تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی حقیقت انحنای سی‌وسه پل

خبر نشست و ایجاد انحنا در دیوار سی‌وسه پل در کمتر از چند ساعت موجی از نگرانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و خیلی سریع به وسیله مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی

حقیقت انحنای سی‌وسه پل

حقیقت انحنای سی وسه پل

عبارات مهم : دیوار

خبر نشست و ایجاد انحنا در دیوار سی وسه پل در کمتر از چند ساعت موجی از نگرانی در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … ایجاد کرد و خیلی سریع به وسیله مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تکذیب شد؛ حقیقت ولی به این سادگی نیست و قدری پیچیدگی دارد.

در کمتر از دو ساعت و با توجه به حساسیت موضوع، تیمی از شرکت میراث فرهنگی اصفهان مشمول بر مدیر کل این سازمان، معاون میراث فرهنگی، مسئول پل های تاریخی استان و همچنین مسئول روابط عمومی به همراه یک نفر به نمایندگی از شرکت بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان در محل سی وسه پل حضور یافته و بعد از تحلیل و بررسی در مصاحبه با همه رسانه ها این خبر را به اتفاق تکذیب کردند.

حقیقت انحنای سی‌وسه پل

گرچه در مجموع گفته شد انحنای موجود در سی وسه پل به سال ها قبل و به حتی پیش از مرمت این پل به وسیله باقر آیت الله زاده شیرازی و جعفر کسائیان در سال ۱۳۴۷ تعلق دارد، ولی شواهد در همین دیدار نشان می دهد حقیقت قدری پیچیده تر است و مورد نیاز است به این عنوان با دقت بیشتری پیگیری شود.

علی محمد فصیحی، مسئول پل های تاریخی استان در این دیدار به خبرنگار ایسنا گفت: با بررسی های انجام شده است در سازه، بستر، دیوارها و سقف نشان می دهد این انحنا ناشی از نشست نیست و اگر دیواری کج می شود باید خود را در ترک های اتصالات نشان بدهد. شما اعتقاد هستید این سازه کج شده است است و اگر چنین باشد باید خود را با ترک های دیگر نشان بدهد. در سال ۱۳۴۹ که دکتر شیرازی و مهندس کسائیان سی وسه پل را مرمت کردند اوضاع پل را تثبیت کردند.

خبر نشست و ایجاد انحنا در دیوار سی‌وسه پل در کمتر از چند ساعت موجی از نگرانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و خیلی سریع به وسیله مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی

وی ادامه می دهد: تمام بارهای پل به جای اینکه بر روی ستون های خود پل باشد با ستون هایی به زمین انتقال یافته شده است است و ظاهر پل نقش این را دارد که فقط به صورت یک پوسته حضور داشته باشد. در واقع بخش سازه ای خود سی وسه پل کمتر تحت فشار هست. این دیوار در آن سال دقیقا به همین شکل ثابت شده است هست. یعنی این انحنا از همان وقت وجود داشته است و هیچ اتفاق تازه ای در پل رخ نداده است.

مسئول پل های تاریخی استان با اشاره به لزوم وجود ترک در هر تغییری در سازه (که البته از نظر فنی قابل تایید نیست) ادامه می دهد: اگر این سازه درحال عوض کردن و به سمت تخریب باشد و این شروع این اتفاق باشد بعد آخر آن چیست؟ هنگامی که در بدن اتفاقی رخ می دهد باید یک نمود ظاهری داشته باشد. به عنوان نمونه اگر دست شما تاول زده باشد نمی توانید بگویید مسئله از جای دیگری هست. کج شدن این دیوار در یک دوره ای بوده و تثبیت شده است هست. امروز اگر اتفاق جدیدی جهت این سازه افتاده باشد باید نمودی پیدا می کرد که ما نمودی نمی بینیم.

به گزارش ایسنا، کارشناسان شرکت میراث فرهنگی اعتقاد هستند این انحنا در دیوار سی وسه پل از دیرباز وجود داشته است و چیز جدیدی نیست و استدلال می کنند چنانچه اتفاق جدیدی در سازه پل افتاده باشد باید خود را با مجموعه ای از ترک های شدید در بدنه نشان دهد.

حقیقت انحنای سی‌وسه پل

در سال ۱۳۴۹ تیمی به سرپرستی مرحوم دکتر شیرازی و کساییان سی وسه پل را با شیوه ای که در آن وقت انتقادات زیادی را برانگیخت و البته هنوز هم منتقدانی دارد مرمت کردند. در این شیوه تیم مرمت گر که در آن وقت ناچار بود پل را جهت عبور ماشین مستحکم کند سازه ای بتنی را در دل سی وسه پل جا داد. در حقیقت سی وسه پل از آن وقت سازه ای بتنی است که پوسته ای تاریخی دارد.

سی وسه پل خم هم شده است باشد طبیعی است

شهرام امیری- مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در حاشیه این دیدار به خبرنگار ایسنا گفت: نشست باید از کف زمین شروع شود. بنابرین این نشست باید خود را از طبقه پایین نشان بدهد. در وقت احداث این پل چاهک هایی در زمین حفر و با سنگ پر شده است است و در نهایت پل بر روی آن ها قرار گرفته هست. دیوارهای طبقه پایین کاملا صاف است و این انحنا تنها در دیوار طبقه اوج به چشم می آید. این اتفاق باید با عوارضی همچون ترک خود را نشان بدهد.

خبر نشست و ایجاد انحنا در دیوار سی‌وسه پل در کمتر از چند ساعت موجی از نگرانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و خیلی سریع به وسیله مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی

وی ادامه داد: در دهه ۴۰ مرمتی اساسی در پایه ها و سقف سی وسه پل انجام شده است هست. این تحرک دیوار به احتمال بسیار زیاد در آن سال ها اتفاق افتاده است و بعد از بتن ریزی، دیوارها تثبیت شده است هست. از نظر قشنگ شناسی و از آنجایی که این دیوار کج است موجب زشتی پل شده است هست. بحث این است که اگر این دیوار کج تر هم شده است باشد به معنای نشست نیست. بالاخره این بنا یک بنای تاریخی است و نیاز به مرمت دارد. این سازه ۴۰۰ سال سن دارد و ممکن است دیوار آن به تدریج دچار آسیب بشود که به مرمت دائمی نیاز دارد.

همه کارشناسان به اتفاق عنوان می کنند این انحنا در دیوار پل وجود داشته است و اگر اتفاقی در حال رخ دادن باشد باید خود را نشان بدهد. نخست اینکه وجود این انحنا در این بخش از پل وجود داشته و در سال ۴۹ تثبیت شده است هست. ولی آیا این انحنا به همین اندازه بوده است؟ دوم اینکه کارشناسان از لزوم وجود ترک گفته اند در حالی که ترک هایی در اطراف این انحنا وجود دارد. یکی از این ترک ها قبلا وجود داشته است و با مصالح پر شده است هست. ولی دوباره به نظر می آید باز شده است و روی همان ترک ترمیم شده است ترک خورده باشد.

حقیقت انحنای سی‌وسه پل

امیری با تایید وجود این ترک ها می گوید: این ترک ها جهت یک سازه ۴۰۰ ساله کاملا طبیعی است و همچون چین و چروک صورت انسان است که با زیاد کردن سن اتفاق می افتد. همچنین این ترک ها عمیق نیست و ترک هایی که نشان از حرکت سازه باشد باید خیلی عمیق باشد. ترک های سی و سه پل قابل مرمت هستند. ترک ها نیز دو دسته هستند. یا ترک ها غیرفعال هستند و یا فعال و در حال زیاد کردن هستند.

دو پرسش پیش می آید. نخست اینکه آیا همه ترک ها از ابتدا عمیق هستند یا ابتدا عمق کمی داشته و به آهستگی عمیق می شوند. دوم اینکه چگونه بدون هیچ مقیاس، شاخص و شاهدی این ترک ها را قضاوت می کنند؟ به صورت علمی باید شاهدهایی بر روی ترک ها قرار داده شود تا بتوانند به کمک آن در طی چندماه پایش ترک ها را تحلیل کنند. این درحالی است که در فاصله ۳ متری از این انحنا بعضی از آجرهای پل کاملا از بدنه جدا شده است و ریخته اند که کارشناسان شرکت میراث فرهنگی آن را نتیجه تخریب به وسیله وندالیست ها می دانند! در کف پل نیز سنگ ها کاملا تخریب شده است و از کف جدا شده است اند.

متوجه شدیم سقف پل نشتی دارد!

امیری در ادامه این دیدار به خبرنگار ایسنا گفت: این خبر شما باعث خیر شد و در دیدار امروز متوجه شدیم سقف همین قسمت که می فرمایید کج شده است است نم کشیده است قرار شد فردا دستور شروع مرمت این سقف صادر شود. جهت بناهای تاریخی اتفاقات از این دست رخ می دهد و اگر این دیوار کج هم شده است باشد این کج شدن به معنای نشست نیست. شاید به تدریج اتفاق افتاده باشد. جهت نشست، کف سازه باید حرکت کرده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نم کشیدن سقف پل نشان نمی دهد سازه حرکت کرده و مجرایی جهت عبور آب باز شده است است؟ ادامه می دهد: بله. صد در صد. به این خاطر که این دال بتنی در این پل وجود دارد، جمع کردن این آسفالت و دال بتنی بسیار خطرناک هست. این بتن دیگر بخشی از بنا هست. توافقی جهت جمع کردن آسفالت نیست. این آسفالت از سال سی سال پیش ترمیم نشده هست. نشت آب شاید به این علت باشد. آخرین باری که سفق های سی و سه پل مرمت شده است است سه سال پیش بود. آن بخشی را که از قهوه منزل تحویل گرفتیم سقف ها به شدت به خاطر بخار و دود ناشی از استعمال قلیان آسیب دیده بود.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می افزاید: این بخشی که نشت کرده و شوره زده است را امروز دیدیم و فرزند ها فردا آن را مرمت می کنند. خطری پل را ترساندن نمی کند ولی بالاخره هر لحظه ممکن است اتفاقی جهت سی وسه پل رخ بدهد. شاید همین الان که با هم صحبت می کنیم به واسطه استمرار خشکسالی مشکلی جهت پل شهرستان یا مارنان رخ بدهد. ما به شدت دلواپس تداول خشکسالی و آسیبی که به پل ها خواهد زد هستیم.

به گزارش ایسنا، کارشناسانی که اعتقاد هستند پل های استان به صورت دائم در حال پایش است متوجه نم دادن و نشت آب در سقف این پل تاریخی نشده بودند و همین مساله جای پرسش دارد! از جهتی دیگر کارشناسان شرکت میراث فرهنگی تایید می کنند به خاطر عبور مترو این پل تاریخی با تجهیزات دقیق در حال پایش است در حالی که هیچگونه تجهیزاتی در پل یا اطراف آن راه اندازی نشده و به نظر نمی رسد پایشی در پل وجود داشته باشد. اگر پایش هایی وجود دارد خبرگزاری ایسنا آمادگی انتشار نتیجه های پایش ها را دارد.

نگران پل ها هستیم

امیری تاکید می کند که همچنان معتقدیم خشکسالی ها موجب آسیب به پل ها می شود و می گوید: البته من تاکید می کنم این به معنای این نیست که دلواپس این پل نباشیم. به خصوص در رابطه با خشک سالی. چه این پل و چه دیگر پل های تاریخی از آنجایی که در ۴۰۰ سال گذشته خود را با آب وفق داده اند، ادامه روند خشکسالی می تواند به این پل ها آسیبی را وارد کند. گرچه در حال حاظر آسیبی این پل را ترساندن نمی کند ولی فردا ممکن است آسیبی به خاطر خشکسالی رخ بدهد.

اولین سوالی که ذهن هرکس را درگیر می کند این است که اگر این انحنا از نیم قرن گذشته به همین شکل و اندازه در دیوار پل وجود داشته است آیا امروز به چشم آمده و توجه را جلب کرده هست. دومین سوالی که ذهن همه کارشناسان را درگیر کرده است این است که کارشناسان میراث فرهنگی با چه شاخصی زیاد کردن انحنای این دیوار را تکذیب کرده کرده اند؟

جعفر کساییان- مرمت گری که چهل سال پیش این سازه را مرمت کرده است در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در این رابطه وجود انحنا در سی و سه پل را از ادوار گذشته تایید می کند و می افزاید: گرچه از زمانی که یاد دارد این انحنا وجود داشت ولی اینکه این انحنا امروز به چشم آمده است خود جای پرسش دارد.

وی ادامه می دهد: از آنجایی که دلواپس زیاد کردن این انحنا بودیم در سال ۱۳۴۹ به کمک دکتر شیرازی نقشه ای در مقیاس ۵۰/۱ از سی وسه پل و به خاص این انحنا تهیه کردیم و نقشه تهیه شده است را که ۶ متر طول داشت به میراث فرهنگی تحویل دادیم تا بتواند به کمک آن تغییرات احتمالی را پایش کند.

نقشه ای که گم شده

مرمت گر سی وسه پل می افزاید: متاسفانه این نقشه در میراث فرهنگی اصفهان موجود نیست و گم شده است هست. بدون وجود این نقشه و مقایسه آن با وضع موجود یا بدون استفاده از شیوه هایی دیگر که بتواند ترک های سازه پل را بررسی کند تایید و تکذیب این خبر در هر دو صورت غیر کارشناسی است.

ایسنا

واژه های کلیدی: دیوار | تاریخی | میراث فرهنگی | میراث فرهنگی | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو