تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟ ، نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان

رابعه موحد، پژوهشگر پرسشها زنان و خانواده می‌گوید: فقدان رابطه عاطفی، میل به مردن را بیدار می‌کند و شرایط اجتماعی و مردسالاری حاکم در جامعه هم خودکشی را جهت زنا

دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟ ، نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان

نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان/ دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟

عبارات مهم : مردان

رابعه موحد، پژوهشگر پرسشها زنان و خانواده می گوید: فقدان رابطه عاطفی، میل به مردن را بیدار می کند و شرایط اجتماعی و مردسالاری حاکم در جامعه هم خودکشی را جهت زنان خاص تر و قابل بحث تر می کند.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه تخصصی تحلیل جنسیتی خودکشی های اجتماعی و بررسی ابعاد خودکشی دو نوجوان اصفهانی، به وسیله حلقه مطالعات پرسشها اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، دوشنبه ۱۸ دی ماه در انجمن جامعه شناسی کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟ ، نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان

سخنرانان حاضر در جلسه، دکتر رابعه موحد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر پرسشها زنان و خانواده، دکتر حسام فیروزی روانپزشک کودک، نوجوان و خانواده و عضو انجمن روانپزشکی کشور عزیزمان ایران و همچنین زهرا دلپیشه کارشناس ارشد و پژوهشگر زنان و جنسیت بودند که هر یک از منظری به واکاوی نقش جنسیت در خودکشی ها و بررسی دلایل خودکشی های نوجوانان پرداختند.

خودکشی زنان در فقدان حمایت های اجتماعی انجام می شود

رابعه موحد، پژوهشگر پرسشها زنان و خانواده می‌گوید: فقدان رابطه عاطفی، میل به مردن را بیدار می‌کند و شرایط اجتماعی و مردسالاری حاکم در جامعه هم خودکشی را جهت زنا

سخنران اول این جلسه، زهرا دلپیشه بود که بحث خود را با تاکید بر خودکشی اخیر دو نوجوان اصفهانی اینگونه شروع کرد: در مورد بحث خودکشی دو دختر اصفهانی تحلی های روانشناسی و جامعه شناسی بسیاری صورت گرفته، عده ای از کارشناسان تاکید کرده اند نشانه هایی از افسردگی در این دختران نوجوان در فیلم ضبط شده است قبل از خودکشی دیده نمی شود بلکه چیزی که نمایان و مشهود است به چالش کشیدن مفهموم فوت است با نمایشی که جهت اجرای آن از گوشی تلفن همراه خود و رسانه های مجازی استفاده کردند، ولی عده ای دیگر از کارشناسان اعتقاد هستند که نشانه هایی از اضطراب و افسردگی در همین فیلم هم دیده می شود. نفس های حبس شده، گفتمان پرخاشگر و در عین حال منفعل و فریاد خاموش کمک خواهی که در فیلم مشاهده می شود را نوعی اعتراض تعبیر کرده اند که مقصرانگاری دیگران را به وضوح به نمایش درآورده هست.

وی ادامه داد: در کشور ما آمار اقدام به خودکشی در زنان در حال زیاد کردن است و این عنوان دلواپس کننده هست. اقدام به خودکشی در زنان، سه برابر مردان است البته اقدام به خودکشی با فوت فرد با خودکشی متفاوت هست. مطابق آمارهایی که رییس ارژانس اجتماعی کشور عزیزمان ایران چند سال پیش اعلام کرد اگر چه میزان خودکشی منجر به فوت در مردان از نظر آماری زیاد است ولی اقدام به خودکشی در زنان زیاد از مردان هست. راجع به دلایل این مسئله هم بنا بر جنسیت بحث و تحلیل های جنسیتی زیادی انجام شده است هست. عوامل محیطی و اجتماعی در این عنوان دخیل هستند. محیط خانوادگی افراد، کنترل مردسالارانه بر زنان در خانواده و جامعه تا روش های تربیتی متفاوت و جنسیت زده درمورد دختربچه ها و پسربچه ها یا احساس مورد تبعیض بودن در جامعه، ازدواج های اضطراری قبل از سن قانونی، اختلافات شدید و خشونت های خانوادگی که اغلب از نوع نهانی و خاموش نیز هستند، در کنار حاکمیت سنت ها و عرف بر کنش های فردی زنان و محرومیت گسترده آنها در خانواده و جامعه، از بااهمیت ترین عوامل زیاد کردن خودکشی در بین زنان و دختران به شمار می روند.

دلپیشه ادامه داد: در واقع در چنین شرایط اجتماعی، خودکشی به مثابه تصویر العمل در برابر درد و زحمت است و اینکه زنان در موقعیت های خاص به اقدام به خودکشی می کنند، زیاد از شاخصه های فردی و روانی به مسئله فقدان حمایت های اجتماعی مرتبط هست. خودکشی به عنوان راهی جهت رهایی از موقعیت نامناسب و اندوه ناک گزینش می شود و در زمینه نوع اجتماعی صورت گرفتن آن، حامل پیامی است به جامعه در آخرین لحظات زندگی فرد که می خواهد بصورت فریاد اعتراضی به اوضاع خود در قالب نمایش فوت آن را انتقال یافته کند.

دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟ ، نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان

در آخر این پژوهشگر حوزه جنسیت تصریح کرد: بعضی باورهای فرهنگی مانند پرسشها و مفاهیم عرفی شده است و مرسوم در باور عام همچون ناموس پرستی، حفظ حیثیت و آبرو و سایر موارد از این دست، موجب می شوند زنان ناخواسته از رشد اجتماعی و اقتصادی محروم شوند و امکان این را نداشته باشند که به شیوه های دیگری زندگی خود را متحول کنند، از این رو نخستین و آخرین راهکار را نمایش فوت در برابر دیدگان جامعه می بینند.

او تاکید کرد: درمورد خودکشی دو نوجوان اصفهانی و موارد مشابه، از پرسشها مهم می توان عدم توانایی ارتباط صحیح با جنس مخالف و نبود بستر مورد نیاز جهت مطرح کردن پرسشها و صحبت از این مباحث در خانواده را نیز مشاهده کرد که در محتوای فیلم انتشار یافته از این دو نوجوان هم تاحدی ملموس بود. ولی باید در نظر داشت که چنین مشکلاتی از طریق تفکیک جنسیتی یا پاک کردن صورت مساله حل نمی شوند.

رابعه موحد، پژوهشگر پرسشها زنان و خانواده می‌گوید: فقدان رابطه عاطفی، میل به مردن را بیدار می‌کند و شرایط اجتماعی و مردسالاری حاکم در جامعه هم خودکشی را جهت زنا

پیام خودکشی زنان: من و زحمت هایم را ببینید

سخنران دوم این جلسه، دکتر رابعه موحد در خصوص خودکشی دو نوجوان اصفهانی اینگونه اظهار داشت که: نکات پنهان دراین خودکشی زیاد است و فکر نمی کنم که بتوان آن را از نوع خودکشی اجتماعی محسوب کرد. گاهی نوجوان توان مدیریت شرایط بحرانی که در آن قرار می گیرد را ندارد و گاهی با اتفاقی در خانواده ناگهان چنین شرایطی جهت نوجوان رخ می دهد.

دو دختر اصفهانى آیا خودکشی کردند؟ ، نگرانی جهت زیاد کردن خودکشی در زنان

وی افزود: میزان خودکشی در زنان دنیا سوم، زنان جوان و زنان متاهل زیاد هست. گزینش بین زندگی کردن یا خودکشی با مهارت ها و ساختار شخص ارتباط دارد. زمانی که تجارب ناگوار بیش از حد تحمل است مکانیسم هایی که منجر به خودکشی می شود شکل می گیرند. ناتوانی از حل مسئله و این تصور که در آینده هم امیدی نیست منجر به خودکشی می شود و راه هایی به زنان یاد داده شده است که منفعلانه عمل می کنند. خانمانه بودن این واکنش‌ها حاکی از پذیرش این ضعف است که ما زنان نمی توانیم بدون حمایت مردان به جایی برسیم. آیا زنان اقدام به خودکشی می کنند؟ این اقدام در اکثر زنان به این علت است که می خواهند این خبر را برسانند: مرا ببینید و با من بهتر باشید.

وی در آخر اینگونه تصریح کرد: در خانواده های ما گفتگو در جریان نیست، حتی خانواده امروزی حاضر نیست به حرف فرزندان و نوجوانان و جوانان خانواده گوش کند، از طرفی فقدان رابطه عاطفی، میل به مردن را بیدار می کند و شرایط اجتماعی و مردسالاری حاکم در جامعه هم خودکشی را خاص تر و قابل بحث تر می کند، درواقع این موارد منجر می شوند که خودکشی خانمانه شود و البته باید تاکید کرد اینها همه برآمده از باوری است که زن در موضع ضعف است و به وسیله جامعه القا شده است و نهادینه می شوند.

سطح اضطراب نوجوانان در دنیا امروزی بالاست

سخنران سوم دکتر حسام فیروزی بود که به به بحران های خاص نوجوانان و دخالت این بحران ها در خودکشی های اجتماعی پرداخت. او بیان کرد: مغز زنان و مردان تفاوتی ندارد ولی ترشح هورمونی آنها تفاوت دارد. ساختار خانمانه مغز پیشرفته تر از ساختار مردانه است بعد زن ها به لحاظ تکاملی بالاتر هستند ولی بحث تمایز در تکامل بیشترین نقش را دارد، هرچه تمایز شکل می گیرد موجود پیشرفته تر می شود. در بحث مرگ، انسان ها مهمترین نیاز، تامین امنیت هست. امنیت فاصله زندگی و فوت هست، هرچه که ما را به سمت فوت سوق میدهد برابر با خطر است و هرچه که به سمت زندگی ما را سوق دهد مساوی با قدرت است.

وی افزود: هنگامی که حس خطر می کنیم، یعنی ارزیابی از خطر، منجر به خودکشی می شود. ما می دانیم که بزرگترین معضل انسان همواره فوت است ولی ناگهان چه می شود که این میل به فوت شکل می گیرد؟

دکتر حسام فیروزی ادامه داد : در نوجوانی وحشت از فوت انکار می شود. از یکسو هورمون های نوجوان در حال غلیان هستند و از طرفی دیگر در دنیای مدرن، نوجوانان گرایشات خاص خود را دارند. دنیای مدرن دائم ما را ناکام می کند در حالی که دنیای قدیم اینگونه نبود. بعد در این دنیا مدرن نوین، سطح اضطراب بالاست، چون خواسته ها زیاد هست. نوجوان هنوز بخشی از وجودش کودک است و انتزاع او تازه در حال شکل گیری است و هنوز نمی تواند به خوبی پشت یک مسئله و ابعاد مخفی و جانبی آن را ببیند. با توجه به همه این موارد در بررسی خودکشی دو نوجوان اصفهانی که به آسانی در مورد بعد از فوت خود هم چنانچه در فیلم انتشار یافته دیدیم، حرف می زدند، می توان گفت آنها هم تاحدی نتوانسته اند فوت را تصویر و درک جدی کنند.

وی همچنین درمورد علت زیاد بودن آمار اقدام به خودکشی هایی که منجر به فوت نمی شوند در زنان گفت: روان خانمانه دارای امید بیشتری نسبت به روان مردانه است و روحیه مسئولیت پذیری در زن باعث می شود که از ابزاری استفاده کند که خودکشی بطور قطعی تحقق نیابد. از این رو گفته می شود که شاید زیاد خودکشی های زنان بصورت نمایشی و اعتراضی هستند تا به قصد جدی مردن، ولی در مواردی هم البته اینطور نیست و به علت همان رسیدن به تنگناهای جدی است.

واژه های کلیدی: مردان | خودکشی | مردانه | نوجوان | خانواده | خانواده | نوجوانان | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو