن حکم کردان اطاعت نکردم احمدی نژاد برکنارم کرد. او همه وزرا را مسئول دفتر خود می دانست که باید دستوراتش را اجرا کنند.

مسعود میرکاظمی

غلامحسین نوذری

——–

رستم قاسمی

تا زمانی که ایشان تابع رهبری هستند مورد احترام مردم هستند. هر کسی ذره ای با رهبری فاصله بگیرد از ما نیست.

نیرو

پرویز فتاح

حرکتهای تند افراطی جواب نمی دهد، نظام هم نشان داده که قدرتمندتر، صبورتر و جدی تر از آن است که در برابر چنین حرکاتی هر کسی که باشد، کوتاه بیاید/همه فرصتها جهت احمدی نژاد از دست رفته است.

مجید نامجو

—-

ورزش و جوانان

این وزارتخانه در دولت دهم تاسیس شد

محمد عباسی

واژه های کلیدی: علی احمدی | وزارت کار | احمدی نژاد | وزارت کشور | احمدی نژاد | رییس جمهور | اعضای کابینه | ریاست جمهوری | وزارت بهداشت | محمود احمدی نژاد

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو