هنگامی که پای رفتارهای نامتعارف بهارستان نشینان به میان می آید می بینیم این قصه سر دراز دارد و تنها مختص به این نمایندگان و این مجلس نمی شود و همانطور که در گذ
معمای نظارت برنمایندگان/متولی مجلس است یاشورای نگهبان؟
عبارات مهم : نگهبان
هنگامی که پای رفتارهای نامتعارف بهارستان نشینان به میان می آید می بینیم این قصه سر دراز دارد و تنها مختص به این نمایندگان و این مجلس نمی شود و همانطور که در گذشته نمونه هایش فراوان یافت می شود می توان به قطعیت گفت که در آینده هم باید منتظر چنین موضوعاتی باشیم.
متولی مجلس است یاشوراینگهبان؟ ، معمای نظارت برنمایندگان
فائزه عباسی: روزهای آخر مجلس نهم بود که انتشار یک ویدئو از خطه آذربایجان آن هم مربوط به یک جلسه میتینگ انتخاباتی فضا را ملتهب کرد در آن فیلم “نادر قاضی پور” صحبت هایی را از تریبون بیان می کرد که ارزش و جایگاه آن حتی در یک محفل شخصی هم نمی گنجید. صحبت هایش علیه جامعه زنان و البته بریدن سر اسیران عراقی بیش از همه سر و صدا کرد و حتی فاطمه رهبر مدیر فراکسیون زنان مجلس نهم را برآن داشت تا شکایتی علیه این نماینده تنظیم کند ولی نهایتا این شکایت هم راه به جایی نبرد و قاضی پور فعال تر از گذشته به نمایندگی اش ادامه داد.
چند ماه بعد جدال همین نماینده با یکی از خبرنگاران در کریدور مجلس مسئله ساز شد به گونه ای که چون پرسش خبرنگار به مذاق قاضی پور خوش نیامد به جای جواب، مُشتی روانه صورت خبرنگار کرد. حاشیه سازی های نمایندگان به ارومیه ختم نشد و چند ماه بعد این بار نوبت مشهد و کریمی قدوسی بود تا رفتارش تعجب برانگیز شود آیا که او متن صحبت های محرمانه وزیر امور خارجه کشور را در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی انتشار داده است و حتی هنگامی که وزارت امور خارجه آن بیانیه را تکذیب کرد از همه خبرنگاران و نمایندگان خواست جمع شوند تا فایل صوتی ضبط شده است از جلسه را جهت آنها پخش کند که این واکنشها نیز با اعتراض بسیاری از اعضا و حتی شکایت کواکبیان به هیات نظارت مواجه شد.
هنگامی که پای رفتارهای نامتعارف بهارستان نشینان به میان می آید می بینیم این قصه سر دراز دارد و تنها مختص به این نمایندگان و این مجلس نمی شود و همانطور که در گذ
اما باز هم این اقدام کریمی قدوسی خاتمه سریال حاشیه های نمایندگان نبود و اینبار نوبت به زنان رسید تا آنها هم دستی بر اتش داشته باشند. هاجر چنارانی که در روزهای تعطیل مجلس عازم حوزه انتخابیه شده است بود، بر سر تقسیمات کشوری و دعوای قدیمی سبزوار و نیشابور در یک همایش با معاون استاندار خراسان رضوی مشاجره می کند و کار به جایی می رسد که با پایه میکروفن به سمت معاون هجوم می برد تا حقانیت خود را اثبات کند.
وقتی پای رفتارهای نامتعارف بهارستان نشینان به میان می آید می بینیم این قصه سر دراز دارد و تنها مختص به این نمایندگان و این مجلس نمی شود و همانطور که در گذشته نمونه هایش فراوان یافت می شود می توان به قطعیت گفت که در آینده هم باید منتظر چنین موضوعاتی باشیم؛ ولی پرسش اینجاست که دایره نظارت بر واکنشها نمایندگان تا کجا گسترده شده است است و چه وقت قرار است این نظارت مانع تکرار رفتارهای مشابه شود؟
خلاهای قانونی هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان
متولی مجلس است یاشوراینگهبان؟ ، معمای نظارت برنمایندگان
بر اساس طرحی که مجلس هشتم در مهرماه ۹۰ ارائه کرد مقدمات جهت ایجاد سازو کاری به منظور نظارت بر واکنشها نمایندگان فراهم و بعدها بر اساس آن هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان تشکیل شد؛ ولی لازمه ورود این هیات به مباحث شکایت هست؛ یعنی تا شکایتی از نماینده ای به این هیات واصل نشود نباید انتظار داشت این هیات مستقلا وارد عنوان شود.
مسئله ای که به نظر می رسد یکی از خلاهای قانونی جدی در این زمینه و البته عنوان دوم این است که اگر قرار به برخوردی هم باشد باز این قوه قضائیه است که باید در این رابطه نظر دهد.
هنگامی که پای رفتارهای نامتعارف بهارستان نشینان به میان می آید می بینیم این قصه سر دراز دارد و تنها مختص به این نمایندگان و این مجلس نمی شود و همانطور که در گذ
به بهانه جنجال اخیر نماینده نیشابور این پرسش را از سخنگوی هیات نظارت پرسیدیم که آیا این هیات می تواند مستقلا به مباحث ورود کند یا حتما باید شاکی داشته باشد او نیز به خبرآنلاین گفت: نه اینکه نتوانیم، ولی عرف بر این است که با یک درخواست، عنوان را بررسی کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا این یک نقص و خلا قانونی نیست که هیات نظارت نمی تواند فارغ از شکایت بیرونی، راسا به برخی مباحث بپردازد؟، گفت: این یکی از مشکلاتی است که نیاز به بررسی دارد. قرار است در این رابطه جلساتی برگزار کنیم و مباحث را به بحث و بررسی بگذاریم تا به یک راهکار کارآمدتر برسیم. ساختار هیات نظارت مصوبه مجلس و مورد تایید شورای نگهبان است و خود مجلس نمی تواند تغییری در آن ایجاد کند. ولی باید دید چه راهکارهایی از چه طریقی می توان در آن ایجاد کرد که پرسشها کمتر شود.
متولی مجلس است یاشوراینگهبان؟ ، معمای نظارت برنمایندگان
هیات نظارت اختیار ندارد
داود محمدی نائب مدیر هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان در باب نقش هیات نظارت به خبرآنلاین می گوید: هنگامی که از نمایندگان شکایت می شود این هیات ۷ نفره موارد مطروحه را بررسی می کند و خیلی پرسشها حل و فصل می شود، اگر هم حاد باشد به قوه قضائیه ارجاع می شود.
محمدی گفت: حتی هنگامی که مسقیما از نماینده ای به قوه قضائیه شکایت می شود باز این هیات نظارت است که باید در مورد این کارها نظر دهد و بگوید که آیا رفتارها یا صحبت های گفته شده است در حیطه وظایف نمایندگی بوده است یا خیر. در یک معنا هم بر واکنشها نمایندگان نظارت می کند و هم اگر مورد نیاز باشد تذکر می دهد و در مواردی هم اقدامی فراتر از آن انجام می شود.
او راجع به خلاء های قانونی این هیات و ملزم کردن آن به وصول شکایات گفت:مراجع نظارتی ما در مجلس دو گونه هست؛ بعضی می توانند مستقیما وارد عمل شوند مانند کمیسیون اصل ۹۰ و بعضی مانند هیات نظارت ، باید گزارش و شکایتی به دست این هیات برسد تا بتواند طبق آن عمل و مباحث را بررسی کند.
او در پاسخ به این پرسش که در مصادیقی که تاکنون رخ داده است آیا هیات نظارت می توانسته مستقیما وارد عمل شود گفت: به هر حال اعضای هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان هم در زمره نمایندگان محسوب می شوند و می توانند در باب آن عنوان گزارش یا شکایت تنظیم کنند.
محمدی در پاسخ به پرسش دیگری مربوط به دایره برخوردها و اینکه نظارت در حدی است که بار دیگر اعتبارنامه نمایندگان را به رای بگذارد گفت: در این رابطه آئین نامه مشخص است و علی رغم مجازات هایی که تعیین شده است ولی نمی توان اعتبارنامه را دوباره به رای گذاشت.
او گفت :در آئین نامه از تذکر تا انفصال از نمایندگی مجازات تعیین شده است است
وقتی از چگونگی نظارت شورای نگهبان بر واکنشها نمایندگان پرسیدیم نائب مدیر هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان گفت: نظارت هیات نظارت بر واکنشها نمایندگان با نوع نظارت شورای نگهبان تفاوت دارد ولی جهت آنکه بگویم چه تفاوتی دارد باید آئین نامه را نگاه کنم.
اصرار شورای نگهبان؛ انکار نمایندگان
پای نظارت بر واکنشها نمایندگان که به میان می آید شورای نگهبان نیز از داعیان این عرصه است و همواره مطرح کرده که نظارت شورای نگهبان محدود به انتخابات نمی شود و دایره این نظارت به بعد از انتخابات مجلس و در طول چهارسال مشمول حال نمایندگان می شود.
آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در این رابطه می گوید: نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوء استفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به آخر برسد؟!
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم می گوید: شورای نگهبان تا وقت تأیید اعتبارنامه منتخبان مردم نظر می دهد، بعد از تأیید اعتبارنامه ها دیگر رویه ای نبوده که شورای نگهبان اعلام نظر کند ولی ضرورت داشت که این کار انجام شود. در یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات آمده که سازوکاری جهت نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی آینده نگری شود. حالا این سازوکار چه باشد در سیاست های کلی انتخابات به آن اشاره نشده است.
با وجود آنکه اعضای شورای نگهبان به نظارت این شورا بر واکنشها نمایندگان معتقدند ولی از سوی دیگر نمایندگان مجلس از جمله محمد جواد فتحی و علی مطهری این مسئله را خلاف قانون اساسی می دانند.
فتحی می گوید: شورای نگهبان بخواهد بر عملکرد تک تک نمایندگان در طول دوران نمایندگی نظارت داشته باشد، نه در قوانین عادی و نه در قانون اساسی آینده نگری نشده و با اصول حاکم بر حقوق عمومی و نظام مرد م سالار دینی سازگار نیست؛ ضمن آن که در این خصوص نظام حاکمیتی ما با خلاء قانونی مواجه نیست و سازوکار نظارت بر واکنشها نمایندگان در آن لحاظ شده است است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می کند: درصورت بروز اعمال خلاف ارزش و تخلف ازسوی نمایندگان، بنابر آیین نامه داخلی مجلس، هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان موظف به برخورد با متخلفان بوده و این درحالی است که این هیات باید در واقع در مقام حفاظت از شأن و حیثیت مجلس با تخلف های نمایندگان برخورد قاطع و جدی داشته باشد و به تخلفات صنفی نمایندگان مجلس پیگیری بدون تسامح و اغماض داشته باشد.
علی مطهری نیز اعتقاد است: اگر بخواهیم این نظارت را مشمول بر اظهارنظرهای نمایندگان بدانیم و هر اظهارنظری را که مخالف نظر ما بود مخل امنیت ملی معرفی کنیم و آن نماینده را سلب صلاحیت کنیم این امر با اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی سازگار نیست؛ آیا که طبق این دو اصل نماینده مجلس حق دارد در همه پرسشها داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و نمی توان او را به باعث نظراتی که در مجلس اظهار کرده تعقیب یا توقیف کرد.
روشن است که اگر این نظارت بخواهد مشمول بر اظهارنظرهای نمایندگان هم شود، حریت و آزادگی آنها از بین می رود و نمایندگانی متملق و چاپلوس خواهیم داشت.
اخبار سیاسی – خبرآنلاین
واژه های کلیدی: نگهبان | نماینده مجلس | نمایندگان مجلس | مجلس شورای اسلامی | اخبار سیاسی و اجتماعی