تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی پرونده درگذشت آیت‌الله هاشمی با دستور رئیس‌جمهور مجددا در شورای عالی امنیت ملی باز شده است / یاسر هاشمی

فرزند مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال بعد از درگذشت پدر، از بازگشایی مجدد پرونده درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی به دستور رئی

پرونده درگذشت آیت‌الله هاشمی با دستور رئیس‌جمهور مجددا در شورای عالی امنیت ملی باز شده است / یاسر هاشمی

یاسر هاشمی: پرونده درگذشت آیت الله هاشمی با دستور مدیر جمهور مجددا در شورای عالی امنیت ملی باز شده

عبارات مهم : ممنوع

فرزند مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال بعد از درگذشت پدر، از بازگشایی مجدد پرونده درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی به دستور مدیر جمهوری و از سوی دیگر ممنوع الخروجی مجدد بعضی اعضای خانواده خبر می دهد.

مشروح این بیانات در ادامه می خوانید:

یک سال از درگذشت آیت الله هاشمی می گذرد، این مدت جهت شما چگونه بود و چقدر جای وی را در جامعه خالی دیدید؟

قطعا ساده نبود . دوران مشکل هست. رابطه پدر و فرزندی که بین ما و آیت الله هاشمی بود این مسئله را سخت تر می کند، علاوه بر این با توجه به اتفاقاتی که در محیط کار رخ می دهد و محروم شدن ما از مشورت گرفتن با وی، احساس خلأ عجیبی برایمان ایجاد شده است است.

اما واقعیت این است که با توجه به چیزی که در جامعه می بینیم احساس می کنیم آیت الله هاشمی هنوز زنده هست، چراکه مرد م هنوز افکار وی را دنبال می کنند و به اندیشه ایشان توجه خاصی دارند. مانند انتخابات سال ۹۶ که افکارش در همه جا حضور داشت و همین مسئله به روحیه ما بسیار کمک کرد. ما امیدواریم این نگاه و توجه به افکار آیت الله هاشمی و مشی اعتدالی که وی پایه گذار آن بود همچنان در جامعه رواج داشته باشد.

در زمینه سیاست چطور؟

در زمینه سیاست نیز در بسیاری موارد جای آیت الله را خالی دیدیم؛ چه در پرسشها شخصی چه در مسائلی مانند دانشگاه آزاد. نبود وی در همین زمینه دانشگاه آزاد باعث بسیاری از اتفاقات شد. راستش مدام با خودم فکر می کنم که اگر آیت الله هاشمی بود باز هم این اتفاقات رخ می داد و این تصمیمات گرفته می شد یا خیر؟

برای ما مهم است که بدانیم اگر آیت الله هاشمی حضور داشت در پرسشها سیاسی و سیاست خارجی با توجه به تجربیات انبوهی که از گذشته با خود داشت چگونه تصمیم می گرفت. ولی آنچه جهت ما مشخص است این است که اگر امروز زنده بود بسیاری از پرسشها مانند همین دانشگاه آزاد هرگز اتفاق نمی افتاد.

به نظرتان اگر آیت الله بود، این اتفاقات در دانشگاه آزاد رخ نمی داد؟

اگر آیت الله هاشمی بود اجازه نمی داد فضاهای اخیر در دانشگاه آزاد ایجاد شود و این تفاوت سلیقه ها به متن کشیده شود و اصل عنوان را مانند هر لحظه مد نظر قرار می داد. متأسفانه در کشور ما در بسیاری از مواقع حاشیه ها متن را تحت تأثیر قرار می دهد ولی تلاش آیت الله هاشمی این بود که متن را درگیر حاشیه ها نکند و اگر مخالفتی وجود داشت جواب آنها را با منطق می داد ولی اجازه نمی داد مسئله مهم فراموش شود.

به هر حال امیدوارم دانشگاه به حرکت خود ادامه دهد چون ریشه بسیار جدی در زمین دارد و به همین راحتی ها قابل تخریب، عوض کردن و خدای نکرده انحراف نیست. چون در افکار همه کارکنان شیوه مدیرت آیت الله هاشمی شکل گرفته است و به نوعی می توان گفت که به آن شیوه خو گرفته اند.

نباید فراموش کنیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در زمینه دانشگاهی، دانشگاه آزاد است و هیچ ریشه ای در پیش از انقلاب ندارد و امروز هم چیزی حدود هفت و نیم میلیون فارغ التحصیل و دانشجو را تحویل جامعه داده هست. ما امیدواریم که مدیران تازه همان روش قبلی را ادامه دهند، هر چند که تا کنون این طور نبوده است.

چه تغییراتی در دانشگاه آزاد رخ داده است که مورد نظر شما نبوده است؟

ببینید دانشگاه آزاد به اندازه کافی نیرو پرورانده که بتواند در انتصابات خود از آنها استفاده کند ولی امروز تعداد قابل توجهی از این نیروها از بین بردن می شوند و از بیرون افرادی که تفکراتشان خلاف تفکر دانشگاه آزاد است در پست های مدیریتی این دانشگاه منصوب می شوند که این مسئله جای پرسش دارد.

امروز انتظار از دانشگاه آن است که در زمینه پرسشها راه حل ارائه دهد. به عنوان نمونه در شمال کشور با مسئله محیط زیست مواجه هستیم، دانشگاه آزد باید بر روی این مسئله فکر کند و راهکار ارائه دهد. توقع از دانشگاه چنین مواردی هست، ولی الان به نظر می رسد که این موارد که همواره مورد تأکید آیت الله هاشمی بود، متوقف شده است است.

آخرین اخباری که از پروند ه درگذشت آیت الله هاشمی منتشر شد حاکی از آن بود که به رغم کشف شدن مواد رادیو اکتیو در پیکر ایشان، پرونده در شورای امنیت ملی بسته شده است هست؛ اکنون پرونده در چه وضعی است؟

من شنیده ام که شورای عالی امنیت ملی نامه ای جهت مدیر جمهوری نوشته و ارسال کرده است مبنی بر اینکه پرونده درگذشت آیت الله هاشمی در این شورا بسته شود، ولی مدیر جمهوری این مسئله را قبول نکرده و دوباره پرونده را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است.

قاعدتا و بر اساس دستورالعمل پرونده باید دوباره باز شود.

یعنی مدیر جمهوری به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته است؟

من بعید می دانم که مدیر جمهوری به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته باشد، مطابق شنیده هایم کل محتوای گزارش را قبول نکرده هست؛ شاید به این علت که احساس می کند مورد نیاز است بررسی های بیشتری انجام شود.

شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده پرونده را خوانده اید؟

چیزی از پرونده در اختیار ما قرار نگرفته هست، ولی قرار بود محسن به شورای عالی امنیت ملی برود و پرونده را مطالعه کند که احتمالا در همین هفته ها این اتفاق خواهد افتاد.

یکی از موضوعاتی که معمولا در بین افکار عمومی در مورد خانواده آیت الله هاشمی مطرح هست، حضورشان در عرصه سیاست هست. در این مورد هر یک از فرزندان آیت الله نظر متفاوتی وجود دارد. شما نسبت به دیگر برادران و خواهران خود کمتر در عرصه سیاست فعال بوده اید، آیا بعد از فوت پدر قصد ندارید به صورت جدی تری وارد این عرصه شوید؟

ما هم کمابیش وارد سیاست شده است ایم ولی باید اقبال مردم را بسنجیم چراکه نگاه مردم دائمی نیست. مردم توقع دارند که مسئولان به شعارهایشان عمل کنند. مثل آیت الله هاشمی که کمتر شعاری حرف می زد و واقع گرا بود.

آیت الله هاشمی دیدی آرمانی به پرسشها داشت ولی پرسشها واقعی را کنار هم می گذاشت تا به نتیجه ای واحد برسد و زمانی که این اتفاق رخ می داد جهت عملی شدن آن تصمیم، نهایت تلاش خود را به کار می گرفت. ما نیز باید چنین نگاهی به پرسشها داشته باشیم. مردم نگاه و اقبالشان به سمت کسی است که واقعیت ها و مصلحت های جامعه را درک کند و بر اساس آنها تصمیم بگیرد.

در ناآرامی های اخیر بعضی بر این باور بودند که ریشه مهم ممکن است به خارج از کشور باز گردد. شما به عنوان فرزند یکی از کارکشته ترین سیاست مداران این کشور که از ابتدای انقلاب در همه امور کشور نقش اساسی داشته هست، تحلیلتان از این نا آرامی ها چیست؟

شنیده های من حاکی از آن است که شروع این اعتراضات و ناآرامی های اخیر مبنای ضددولتی داشته و عده ای قصد داشتند با بهانه کردن پرسشها اقتصادی به دولت ضربه بزنند. اینها شنیده های من هست، ولی اگر واقعیت داشته باشد عنوان دقیقا به امنیت ملی ما مربوط است و بانی این حرکات غیرقانونی باید جوابگو باشد.

این عده اگر بخواهند چشم به روی دیگر پرسشها ببندند و صرفا پرسشها را ببینند، حتی در صورتی که نیت خیرشان را هم قبول کنیم باید بگوییم که در اشتباه هستند، چون همه ما در برابر مردم مسئولیم و هیچ کس نمی تواند توپ را در زمین دیگری بیندازد و اگر این اقدام را انجام دهیم مرتکب اشتباهی استراتژیک شده است ایم.

باید بپذیریم پرسشها جامعی در کشور وجود دارد. ما در همه حوزه ها از قوه قضاییه تا قوه مجریه و سایر حوزه ها دارای مسئله هستیم، بنابراین مردم حق دارند با نگاهی نقادانه به ما بنگرند. اگر قصد داریم و می خواهیم دچار وضعی بغرنج نشویم باید پرسشها را قبول کنیم و به دنبال راه حل باشیم.

یکی از سرسخت ترین مخالفان محمود احمدی نژاد به خاص در انتخابات سال ۱۳۸۸، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. نامه ای که ایشان راجع به احمدی نژاد انتشار داده است هنوز هم در بسیاری از محافل مورد توجه است و به آن استناد می شود. امروز محمود احمدی نژاد بسیاری از رفتارهایی که آیت الله آینده نگری آن را کرده بود انجام می دهد وشاید سوالی که ذهن بسیاری را مشغول می کند این است آیا باتوجه به تمام رفتارهای احمدی نژاد برخوردی متفاوت نسبت به دیگران با وی صورت می گیرد؟

این مسئله پرسش من هم است که این واکنش‌ها دوگانه نسبت به یک شیوه واکنش‌ها چه معنایی می تواند داشته باشد، رفتارهای احمدی نژاد کم نظیر است و شیوه نقد وی نیز بسیار متفاوت از دیگران هست. احمدی نژاد با صراحت و به طور مستقیم صحبت هایش را بیان می کند ومردم را به شدت درگیر اتهامات ثابت نشده می کند.

احمدی نژاد می خواهد با این رفتارهای پوپولیستی از مردم استفاده های شخصی و جناحی بکند یعنی با ایجاد تشنج در جامعه به دنبال رسیدن به اهداف خود هست. بنابراین جهت من هم این پرسش وجود دارد که آیا با احمدی نژاد به رغم تمام این رفتارها برخوردی صورت نمی گیرد، در حالی که با رفتارهایی به مراتب کوچک تر و راحت تر برخوردهای بسیار متفاوت تری صورت گرفته است.

فکر می کنید اگر آیت الله در قید حیات بود این شیوه رفتاری احمدی نژاد را چطور تحلیل می کرد؟

ببینید، آیت الله هاشمی آینده نگری کرده بود که احمدی نژاد و دولتش به جایی خواهند رسید که حل کردن پرسشها آنها کار بسیار مشکل خواهد بود و بسیار دلواپس بود که تمام یا بخشی از جامعه روحانیت خود را هزینه احمدی نژاد می کند. و حتی یک بار گفته بود «اجازه دهید من یک روحانی مخالف احمدی نژاد باشم تا بعد فردا نگویند همه روحانیت خودش را هزینه احمدی نژاد کرد.»

من فکر می کنم احمدی نژاد و نحوه تفکرش به هیچ چیزی اعتقاد ندارد و فقط پرسشها شخصی خودش را می بیند و در هر جهتی رنگ عوض می کند، به عنوان نمونه زمانی دم از قانون می زند در حالی که خودش انبوه رفتارهای بی قانونی دارد یا در حوزه مالی به انبوه تخلفات متهم شده است هست، ولی دم از تخلفات مالی دیگران می زند.

جایگاه صحبت افراد باید جایگاه واقعی باشد، زمانی که احمدی نژاد در جایگاه ریاست جمهوری بود بسیاری از ظلم ها در حق مردم روا شد ولی وی سکوت کرد ولی زمانی که کار به دایره خودی ها رسید صدای فریادشان بلند شد.

احمدی نژاد حق دفاع از خود و اطرافیانش را دارد. ولی وظیفه دفاع از مردم را هم داشت. بنابراین اگر این رفتارها واقعی بود باید نسبت به همه اتفاقاتی که امروز خودش به آنها معترض است در گذشته موضع می گرفت. من اعتقاد دارم مواضع احمدی نژاد خیلی پایدار نیست و با کوچک ترین عوض کردن شرایطی عوض کردن می کند و ما در آینده شاهد رفتارهای متناقض با رفتارهای امروزش خواهیم بود.

موضوع این است که آنهایی که قبلا ادعای بصیرت داشتند و هاشمی را به خاطر حمایت نکردن از احمدی نژاد بی بصیرت می خواندند امروز انگار رفتارهای احمدی نژاد را نمی بینند و سکوت اختیار کرده اند. به هر حال تف سربالاست.

پدرم هر لحظه خاطره ای از پدربزرگ تعریف می کرد که حکایت احمدی نژاد و حامیانش است . پدربرزرگ ما میرزاعلی کشاوز بود که در دوره ای در زمینی خارج از ده پسته می کاشت. اهالی ده به او می گفتند که آنجا نرو چراکه آن زمین شوره زار است ولی میرزاعلی گوش نکرد و کار خودش را کرد. با توجه به اینکه دو،سه سال طول می کشد که پسته عمل بیاید بعد از مدتی درخت های کاشته شده است به بار ننشست. پدر در این باره تعریف می کرد که ما می دیدیم صورت آمیرزاعلی در منزل عوض کردن کرده است ولی به روی خودش نمی آورد. بعد از چند وقت اهالی آمدند و گفتند پسته هایی که در خارج از ده کاشته بودی چه شد؟ اهالی دیده بودند که پسته ها به بار ننشسته ولی میرزاعلی به آنها می گفت من هنوز وقت نکردم که ببینم.

این حکایت حامیان احمدی نژاد هست. آنها نیز امروز قبول نمی کنند که اشتباه کردند و با سکوت و ندیدن خود اجازه می دهند احمدی نژاد کارش را بکند و هر کدام به نحوی حمایت دیروز خود را رد می کنند.

یک سال از درگذشت آیت الله هاشمی می گذرد و طی این مدت گمانه زنی ها و بیانات بسیاری در خصوص وصیتنامه وی مطرح شده، طی این مدت نتوانسته اید وصیت نامه تازه را پیدا کنید یا خبر جدیدی به دست آورید؟

ما وصیت نامه تازه نداریم ولی شواهدی داریم که آیت الله هاشمی وصیت نامه جدیدی داشتند به عنوان نمونه قبل از سفر به عراق (سال ۸۰) نسبت به تجدید وصیت نامه آش بحث و حتی اقدام کرده هست، مادر ما در این باره می گوید یکی، دو بار پدر را مشغول نوشتن وصیت نامه دیده و حتی ایشان همان موقع که وصیت نامه خودشان را اصلاح می کرد، وصیت نامه والده را گرفته و اصلاح کرده هست. لذا شواهد ما این را می گوید وصیت نامه وجود دارد.

این وصیت نامه پیدا نشد. ممکن است یک مقطعی آیت الله وصیت نامه اش را جایی در بین صفحات کتابی پنهان کرده باشد تا در آینده اصلاح کند، ولی احتمال اینکه نیروهای امنیتی آن را برداشته باشند نیز وجود دارد.

آیت الله هاشمی کشویی داشت که محرمانه بود و کلیدش فقط دست خود ایشان بود که بعد از فوتشان خالی بود و چیزی داخلش نبود.

چون فعلا چیزی نداریم خیلی در مورد آن بحث نمی کنیم، ممکن است وصیت نامه نیز داخل آن کشو بوده باشد، به هرحال ما به شدت پیگیر این عنوان هستیم و هر جایی را که می توانستیم به دنبال وصیت نامه گشتیم و امیدواریم پیدا شود.

اخیرا خبری مبنی بر برطرف ممنوع الخروجی تان شما منتشر شد؛ گویا دوباره ممنوع الخروج شده است اید؛ حقیقت دارد؟

بله ممنوع الخروج شده است ام ولی دلیلش را نمی دانم. پیشتر نیز ممنوع الخروج شده است بودم و زمانی که دلیلش را پرسیدم پاسخی دریافت نکردم. ممنوع الخروجی قبلی بعد از مدتی برطرف شد ولی اخیرا دوباره شنیده ام که ممنوع الخروج شده است ام.

مطابق شنیده هایم اکنون پنج عضو خانواده ما که در گذشته ممنوع الخروجیشان برطرف شده است بود، مجددا ممنوع الخروج شده است اند.

من و فائزه به همراه پسر فائزه، پسر محسن و مهدی که در زندان است ممنوع الخروج هستیم ولی مادرم، محسن و فاطمه ممنوع الخروج نیستند.

انتقادات زیادی در مورد عملکرد شهرداری و شورای شهر اصلاح طلب وجود دارد. برادر شما تنها عضو خانواده آیت الله هاشمی است که اکنون سمت رسمی دارد، عملکرد محسن هاشمی را به عنوان مدیر شورای شهر را چطور ارزیابی می کنید؟

اشراف محسن به پرسشها شهری و شهرداری با توجه به تجربیات کاری اش در این زمینه بسیار خوب است و خودش هم ترجیح می داد که در شهرداری کارهای اجرایی انجام دهد، جهت همین خو گرفتنش به حوزه نظارت که وظیفه مهم شوراست، در ابتدا سخت بود. ولی باتوجه به شرایطی که در آن وقت ایجاد شد و مخالفت شورای شهر با خروج اعضا، در نهایت محسن در شورا ماندنی شد .

به هر حال باید پذیرفت جهت شروع، کار متفاوتی بود ولی اخیرا شنیده ام که اعضای شورا از نوع عملکرد و کارکرد پارلمان شهری راضی هستند.

تلاش محسن این است که رابطه بین شورا و شهرداری رابطه ای متعادل و بر مبنای همکاری باشد، سیاست محسن این است که با ایجاد رابطه خوب بین شورا و شهرداری بتواند شورای شهری مطلوب که تصمیماتی صحیح می گیرد را تحویل دهد ولی هنوز جهت قضاوت بسیار سریع است .

به عنوان پرسش آخر، گفته بودید که قصد تبدیل منزل آیت الله هاشمی به موزه را دارید، این عنوان را پیگیری می کنید یا منصرف شده است اید؟

ما جهت موزه شدن منزل آیت الله هاشمی اقدام کرده ایم و اکنون درمرحله طراحی، تابلوگذاری و اقداماتی نظیر نورپردازی تهیه تصویر و غیره و… هست، اخیراً هم مجسمه حاج آقا که خیلی شبیه به آیت الله هست، دراتاق ایشان گذاشته شده است است.

هدف ما این است که این موزه ظرف یک ماه آینده افتتاح شود ولی خیلی عجله نداریم.

پرونده درگذشت آیت‌الله هاشمی با دستور رئیس‌جمهور مجددا در شورای عالی امنیت ملی باز شده است / یاسر هاشمی

پانا

واژه های کلیدی: ممنوع | پرونده | دانشگاه | دانشگاه | شورای شهر | احمدی نژاد | محسن هاشمی | احمدی نژاد | هاشمی رفسنجانی | اکبر هاشمی رفسنجانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو