مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران از عدم اجرای کامل و دقیق طرح LEZ انتقاد کرد و گفت: نمیدانم آیا جدیت خاصی در زمینه اجرای کامل و بینقص
هزینه بالای آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران و اجرای کج دار و مریز «LEZ»
عبارات مهم : ایران
وحید حسینی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هزینه آلودگی هوا جهت شهر بسیار اوج هست، اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت هر سال فوت ۵۰۰۰ نفر در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران منتسب به آلودگی هوا هست. به همین علت هر ساله معادل بودجه شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران و معادل ۲ درصد GDP کشور هزینه فوت و میر ناشی از آلودگی هوا پرداخت می شود این در حالی است که جهت اجرای طرح LEZ (طرح محدوده کم آلاینده) – که می تواند بخش زیادی از مسئله آلودگی هوا را حل کند- حاضر نیستیم هیچ هزینه ای پرداخت کنیم البته مقصود از هزینه صرفا هزینه های مالی نیست بلکه منظورهزینه های اجتماعی و فشار آوردن به نهادها و دستگاه های متفاوت هست. هزینه هایی باید در رده های متفاوت حاکمیتی پرداخته شود.
هزینه بالای آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران و اجرای کجدار و مریز «LEZ»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران با تاکید بر اینکه طرح LEZ (Low Emission Zone) یا همان محدوده کم آلاینده باعث می شود شهروندان نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام و خودروی بهتری جایگزین آن کنند، گفت: جهت اجرای طرح LEZ باید قدری هزینه اجتماعی و هزینه حاکمیتی بپردازیم تا از آن سو، از کم کردن هزینه های فوت و میر ناشی آلودگی هوا استفاده ببریم بنابراین همه این موارد نشان می دهد که آلودگی هوا یک تحلیل هزینه به فایده روشن دارد.
حسینی با طرح این پرسش که نمی دانم آیا جدیت خاصی در زمینه اجرای کامل و بی نقص طرح LEZ وجود ندارد؟ اظهار کرد: واقعیت این است که این طرح در حال اجراست ولی به صورت کج دار و مریز.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران از عدم اجرای کامل و دقیق طرح LEZ انتقاد کرد و گفت: نمیدانم آیا جدیت خاصی در زمینه اجرای کامل و بینقص
وی در ادامه با اشاره به نتیجه های یک مطالعه در مورد میزان اثرگذاری طرح LEZ بر کم کردن آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: طی بررسی که از سوی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است هست؛ اگر همه خودروهای پایتخت کشور عزیزمان ایران معاینه فنی صحیح و مستمر بگیرند آلودگی هوا بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کم کردن پیدا می کند. عدد ۱۰ تا ۱۲ درصد، عدد بسیار بزرگی در مورد آلودگی هوا هست. عددی است که دستیابی به آن سال ها طول می کشد؛ در حالی که می توان با اجرای بی نقص و جدی قانونی مثل قانون LEZ چنین اثربخشی در حوزه کم کردن آلودگی هوا ایجاد کرد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور عزیزمان ایران (سیمفا) راه اندازی شده است هست، گفت: مراکز معاینه فنی پایتخت کشور عزیزمان ایران کاملا آماده هستند و حدود مجاز تازه معاینه فنی در مراکز معاینه فنی اعمال می شود که همین موضوع، باعث زیاد کردن چشمگیر تعداد خودروهای رد شده است در معاینه فنی به علت آلایندگی شده است است.
حسینی در آخر در پاسخ به چرایی عدم اجرای کامل طرح LEZ، اظهار کرد: ظاهرا در وزارت کشور در زمینه اتصال به سامانه پلاک ماشین اختلالاتی وجود دارد ولی از شرح ماجرا اطلاعی نداریم. خواهش می کنیم با همکاری همه دستگاه ها این قانون به دقت اجرا شود تا اوضاع بحرانی آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران که از ۱۰ روز پیش به آن دچار شده است ایم و ممکن است تا آخر زمستان مهمان شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران باشد، حل شود.
هزینه بالای آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران و اجرای کجدار و مریز «LEZ»
به گزارش ایسنا، وحید حسینی پیش از این نیز در گفت وگو با ایسنا، با انتقاد از معطل ماندن طرح LEZ گفته بود: طرح LEZ، مصوبات متعدد دولت و وزارت کشور را دارد ولی در پیچ و خم اداری وزارت کشور و پلیس راهور مانده هست. این طرح می تواند باعث محدودیت و ممنوعیت تردد خودروهای بدون معاینه فنی، دودزا و فرسوده شود تا خودروهای بهتری جایگزین آن ها شوند.
واژه های کلیدی: ایران | آلودگی | اجرای طرح | وزارت کشور | آلودگی هوا | هوای پایتخت | وزارت بهداشت | اخبار اجتماعی