تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

مبحث مربوط به سلامت برنج‌های تراریخته، ممنوعیت ویزیت همزمان چند بیمار در مطب، نبود طبی با عنوان طب اسلامی و روایی و جلسه وزیر بهداشت با نمایندگان متخصصان بیهوشی

بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

عبارات مهم : سلامت

مبحث مربوط به سلامت برنج های تراریخته، ممنوعیت ویزیت همزمان چند بیمار در مطب، نبود طبی با عنوان طب اسلامی و روایی و جلسه وزیر بهداشت با نمایندگان متخصصان بیهوشی اطراف انتقادات تعرفه ای آنها، از جمله مباحثی بود که قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت به آنها پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی راجع به مسئله متخصصین بیهوشی گفت: در روز گذشته وزیر بهداشت با همکاران بیهوشی جلسه ای مبتنی بر تفاهم و همکاری داشتند و مباحثی در این جلسه مطرح شد. باید توجه کرد که طبق بررسی که در دبیرخانه شورای عالی بیمه و کمیسیون اجتماعی دولت انجام گرفت و با توجه به مقتضیات متفاوت و نظراتی که وجود داشت، کتاب تعرفه های نسبی در شهریور ماه تغییراتی کرد.

بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

وزارت بهداشت، موافق واقعی شدن قیمت خدمات پزشکی است

لزوم قطع رابطه مالی میان بیمار و پزشک

مبحث مربوط به سلامت برنج‌های تراریخته، ممنوعیت ویزیت همزمان چند بیمار در مطب، نبود طبی با عنوان طب اسلامی و روایی و جلسه وزیر بهداشت با نمایندگان متخصصان بیهوشی

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با واقعی سازی تعرفه ها موافق هست، افزود: حال شرکت های بیمه گر چه آنهایی که حق بیمه می گیرند و چه آنهایی که تابع بودجه دولتی هستند، باید بتوانند این تعرفه ها را تامین کنند. بنابراین واقعی سازی قیمت خدمات مورد نظر وزارت بهداشت هست. همانطور که منتخبین تازه شرکت نظام پزشکی هم در موارد متفاوت اعلام کردند، قطع رابطه مالی میان بیمار و دکتر مورد نظرمان است و همه پزشکان هم معتقدند که زیاد کردن تعرفه نباید منجر به فشار مالی به بیماران شود. بنابراین تقویت بودجه بیمه ها مهم است و باید بدانیم که در یک محیط مفاهمه کارها بهتر پیش می روند. از طرفی پزشکان ما سابقه درخشانی داشتند و در شرایط جنگ و فشارهای مالی اجازه ندادند که فشاری به مردم وارد شود.

حریرچی ادامه داد: فراموش نکنیم که در دهه شصت بسیاری از بیمارستان های دولتی نوبت های هفت تاهشت ماهه داشتند و مجبور بودیم بیماران را جهت یک جراحی قلب باز به لندن یا پاریس اعزام کنیم. این در حالیست که اکنون تعداد اعزام بیماران به خارج از کشور کمتر از هشت نفر است.

بعید می دانم متخصصان بیهوشی در شیراز دست از کار کشیده باشند

بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی راجع به خبرهای انتشار یافته مبنی بر اینکه متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان شخصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده اند و جراحی های غیر ضرور انجام نمی شود، گفت: بعید می دانم که چنین اقدامی انجام شده است باشد و امیدوارم که این خبر واقعی نباشد. بعید می دانم که همکاران مان چنین کاری انجام داده باشند و اگر هم مسئله ای وجود داشته باشد فکر می کنم به زودی حل می شود. البته ما خودمان هم تحت فشار هستیم. از طرفی هنگامی که بیماری خوابیدن می شود حتی اگر با یک ساعت تاخیر کارش انجام شود، درست نیست.

وی راجع به نظارت های وزارت بهداشت بر روی چنین اقداماتی گفت: هم وزارت بهداشت، هم دانشگاه های علوم پزشکی و هم گروه های تخصصی نظارت مورد نیاز را انجام می دهند و اگر کسی در ساعات قانونی خدمت ارائه نکند با آن برخورد می کنیم. البته فکر نمی کنم چنین اتفاقی افتاده باشد.

مبحث مربوط به سلامت برنج‌های تراریخته، ممنوعیت ویزیت همزمان چند بیمار در مطب، نبود طبی با عنوان طب اسلامی و روایی و جلسه وزیر بهداشت با نمایندگان متخصصان بیهوشی

حریرچی با بیان اینکه ما حدود ۱۰۰۰ بیمارستان داریم که اکثر آنها بدون خدشه کارشان را انجام می دهند، گفت: اگر هم اتفاقی از این دست رخ داده باشد در موارد جزئی بوده هست. البته ما باید بررسی های مورد نیاز را انجام می دهیم تا ببینیم قضیه چه بوده و بعد اظهار نظر کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به موضع وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی اسلامی با بیان اینکه در این زمینه بررسی های کامل و جامعی انجام شده است به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در سیاست های ابلاغی چه نامی بر روی طب سنتی گذاشته اند. در سیاست های کلی سلامت طب سنتی با عنوان «طب سنتی ایرانی» آورده شده است و کلمه اسلامی وجود ندارد.

بیانات سخنگوی وزارت بهداشت راجع به ماجرای متخصصان بیهوشی، سلامت برنج تراریخته و طب اسلامی

حریرچی افزود: ما در این زمینه نظرمان مشخص هست. البته اینکه ائمه ما قادر به کرامت و شفاعت هستند، شکی نیست. اینکه ائمه ما می توانستند بیماران را شفا دهند و معجزه داشتند، مسئله جداگانه ای است ولی ما با علم بشری و روز دنیا صحبت می کنیم. در عین حال علمای اسلام راجع به احادیث طبی اظهار نظرهای متفاوتی انجام داده اند؛ به طوریکه گفته شده است بعضی از این احادیث سند درستی ندارند و یا اکثرشان مربوط به حوزه پیشگیری و سبک زندگی هست. باید بدانیم که ائمه ما در وقت خودشان هم به طبیب مراجعه می کردند و از علم روز آن وقت استفاده می کردند. باید پرسید آیا اگر بوعلی سینا در وقت کنونی بود بر اساس کتاب خودش کار می کرد؟ بوعلی سینا از قرون گذشته مواردی را می دانست که بر اساس علم و تجربه تقریبا همه آنها را دگرگون کرد.

حریرچی تاکید کرد: حرف هایی که راجع به شفای فلان سرطان یا یک بیماری شدید زده می شود و بعضی اعلام می کنند که این امراض را در یک جلسه درمان می کنیم، تخلف است حتی اگر با نیت خیر انجام شود. هر چند که در این موارد بعضی از افراد شائبه های مالی دارند و جهت این درمان ها قراردادهای چندمیلیونی می بندند و یا داروهایی را به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می فروشند. بنابراین وظیفه وزارت بهداشت این است که با هر چیزی که به سلامت مردم آسیب می زند برخورد کند. البته علمای زیادی هم نسبت به این عنوان تصویر العمل نشان دادند. متاسفانه عده ای هم می گویند که طب روایی دارند و بر اساس روایت ها افراد را درمان می کنند. اینکه تعدادی فکر کنند می توانند از یک سری نوشته استفاده کرده و به قداست ائمه ما ضرر بزنند، درست نیست. باید توجه کرد که در بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت عنوان طب سنتی ایرانی آمده و کلمه اسلامی را به دنبال نداشته است و چنین کاری سهوا انجام نشده بلکه با علم انجام شده است است.

سلامت برنج تراریخته آری یا خیر؟

حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به عنوان محصولات تراریخته گفت: عنوان محصولات تراریخته یک عنوان جهانی است و با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی بشری دچار کمبود شده است اند روندی در کل دنیا وجود دارد که به سمت اصلاح نژاد محصولات رفته اند. حال بعضی از این محصولات در بازار جهانی به طور انحصاری تراریخته اند مانند سویا.

وی افزود: کار وزارت بهداشت اطمینان از سلامت هر محصول غذایی است که در کشور تولید شده است و یا وارد می شود. بر این اساس اطمینان می دهم که هر محصولی که به طور قانونی در بازار موجود است از نظر استانداردهای سلامتی تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده هست. حال راجع به محصولات تراریخته این بررسی ها با دقت بیشتری انجام می شود. در عین حال بررسی های میدانی را هم در سطح بازار انجام می دهیم.

وی راجع به اظهار نظر مدیر شرکت حفاظت از محیط زیست مبنی بر سلامت برنج تراریخته گفت: آزمایش هایی را بر روی این محصول انجام داده و نتیجه آن را اعلام کردند. آنطور که من شنیده ام این محصول مشکلی نداشته است.

ویزیت همزمان چند بیمار با هم تخلف است

حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به ویزیت همزمان چندین بیمار از سوی یک دکتر گفت: متاسفانه این عنوان اتفاق جدیدی نیست و از نظر ما تخلف محسوب می شود و متاسفانه در بعضی موارد خصوصا در بخش شخصی که کمبود قابل توجه نداریم هم دیده می شود. ما از پزشکان درخواست داریم که این کار را انجام ندهند. در عین حال از مردم می خواهیم که در مواجهه با چنین موضوعی اعلام نظر کنند و بر حفظ محرمانگی رازها بیمار تاکید کنند. البته نظارت در این زمینه بر عهده نظام پزشکی است و واحدهای مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی هم می توانند این نظارت را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته باید توجه کرد که ما در بعضی مناطق کشور و در بخش دولتی با کمبود دکتر عمومی و متخصص مواجهیم و گاهی بنا به ضرورت و از روی ناچاری چنین شرایطی رخ می دهد؛ آیا که تعداد متخصصین ما کم بوده و توزیع آنها هم به علت محدودیت هایی که وزارت بهداشت دارد نامتقارن هست. حتی در بیمارستان های ارجاعی بعضی شهرهای بزرگ هم دکتر ما در یک شیفت کاری باید ۵۰ تا ۶۰ بیمار را ویزیت کند که منجر به تراکم می شود و ما از این بابت از مردم عذرخواهی می کنیم و امیدوارم با تدابیری مانند بومی گزینی این مسئله حل شود. در عین حال با توسعه متوازن و اصلاح شرایط زیست در مناطق محروم و با محرومیت زدایی می توان بخش عمده ای از این مسئله را حل کرد.

حریرچی راجع به زمانی که طبق قانون یک دکتر باید جهت ویزیت بیمار در نظر بگیرد، گفت: طبق مصوبه دولت میانگین وقت ویزیت جهت دکتر عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، جهت دکتر متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، جهت دکتر فوق تخصص حداقل ۲۵ دقیقه و جهت روانپزشک حداقل ۳۰ دقیقه وقت ویزیت مشخص شده است است.

حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به انتصابات انجام شده است در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آقای دکتر میری از روسای دانشگاهی هستند که صورت بهداشت و درمان استان را به نحوه معنی داری عوض کردن دادند و بنا به اعلام استاندار موفق ترین عملکرد را در بین دستگاه های استان و در حوزه استانی داشته اند. باید توجه کرد که انتصاباتی که انجام می شود مخالفان و موافقان خود را دارد، ولی ما در بعضی از انتصابات مان هم نظارت های موردی را انجام می دهیم.

وی راجع به درخواست انتصاب فرد خاصی در این استان گفت: این عنوان فقط یک درخواست است که بررسی شده است و اگر طبق تعهدات باشد ممکن است انجام شود. باید توجه کرد که در این مورد هیچ اتفاق غیرقانونی که منجر به ظلم شدن به کسی شود و یا به فردی امتیاز خاصی داده شود به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد. البته قاعدتا نمایندگان مجلس به عنوان صدای مردم انتظاراتی را جهت اصلاح شرایط خدماتی مردم مطرح می کنند و راجع به مسئولین منطقه ای اعلام نظر می کنند، ولی مسئله مهم این است که این اتفاق در یک فضای مفاهمه رخ دهد. در عین حال ممکن است اختلاف نظرهایی هم وجود داشته باشد ولی باید بدانیم که جامعه ما به آرامش و امید نیاز دارد و نباید همه چیز را سیاه نشان دهیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به عدم تامین داروهای بیماران پیوند در یک بیمارستان خاص گفت: ما راجع به بیماران خوابیدن صراحتا اعلام کردیم که هر نوع ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان جهت تهیه دارو و تجهزات پزشکی تخلف است و اگر ارجاعی هم انجام می شود باید در زنجیره ارجاع بیمارستان باشد و همچنین دریافت وجه خارج از صندوق نیز تخلف هست. راجع به بیماران پیوندی هم باید بدانیم که داروهایشان بسیار گران است و در بعضی موارد تحت پوشش بیمه هم نیستند. بنابراین باید به این محدودیت ها توجه کرد.

وی افزود: ما باید یک تصمیم جهت کل کشور راجع به بسته پایه خدمات بهداشتی و درمانی بگیریم. در حال حاضر جو رسانه ای جامعه این است که پول زیادی به طرح تحول سلامت تخصیص داده شده است داده اند. حال همه می گویند این پول را کم کنید. از طرفی هم اعلام می کنند که بسته پایه خدمات را زیاد کردن دهید. باید بدانیم که چنین موضوعی نیازمند یک وفاق اجتماعی هست. ما باید مشخص کنیم که چقدر از درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت تعلق بگیرد. نمی شود از یک طرف بر طبل کم کردن بودجه سلامت زد و از طرفی هم بگوییم خدمات را زیاد کردن دهید. بنابراین ما باید اولویت بندی کرده و یک بسته پایه خدمات را بر اساس منابع مان ارائه دهیم و در عین حال به سرانه درآمد ناخالص ملی هم توجه کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به سفر مدیر جمهور به آمریکا جهت حضور در شرکت ملل و ارائه کارها حوزه سلامت گفت: ما کارها مان را با شرکت بهداشت جهانی انجام می دهیم و خوشبختانه تا کنون کشورهای متفاوت توجه زیادی به کارهای سلامت محور کشور عزیزمان ایران داشته اند. خوشبختانه کشور عزیزمان ایران در زمینه کنترل بیماری های عفونی، قلبی – عروقی و … قبل از وقت مقرری که روسای جمهور کشورها جهت رسیدن به این معیار توافق کردند تا به جهانی سالم برسند، کارها مهمی انجام داد.

وی افزود: البته کشور کشور عزیزمان ایران در خصوص سلامت مردم یمن و فاجعه ای که راجع به شیوع وبا و از بین رفتن زیرساخت های بهداشت و درمانی یک کشور مسلمان رخ داده، حساس است و مسائلی که در زمینه چربی سوزی و پرسشها تغذیه ای یمن رخ داده است و اتفاقاتی که در میانمار افتاده است را قاعدتا دنبال کرده و کارهایی در قبال آنها انجام می دهد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست حریرچی به شرح اوضاع جمعیت و سلامت مردم کشور عزیزمان ایران پرداخت و گفت: طبق آخرین سرشماری جمعیت کشور عزیزمان ایران ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در شهرها و ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر در روستاها زندگی می کنند و نسبت شهرنشینی به روستانشینی در حال حاضر ۷۴ به ۲۶ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ میلیون و ۱۷۵ هزار خانوار در کشور وجود دارد، گفت: درحال حاضر حدود ۸.۵ خانوار یک نفره ۲۰.۴۵ خانوار دو نفره ۲۸.۴ خانوار سه نفره و ۱۴.۷۵ خانوار پنج نفره در کشور وجود دارند.

حریرچی با بیان اینکه از دهه ۷۰ رشد جمعیت منفی در روستاها را شاهد بودیم، گفت: علت عمده این عنوان مهاجرت هست. همچنین هرم سنی جمعیت ما از سنین جوانی به هرم سنی میانسالی در حال عوض کردن است و بالاترین رده سنی ما از نظر درصد در سنین ۳۰ الی ۳۴ سال قرار دارد. در سال ۱۳۶۵، ۴۵.۵ درصد از جمعیت ما در سنین صفر تا ۱۴ سال بودند، ولی این میزان در سال ۹۵ به ۲۴ درصد کم کردن یافته هست. این در حالیست که میزان سنین ۳۰ الی ۶۴ سال از ۲۵.۱ به ۴۴.۸ درصد در سال ۹۵ رسیده هست. در عین حال از سال ۶۵ تا کنون افراد بالای ۶۰ سال کشور از ۳.۱ درصد به ۶.۱ درصد زیاد کردن یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه البته زیاد کردن میزان امید به زندگی در کشور رخ داده هست، گفت: به طور میانگین میزان کلی امید به زندگی در کشور عزیزمان ایران ۷۴.۶ و میانگین امید به زندگی سالم نیز ۶۴.۸ سال است.

حریرچی با اشاره به وقوع ۳۲۷ هزار و ۵۲۵ فوت در سال ۹۵، گفت: نخستین علت این فوت و میرها بیماری قلبی و عروقی، علت دوم سرطان ها و سومین علت نیز تصادفات هست؛ به طوریکه ۶۷ هزار و ۱۷۱ نفر به علت سکته های حاد قلبی، ۳۳ هزار نفر به علت سکته های حاد مغزی و ۱۵ هزار نفر به علت سرطان ها در سال ۹۵ فوت کرده اند و شاهد عوض کردن تابلوی فوت و میر در کشور هستیم. البته باید توجه کرد که در شاخص های مربوط به سلامتی رشد قابل توجهی داشته ایم؛ به طوریکه میزان فوت و میر نوزادان در هر ۱۰۰۰ نفر را به زیر ۱۰ نفر کم کردن دادیم.

حریرچی با بیان اینکه متاسفانه در بعضی از شاخص های مربوط به سلامتی که مربوط به واکنش‌ها مردم است مسئله داریم، گفت: در سال ۸۵، ۴۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن یا چاقی بودند، ولی اکنون این تعداد به ۷۰ درصد رسیده و خطرناک هست. همچنین شیوع چاقی و اضافه وزن به کودکان زیر پنج سال نیز رسیده هست؛ به طوریکه ۱۳.۷ درصد از این کودکان یا چاقند یا اضافه وزن دارند. در میان سنین ۱۳ تا ۱۸ سال نیز ۲۰.۵ درصد از افراد دچار چاقی یا اضافه وزن اند، یعنی از هر پنج نفر، یک نفر. در عین حال شیوع مصرف مواد دخانی در سال ۹۰ به ۱۴ درصد رسیده بود که اکنون توانستیم رشد آن را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی فعالیت فیزیکی ناکافی در افراد بالای ۱۸ سال ۸۰ درصد و در سنین ۱۳ تا ۱۸، ۴۸.۷ درصد هست. شیوع بیماری فشار خون نیز در حال زیاد کردن هست. بر این اساس از هر چهار نفر یک نفر فشار خون دارند که اکثرا هم از این بیماری اطلاع ندارند. البته ما در کشور دستاوردهایی مانند کم کردن بیماری های عفونی، کم کردن فوت و میر نوزادان و … را داشته ایم، ولی با عوض کردن حرکت جمعیت به سوی مسن شدن شهرنشینی و عوض کردن عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ما ایرانی ها رفتارمان عوض کردن کرده و سبک زندگی ایرانی اسلامی را رعایت نمی کنیم و این عنوان باعث شده است که بیماری هایی چون فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی ایجاد شود. بنابراین هر ایرانی باید از خانواده و اجتماع خودش اصلاح را شروع کند و دولت هم باید عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر سلامت را به سمت مثبت عوض کردن دهد.

وی در پاسخ به سوالی راجع به پرسشها نگهداری افراد سالمند با وجود این سمت و سوی جمعیتی، گفت: متاسفانه یکی از پرسشها ما در آینده نگهداری افراد سالمند خواهد بود و این روندی است که در بعضی کشورها پیش آمده هست. حال هنگامی که که بعد خانوار کم کردن می یابد دیگر فرزندی وجود ندارد تا از افراد سالمند مواظبت کند. درعین حال امید به زندگی نیز زیاد کردن یافته و در نتیجه بیماری های دوران پیری زیاد می شوند. بنابراین ما چاره ای نداریم که هم خانوارها را جهت نگهداری افراد پیر خانواده مجهز کنیم و هم مراکزی را جهت آنها تامین کنیم.

واژه های کلیدی: سلامت | بهداشت | بیماری | سلامتی | بهداشتی | وزارت بهداشت | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو