تاپس بلاگ

خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی کشف سیاره غول پیکر دانشمندان را شگفت زده کرد

کشف سیاره غول پیکری در مدار ستاره ای بسیار کوچک فرضیه های ستاره شناسان را در ارتباط با شکل گیری سیاره ها عوض کردن داد.

عبارات مهم : ستاره

به گزارش کشور عزیزمان ایران ؛محاسبات اختر شناسان و تئوریهای مربوط به شکل گیری سیاره ها در کیهان را زیر سئوال برده و موجب شگفتی دانشمندان شده است است.

کشف سیاره غول پیکر دانشمندان را شگفت زده کرد

انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا (RAS) روز سه شنبه منشتر شدن بیانیه ای این خبر شگفت انگیز را راجع به سیاره NGTS-1b منتشر کرد. این سیاره به وسیله مجموع تلسکوپهای مربوط به برنامه «تحقیق و جستجوی سیاره های خارج از منظومه شمسی» کشف شده است هست. دوازده تلسکوپ این سیاره را که حدود ۶۰۰ سال نوری با کره زمین فاصله دارد در صحرای آتاکاما واقع در شیلی رصد کرده اند.

براساس نظریه های مربوط به شکل گیری سیاره ها، این اجرام آسمانی از ابرهای گرد و غبار و گاز به مرور وقت و با چرخش در مدار یک ستاره تشکیل می شوند. براین اساس ستاره های بسیار کوچک می توانند موجب تشکیل سیاره های سنگی شوند. ولی این ستاره ها قادر نیستند اجرام زیادی را بدور خود جمع کنند و بنابراین سیاره هایی غول پیکر بسازند. اندازه سیاره کشف شده است معادل سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی تخمین زده شده است است.

دانیل بایلیس، محقق از دانشگاه واریک بریتانیا می گوید: «کشف این سیاره ما را بشدت شگفت زده کرده هست. سیاره هایی با این اندازه و حجم قاعدتا نباید در مدار ستاره های بسیار کوچک شکل بگیرند.»

سیاره کشف شده است به ستاره خود بسیار نزدیک است به نحوی که حرکت انتقالی آن بدور ستاره تنها دو روز و نیم طول می کشد.

با پیشرفت تکنولوژی، برنامه های کاوشگری و تحقیقاتی با کمک تلسکوپهای بسیار پیشرفته گسترش یافته هست. پروژه موسوم به «جستجوی هوش فرازمینی Searching for Extra-Terrestrial Intelligence یا SETI» از جمله مهمترین و مشهورترین برنامه های کاوشگری در فضا است.

کشف سیاره غول پیکر دانشمندان را شگفت زده کرد

هدف از اجرای این پروژه که در آن تلسکوپهای عظیم و رادیوتلسکوپها نقش مهی دارند، جستجوی تمدنهای هوشمند فرازمینی در کهکشان راه شیری و در دیگر کهکشانها هست. بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند موجودات فرازمینی بسیار هوشمندی با پیشرفتی غیرقابل مقایسه با ساکنان زمین در کیهان وجود دارند. براین اساس کشف این موجودات و برقراری احتمالی ارتباط با آنها می تواند آینده و تاریخ بشریت را دستخوش تحولی باورنکردنی کند.

واژه های کلیدی: ستاره | سیاره | برنامه | دانشمندان | اخبار علمی و آموزشی