تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی نباشد؟ ، وزیر واردات&quot، شریعتمداری چگونه می‌خواهد &quot

منتقدان محمد شریعتمداری در بعضی بیانات خود با توجه به سابقه او، از وی به عنوان “وزیر تجارت‌” یاد کرده‌اند؛ موضوعی که به زبان خود شریعتمداری معنایش آن است که او

نباشد؟ ، وزیر واردات&quot، شریعتمداری چگونه می‌خواهد &quot

شریعتمداری چگونه می خواهد "وزیر واردات" نباشد؟

عبارات مهم : تجارت

منتقدان محمد شریعتمداری در بعضی بیانات خود با توجه به سابقه او، از وی به عنوان “وزیر تجارت ” یاد کرده اند؛ موضوعی که به زبان خود شریعتمداری معنایش آن است که او “وزیر واردات” تلقی می شود. ولی اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم جهت مبرا شدن از این القاب چه خواهد کرد موضوعی است که شاید بتوان تاحدی آن را در برنامه های شریعتمداری ریشه یابی کرد. البته قطعا عملکرد یک وزیر می تواند با برنامه های او کاملا متفاوت باشد ولی در ابتدای کار دولت شاید تنها مرجعی که می تواند ملاک قضاوت واقع شود سابقه و برنامه افراد هست.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری را اگرچه پیش از این دولت به عنوان معاون اجرایی ریاست جمهوری می شناختند ولی پیش از رسیدن به این سمت او در دوره اصلاحات در قامت وزیر بازرگانی فعالیت داشته و در این حیطه عملکردی قابل دفاع داشته است.

نباشد؟ ، وزیر واردات&quot، شریعتمداری چگونه می‌خواهد &quot

حال در دولت دوازدهم در حالی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گزینش شده است است که تجربه او در وزارت بازرگانی می تواند از دو رویکرد وی را با دشواری هایی همراه سازد چراکه اگر او تمرکز زیاد بر این حوزه داشته باشد به بی توجهی به صنعت و معدن متهم خواهد شد و اگر بخواهد جهت تبری از این اتهامات به بخش های صنعت و معدن توجه بیشتری نشان دهد حوزه پر اهمیت بازرگانی که دربر گیرنده واردات و صادرات کشور است دچار کمبود می شود، در چنین شرایطی به نظر می رسد در مواجهه با این شمشیر دو لبه وی نیازمند ستراتژی قدرتمندی خواهد بود.

۲۹ مرداد امسال محمد شریعتمداری با کسب ۲۴۱ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۲۰ رأی ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر مجلس جهت تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت گزینش شد.وی پیش از گزینش جهت این سمت، برنامه ای ارائه کرده بود که شاید بتوان این برنامه را یکی از بااهمیت ترین ملاک های بهارستان نشینان در اعتماد به شریعتمداری دانست.

منتقدان محمد شریعتمداری در بعضی بیانات خود با توجه به سابقه او، از وی به عنوان “وزیر تجارت‌” یاد کرده‌اند؛ موضوعی که به زبان خود شریعتمداری معنایش آن است که او

وزیر تازه صمت پیش از این چه کرده است؟

محمد شریعتمداری که پیش از این در مراکزی مانند وزارت بازرگانی یا مجمع عمومی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار فعالیت داشته و به عنوان نماینده تام الاختیار در الحاق به شرکت جهانی تجارت (WTO) حضور داشته در سال های گذشته اقداماتی انجام داده که از جمله آنها می توان به تهیه لایحه اصلاح قانون تجارت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران بعد از ۸۰ سال اشاره کرد که این لایحه در ۱۰۰۰ ماده آماده و با همکاری و هماهنگی قوه قضاییه به مجلس ششم ارسال شد.

از سوی دیگر او در وقت بازبینی قانون مقررات صادرات و واردات جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و القای نظام صدور مجوزهای استقرار نظام تعرفه های موثر به جای آن جهت نخستین بار حضور داشته است.

نباشد؟ ، وزیر واردات&quot، شریعتمداری چگونه می‌خواهد &quot

البته اینها بخشی از فعالیت های وی بوده و در این سال ها شریتعمداری در حوزه تجارت فعالیت های متعدد دیگری نیز داشته است ولی در کنار این کارها حال او در کسوت وزیر به تبیین اوضاع موجود صنعت، معدن و تجارت پرداخته و بعد از آن بررسی کرده است که چگونه می توان با توجه به نقاط قوت و ضعف وقت هایی جهت پیشبرد اهداف یافته و از تهدیدهای متفاوت برحذر بود.

مروری بر نقاط ضعف و قدرت صنعت، معدن و تجارت

منتقدان محمد شریعتمداری در بعضی بیانات خود با توجه به سابقه او، از وی به عنوان “وزیر تجارت‌” یاد کرده‌اند؛ موضوعی که به زبان خود شریعتمداری معنایش آن است که او

به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم عدم یکپارچگی سیاست های صنعتی و تجاری از جمله نقطه ضعف های موجود به شمار می رود که در کنار آن در حوزه تجارت می توان از موارد دیگری مانند پایین بودن سهم محصولات با فناوری اوج در صادرات، پایین بودن مسابقه پذیری صنعتی محصولات و تنوع کم تولیدات صادرات محور به عنوان بعضی از پرسشها حوزه تجارت یاد کرد. البته از سوی دیگر نقاط قوتی نیز وجود دارد و به عنوان مثال برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و دنیا امکانی جهت بهره مندی از تجارت و دسترسی به بازارهای بزرگ پیرامونی فراهم می آورد.

از سوی دیگر برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز و دسترسی ساده به انرژی، دسترسی به آب های آزاد و موقعیت جغرافیایی ممتاز، امکان تعاملات و تبادلات اقتصادی با سایر کشورها در دوران پسابرجام از جمله وقت هایی است که در حوزه صنعت، معدن و تجارت می توان به آن اشاره کرد. البته در این حوزه تهدیداتی نیز مشاهده می شود که در بحث تجارت خارجی می توان به مواردی چون کم توجهی به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور و اتکای اوج به بازار داخلی، فقدان شبکه یکپارچه لجستیک تجاری در کشور، اوج بودن هزینه های مبادله کالا و خدمات و ضعف در کارایی نظام توزیع، سهم قابل توجه فعالیت های غیررسمی و قاچاق در اقتصاد کشور، اشاره کرد.

نباشد؟ ، وزیر واردات&quot، شریعتمداری چگونه می‌خواهد &quot

شریعتمداری جهت تجارت کشور عزیزمان ایران چه خواهد کرد؟

وی در تدوین برنامه های پیشنهادی با اتکا به افق ۱۴۰۴، سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه ششم توسعه حرکت کرده و بر این اساس بر این توصیه تاکید دارد که مورد نیاز است جهت تامین امنیت، تسهیل و سودآوری سرمایه گذاری بخش شخصی داخلی و خارجی جهت رشد ارزش افزوده توجه شود.

همچنین استفاده بهینه از منابع و مواد خام در تولید با ارزش افزوده اوج و ایجاد محدودیت در صادرات مواد خام، توسعه دیپلماسی کسب و کار جهت شکل دهی بازارهای تازه و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با دیگر کشورها و به خاص با کشورهای همسایه و منطقه را می توان از جمله رویکردهای مهم او در خصوص بخش تجارت به شمار آورد.

از سوی دیگر در این برنامه آمده هست، بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشران اقتصاد کشور در بازارهای بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت و طبق اهداف ۱۴۰۴ شاخصه های مهمی در آن لحاظ خواهد شد. از جمله آنکه کشور عزیزمان ایران بتواند جایگاه اول صنعتی، معدنی و تجاری منطقه را به خود تخصیص داده شده است داده و هم تراز با کشورهای نوظهور صنعتی در شاخص های اقتصاد بین المللی فعالیت داشته باشد.

علاوه بر این وجود زمینه های جالب جهت سرمایه گذاری مستقیم خارجی، دستیابی به سهم مناسب در تجارت جهانی، تنوع در تولیدات صادراتی و پیوسته به زنجیره ارزش جهانی از جمله رویکردهای وی بوده و اهدافی چون زیاد کردن مسابقه پذیری صنعتی کشور و پیوستن به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور، زیاد کردن سهم ارزش افزوده صنعت کشور در ارزش افزوده صنعتی جهان، زیاد کردن سهم صادرات صنعتی کشور در صادرات صنعتی جهان، زیاد کردن سهم و نقش بخش شخصی در فعالیت های این بخش، الحاق به شرکت جهانی تجارت و بهره برداری از ظرفیت های آن از جمله اهداف مطرح شده است وی به شمار می روند.

دستیابی به سهم ۴۲ درصدی از GDP

البته او در قالب جدولی اهداف خود را از منظر کمی نیز مورد توجه قرار داده و یادآور شده است است طبق افق ۱۴۰۴ در حال حاضر سهم کشور از ارزش افزوده سود بانک صنعت، معدن و تجارت در GDP، رقمی معادل ۳۸.۸ درصد است که باید این سهم تا سال ۱۴۰۰ به ۴۲ درصد ارتقا پیدا کند.

همچنین سهم ارزش افزوده تجارت از تولید ناخالص ملی تا آخر سال ۱۳۹۵ رقمی معادل ۱۸.۴ درصد بوده که باید این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۱۹.۵ درصد برسد.

از سوی دیگر ارزش صادرات غیرنفتی کالا و خدمات تا آخر سال گذشته معادل ۵۶ میلیارد دلار بود که این رقم باید تا سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ میلیارد دلار زیاد کردن پیدا کند. همچنین ارزش صادرات صنعتی و معدنی در سال گذشته بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار بوده که مورد نیاز است این رقم هم به ۸۴.۵ میلیارد دلار برسد.

رتبه کشور عزیزمان ایران در حوزه تجارت الکترونیک تا آخر سال ۹۵، ۶۹ بوده است که باید در این حوزه نیز ۹ رتبه ارتقا را شاهد باشیم.

بر همین اساس برنامه های مهم پیشنهادی محمد شریعتمداری در بخش تجارت بدهید قرار است که باید توسعه صادرات غیرنفتی مورد توجه زیاد قرار گرفته و نظام بازرگانی داخلی و روابط تجاری بین الملل، بهسازی و ساماندهی شده است و منجر به توسعه روابط تجاری کشور گردد. علاوه بر این مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبارزه با قاچاق از دیگر مسائلی است که مورد توجه وزیر تازه صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

واژه های کلیدی: تجارت | فعالیت | برنامه | صادرات | شریعتمداری | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو