ادامه حیات برنامههایی از این دست به شیوهای مدبرانه و با ارائه تعریفی اصولی از ژورنالیسم رسانهای میتواند در ارتقای فرهنگی و حرفهای سینما و جهتدهی بینش و در
کوپن سینما در «سیما»
عبارات مهم : اخبار
جواد طوسی در روزنامه شرق نوشت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که سینما و رخدادها و پرسشها مرتبط با آن در حوزه های رسانه ای، هواخواهان زیادی دارد. حالا این سؤال مطرح می شود که رسانه ملی نسبت به این طیف گسترده از مخاطبین، چه تعهدی دارد؟ آیا اولویت های اصلی در این رسانه سرگرمی سازی و خنداندن خلق الله در این سرنوشت ناخوش و… سخنرانی های قالبی و کلیشه ای هست، یا فرهنگ سازی توأم با جاذبه های بصری و نمایشی و پرداختن به حوزه های تخصصی نیز می باید مطمح نظر قرار گیرد؟
کوپن سینما در «سیما»
درحال حاضر، سهم سینما از این زاویه در شبکه های تلویزیونی مشمول بر برنامه «سینما یک» در پنجشنبه شب ها، برنامه چهارشنبه شب های «چشم شب روشن» با اجرای اکبر نبوی از شبکه چهار و برنامه «شهر فرنگ» در پنجشنبه شب ها با اجرای حمیدرضا مدقق از شبکه خبر هست. برنامه «سینما یک» که اساسا به نقد و بررسی آثار برتر و موردعلاقه منتقدین و دیگر اهالی سینما (اعم از ایرانی و خارجی) تخصیص داده شده است دارد و همین جا مورد نیاز می دانم به اجرای خوب همکارمان غلامعباس فاضلی و توجهش به شرح و گرامر سینما اشاره کنم. ولی دو برنامه دیگر در قالبی گفت وگومحور به مباحث روز سینمای کشور عزیزمان ایران می پردازد. منتها جای خالی برنامه های متنوعی را که در آنها به اخبار سینمای کشور عزیزمان ایران و مباحث کلیدی مرتبط با آن و پرسشها صنفی و نقد و بررسی فیلم های قابل بحث به نمایش عمومی درآمده و جایگاه پیش کسوتان سینما و جنبه های حرفه ای و تجربی سینما پرداخته شود، کاملا می توان احساس کرد.
از توقف برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی، چندماهی است که می گذرد و با وجود اخبار گوناگون در مورد سری تازه این برنامه و مجری و منتقد ثابتش، هنوز رسما خبری در این زمینه اعلام نشده و وقت پخش آن نامعلوم هست. در این فاصله سینمای کشور عزیزمان ایران کانون رخدادهای مختلفی بود و فیلم های قابل اعتنایی اکران شد که جا داشت با نگاهی عمیق و کارشناسانه مورد بررسی قرار می گرفتند ولی این وقت ها از دست رفت و همچنان تولید بعدی این برنامه در هاله ای از ابهام قرار دارد.
ادامه حیات برنامههایی از این دست به شیوهای مدبرانه و با ارائه تعریفی اصولی از ژورنالیسم رسانهای میتواند در ارتقای فرهنگی و حرفهای سینما و جهتدهی بینش و در
برنامه تازه شکل گرفته «سینمادو» هم با فرارسیدن ماه مبارک رمضان متوقف شد و در مورد ادامه پخش آن حرف های ضدونقیضی مطرح می شود. این شیوه برخورد نشان می دهد که ماهیت وجودی این برنامه ها جهت مدیران و برنامه ریزان سیما چندان اهمیت ندارد و به هر مناسبت یا موضع گیری بیرونی، می توان از ادامه پخششان جلوگیری کرد. در صورتی که با درنظرگرفتن ابعاد رسانه ای سینما و حجم مخاطبانش، استمرار پخش این گونه برنامه ها (با همه جاذبه ها و دافعه هایشان)، از توقیف یکباره یا تعطیلی غیرهدفمند ارزش بهتر هست. نباید این توصیه را از نظر دور داشت که ادامه حیات برنامه هایی از این دست به شیوه ای مدبرانه و با ارائه تعریفی اصولی از ژورنالیسم رسانه ای می تواند در ارتقای فرهنگی و حرفه ای سینما و جهت دهی بینش و درک بصری مخاطب، نقش بسیار مؤثری داشته باشد.
واژه های کلیدی: اخبار | ایران | سینما | سینما | برنامه | سینمای | رسانه ای | اخبار فرهنگی و هنری