تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار پزشکی کوتاه‌قدی بیش از ۴ درصد کودکان ایرانی

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر ۴٫۶ درصد کودکان ایرانی کوتاه‌قد هستند که این رقم نشان‌دهنده کم کردن خوبی نسبت‌به گذشته است. 

کوتاه‌قدی بیش از 4 درصد کودکان ایرانی

کوتاه قدی بیش از ۴ درصد کودکان ایرانی

عبارات مهم : تغذیه

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر ۴٫۶ درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند که این رقم نشان دهنده کم کردن خوبی نسبت به گذشته هست.

به گزارش ایسنا، فهیمه ناظران پور، در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان “هرکودک نشانی از خداست” که در ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در جوامع کنونی خانواده ها به طور درست یا نادرست، اطلاعاتی را درخصوص تغذیه کودکان از طریق فضای مجازی، رسانه ها و کانال های متفاوت می بینند.

کوتاه‌قدی بیش از ۴ درصد کودکان ایرانی

ناظران پور با بیان این که « تغذیه کودک از وقت بارداری مادر شروع می شود، بیان کرد: معمولاً کارشناسان و همکاران ما فرآیند مواظبت از سلامت و غربال گری را انجام می دهند و طرح های مختلفی را جهت مادرانی که دچار سوءتغذیه هستند داریم.

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در خصوص کودکان زیر ۶ سال، در بحث تغذیه، طرح تغذیه تکمیلی را در نظر داریم و طبق غربال گری هایی که انجام می شود کودکانی که مسئله تغذیه دارند، شناسایی خواهند شد. یکی از این برنامه ها به صورت یکسان با کمیته امداد انجام می شود.

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر ۴٫۶ درصد کودکان ایرانی کوتاه‌قد هستند که این رقم نشان‌دهنده کم کردن خوبی نسبت‌به گذشته است. 

وی با اشاره به این که «۲هزار و ۲۰۰ کودک تحت پوشش برنامه حمایتی درخصوص تغذیه داریم»، بیان کرد: در این طرح به طور میانگین در ماه ۱۳۰ یا ۱۴۰ میلیون هزینه می شود و هر کودک ۶۰ هزارتومان در ماه کمک غذا می گیرد و تا سن ۶ ماهگی مورد حمایت قرار گرفته تا مادر توان مند شده است با حداقل هایی که در منزل دارد، تغذیه کند.

ناظران پور، تغذیه در دوران کودکی را موثر در سلامت جسمی و روانی کودک دانست و اظهار کرد: تغذیه در روند تکاملی هوش و خلاقیت کودک تاثیر زیادی دارد و به همین منظور در مهد روستاهای استان از هفته گذشته جهت بیش از ۱۰هزار کودک یک وعده غذای گرم ازغذاهای بومی خود آن منطقه در نظر گرفته شده است که هزینه آن را بهزیستی می دهد.

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در طرح مهدهای روستایی ۱۰ هزار کودک حمایت می شوند که در هفته هزینه جهت هر کودک ۱۵ هزارتومان است و در خصوص مهدهای شهری نیز دانشگاه علوم پزشکی در تنظیم منوهای غذایی نظارت داشته و کارشناسان مربوطه به والدین آن ها در خصوص تغذیه فرزندانشان مشاوره می دهند. مراکز خدمات جامع سلامت به وسیله کارشناسان به کودکانی که مسئله تغذیه دارند، جهت بهبودی کامل کمک می کنند.

کوتاه‌قدی بیش از ۴ درصد کودکان ایرانی

وی با بیان این که «با توجه به آمار، کوتاه قدی در سال های گذشته در بین کودکان زیاد بوده است»، بیان کرد: در جامعه متعادل ۲٫۲ درصد کودکان کوتاه قد و کم وزن هستند که در کشور ما در ۲۰ سال گذشته، این رقم بیش از ۱۹ در صد بود، ولی هم اکنون فقط ۴٫۶ درصد کودکانمان کوتاه قد هستند که این رقم نشان دهنده کم کردن خوبی نسبت به گذشته است.

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال ۷۹ بیش از ۱۹ درصد و در بعضی از شهرها، ۲۵ درصد مسئله کوتاه قدی وجود داشت، ولی خوشبختانه هم اکنون ۲٫۵ درصد با معیار استاندارد فاصله داریم و از هر۱۰۰ کودک ۴٫۶ درصد دچار کوتاه قدی هستند.

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر ۴٫۶ درصد کودکان ایرانی کوتاه‌قد هستند که این رقم نشان‌دهنده کم کردن خوبی نسبت‌به گذشته است. 

رئیس گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در غربال گری کودکان ۱۰ روز اول تولد، بیش ترین اهمیت را دارد.

به گزارش ایسنا، فرزانه صحافی در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان “هرکودک نشانی از خداست” که در ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در برنامه مراقبتی کودکان در هر مواظبت تمام قسمت های بدن آن ها بررسی می شود. ۱۰ روز اول تولد، سن مهم جهت غربال گری کودکان هست، چون خیلی از امراض وناهنجاری ها در آن وقت مشخص می شود.

کوتاه‌قدی بیش از ۴ درصد کودکان ایرانی

وی با بیان این که «در غربال گری کودکان، سن بیش ترین اهمیت را دارد»، افزود: نشانه های هیپرتیروئیدی در ابتدای تولد علامت های قابل مشاهده ای دارد و مادر و پدرمی توانند جهت درمان به دکتر مراجعه کنند، ولی غربال گری های دیگری وجود دارد که به آسانی قابل تشخیص نیست و زمانی پدر و مادر متوجه بیماری می شوند که درمان آن بی تاثیر هست، بنابر‎این حتماً جهت آزمایش پاشنه کف پا در سه تا پنج روزگی تولد، کودک باید مورد آزمایش قرار گیرد که اگر به بیماری مبتلا باشد، بعد از آن به بعد شیر و تغذیه مخصوص خود را مصرف کند؛ چون بدن نوزاد هر رژیمی را نمی تواند تحمل کند.

صحافی با اشاره به این که «عوارضی که در اثر رعایت نکردن رژیم غذایی به وجود می آید، زیاد روی پوست و مغز کودک تاثیر می گذارد»، اظهار کرد: تاثیر مخرب روی مغز به مرور زمان، کم کردن توان یادگیری را به وجود آورده و کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود. بعد می توان گفت غربال گری در ۳ تا ۵ روزگی اهمیت زیادی دارد و با معاینه نوزاد به وسیله پزشک، در ۱۰ روز اول آزمایش ها، تمام قسمت های بدن در ظاهر و باطن بررسی می شود.

رئیس گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی ژنتیک جهت کسانی که در خانواده بیماری ژنتیکی یا پیش رونده داشته اند، اهمیت زیادی دارد؛ مانند کم کردن بینایی پیش رونده که حتماً باید از نظر ژنتیکی مورد آزمایش قرار گیرند. در ۶ یا ۷ ماهگی نیز غربال گری بینایی دهان و دندان را داریم که این ها، آزمایش های رایجی جهت سلامت کودک محسوب می شود.

صحافی با بیان این که «برخی غربال گری ها به صورت انتخابی جهت کودکانی که شرایط خاص دارند، انجام می شود»، بیان کرد: به طور مثال غربال گری کم خونی جهت کودکانی که مادرشان در دوران بارداری تغذیه مناسب نداشته و در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نکرده است یا هم اکنون رژیم غذایی اش فاقد مصرف گوشت قرمز است تجویز می شود.

رئیس گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: باید در ۹ یا ۱۲ ماهگی غربال گری کم خونی انجام شود و غربال گری چربی جهت کودکانی که والدینشان مبتلا به بیماری های عروق کرونر هستند یا سکته قلبیِ قبل از ۵۵ سالگی داشته اند انجام می شود. اگر این کودکان در هر سنی دچار چاقی مفرط شدند، باید حتماً چربی خون آن ها اندازه گیری شود.

وی آزمایش فشار خون را نیز جهت کودکانی که نارس بوده یا وزن کمی دارند مهم دانست و اظهار کرد: اندازه گیری فشار خون نیز جهت کودکانی که نارس بوده یا در هنگام تولد وزن کمی داشته اند یا مجبور به پیوند عضو شده است اند و یا این که یک فشار به جمجمه یا مغز کودک وارد شده است یا داروهایی مصرف می کنید که باعث زیاد کردن فشار خون می شود، اهمیت زیادی دارد.

رئیس گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آزمایش های شنوایی نیز باید مورد توجه والدین کودک قرار گیرد و جهت شدت شنوایی نیز باید به یک شنوایی سنج مراجعه کنند که یک بار این آزمایش ها در هنگام تولد و بار دوم در سن چهار یا پنج سالگی باید حتماً انجام شود.

واژه های کلیدی: تغذیه | سلامت | پزشکی | آزمایش | کودکان | دانشگاه | اخبار پزشکی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو