تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری سینما و تلویزیون اوضاع مناسبی ندارند / رزیتا غفاری

«ما در دهه‌ شصت و هفتاد، عالی ترین دوران تلویزیون را داشتیم؛ ولی متاسفانه در دهه اخیر، عرصه سینما و تلویزیون، اوضاع مناسبی ندارد.»

سینما و تلویزیون اوضاع مناسبی ندارند / رزیتا غفاری

رزیتا غفاری: سینما و تلویزیون اوضاع مناسبی ندارند

عبارات مهم : سریال

«ما در دهه شصت و هفتاد، عالی ترین دوران تلویزیون را داشتیم؛ ولی متاسفانه در دهه اخیر، عرصه سینما و تلویزیون، اوضاع مناسبی ندارد.»

به گزارش صبا، رزیتا غفاری بازیگر و کارگردان عرصه سینما و تلویزیون، تحصیلات خود را در رشته کارگردانی سینما به آخر رساند. او که در سریال و فیلم های زیادی همچون «شوکران»، «تبریز در مه» و… به ایفای نقش پرداخت با توجه به پیشنهاداتی که در زمینه برنامه های کودک داشت نخستین تجربه خود در عرصه کودک را با بازی در فیلم سینمایی «یکی بود یکی نبود» در برابر ایرج طهماسب کسب کرد. غفاری در گذشته، چند فیلم کوتاه انیمیشن را کارگردانی کرده است و همین امر مزید بر علت شد تا بعد از مدت طولانی ای دوری از فعالیت های کودک، در چهار سال اخیر، ساخت برنامه عروسکی «ماماهوت» را جهت قشر بزرگسال از گروه خانواده شبکه دو سیما بر عهده بگیرد؛ بنابراین همین امر وقت کافی جهت پذیرفتن نقش در فیلمنامه ها را به او نمی داد که در نهایت موجب کم رنگ شدنش در برابر دوریبن شد؛ غفاری در یک سالی که از اتمام این برنامه گذشت دوباره خونی تازه در رگ های فعالیتش ریخت، چنان که دوباره شاهد حضور پررنگش در سریال های تلویزیونی هستیم؛ متن زیر گفت وگویی است که با این هنرمند ترتیب داده است و شما در ادامه می خوانید.

دلیل کم رنگ شدن شما طی چند سال اخیر در قاب تصویر چه بود؟
در چهارسال اخیر برنامه عروسکی «ماماهوت» را جهت قشر بزرگسال، در گروه خانواده شبکه دو سیما کارگردانی کردم، از آن جایی که این برنامه وقت زیادی را از من می گرفت نمی توانستم بازی در کارهای پیشنهادی را از سوی کارگردان ها قبول کنم.

بعد از آخر این برنامه پیشنهادی را پذیرفتید؟
پخش برنامه عروسکی «ماماهوت» یک سال است که به آخر رسیده، در طی این زمان، فیلم ها و سریال های پیشنهاد شده است به من، از نظر فیلمنامه چشم گیر و نیرومند نبودند، بنابراین نظرم را جلب نمی کردند؛ تا این که در دو ماه اخیر به طور کاملا اتفاقی سه فیلمنامه به من پیشنهاد شد که آن ها را قبول کردم؛ خیلی از مخاطبان عزیز از کم رنگ شدنم در قاب تصویر گله می کردند و هر لحظه علت کم کار شدنم را از من می پرسیدند بنابراین تصمیم گرفتم با حضور در کارهای تازه با مردمم در ارتباط باشم و دینم را نسبت به آن ها ادا کنم.

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
تازه ترین فعالیتم در عرصه هنر، بازی در سریال «هاتف» به تهیه کنندگی نعمت چگینی بود و البته سریال «روزهای بهتر» اپیزود «کهنه سرباز» به کارگردانی علیرضا محمودزاده، که پخش آن در چند روز اخیر به آخر رسید. هم چنین قرارداد سریال «بازی نقاب ها» به کارگردانی سیروس حسن پور را بسته ام؛ در طی این دو ماه هم وقت با فعالیتم، نقش آفرینی در چهار فیلمنامه دیگر به من پیشنهاد شد، متاسفانه به خاطر مشغله کاری و وقت محدودی که داشتم قادر به پذیرفتن آن ها نبودم.

قبول نکردن پیشنهادات فقط به خاطر مشغله کاری و وقت محدودتان بود یا فیلمنامه های پیشنهادی از کیفیت خوبی برخوردار نبودند؟
اتفا قا فیلمنامه های پیشنهادی خیلی خوب بودند، به طور مثال یک کار به کارگردانی محمدرضا ورزی بود که می بایست نقش مهم سریال، یعنی همسر کریم خان زند را بازی می کردم ولی متاسفانه به علت مشغله کاری و وقت محدودم آن را نپذیرفتم.

برایمان در مورد نقش و بازی خود در سریال «بازی نقاب ها» بگویید.
سریال «بازی نقاب ها» جلوه قشنگی از نمایی تاریخی در خطه بندر ترکمن را به تصویر می کشاند، نقشی که در این مجموعه قرار است ایفا کنم را خیلی دوست دارم چراکه نسبت به فعالیت های دیگرم متفاوت هست. در حال حاضر آزیتا حاجیان برابر دوربین هست، به زودی نوبت شروع بازی من فرا می رسد.

برای شما همکاری با گروه « بازی نقاب ها » چه شاخصه هایی دارد؟
گروه «بازی نقاب ها» بسیار خوب هستند؛ از آن جایی که با تهیه کننده این سریال، علی مهام تجربه همکاری داشتم از بودن در این مجموعه لذت می برم.

برخی از افراد عرصه هنر اعتقاد بر این هستند که ساخت و بازی در سریال های اپیزودی سخت تر از ما بقی آثار هست. شما هم چنین نظری دارید؟ علت آن چیست؟
در قالب یک بازیگر این امر را قبول ندارم ولی به عنوان یک تهیه کننده یا کارگردان بله، اعتقاد دارم که ساخت اپیزود با فیلم ها و سریال ها خیلی متفاوت هست، من در یک سریال چهل قسمتی به مدت شش ماه به طور مداوم در برابر دوربین حضور داشتم ولی بازی در یک سریال کوتاه هفت قسمتی به صورت اپیزود را فقط در عرض یک ماه و نیم به آخر رساندم بنابراین جهت من به عنوان بازیگر هرچقدر وقت مصرفی در یک فیلمنامه کوتاه تر باشد به نفع خودم است چراکه راحت تر و با فراغ بال بهتری به پیشنهادهای بعدی ام می پردازم.

شما در سریال «روزهای بهتر» اپیزود « کهنه سرباز» در برابر پرویز فلاحی پور قرار گرفتید، از نوع همکاری خود با او برایمان بگویید.
شاید یکی از دلایل مهم پذیرفتن نقشم در اپیزود « کهنه سرباز»، حضور پرویز فلاحی پوردر این مجموعه بود، به این علت که هر لحظه شاهد بازی نیرومند او در اغلب فیلم ها یا سریال ها بودم و هستم؛ علاوه بر این مورد همکاری خوبی را بر روی صحنه تئاتر با جناب فلاحی پور تجربه کردم همه این موارد باعث شد تا هنگامی که کارگردان به من گفتند قرار است با این هنرمند هم بازی شوم، فیلمنامه را نخوانده قبول کنم؛ مورد نیاز به ذکر است که از همکاری با گروه خوب اپیزود «کهنه سرباز» نیز لذت بردم.

تا چه حد تلاش می کنید خودتان را به نقش مورد نظر در فیلمنامه نزدیک کنید و بازی در این فیلم ها تا چه میزان با شخصیت مهم شما مطابقت دارد؟
همه سعیم بر این است تا به نقش مورد نظر در فیلمنامه نزدیک شوم و احساس واقعی آن را به مخاطب انتقال دهم؛ به طور مثال کاراکتری را که در سریال «کهنه سرباز» بازی کردم خیلی از شخصیت مهم خودم دور نبود، بنابراین تنها به این عنوان فکر می کردم که به صورت طبیعی در برابر دوربین ظاهر شوم و با نقشم زندگی کنم ولی گاهی یک بازیگر جهت نزدیک شدن به بعضی از کاراکترها، باید روی شخصیت مهم خود فکر و شخصیت پردازی کند تا به گونه ای نقش آفرینی اش در برابر دوربین به دل بیننده بنشیند. در سریال « بازی نقاب ها» مخاطب مرا در نقشی کاملا متفاوت از بازی های قبلم خواهد دید.

شما هر لحظه در قالب نقش های مثبت بازی کردید، تا به حال به فکر شکستن این ساختار افتادید؟
بله٬ در حال حاضر در سریال «بازی نقاب ها» نقش آفرینی متفاوتی را تجربه خواهم کرد. به عقیده من آدم ها در بعضی مواقع در مواجهه با پرسشها پیش آمده ، خود واقعی ارزش را نشان می دهند و چیز دیگری جز این رویدادهای زندگی افراد را نمی سازد.

یعنی دوست دارید در قالب نقش های دیگر هم ظاهر شوید؟
بله دوست دارم نقش های متفاوت و متنوعی را به تجربه کاری ام اضافه کنم ولی در مجموع به علت این که مخاطب مرا در قالب نقش های مثبت پذیرفته هست، اغلب پیشنهاداتی که از سوی کارگردان ها و تهیه کننده ها به من می شود بازی در همین ژانر است.

شما در طی چند سال اخیر کارگردانی برنامه عروسکی «ماماهوت» را بر عهده گرفتید، چه طور شد که از بازیگری به سمت فضای عروسکی کشیده شدید؟
برنامه عروسکی« ماماهوت » به طور کامل کارگردانی نمایشی بود که به صورت سریال، ساخت آن را بر عهده گرفتم و با توجه به رشته تحصیلی ام که کارگردانی سینما بود و تجربه ای که در گذشته در زمینه انیمیشن داشتم، ترجیح دادم چنین کاری را جهت گروه خانواده شبکه دو سیما تولید کنم.

در حال حاضر هم در زمینه برنامه ای همانند «ماماهوت» فعالیت می کنید؟
بله، در حال حاضر مشغول نوشتن طرحی هستم که در فرصتی مناسب آن را پیاده می کنم.

روابط موجود در فضای کار سینما را چگونه ارزیابی می کنید؟
به هر حال در هر کاری روابط وجود دارد و عرصه سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست، یعنی بعضی از گروه هایی که تشکیل می شوند و در حال انجام فعالیت های سینمایی هستند تلاش بر این دارند تا درفیلمنامه های بعدی از افراد مشخص شده است و محدود خودشان استفاده کنند.

اپیزود « کهنه سرباز» تا چه حدی به واقعیت اجتماع امروز نزدیک است؟
در واقع سریال «روزهای بهتر» اپیزود «کهنه سرباز» یک داستان خیلی معمولی است که هیچ گره خاصی در آن اتفاق نمی افتد؛ به طوری که خیلی از فیلمنامه ها به گونه ای هستند که خط داستانی آن ها بر اساس گره های ایجاد شده، موجب نگه داشتن مخاطب پای تلویزیون می شوند و او را جهت دیدن گره گشایی کنجکاو می کند ولی در این مجموعه ما هیچ گره خاصی نداریم؛ در واقع قصه یک فرزند مریض را جهت مخاطب به تصویر می کشد که خانواده اش قصد دارند جهت بهبودی ، او را به شهرستان ببرند، خودم به شخصه خیلی جذب داستانش نشدم؛ به عقیده من، این اتفاق نیست که داستان را پیش می برد بلکه لوکیشن قشنگی که در شمال گرفته شد، بازیگران، و تشکیل روابط قشنگ و عاطفی که بین افراد خانواده وجود دارد باعث جذب بیننده می شود.

شما به عنوان یک بازیگر و بنا بر اقتضای کاریتان هر لحظه در حال سفر هستید، این عنوان باعث اذیت شدن شما نمی شود؟
به طور حتم گاهی به خاطر خستگی زیاد راه، در سفرهای مربوط به شغلم اذیت می شوم؛ ولی در مجموع تجربه این گونه سفرها را خیلی دوست دارم و از آن لذت می برم.

در حال حاضر مخاطب تلویزیون کم شده است است به نظر شما ضعف این مورد در چیست؟
به عقیده من، دیدن فیلم خوب حق بیننده است و علت کم شدن مخاطب تلویزیون را، ضعف فیلمنامه و کارگردان می دانم، با وجود این دو مورد، مخاطب ترجیح می دهد راه های دیگری را جهت دیدن فیلم خوب گزینش کند.

تا به حال بازی وحضور در کار کودک به شما پیشنهاد شده است است؟
راستش در اوایل فعالیتم در عرصه هنر، خیلی پیشنهاد کار کودک داشتم؛ اتفاقا در یک برنامه ای در زمینه کودک به مدت کوتاهی با ایرج طهماسب همکاری داشتم ولی به عنوان یک کارگردان و بازیگر، خیلی دغدغه کار کودک را در خودم نمی بینم ولی در مجموع اگر پیشنهادی به عنوان بازیگر در این زمینه داشته باشم آن را قبول می کنم به علت این که دوست دارم ژانرهای متفاوت را تجربه و به کارنامه کاری ام اضافه کنم.

ایرج طهماسب از پیشکسوتان حوزه برنامه کودک هست، تا چه حدی شاهد وجود چنین افرادی در عرصه هنر هستید و به نظر شما رمز دوام آن ها در چیست؟
افراد متخصصی همچون ایرج طهماسب و… اندک شدند و رمز دوام این افراد زیاد به خاطر نوع و قدرت فعالیتشان و وجود گروه منسجمی است که دارند؛ ولی امروزه شاهد چنین چیزی نیستیم؛ اغلب گروه ها قدرت کافی جهت همکاری با یک دیگر را ندارند.

فکر می کنید علت این امر که گروه ها قدرت کافی جهت همکاری با یک دیگر را ندارند در چیست؟
به عقیده من، اعتماد و نوع تخصص افراد کم شده است هست؛ متاسفانه بعضی از متخصصان عرصه هنر کم کار یا حتی بی کار هستند و بعضی از افراد که فاقد تخصص مورد نیاز هستند کارها را در دست گرفته اند.

دلیل این امر را ضعف مسئولان می دانید یا عدم تلاش و پیگیری هنرمندان؟
شاید اگر هنرمندی تلاش نمی کند به این علت است که دل زده شده است هست. من به عنوان یک بیننده حق دیدن فیلم خوب را دارم؛ بعد از انقلاب رسانه ملی کشور عزیزمان ایران سیر صعودی خوبی را در پیش گرفت به طوری که ما در دهه شصت و هفتاد، عالی ترین دوران تلویزیون را داشتیم؛ ولی متاسفانه در دهه اخیر، عرصه سینما و تلویزیون، اوضاع مناسبی ندارد.

با نگاهی به گذشته در می یابیم که همه اتفاقات طلایی در یک برهه ای از وقت رخ داد و بعد از آن دیگر تکرار نشد، به نظر شما علت این امر چیست؟
به عقیده من، خیلی چیزها دست به دست هم داده است تا متاسفانه شاهد چنین اوضاعی در عرصه سینما و تلویزیون باشیم.

شما به عنوان یک بازیگر چه وظیفه ای را در برابر رسانه و مردم دارید؟
تنها کاری که به عنوان یک بازیگر می توانم در برابر مردمم انجام دهم، این است که در فیلمنامه های ضعیف نقش آفرینی نکنم و در فکر ساختن یک پروژه خوب باشم.

در یک جمله کلام نهایی خود را بفرمایید؟
ممنونم از شما امیدوارم موفق و پیروز باشید.

سینما و تلویزیون اوضاع مناسبی ندارند / رزیتا غفاری

واژه های کلیدی: سریال | سینما | برنامه | بازیگر | برنامه | بازیگری | سینمایی | بازیگران | تلویزیون | فیلمنامه | تلویزیون

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو