تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

«در این چند سال خیلی از تهیه‌کننده‌ها سراغ من آمدند، پیشنهاد اجرا در شبکه‌ها را داشتم ولی به علت ضوابطی که شبکه پیش‌پای گویندگان خبر گذاشته ما نمی‌توانیم مجری ب

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

المیرا شریفی مقدم: نمی توانم هم گوینده و هم مجری باشم!

عبارات مهم : زندگی

«در این چند سال خیلی از تهیه کننده ها سراغ من آمدند، پیشنهاد اجرا در شبکه ها را داشتم ولی به علت ضوابطی که شبکه پیش پای گویندگان خبر گذاشته ما نمی توانیم مجری برنامه دیگری باشیم.»

المیرا شریفی مقدم که از کودکی به گویندگی خبر علاقه زیادی داشته، حالا حاضر نیست جایگاه خودش را با اجرا در برنامه های اجتماعی یا حتی خانوادگی شبکه های متفاوت عوض کند و می گوید تا زنده است در حوزه خبر فعالیت می کند. او و همسرش از مجریان خبری شاخص تلویزیون هستند و بر خلاف تصور خیلی ها زندگی آرام و بی دغدغه ای دارند. تا حدی که شریفی مقدم می گوید با هیچ کس جز داوود عابدی نمی تواند زندگی کند.

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

به سال ها قبل برگردیم، به خاطر این که صدای خوبی داشتید وارد کار گویندگی خبر شدید؟

از کودکی به کار گویندگی خبر بسیار علاقه داشتم. یادم است هنگامی که می خواستم بازی کنم چند کاغذ رو به رویم می گذاشتم و لحن آقای حیاتی را تقلید می کردم ولی در عین حال فکر می کردم صدا و صورت خوبی جهت این کار ندارم.

بعدها هنگامی که متوجه شدم شبکه ای به نام خبر، تازه تاسیس شده است تصمیم گرفتم شانس خودم را امتحان کنم. جهت دادن آزمون عضویت کردم، دو، سه دفعه امتحان دادم و آخر قبول شدم.

«در این چند سال خیلی از تهیه‌کننده‌ها سراغ من آمدند، پیشنهاد اجرا در شبکه‌ها را داشتم ولی به علت ضوابطی که شبکه پیش‌پای گویندگان خبر گذاشته ما نمی‌توانیم مجری ب

بعدها در کلاس خاصی هم جهت گویندگی خبر شرکت کردید؟

بله؛ این کلاس ها زیر نظر شبکه خبر بود. آن وقت هنگامی که صلاحیت اولیه یک نفر جهت گویندگی خبر تایید می شد او را وارد تحریریه می کردند. این دوره ها شش ماه طول می کشید. در این مدت کنار دست خبرنگاران و افراد خبره در حوزه خبر می نشستم تا با مراحل متفاوت خبررسانی آشنا شوم. البته کلاس های تئوری جداگانه ای هم بود که من و هم دوره ای هایم مورد نیاز بود در آن ها شرکت کنیم.

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

یک گوینده خبر به جز داشتن صدا و تصویر خوب چه شاخصه های دیگری باید داشته باشد؟

لحن ادای یک خبر بااهمیت ترین مسئله ای است که یک گوینده باید آن را یاد بگیرد. اگر کسی صدا و تصویر منحصر به فردی هم نداشته باشد، با رعایت این عنوان می تواند گوینده خبر خوبی باشد. نوع خواندن یک خبر است که بیننده را جذب می کند. از طرفی گوینده خودش باید خبر را بفهمد و بعد آن را جهت مردم بخواند. در غیر این صورت نمی تواند اخبار را به درستی انتقال دهد.

با این شرایط آیا تعداد گویندگانی که آموزش می بینند چشمگیر نیست؟

«در این چند سال خیلی از تهیه‌کننده‌ها سراغ من آمدند، پیشنهاد اجرا در شبکه‌ها را داشتم ولی به علت ضوابطی که شبکه پیش‌پای گویندگان خبر گذاشته ما نمی‌توانیم مجری ب

اتفاقا گویندگان زیادی در یک سال اخیر وارد شبکه خبر شده است اند. اگر دقت کنید متوجه می شوید هر ماه یک فرد تازه در این عرصه دیده می شود.

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

و البته ورود به این عرصه چندان هم ساده نیست!

گویندگی خبر شاخصه ها و سیاست های خاص خودش را دارد، آیا که جایگاه خاصی هم به افراد می بخشد و معمولا افرادی که وارد این عرصه می شوند در تلویزیون ماندگار ترند. جهت همین طبیعی است که متقاضیان با آزمون های مشکل رو به رو شوند و در نهایت عالی ترین ها دست چین شوند. این روزها اگر سازمان، استعداد شگفت انگیزی در این عرصه کشف کند وارد می کند.

در این صورت باید مسابقه خاص ای بین گویندگان خبر فعلی وجود داشته باشد.

افرادی که وارد این عرصه می شوند راهشان مشخص است و جهت همین با هم مسابقه زیادی ندارند. هر کسی تلاش می کند خودش را زیاد ثابت کند ولی هیچ کس نمی تواند جای فرد دیگری را بگیرد. همه آدم ها در این حوزه جایگاه خاص خودشان را دارند. اغلب مدیران و افرادی که صلاحیت گویندگان را تایید می کنند تصمیم می گیرند کدام گوینده چه زمانی مشغول به کار شود.

مهم ترین موضوعی که باعث عدم موفقیت در این حوزه می شود، چیست؟

تقلید در کار گویندگی خبر، یک آفت جدی محسوب می شود. اگر کسی بخواهد لحن فرد دیگری را در این حوزه تقلید کند ناموفق خواهد بود. اساسا مقلدها سریع کنار گذاشته می شوند. حالا می خواهد کپی برداری از کار یک گوینده خارجی باشد یا ایرانی.

به گویندگان خارجی اشاره کردید، آیا هر لحظه بخش های خبری شبکه های خارجی جهت مردم ما جذابیت بیشتری دارد؟ این عنوان مربوط به گویندگان می شود یا جلوه های بصری وگرافیک که ضرباهنگ تندی جهت خبررسانی ایجاد می کند؟ یا سانسور و خط قرمزهایی که ما در ارائه خبر داریم مخاطب را خیلی علاقه مند به بخش های خبری داخلی نمی کند؟

در مورد خط قرمزهایی که شما می گویید اظهار نظری ندارم ولی تا جایی که مطلع هستم شبکه های خارجی از جلوه های بصری خوبی استفاده می کنند و از امکانات زیادی برخوردارند. به عبارتی می توانم بگویم این شبکه ها سرمایه گذاری های کلانی روی خبر انجام می دهند و تمام این ها کمک می کند تا زیاد دیده شوند.

مردم از ابتدای تاسیس شبکه خبر تاکنون شما را در قاب همین شبکه دیده اند. از طرف برنامه های دیگر پیشنهاد کار نداشتید؟

در این چند سال خیلی از تهیه کننده ها سراغ من آمدند، پیشنهاد اجرا در شبکه ها و برنامه های مختلفی را داشتم ولی به علت ضوابطی که شبکه پیش پای گویندگان خبر گذاشته ما نمی توانیم مجری برنامه دیگری باشیم. البته این از نظر حرفه ای هم درست نیست.

هیچ وقت دوست نداشتید برنامه هایی با رویکرد های متفاوت اجتماعی یا خانوادگی اجرا کنید؟

دوست داشتم ولی علاقه من به خبر و گویندگی اجازه نداد وارد برنامه دیگری شوم. علاقه من به خبر آن قدر زیاد است که اصلا به نبودن در شبکه ها و برنامه های غیر خبری فکر نمی کنم. من در بخش گویندگی خبر جا افتاده ام و دوست ندارم همزمان مجری یک برنامه خانوادگی هم باشم، ممکن است ذهنیت بیننده در این جور مواقع به هم بریزد.

تا به حال گرایش های حسی یا جناحی خودتان را در خبری که می خوانید دخالت داده اید؟ یا بهتر بگویم تاکنون خبری را خوانده اید که دوست نداشته باشید؟

گاهی اتفاق افتاده که اخباری مرا تحت تاثیر قرار دهد؛ مثل خبر اتفاق منا. ولی هرگز گرایش های شخصی یا علاقه هایم را در کارم دخالت ندادم. زمانی که رو به روی دوربین می نشینم تمام پرسشها شخصی و احساساتم را کنار می گذارم. رسالت ما خواندن خبر و اطلاع رسانی است.

شما هنوز هم از خبر اتفاق منا به عنوان یک خبر خاص یاد می کنید. بعد از خواندن آن، واکنشی احساسی نشان دادید که مردم کمتر از یک گوینده خبر دیده بودند. بعد از استقبال مردم از آن گونه ارائه خبر، تصمیم نگرفتید کمی احساسات را هم وارد کارتان کنید؟

اتفاقا از آن موقع به بعد تلاش کردم دیگر تحت تاثیر خبری قرار نگیرم و خودم را کنترل می کنم. تصویر العمل من نسبت به اتفاق منا کاملا درونی و ناخودآگاه بود. اگر بخواهم احساساتم را وارد کارم کنم مردم بعد از مدتی فکر می کنند تظاهر می کنم. خبر اتفاق منا با همه خبرها تفاوت داشت و روزهای مشکل به مردم کشور عزیزمان ایران گذشته بود.

اگر کسی جای من بود و تحت تاثیر قرار نمی گرفت باید به احساساتش شک می کردیم.اما در کل دخالت احساسات در کار گویندگی خبر، خوب نیست.

از عنوان خبر بگذریم. کمی از زندگیتان با آقای عابدی بگویید. فضای احساسات به دور از خبر چطور باعث شد شما مرد زندگیتان را پیدا کنید؟

در بدو ورود به شبکه خبر با آقای عابدی آشنا شدم و بعد از مدتی هم، پای خانواده ها وسط آمد. می توانم بگویم عاشق شدم. تازه ۱۹ سالم تمام شده است بود که ما یکدیگر را ملاقات کردیم. معمولا در ادارات این اتفاق می افتد که جوانان یکدیگر را می بینند و تصمیم به ازدواج می گیرند.

خانواده مخالف ازدواج شما با یک همکار نبودند؟

مادرم اوایل کمی مخالفت می کرد آیا که آقای عابدی را نمی آشنایی ولی کمی که آشنا شد به این وصلت رضایت داد.

فعالیت هر دوی شما در این حوزه لطمه ای به زندگیتان نمی زند؟

در پاسخ به این پرسش شما باید بگویم، هیچ کس جز آقای عابدی نمی تواند با من زندگی کند. خوب می دانید که کار ما ساعت مشخصی ندارد و این شرایط را فقط یک همکار می تواند درک کند. او گاهی جای خالی مرا جهت فرزند ها پر می کند.

با این همه با این که خیلی وقت در منزل ماندن ندارم، تا جایی که وقت کنم جهت منزل وقت می گذارم. همسرم گاهی اوقات از این عنوان خسته می شود ولی باز هم شرایط کاری مرا خوب می فهمد.

وقتی در ساعت کاریتان تداخل ایجاد می شود چه اتفاقی می افتد؟

مادرم از فرزند ها نگهداری می کند. ولی تلاش می کنم این تداخل کمتر در زندگیمان ایجاد شود. در آخر باید بگویم از زندگی و کارم رضایت کامل دارم.

اگر موقعیت ورود به عرصه گویندگی خبر جهت شما ایجاد نمی شد چه شغلی را گزینش می کردید؟

دوست داشتم دکتر شوم. جهت این که در این رشته قبول شوم، یک سال هم پشت کنکور ماندم. ولی در همان سال وارد شبکه خبر شدم و مسیر زندگی ام به کلی عوض کردن کرد. بعدها لیسانس میکروبیولوژی گرفتم ولی کار مهم ام شد گویندگی خبر.

شما به علاقه مندان حوزه خبر پیشنهاد می کنید که وارد این عرصه بشوند یا نشوند؟

گویندگی خبر افراد را محدود می کند، به گونه ای که باید هر لحظه در دسترس باشند. علاوه بر این آدم ها در این عرصه باید از زندگی شخصیشان مواظبت کنند تا از حالت عادی خارج نشود. به افرادی که تنها می خواهند این شغل را امتحان کنند توصیه می کنم وارد این عرصه نشوند.

اما اگر وقت برگردد، با تمام این پرسشها و محدودیت ها باز هم این حرفه را گزینش می کنم آیا که بیش از اندازه دوستش دارم.

واژه های کلیدی: زندگی | برنامه | گوینده | گویندگی | داوود عابدی | اخبار فرهنگی و هنری

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

نمی‌توانم هم گوینده و هم مجری باشم! / المیرا شریفی مقدم

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو