تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی شاخص بورس ۶ رقمی می‌شود؟

معاملات روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با رشد چشمگیر ۷۱۳ واحدی شاخص کل و عبور از کانال ۹۷ هزار واحدی به آخر رسید. کانال شکنی های پی در پی نماگر بازار

شاخص بورس ۶ رقمی می‌شود؟

شاخص بورس ۶ رقمی می شود؟

عبارات مهم : بازار

معاملات روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با رشد چشمگیر ۷۱۳ واحدی شاخص کل و عبور از کانال ۹۷ هزار واحدی به آخر رسید. کانال شکنی های پی در پی نماگر بازار در شرایطی صورت می گیرد که عمده کارشناسان معتقدند شاخص سهام تحت تاثیر حمایت عوامل بنیادی (روند قیمت ها در بازارهای جهانی، رشد قیمت ارز و کم کردن سود بانکی) پتانسیل افزایش به سطح ۱۰۰ هزار واحدی را دارد. با این همه هیجانات نیز می تواند سطوح بالاتری از این محدوده را رقم بزند؛ امری که ممکن است بازار سهام را در مسیر حبابی شدن قرار دهد.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه روند صعودی و رشد پرشتاب قیمت ها، روز گذشته نیز با رشد قابل توجه ۷۱۳ واحدی شاخص کل روبه رو شد و یک رکورد تازه را به ثبت رساند. به این ترتیب در جریان معاملات روز یکشنبه نماگر مهم بازار سهام با رشد ۷۴/ ۰ درصدی، کانال ۹۷ هزار واحدی را فتح و در ارتفاع ۹۷هزار و ۵۲۹ واحدی توقف کرد. به این ترتیب بازدهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال از ۲۶ درصد فراتر رفت.

شاخص بورس ۶ رقمی می‌شود؟

هر چند در شرایط فعلی با توجه به مولفه های بنیادی حاکم بر بازار سهام، روند صعودی بورس همچنان بر مدار منطقی واقع شده است است ولی رشدهای پرشتاب اخیر نیز شائبه آمیخته شدن معاملات با هیجان را ایجاد کرده هست؛ در این شرایط دو پرسش مهم مطرح می شود؛ با توجه به شرایط فعلی بورس، شاخص سهام تا چه محدوده ای رشد خواهد کرد؟ پرسش دیگر نیز در این زمینه است که ظرفیت رشد شاخص سهام تا چه محدوده ای هست؛ به عبارت دقیق ترعوامل بنیادی تا چه حد رشد شاخص کل را توجیه می کند؟

رشد کنونی قیمت سهام همچنان بر مدار منطق و تحلیل قرار داشته است و هر چند از تابستان این روند تحلیلی با شدت کمتری دنبال شد، ولی همچنان عوامل بنیادی بر هیجانات غالب هست. در این میان حتی انتظار جهت رشد زیاد قیمت ها نیز در بازار وجود دارد تا جایی که رسیدن به محدوده شاخص ۶ رقمی یعنی سطح صد هزار واحدی تا آخر امسال دور از انتظار نیست. استمرار حمایت عوامل بنیادی از نمادهای شاخص ساز، ثبات نسبی در قیمت جهانی کالاها، کم شدن قیمت سود سپرده های بانکی و نوسانات مثبت قیمت دلار از جمله دلایلی است که موجب روند صعودی بورس در مدت اخیر شده است هست، ضمن اینکه بعضی کارشناسان معتقدند که دستورالعمل اخیر شرکت بورس درخصوص عوض کردن پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت و الزام آنها به کم کردن میزان سرمایه گذاری در سپرده های بانکی از ۷۰ به ۵۰ درصد، نقدینگی جدیدی را از این ناحیه وارد بورس کرده است.

معاملات روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با رشد چشمگیر ۷۱۳ واحدی شاخص کل و عبور از کانال ۹۷ هزار واحدی به آخر رسید. کانال شکنی های پی در پی نماگر بازار

اما استمرار افزایش بورس و رشدی فراتر از محدوده ذکر شده است چنانچه با چاشنی شتاب و سرعت اوج همراه باشد، تا حدودی دلواپس کننده خواهد بود. هرچند در حال حاضر بازار سهام با حبابی شدن قیمت ها فاصله دارد، ولی طبق تجربیات گذشته به دنبال جهش های پرشتاب بورس، احتمال ریزش قیمتی نیز شدت یافتن می شود. در این راستا «دنیای اقتصاد» همواره به سرمایه گذاران درخصوص نحوه سهامداری و گزینش سهم هشدار داده هست، به خصوص در این شرایط افرادی که به تازگی قصد ورود به بورس و سرمایه گذاری در این بازار را دارند، باید با دقت عمل بیشتری وارد شوند و تا جای ممکن از سرمایه گذاری مستقیم پرهیز کنند.

در این راستا «دنیای اقتصاد» به بررسی روند آتی بازار سهام با توجه به تاثیر دو مولفه بنیادی و هیجانات از منظر دو کارشناس بازار سهام پرداخته هست. این کارشناسان معتقدند رشد اخیر بازار تحت تاثیر شرایط بنیادی بوده هست. جایی که افزایش قیمت ها از عواملی از قبیل انتظار استمرار روند قیمت ها در بازارهای جهانی، رشد قیمت ارز و کم شدن قیمت سود سپرده ها از سوی بانک مرکزی نشات گرفته است تاثیرعوامل مزبور همچنان ادامه داشته و عوض کردن محسوسی در این عوامل آینده نگری نمی شود. به این ترتیب بورس تا آخر امسال به روند صعودی خود البته با شتابی آهسته ادامه خواهد داد. این عنوان رسیدن به شاخص ۱۰۰ هزار واحدی را نوید می دهد. ولی چنانچه هیجانات به این بازار وارد شود و جهش های مداوم و سنگین شاخص را رقم بزند، آن وقت دیگر حبابی شدن بازار می تواند رخ دهد. در ادامه شرح زیاد از زبان این کارشناسان را می خوانیم.

رشد فاندامنتال بورس تا آخر سال جاری

شاخص بورس ۶ رقمی می‌شود؟

در این راستا کوروش شمس از فعالان بازار سرمایه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» به بررسی روند آتی بورس پرداخت و گفت: روند صعودی کنونی در روزها و ماه های آتی ادامه خواهد داشت ولی این روند با شدت کنونی دنبال نمی شود. به این ترتیب با شیبی ملایم، افزایش شاخص کل بورس رقم می خورد.وی در ادامه به بررسی ورود نقدینگی به بورس هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم اشاره کرد و افزود: در گام نخست دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر کم شدن قیمت سود سپرده های بانکی که از شهریور ماه اعلام و اجرا شد، نقدینگی جدیدی را به سمت بازار سهام هدایت کرد.

در شرایط کنونی و با توجه به کسب بازدهی بالای بورس و برتری این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای موازی، نقدینگی مزبور همچنان در مسیر ورود به بازار سهام هست. شمس در ادامه با اشاره به کم کردن زیاد قیمت سود سپرده های بانکی، گفت: در این میان همچنان انتظار جهت کم کردن زیاد قیمت سودهای بانکی وجود دارد و طبق آینده نگری های به عمل آمده، ممکن است این قیمت در آینده کم کردن بیشتری را تجربه کند. به این ترتیب عامل مزبور همچنان یکی از مولفه های استمرار رونق بورس در آینده خواهد بود.

معاملات روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با رشد چشمگیر ۷۱۳ واحدی شاخص کل و عبور از کانال ۹۷ هزار واحدی به آخر رسید. کانال شکنی های پی در پی نماگر بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه زیاد کردن قیمت دلار را از دیگر عوامل رشد بازار دانست و گفت: نوسانات مثبت قیمت ارز و استمرار هر چند با دامنه اندک این مولفه و همچنین چشم انداز مثبت در بازارهای جهانی از دیگر عوامل محرک بورس است که این موارد همچنان به عنوان عوامل بنیادی و تاثیرگذار بر بورس خواهد بود.وی ادامه داد: در شرایط کنونی طبق آینده نگری های جهانی به عمل آمده، ریزشی در بازارهای جهانی آینده نگری نمی شود. هر چند شاید روند صعودی این بازارها به شدت کنونی دنبال نشود، ولی خطر نوسان منفی در آنها نیز بسیار اندک هست. به این ترتیب صنایع مرتبط با این بازارها، همچنان می تواند در کانون توجه سهامداران قرار گیرد.

شمس ورود نقدینگی از صندوق های بادرآمد ثابت را از دیگر موارد رشد اخیر بورس دانست و گفت: بعد از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی درخصوص کم شدن قیمت سود سپرده های بانکی در شهریورماه، شاهد ابلاغیه های تازه از سوی شرکت بورس به صندوق های بادرآمد ثابت فعال در بازار سرمایه بودیم، به طوری که یکی از این ابلاغیه ها کم کردن پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت درخصوص میزان سرمایه گذاری در سپرده های بانکی بود تا سهم سپرده ها در صندوق های مزبور از ۷۰ درصد کنونی به ۵۰ درصد کم کردن یابد.

شاخص بورس ۶ رقمی می‌شود؟

در این زمینه صندوق های مزبور جهت تمدید مجوز یا زیاد کردن سقف سرمایه گذاری های خود، تغییرات مزبور را اعمال کردند. به این ترتیب نقدینگی جدیدی از ناحیه عوض کردن پرتفوی این صندوق ها درخصوص خروج سپرده های بانکی از سبد آنها وارد بورس شد.وی در ادامه تاکید کرد: آینده نگری می شود این روند در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و نقدینگی حاصل از خرید سهام به وسیله این صندوق ها راهی بازار شود.

شمس در ادامه افزود: به این ترتیب با توجه به عوامل مزبور، روند آتی بازار سهام همراه با استمرار رشد خواهد بود. البته در این میان عوض کردن پرتفوی سهامداران وشیفت کردن به دیگر صنایع بورسی، محرز است ولی نقدینگی از بورس خارج نشده و در همین بازار گردش خواهد داشت.شمس رشد هیجانی بورس در شرایط کنونی را منتفی دانست و گفت: در حال حاضر اکثر سهام بورسی به ارزندگی رسیده اند و این عنوان رشد بازار با نوسان اندک و همراه با تعادل را به دنبال خواهد داشت. این رشد ضعیف تر از حال حاضر ادامه می یابد، ولی تا انتهای امسال نشانی از هیجان در آن نخواهد بود.

هیجانات شاخص را فراتر از ۱۰۰ هزار واحد می برد

در این میان محمد نوربخش از فعالان بازار سرمایه اعتقاد است: رشد بورس در ماه های اخیر بر مبنای تحلیل و عوامل بنیادین بوده و هیچ نشانه ای از هیجان نداشته هست. این رشد چنانچه با منطق کنونی ادامه یابد، رسیدن به شاخص ۱۰۰ هزار واحدی را به دنبال خواهد داشت. ولی اگر با چاشنی هیجان همراه شود، نه تنها رشد پرشتاب بورس را در پی داشته، بلکه دیگر محدوده ای جهت افزایش آن نمی توان متصور شد.وی در ادامه با اشاره به اینکه روند قیمت ارز، تعیین کننده مسیر حرکتی بازار سهام کشور هست، گفت: از آنجا که غالب شرکت های بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران صادرات محور محسوب می شود، به تبع آن نوسانات قیمت ارز عاملی تعیین کننده در مسیر این نماگر خواهد بود.

نوربخش در ادامه به تاثیر بالای بازارهای جهانی در نوسانات شاخص اشاره کرد و گفت: در گام بعدی شاخص بر مبنای تغییرات قیمت کامودیتی ها حرکت می کند؛ به طوری که در مدت اخیر محوریت رونق بازار سهام همچنان بر دوش گروه های بزرگ مشمول بر فلزات، معادن و پالایشی قرار داشته که به طور عمده وابسته به رشد قیمت های جهانی کالا هستند.این کارشناس در ادامه تصریح کرد: هر چند این مساله و وابستگی شدید به اوضاع بازارهای جهانی، می تواند دلواپس کننده باشد و ریسکی از این ناحیه تحت تاثیر بروز نوسانات غیر مترقبه در صورت اصلاح قیمت های جهانی را به دنبال داشته باشد، ولی احتمال این عنوان در شرایط کنونی بسیار ضعیف هست. به عبارت دقیق تر چنانچه رشدی در این بازارها نداشته باشیم، ریزشی نیز نخواهیم داشت.

نوربخش عامل دیگر را در ورود نقدینگی تازه به بورس کم شدن قیمت سود سپرده های بانکی دانست و گفت: با توجه به کم شدن قیمت سود سپرده ها و الزام جهت عوض کردن پرتفوی صندوق ها از سپرده به سهام، آینده نگری می شود، نقدینگی مناسبی از این مکان وارد بورس شود؛ در حال حاضر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار سپرده های بانکی است.

چنانچه حداکثر ۲ تا ۳ درصد از این رقم نیز وارد بازار سهام شود، تغییرات قابل توجهی را در بازار سهام خواهیم داشت. این امر با توجه به حجم شناوری پایین بورس، می تواند نوسانات شدید شاخص کل را به دنبال داشته باشد. وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر میزان اندکی از این نقدینگی به بورس وارد شده است که این نقدینگی پایدار خواهد بود.نوربخش در ادامه افزود: از سوی دیگر سناریوی مطرح شده است بر مبنای عدم کم شدن قیمت بهره در ماه ها و سال آتی و همچنین نبود رشد قابل توجه در قیمت دلار قرار دارد. این عنوان استمرار رشد شاخص را به دنبال خواهد داشت. امری که رسیدن به شاخص ۱۰۰ هزار واحدی با رشد ملایم را نوید می دهد.

واژه های کلیدی: بازار | سود بانکی | سود سپرده | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو