تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاست خارجی آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مجیدتفرشی نوشت:بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

عبارات مهم : ایران

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مجیدتفرشی نوشت:بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

امروز در پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار است تا در گفت وگو با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران، پرسشها متفاوت و متعدد در رابطه دوجانبه و همچنین پرونده های متفاوت در حوزه منطقه را بررسی کند.

روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و لندن در سایه برجام و برکزیت، در کنار تاثیر گزینش رییس جمهور جدید امریکا و مسائلی مانند خدمات کنسولی و روابط اقتصادی و تجاری از مباحث مهم این سفر است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مجیدتفرشی نوشت:بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

امارسانه های بریتانیایی خیلی تلاش دارند تا وانمود کنند، سفر بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا به پایتخت کشور عزیزمان ایران تلاشی است برای آزادی نازنین زاغری، محکوم دوتابعیتی زندانی در ایران. این رسانه ها از پیش سناریویی نسبتا خیالی در مورد اهداف و عنوان این سفر نوشته اند. ولی من باور ندارم که این سفر منحصرا برای این نشانه باشد. ممکن است پرونده شهروند ایرانی-بریتانیایی یکی از آیتم ها و یکی از دستورکارهای این سفر باشد، ولی قطعا مساله محوری و دستورکار انحصاری این سفر نخواهدبود. طی ماه های گذشته مساله این پرونده، چه در گفت وگوهای وزرای خارجه دو کشور و چه در بین مقامات بالاتر و پایین تر، مطرح شده است است و دوطرف با جدیت این پرونده را پیگیری کرده اند. ولی پرسشها مهم متعدد دیگری وجود دارد که در این سفر در دستور کار گفت وگوهای دوجانبه بوریس جانسون قرار دارد.

مناسبات پایتخت کشور عزیزمان ایران و لندن، تحت تاثیر سه تحول اساسی قرار دارد: برجام، برکزیت و گزینش دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا. این سه مساله شکل جدیدی در روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و لندن نسبت به گذشته ایجاد کرده اند.

تغییر نسبی مواضع بریتانیا در قبال پرونده هسته ای ایران باعث شده است است که لندن تا حد نسبتا قابل قبولی همصدا با اتحادیه اروپا از حیات برجام حمایت کرده و در برابر مواضع ترامپ ایستادگی کند. البته لندن هم مانند دیگر کشورهای اروپایی، نگرانی هایی در رابطه با پایتخت کشور عزیزمان ایران برای خود لحاظ می کند، مسائلی مانند حقوق بشر، پرونده موشکی و مساله تروریسم، مسائلی است که بریتانیا به عنوان مانع در رابطه با پایتخت کشور عزیزمان ایران مطرح می کند.

آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

مدت ها بود که در مورد سفر وزیر خارجه بریتانیا به پایتخت کشور عزیزمان ایران صحبت می شد، پرسشها مهمی که در مجموعه دیدارهای دوجانبه جانسون در پایتخت کشور عزیزمان ایران در دستور کار قرار دارند، به جز روابط دو جانبه، مناسبات منطقه ای را هم دربرمی گیرد. مناسبات منطقه ای ایران و بریتانیا در خاورمیانه، خلیج فارس، قفقاز و آسیای مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار هست. گفت وگو در مورد نقش آفرینی ایران در تحولات مناطق اطراف و ترسیم وضعیت کنونی و دورنمای تحولات دست کم میان مدت این مناطق، در دستور کار مذاکرات قرار دارد. به هر حال بریتانیا به عنوان یکی از قدرت های مهم جهانی به لحاظ استراتژیک، سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی فرهنگی در پرسشها این مناطق نقش مهمی ایفا می کند.

در مساله پرونده زن زاغری که بیشترین سر و صدا و تبلیغات را در این سفر به همراه داشته، به گمان من از ابتدای پرونده، هماهنگی کامل و صددرصدی میان دوایر امنیتی جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت و دستگاه رسمی امنیتی دولت در این زمینه سکوت پیشه کرده هست. انتشار مدارک و اسنادی که اخیرا و در خلال برخی برنامه های تلویزیونی انجام شده است هست، تا حدی اقدامی دیرهنگام در جهت اطلاع رسانی در مورد این پرونده بود. اگر این مدارک و اتهامات مربوط به آنها پیش از این اثبات شده است بود، باید خیلی سریعتر در اختیار افکار عمومی قرار می گرفت تا باعث جنجال و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران نشود.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مجیدتفرشی نوشت:بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

به نظر من این برنامه ای که از طرف پرس تی وی در خارج از کشور از سوی صدا و سیما در داخل کشور منتشر شد، امکان دارد تا حدی به روشن کردن ابعاد این عنوان کمک کند، هر چند امکان دارد که طرف انگلیسی بر مبنای معیارها یا استانداردهای خودش بگوید که چنین اسنادی اثبات کننده جاسوسی یا تلاش برای خرابکاری نیست، ولی نهایتا می توان در طول گفت وگوها نشان داد که معیارها و قوانین جمهوری اسلامی ایران با بریتانیا مشابه نیست، هر چند همین مباحث نیز قابل گفت وگو و مذاکره خواهد بود. در عین حال ایران می تواند پرسشها احساسی، عاطفی و انسانی را در کنار مواضع حقوقی و قانونی در نظر بگیرد و با توجه به فرزند خردسال این فرد و دوری او از مادر و کشوری که در آن به دنیا آمده هست، می تواند در تصمیم نهایی برای این پرونده موثر باشد.

یک مساله خیلی مهمی که وجود دارد برخی از سخنرانی ها، مصاحبه ها و موضع گیری های ریچارد رادکلیف، همسر این محکوم ایرانی- بریتانیایی، طی ماه های اخیر غیرسازنده بود و کمکی به اصلاح جو نکرد. به خصوص ایشان چند بار در گفت وگوهای اخیر خود، مساله پرونده نازنین زاغری را با مساله طلب نیم میلیارد پوندی ایران از دولت بریتانیا پیوند زده اند. شغل و تخصص من قضاوت نیست و نمی توانم در مورد پرونده زن زاغری اظهارنظری کنم که ایشان گناهکارند یا نه، ولی می توانم بگویم قطعا این پرونده نمی تواند ارتباطی با مساله طلب های ایران از بریتانیا داشته باشد.

آیا وزیرخارجه انگلیس فقط جهت نازنین به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؟

طلب ایران از دولت بریتانیا به دلیل خریداری تانک های چیفتن، به وسیله نظام گذشته و پیش از انقلاب اسلامی در ایران است که دولت بریتانیا از تحویل آنها به صورت غیرقانونی سرباز زده و حتی حاضر به بازپرداخت پول ایران هم نشده هست. مساله بدهی های دولت بریتانیا بابت تسلیحات زرهی، در سال های پایانی دولت دهم، کاملا از طریق حقوقی حل و فصل شده است بود و دادگاه های بریتانیایی به بازپرداخت این پول رای دادند، اگر تاکنون این پول به ایران پرداخت نشده است فقط به این بهانه بود که بانک مرکزی ایران به وسیله اتحادیه اروپا تحت تحریم قرار داشت. به هیچ وجه ارتباطی میان این دو پرونده و فریبکاری دولت بریتانیا در عدم تحویل تانک های چیفتن به ایران و عدم اعاده حقوق مالی ایران در این پرونده، با پرونده نازنین زاغری وجود ندارد. ارتباط دادن این دو پرونده، ضمن اینکه کاملا نادرست و ناشایست و غیرواقعی هست، هیچ کمکی هم به حل پرونده زن زاغری نمی کند.

یکی از مباحث دیگری که قطعا در دستور کار مذاکرات ایران و بریتانیا قرار دارد، مساله روابط کنسولی و افتضاح و نابسامانی شدید نظام صدور ویزا در ایران هست. آنچه در حال حاضر در عنوان خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی چه در سفارت بریتانیا در پایتخت کشور عزیزمان ایران و چه در کشورهای همسایه برای صدور ویزای ایرانیان رخ می دهد، ترکیبی از فساد، ناکارآمدی و نابسامانی شدید است که باعث نارضایتی شدید مسافران ایرانی به مقصد بریتانیا شده است است.

گفته می شود که کمپانی خصوصی که مسوولیت ارایه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی را برعهده دارد، قرار است تجدیدنظرهایی در شیوه کارکرد خود داشته باشد تا این مشکلات مرتفع شود. امید این است که مذاکرات دو روزه بوریس جانسون در تهران، شتاب بیشتری در حل این مشکلات ایجاد کند و از ابتدای سال ۲۰۱۸ گشایش های بیشتری در مساله خدمات کنسولی ایجاد شود.

در مورد روابط اقتصادی دوجانبه می توان گفت که در حال حاضر روابط تجاری میان ایران و بریتانیا نسبت به ۵ سال پیش بسیار در سطح بهتری قرار دارد. ولی سرعت، عمق و گستره این اصلاح بسیار کمتر از حد تصور، انتظار و علاقه دوطرف بود. مهم ترین مانع در روابط اقتصادی حال حاضر میان دو کشور، مساله تبادل پول و ارتباط های بانکی و تحریم های مالی هست. این موانع ظاهرا روی کاغذ برداشته شده است اند، ولی فشارهای پیدا و پنهان امریکا و البته دخالت های لابی عربی و لابی اسراییل در کشورهای اروپایی، باعث می شود که کمپانی های بزرگی که با امریکا، اسراییل و کشورهای عربی، تجارت و معامله دارند، نسبت به حضور در بازار ایران نگرانی هایی داشته باشند.

با این حال این نکته در مورد شرکت ها و بانک های کوچک و میانگین کمتر هست، چنین کمپانی هایی به منفعت کمتر راضی هستند و گستره تجارت آنچنان زیادی ندارند که دلواپس محدود شدن آن بر اثر معامله با ایران باشند. از یک سو اگر این فضای ارعاب، تهدید و عهدشکنی در مورد تحریم ها به خصوص از طرف امریکا از بین برود و از سوی دیگر در داخل ایران نیز برخی شعارها و رجزخوانی های غیرضروری در مورد پرسشها بین المللی کمتر شود، به نظر می رسد این روند به صورت خودکار اصلاح خواهد یافت.

واژه های کلیدی: ایران | ایران | پرونده | ایرانی | اخبار سیاست خارجی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو