دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه امروزه پایتخت کشور عزیزمان ایران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلانشهر پرجمعیت دنیا هست،
تهران سی و ششمین شهر آلوده دنیا است
عبارات مهم : ایران
به گزارش مهر، دهمین جلسه اتاق فکر بام(برنامه ریزی و اقتصاد مسکن) با عنوان اقتصاد شهر و سیاستگذاری شهری در پایتخت کشور عزیزمان ایران به میزبانی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
تهران سی و ششمین شهر آلوده دنیا است
در این جلسه که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری برگزار شد دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب مدیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به اینکه سیاست گذاری شهری، هم یک مفهوم علمی است و هم یک فعالیت سیستماتیک که به وسیله مقامات مدیریت شهری جهت پیشبرد توسعه شهر بهکار گرفته میشود، گفت: سیاست گذاری شهری، ماهیتی بین رشتهای دارد که با دیگر سطوح سیاستگذاریهای (ملی و منطقهای) درهم تنیده است و طی آن، ابتدا پرسشها و پرسشها شهر، شناسایی میشوند و سپس سیاستها به گونهای هماهنگ و همساز جهت دخالت سازنده در شهر ارائه میشوند.
وی با بیان اینکه امروزه پایتخت کشور عزیزمان ایران با ۸ میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلانشهر پرجمعیت دنیا است و این کلانشهر با ۶۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارای تراکم ۱۰۵۵۰ نفر در کیلومترمربع میباشد، افزود: به لحاظ زیستپذیری طبق گزارش اکونومیست، پایتخت کشور عزیزمان ایران در رده ۱۲۶ در بین ۱۴۰ شهر دنیا قرار دارد، از منظر پایداری، طبق گزارش مؤسسه آرکادیس، پایتخت کشور عزیزمان ایران در بین ۱۰۰ شهر اول دنیا نیست، در زمینه شاخص نوآوری، پایتخت کشور عزیزمان ایران در بین ۵۰۰ شهر در جهان، در رده ۴۲۳ واقع شده است است و در زمینه فضای کسب و کار طبق گزارش اکونومیست که ۸۲ شهر را از مناطق متفاوت دنیا گزینش کرده، پایتخت کشور عزیزمان ایران در رده ۸۱ قرار گرفته است و از لحاظ شاخصهای جهانی شدن، پایتخت کشور عزیزمان ایران در بین ۱۲۸ شهر، در رده ۹۸ است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه امروزه پایتخت کشور عزیزمان ایران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلانشهر پرجمعیت دنیا هست،
مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران کنونی، محصول فرایند پیچیدهای است که بخشی از صورت آن، حاصل سیاست گذاری شهری و قسمتی از آن نیز نتیجه نبود سیاست گذاری، طرح و برنامهریزی هست، خاطرنشان کرد: کلانشهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با مجموعهای از پرسشها روبهرو است که هر نوع سیاست گذاری و نیز تصمیمگیری باید جهت برطرف و کم کردن دامنه آنها باشد. پرسشها شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران از نوع طبیعی و زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی هستند.
وی آلودگی را یکی از معضلات مهم شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران خواند که از منظر اقتصاد شهری، آثار و تبعات بسیاری جهت این شهر دارد و گفت: پایتخت کشور عزیزمان ایران در رده سی و ششمین شهر آلوده دنیا قرار دارد، هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران هر سال حدود ۱۱۰ روز در اوضاع ناسالم واقع شده است است و میزان فوت و میر شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در روزهای ناسالم، ۲۰درصد زیاد از روزهای سالم است.
استاد دانشگاه ترافیک را یکی دیگر از معضلات پیش روی پایتخت کشور عزیزمان ایران خواند و گفت: کلانشهر ۸ میلیونی تهران، با بیش از چهار میلیون ماشین و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است است و هر سال نیز بیش از ۴۰۰هزار دستگاه بر این میزان افزوده میشود.
تهران سی و ششمین شهر آلوده دنیا است
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری کشور عزیزمان ایران ادامه داد: این میزان خودرو، هر سال بیش از پنج میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند و در واقع کلانشهر پایتخت کشور عزیزمان ایران تقریباً یک پنجم کل بنزین مصرفی کشور را به خود تخصیص داده شده است می دهد.
طباطبایی افزود: از طرفی دیگر، کمبود پارکینگ باعث شده است است که خیابانها، نقش پارکینگ را ایفا کرده و سرعت را بیش از پیش کند کرده و بر معضل ترافیک بیافزایند. بررسی ها نشان میدهند که جهت روانسازی ترافیک پایتخت به بودجه ۲۰هزار میلیاردی نیاز است که به هیچ وجه در توان مالی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران نیست و جهت تأمین این بودجه بیش از چهل سال وقت نیاز است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه امروزه پایتخت کشور عزیزمان ایران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلانشهر پرجمعیت دنیا هست،
واژه های کلیدی: ایران | سیاست | میلیون | اقتصاد | اقتصادی | میلیونی | هوای پایتخت | ترافیک پایتخت