تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی عوض کردن نکرد؟ ، هاشمی رفسنجانی&quot، به &quot، بهارستان&quot، چرا &quot

صادق قشنگ کلام در تصویر العمل به عوض کردن نام اتوبان نیایش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید اصولاً خیلی با این نامگذاری‌ها انس و الفتی ندارم چون ظرف سال‌های ا

عوض کردن نکرد؟ ، هاشمی رفسنجانی&quot، به &quot، بهارستان&quot، چرا &quot

چرا "بهارستان"به "هاشمی رفسنجانی" عوض کردن نکرد؟

عبارات مهم : ایران

صادق قشنگ کلام در تصویر العمل به عوض کردن نام اتوبان نیایش به آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید اصولاً خیلی با این نامگذاری ها انس و الفتی ندارم چون ظرف سال های اخیر این نامگذاری ها خیلی سیاسی و به معنای خطی و جناحی و حکومتی شده است هست. نتیجه هم این شده است که مردم یا بخش قابل توجهی از آنان به این نامگذاری های تازه توجهی نمی کنند. البته یقین دارم که مورد آقای هاشمی رفسنجانی اینچنین نخواهد بود چون جایگاه ایشان بین مردم خیلی عوض کردن کرده هست. تشییع جنازه ایشان این خبر را داشت.

گفتگوی روزنامه کشور عزیزمان ایران با صادق قشنگ کلام استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی راجع به عوض کردن نام بزرگراه نیاش به آیت الله هاشمی را می خوانید:

عوض کردن نکرد؟ ، هاشمی رفسنجانی&quot، به &quot، بهارستان&quot، چرا &quot

روز جمعه در مراسمی بزرگراه «نیایش» پایتخت کشور عزیزمان ایران با حضور شخصیت های سیاسی به نام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

زیبا کلام اعتقاد است مهمتر از نام ها و تجلیل ها از هاشمی این میراث آن مرحوم است که به جای مانده و نهادینه شده است هست. او البته می گوید بهتر بود میدان بهارستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به عنوان قلب تپنده تحولات سیاسی- اجتماعی معاصر کشور عزیزمان ایران به نام هاشمی رفسنجانی نامگذاری می شد.

بزرگراهی به نام آیت الله هاشمی در پایتخت کشور عزیزمان ایران نامگذاری شد. به نظر شما این اقدام درخور شخصیت مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؟

صادق قشنگ کلام در تصویر العمل به عوض کردن نام اتوبان نیایش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید اصولاً خیلی با این نامگذاری‌ها انس و الفتی ندارم چون ظرف سال‌های ا

من اصولاً خیلی با این نامگذاری ها انس و الفتی ندارم چون ظرف سال های اخیر این نامگذاری ها خیلی سیاسی و به معنای خطی و جناحی و حکومتی شده است هست. نتیجه هم این شده است که مردم یا بخش قابل توجهی از آنان به این نامگذاری های تازه توجهی نمی کنند. البته یقین دارم که مورد آقای هاشمی رفسنجانی اینچنین نخواهد بود چون جایگاه ایشان بین مردم خیلی عوض کردن کرده هست. تشییع جنازه ایشان این خبر را داشت.

علاوه براین من یک ایراد دیگر هم به این مراسم و نامگذاری دارم. به شخصه ترجیح می دادم جایی که زیاد جنبه تاریخی داشته باشد و یادآور بخشی از تاریخ معاصر کشور عزیزمان ایران باشد را به نام مرحوم هاشمی می گذاشتند. به نظر من میدان بهارستان خیلی مناسب تر و معنادار تر بود. این میدان یادآور مشروطه و ۳۰ تیر و…

قلب تپنده تحولات سیاسی معاصر کشور عزیزمان ایران است.

بله دقیقاً همین طور هست. بسیاری از راهپیمایی و گردهمایی ها جلو مجلس انجام شده. آدم می تواند تصور کند دکتر مصدق آمده بیرون مجلس دارد صحبت می کند و مجاهدت های ضد استبدادی مدرس را آنجا می تواند ببیند. دفاتر بااهمیت ترین روزنامه ها را آنجا می بیند. قدیمی ترین و نخستین کتابفروشی ها و ناشرین کشور عزیزمان ایران در آن محدوده بین مخبرالدوله و بهارستان بودند.

عوض کردن نکرد؟ ، هاشمی رفسنجانی&quot، به &quot، بهارستان&quot، چرا &quot

بهارستان خیلی شایسته تر بود. ولی به هر حال حتماً متولیان هم ملاحظاتی داشته اند که بزرگراه نیایش را گزینش کرده اند. توصیه دیگری که به صورت ایراد به نظرم می رسد این است که نیایش اسم قشنگی است و مردم نسبت به آن حساسیت منفی ندارند. نیایش جا افتاده و از این بابت هم این گزینش خیلی خوب نیست.

آقای دعایی که یکی از یاران و همرزمان وفادار مرحوم هاشمی است و تا آخر هم به ایشان وفادار ماند، در مراسم روز جمعه صحبت کرد. البته این را هم در پرانتز بگویم که هنگامی که جهت حضور در این مراسم از من دعوت شد با آقای مهندس محسن هاشمی تماس گرفتم و درخواست کردم من هم صحبت کنم. جزو معدود دفعاتی بود که خودم درخواست صحبت داشتم.

صادق قشنگ کلام در تصویر العمل به عوض کردن نام اتوبان نیایش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید اصولاً خیلی با این نامگذاری‌ها انس و الفتی ندارم چون ظرف سال‌های ا

ایشان البته گفت که از نظر خانواده هاشمی افتخار است ولی متولی مراسم شهرداری و آقای قالیباف هست. ایشان البته این را نگفت ولی می دانید که من شخصیت خوبی نزد آقای قالیباف نیستم.(با خنده)

بگذریم. آقای دعایی صحبت کردند و از اعضای شورای تازه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران درخواست کردند و یادآوری کردند که جای نام دکتر محمد مصدق در خیابان های پایتخت کشور عزیزمان ایران خالی هست. به نظر من شاید خیلی ضرورتی هم نباشد که حتماً خیابانی را به نام فردی نامگذاری کنیم. الان هیچ جایی در کشور عزیزمان ایران به نام دکتر مصدق نیست، ولی آیا می توانیم بگوییم نام دکتر مصدق فراموش شده است است؟

عوض کردن نکرد؟ ، هاشمی رفسنجانی&quot، به &quot، بهارستان&quot، چرا &quot

وقتی آقای دعایی مطرح کردند که شایسته است جایی هم به نام دکتر مصدق نامگذاری شود، آنچنان حاضران ابراز احساسات کردند که قابل توجه بود. این ابراز احساسات یک طرف و ابراز احساسات دیگر یک طرف. می خواهم بگویم نام، باقی می ماند فارغ از اینکه خیابانی یا میدانی به نام کسی بشود یا نشود.

در مورد آیت الله هاشمی هم دقیقاً این طوری هست. ۱۰ سال آخر زندگی ایشان یک نقطه عطفی شد و اگر بخواهم دقیق تر بگویم از انتخابات خرداد ۸۸ به این طرف یک نقطه عطفی شد در زندگی ایشان که زندگی سیاسی و اجتماعی او را زیر و رو کرد. خب حاصلش را هم در بدرقه عظیم مردم با پیکر ایشان دیدیم یا رأی بالایی که مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران به محسن هاشمی دادند. همه ما می دانیم که آن رأی به نوعی ابراز احترام و سپاسگزاری از مرحوم هاشمی هم بود.

اگر فاطمه هاشمی یا یاسر هاشمی هم نامزد شده است بودند رأی بالایی می آوردند. این نشان می دهد مرحوم آیت الله آن جایگاه را پیدا کرده است علی رغم همه حملات و جفاها و نارفیقی هایی که در ۱۰ سال آخر زندگی به ایشان شد. ولی او خم به ابرو نیاورد. دلش خون بود.

به هر حال هنگامی که کسانی که نمی دانند انقلاب را با «غین» می نویسند یا «قاف»، هنگامی که هاشمی رفسنجانی در زندان های شاه شکنجه می شدند بعضی توهین کنندگان امروزین او در آن وقت مهدکودک می رفته یا در کوچه گل کوچیک بازی می کردند، حالا به خودشان اجازه می دهند که بی پروا به هاشمی توهین کنند.

اینها دردآور بود. توصیه دیگر سکوت همرزمان مرحوم آیت الله هاشمی در برابر این توهین ها بود. می گویند منصور حلاج را می بردند اعدام کنند. در بین راه از آنجا که گفته بودند او کافر است ملت سنگی، چیزی به سوی او پرتاب می کردند و بدنش خون آلود شده است بود. در این میان کسی یک کلوخ نرمی را به او زد و حلاج آه کشید. مأموران می گویند هیچ کار تو مثل آدمیزاد نیست.

این همه سنگ و تیشه به تو زدند هیچی نگفتی حالا از یک کلوخ نرم این قدر ناله می کنی؟ حلاج برگشت نگاهی کرد و گفت چون این کلوخ را یک دوست زد. این درد می آورد. بنابراین بیش از هر چیز سکوت توأم با همراهی یاران سابق بود که آزار دهنده و دردآور بود. مردم این چیزها را متوجه می شوند.

نامگذاری ها یک وجهش احترام و قدردانی است و وجه دیگرش مخابره این خبر که این فرد واجد شاخصه ها یا میراثی است که باید حفظ و ماندگار شود. به نظر شما میراث هاشمی که قابل انتقال به نسل های بعدی است چیست؟

به نظر من بااهمیت ترین میراثی که از آیت الله هاشمی رفسنجانی باقی می ماند اعتدال و میانه روی و پرهیز از خشونت است و اینکه برنامه ریزی و کاری کنیم که آینده کشور تضمین شود. به دوره سازندگی عیب و ایرادهای زیادی وارد می کنند ولی یک چیزی را حتی مخالفان هاشمی هم نمی توانند منکر شوند و آن دغدغه مرحوم هاشمی جهت آینده کشور عزیزمان ایران بود.

متأسفانه یکی از پرسشها ما این است که خیلی از رجال و مسئولان جهت حال حاضر و منافع سیاسی کوتاه مدت فکر می کنند و اینکه ۲۰ سال یا ۳۰ سال دیگر این مملکت چه می شود خیلی محل توجه نیست.

یعنی برنامه بلند مدت ندارند؟

بله. یکی دیگر از باقی الصالحات آقای هاشمی بجز اعتدال این است که ما به هر حال مجبور هستیم آینده کشور را در نظر داشته باشیم و فقط به فکر منافع کوتاه مدت نباشیم. توصیه دیگری که در زندگی ایشان می شود دید بخصوص در ۱۰ سال آخر، بردباری و متانت و صبر هست؛ اینکه سنگ و تیشه هایی را خوردند ولی چیزی نگفتند.

حالا جهت اینکه من ایشان را تقدیس نکرده باشم، باید بگویم بزرگترین ایرادی که به ایشان وارد می دانستم و به خودشان هم گفتم این بود که به مفاهیمی چون حقوق شهروندی ،حقوق بشر و آزادی های مدنی خیلی توجه نکردند. ایشان هیچ وقت نگفت که این انتقاد را قبول می کنم سکوت معناداری می کرد.

ولی این آخرهای دیگر خیلی دفاع نمی کرد. قبلاً هنگامی که این انتقاد را می گفتم تلاش می کرد توضیحاتی بدهد ولی این آخرهای پاسخی نمی داد و سکوتشان به نظرم نشانه این بود که شما درست می گویید و اگر چرخ برگردد به عقب من تلاش می کنم به این مفاهیم هم توجه بیشتری داشته باشم. این انتقاد البته مرتبط با دوران قبل از ۸۸ است.

برخی انتقاد کردند که آیا آقای روحانی در مراسم تحلیف و تنفیذ از آقای هاشمی رفسنجانی نامی نبرده هست. در برابر بعضی دیگر گفتند فراتر از نام هاشمی آنچه مهمتر هست، رویکرد و گفتمان هاشمی است که در حال حاضر در دولت و جامعه نهادینه شده است هست. نظر شما در این خصوص چیست؟

رأی ۲۴ میلیونی که آقای روحانی در انتخابات اخیر آورد نشان داد اعتدال و میانه روی که مرحوم هاشمی حداقل ۲۰سال آخر عمرش را به پایش گذاشت، نهادینه شده است هست. رویگردانی که بخش زیادی از مردم و بخصوص اقشار تحصیلکرده از رادیکالیسم دارند نشان می د هد آن چیزی که هاشمی بدنبالش بود نهادینه شده است است.

در عین حال این توصیه را باید به آقای روحانی گفت، اگر در مراسم تحلیف و تنفیذ از آقای هاشمی یاد می کردید حتماً باعث احترام زیاد شما می شد.

شما فکر می کنید عمداً این کار را نکردند؟

نه من فکر می کنم سهوی بوده هست. هم در مورد حضور نداشتن مولوی عبدالحمید، شخصیت مورد احترام اهل سنت و هم در این مورد سهوی صورت گرفته هست. در همین مراسم روز جمعه هنگامی که آقای دعایی از دکتر مصدق نام بردند سالن منفجر شد از شدت ابراز احساسات. بنابراین احترام و حرمت آقای دعایی اوج رفت.

واژه های کلیدی: ایران | سیاسی | محسن هاشمی | خانواده هاشمی | هاشمی رفسنجانی | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو