تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی آیا تا ۲۰ سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می‌آید؟ ، سعادت آباد

تهران به‌طور میانگین هر ۲۰۰ سال یکبار، با یک زلزله ۷ ریشتری لرزیده هست. این را سابقه تاریخی وقوع زمین لرزه در پایتخت نشان می‌دهد. از آخرین بار هم تاکنون ۱۸۰ سال

آیا تا 20 سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می‌آید؟ ، سعادت آباد

برج سازی روی گسل های قرمز و نارنجی تهران/ سعادت آباد و انتهای همت روی گسل است / آیا تا ۲۰ سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می آید؟

عبارات مهم : ایران

تهران به طور میانگین هر ۲۰۰ سال یکبار، با یک زلزله ۷ ریشتری لرزیده هست. این را سابقه تاریخی وقوع زمین لرزه در پایتخت نشان می دهد. از آخرین بار هم تاکنون ۱۸۰ سال می گذرد، یعنی ۲۰ سال آینده، سال آینده سازی جهت شهروندان تهرانی خواهد بود!

با این حال، آخرین تلاش ها جهت نقشه های پهنه گسلی پایتخت کشور عزیزمان ایران و تعیین حریم و محدوده به جلسه ۲۵ مرداد سال ۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برمی گردد. نتیجه آنکه در ویرایش چهارم، آئین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان براساس زلزله) بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

آیا تا ۲۰ سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می‌آید؟ ، سعادت آباد

براساس این آیین نامه، در طراحی نقشه ساختمان ها، حتماً باید گسل ها نیز مد نظر قرار گیرد. ولی آیا این اتفاق می افتد؟! قانون، شرکت نظام مهندسی را مسئول این کار قرار داده هست. دکتر حیدر جهانبخش، عضو هیأت مدیره نظام مهندسی پایتخت کشور عزیزمان ایران به «ایران» می گوید که از ابتدای سال ۹۲، در طراحی اسکله ساختمان ها، این آیین نامه به جد اجرا شده است است.

یعنی نقشه های اسکلت و سازه تحت کنترل نظام مهندسی است و اگر موردی رعایت نشود، نقشه ها حتماً رد می شود. حتی نقشه هایی که پیش از سال ۹۲ شهرداری، مسئول کنترل بود هم صادر شده، بار دیگر مورد بازبینی قرار گرفت! ولی سؤال اینجاست اگر شرکت نظام مهندسی بر طراحی نقشه های ساختمان، نظارت ۱۰۰درصدی داشته، آیا همه ساختمان های پایتخت کشور عزیزمان ایران طی یک دهه اخیر، ضد زلزله ساخته شده است اند؟!

تهران به‌طور میانگین هر ۲۰۰ سال یکبار، با یک زلزله ۷ ریشتری لرزیده هست. این را سابقه تاریخی وقوع زمین لرزه در پایتخت نشان می‌دهد. از آخرین بار هم تاکنون ۱۸۰ سال

جهانبخش به این سؤال اینطور پاسخ می دهد: «طراحی نقشه ها، ضد زلزله هست، ولی اینکه در مرحله اجرا چه اتفاقاتی می افتد، به نظام مهندسی مربوط نمی شود، در حقیقت این مسئولان شهرداری هستند که باید بگویند، نقشه ها به طور کامل اجرا می شوند یا نه؟!» او ادامه می دهد: «اینکه ما بارها خواسته ایم تا مجری از شرکت نظام مهندسی، ناظر اجرای نقشه تأیید شده است باشد، به همین علت هست، ولی متأسفانه شهرداری تاکنون با این درخواست ما موافقت نکرده است.»

به گزارش کشور عزیزمان ایران ، در ۱۶سال گذشته، ساختمان های ۸ تا ۱۲ طبقه و بلندتری در پهنه گسل شمال پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شده است هست، ولی تجربه های قبلی در زمین لرزه های کشور عزیزمان ایران (بم ۱۳۸۲)، ترکیه (ایزمیت ۱۳۷۸)، نشان می دهد که هرنوع ساخت ساختمان بلند و توسعه شهر – به خاص انبوه سازی و برج سازی – روی گسل ها، بدون شک به توسعه مناطق با ریسک اوج در شهری مانند پایتخت کشور عزیزمان ایران منجر می شود. بنابراین زلزله در ساخت و ساز نزدیک پهنه گسل های پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند به فاجعه ای در حد زلزله بم یا بیش از آن منجر شود. مهندسان شهرساز و کارشناسان معتقدند که باید هر نوع ساخت و ساز در حریم گسل های فعال پایتخت کشور عزیزمان ایران ممنوع شود، حتی مقاوم سازی ساختمان ها هم نمی تواند جلوی فاجعه را بگیرد! پلاسکو شاید تصویر روشنی از اتفاقات آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران باشد! در پایتخت کشور عزیزمان ایران تاکنون، ۱۳ گسل فعال شناسایی شده است است از جمله فشم، شمال تهران، جنوب ری، نیاوران، محمودیه، شیان کوثر و ملاصدرا! از طرفی عمده پهنه های گسلی در نیمه شمالی پایتخت- بالای خیابان انقلاب- و اغلب در شمالی ترین محله ها در مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج و ۲۲ قرار دارد. مناطقی که شاید بیشترین حجم بلند مرتبه سازی ها را به خود تخصیص داده شده است داده اند.

ساخت و ساز روی گسل ها ممنوع نیست!

شهردار منطقه ۲۲ پایتخت کشور عزیزمان ایران با تأیید ساخت و سازهایی که روی گسل های پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام شده، به «ایران» می گوید: متأسفانه در اغلب گسل های تهران، ساخت و ساز صورت گرفته. چراکه زیاد گسل های پایتخت کشور عزیزمان ایران در دامنه رشته کوه البرز واقع شده است است که تقریباً می توان گفت روی آنها ساخت و ساز انجام شده است هست. ازجمله سعادت آباد، بویژه درمنطقه کوی فراز بالای سعادت آباد یا مثلاً در منطقه ۲۲، برج های آسمان در جنوب بزرگراه همت، روبه روی شهرک شهید باقری در کنار گسل قرار دارد. از طرف دیگر آیین نامه ۲۸۰۰ عنوان می کند، اثرات گسل در طراحی ها باید مد نظر قرار داده شود. ولی با توجه به اینکه اولاً اجرای آنها به طور واضح مشخص نیست و دوماً ضابطه محاسباتی ندارد، همچون ساختمان های دیگر طراحی می شود.

آیا تا ۲۰ سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می‌آید؟ ، سعادت آباد

علی نوذرپورمی گوید که در حریم قرمز و نارنجی گسل ها، یعنی محدوده ای که نباید ساخت وساز انجام شود هم ساختمان سازی انجام شده است که سهم بلندمرتبه ها در این میان کمتر بوده است!

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه باید چند راهکار مؤثر و جدی در رابطه با ساخت و سازها مد نظر قرار گیرد، می گوید: «درابتدا باید گسل ها و محدوده آنها بررسی و مشخص شود. سپس طرح ساخت و ساز به ۴ طبقه محدود شده است و در طراحی سازه، خاک محل پروژه یک درجه ضعیف تر در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه برج های ساخته شده است عمدتاً فونداسیون یکپارچه دارند، نسبت به سایر ساختمان ها که دارای فونداسیون نواری و منفرد هستند، استحکام بیشتری خواهند داشت و صرفاً در صورتی که گسل موجب جابه جایی زیاد (لغزش) شود، برج ها دچار پرسشها بیشتری می شوند که فاجعه بار خواهد بود. (به نظر می رسد این اتفاق در زلزله با بزرگی زیاد از ۸ ریشتر می افتد.)

تهران به‌طور میانگین هر ۲۰۰ سال یکبار، با یک زلزله ۷ ریشتری لرزیده هست. این را سابقه تاریخی وقوع زمین لرزه در پایتخت نشان می‌دهد. از آخرین بار هم تاکنون ۱۸۰ سال

این مهندس شهرساز راجع به اینکه آیا براساس قانون ساخت و ساز روی گسل ها ممنوع است و می توان از ساخت و ساز روی آنها جلوگیری کرد، می گوید: «خیر، براساس آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله)، در حد توصیه و نه اجبار و قانون نباید روی گسل ساخت. ولی با توجه به ارزش زمین، این عنوان درحد توصیه مانده و ضمن اینکه جهت تملک اراضی روی گسل، هیچ سازمانی نیز متولی نیست. درحالی که در طراحی ساختمان، فقط گسل مدنظر قرار می گیرد.»

«با این توصیف نمی توان انتظار داشت که ضوابط سختگیرانه ای جهت ساخت و ساز در پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود داشته باشد.»نوذر پور با ابراز تاسف از اینکه ضوابط کارآمدی وجود ندارد، توضیح می دهد : ضوابط صرفاً در حد آیین نامه۲۸۰۰ (آیین نامه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله ) است که هرگونه طراحی را با در نظر گرفتن گسل در محاسبات عنوان کرده ولی رابطه و ضابطه محاسباتی جهت این عنوان ارائه نکرده هست. به گفته وی، هم اکنون در ساختمان های تازه فقط در زمینه طراحی، نظارت خاص انجام می شود.

آیا تا ۲۰ سال آینده در پایتخت کشور عزیزمان ایران زلزله می‌آید؟ ، سعادت آباد

نوذرپور راجع به اوضاع منطقه ۲۲ هم اینطور می گوید: در منطقه ۲۲ باتوجه به طرح تفصیلی، ساخت و سازهایی روی گسل یا نزدیک گسل انجام شده است هست. در طراحی ساختمان ها نیز، در منطقه با خطرپذیری خیلی زیاد و ساختمان های بلند با شکل پذیری زیاد به صورت خاص و با فونداسیون های یکپارچه (ساختمان های بلند مرتبه) مد نظر هست. او، ولی راجع به اینکه اگر در آینده، زلزله ای در پایتخت کشور عزیزمان ایران رخ بدهد، چه مخاطراتی در انتظار شهروندان تهرانی هست، می گوید: واکنش‌ها زلزله غیرقابل آینده نگری هست، ولی اگر بخواهم راجع به همین منطقه ۲۲ توضیح بدهم، باید بگویم با توجه به استفاده از آیین نامه های به روز در طراحی و استفاده از مباحث مقررات ملی ساختمان، پرسشها کمتری خواهیم داشت. نوذرپور راجع به ساخت و سازها روی گسل های فرعی هم می گوید: با توجه به اینکه در پایتخت کشور عزیزمان ایران از خطر پذیری خیلی زیاد استفاده شده است و ساختمان های بلند با شکل پذیری خاص هستند، بعد استحکام دارند. ضمن اینکه ساختمان ها جهت زلزله با دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی می شوند، یعنی ساختمان ها در برابر ۹۸درصد زلزله ها، ۵۰ سال مقاومت می کنند و بیش از آن مهندسی نیست.

با این همه نوذرپور راه حلی جهت مقاوم سازی ساختمان های بلند مرتبه می دهد: «مقاوم سازی با استفاده از تکنیک و تکنولوژی روز از جمله استفاده از میراگر در فونداسیون، استفاده از میراگر و وسیکوز در مهاربندها و استفاده از میراگرهای جرمی در طبقات اوج و بام می تواند به مقاوم سازی ساختمان های کمک کند. ضمن اینکه باید اطراف ساختمان های پرخطر را خلوت نگه داشت و ساخت و سازهای دیگری انجام نداد.»

واژه های کلیدی: ایران | زلزله | طراحی | مهندسی | ساختمان | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو