تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاست خارجی آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

ابوالفتح راجع به نقشه آمریکا جهت برجام گفت: «به نظر می رسد آمریکا به دنبال جنبش کشور عزیزمان ایران است تا از این طریق کشور عزیزمان ایران را وادار به نقض برجام ک

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

عبارات مهم : ایران

ابوالفتح راجع به نقشه آمریکا جهت برجام گفت: «به نظر می رسد آمریکا به دنبال جنبش کشور عزیزمان ایران است تا از این طریق کشور عزیزمان ایران را وادار به نقض برجام کند. او راه های جنبش کشور عزیزمان ایران را شدت یافتن تحریم ها، قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی و مواردی از این دست دانست.»

اقدام تازه دونالد ترامپ جهت کنار گذاشتن رکس تیلرسون و وزارت خارجه آمریکا از فرآیند نظارت بر اجرای برجام نگرانی هایی اطراف آینده برجام به وجود آورده هست. حتی بعضی گمانه زنی ها حاکی از آن است که ممکن است این اقدام در آینده به خروج آمریکا از برجام منتهی شود.

به گزارش فرارو، نشریه فارن پالیسی روز جمعه، ۳۰ تیرماه، در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع نزدیک به کاخ سفیدکه به نام ارزش اشاره نشده از نارضایتی دونالد ترامپ از وزیر خارجه اش در زمینه برجام خبر داد.

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

این نشریه در گزارش خود اشاره می کند که ترامپ، مدیر جمهور ایالات متحده، در پی این نارضایتی از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ای جهت اثبات عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

طبق توافقی که بین شش قدرت جهانی یعنی گروه ۵+۱ از جمله آمریکا با کشور عزیزمان ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است هر ۹۰ روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا جمهوری اسلامی به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.

ابوالفتح راجع به نقشه آمریکا جهت برجام گفت: «به نظر می رسد آمریکا به دنبال جنبش کشور عزیزمان ایران است تا از این طریق کشور عزیزمان ایران را وادار به نقض برجام ک

در راستای همین توافق، دولت دونالد ترامپ روز سه شنبه، ۲۷ تیرماه، در کنگره ایالات متحده تأیید کرد که کشور عزیزمان ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده ، هرچند خلاف “روح” آن عمل کرده است.

فارن پالیسی در گزارش روز جمعه خود در همین زمینه می گوید که دونالد ترامپ از همین امر ناخشنود است و علاقه داشته است که گزینه “اعلام عدم پایبندی تهران” به برجام را نیز داشته باشد.

طبق گزارش فارن پالیسی، ترامپ اعتقاد است که وزارت خارجه آمریکا و در رأس آن رکس تیلرسون در این کار ناکام بوده و شکست خورده است.

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

در ادامه این گزارش آمده است “ترامپ روز سه شنبه هفته گذشته به گروهی در کاخ سفید این مأموریت را داده است که مطمئن شوند در مهلت ۹۰ روزه آینده این اتفاق تکرار نخواهد شد.”

به گفته یکی از منابع بی نام و نشان فارن پالیسی، “رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید گفته است که می خواهد ۹۰ روز دیگر در نقطه ای معین (اعلام عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام) باشد و وظیفه این گروه آن است که او را به آن نقطه برسانند.”

ابوالفتح راجع به نقشه آمریکا جهت برجام گفت: «به نظر می رسد آمریکا به دنبال جنبش کشور عزیزمان ایران است تا از این طریق کشور عزیزمان ایران را وادار به نقض برجام ک

به گفته سه منبع نشریه فارن پالیسی، ترامپ در دوره قبل یعنی سه ماه پیش مشخصاً از تیلرسون خواست تا زمینه اعلام عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران را آماده کند و تیلرسون موفق به این کار نشد.

به گفته فارن پالیسی، در همان روز دوشنبه که در واقع ضرب الاجل دولت ترامپ جهت اعلام پابندی یا عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران بود دونالد ترامپ با رکس تیلرسون جلسه ای داشته که به سرعت به بن بست رسیده است.

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

به گفته یک مرجع: «در این جلسه دو نفر از جمله استیو بنن، استراتژیست کاخ سفید و مشاور بسیار نزدیک به ترامپ، چند بار از تیلرسون پرسیده اند که فایده های تأیید پایبندی کشور عزیزمان ایران را جهت امنیت ملی آمریکا بشمرد، و او نتوانست پاسخ دهد.»

فارن پالیسی به نقل از مشاور رسانه ای تیلرسون ناتوانی او در پاسخ به این گونه پرسش ها را تکذیب می کند.

با توجه به اینکه در جلسه مورد نظر فارن پالیسی استیو بنن مشاور تندرو ترامپ حضور داشته هست، امکان دارد پرونده برجام در تحولات تازه به تیم بنن واگذار شده است باشد.

در این صورت نگرانی ها نسبت به آینده برجام زیاد کردن یافته هست، بعضی رسانه های آمریکایی حتی از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفته اند.

استیو بنن مشاور تندرو ترامپ

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر پرسشها آمریکا در گفت و گو با فرارو به بررسی گزارش فارن پالیسی پرداخت و گفت: «دونالد ترامپ پیش از پیروزی درانتخابات از پاره کردن برجام سخن گفته بود او بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز هیچ گاه با برجام همراهی و همسویی نداشت. ولی او تاکنون در شش ماه گذشته دوبار پایبندی کشور عزیزمان ایران به مفاد توافق برجام را تائید کرده است و دولت آمریکا را هم ملزم و متعهد به مفاد برجام دانسته است.»

ابوالفتح افزود: «بحثی که وجود دارد این است که ترامپ جهت پاسخگوی به بخشی از افکار عمومی آمریکا و حامیانش که با برجام مسئله داشتند و آن توافق را بد می دانستند همزمان با اعلام پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق بحث شدت یافتن تحریم ها را مطرح می کند. در واقع یک حرکت موازی صورت می گیرد تا هم توافق خدشه دار نشود و هم منتقدان آن را راضی نگه دارد.»

این تحلیلگر پرسشها آمریکا اعتقاد است: «با تمام حرف هایی که راجع به نارضایتی دولت کنونی آمریکا از برجام وجود دارد، انتظار می رود که ترامپ جهت بار سوم و چهارم و حتی تا آخر دولتش پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق را امضا کند و تائید کند که پایبند به توافق هسته ای خواهد ماند. آیا که اثبات عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران کار بسیار دشواری هست. تعهدات کشور عزیزمان ایران مشخص، عینی و قابل احصا هست. آژانس به اجرای برجام نظارت دارد. کمیته نظارت بر اجرای برجام وجود دارد که شکایت ها را بررسی می کند. آمریکا نمی تواند به آسانی عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران را اعلام کند.»

او با بیان اینکه “مگر اینکه آمریکا تلاش کند نقض روح برجام را نقض متن توافق معرفی کند”، گفت: «مثلا با استناد به ادعاهایی همچون دخالت کشور عزیزمان ایران در منطقه، بحث موشکی و پرسشها حقوق بشری بگوید کشور عزیزمان ایران برجام را نقض کرده هست. در غیر اینصورت پذیرش این عنوان جهت کشورهای امضا کننده برجام سخت خواهد بود. حداقل در شرایط کنونی به نظر نمی رسد اروپا، چین و روسیه چنین ادله ای را هم بپذیرند.»

ابوالفتح راجع به نقشه آمریکا جهت برجام گفت: «به نظر می رسد آمریکا به دنبال جنبش کشور عزیزمان ایران است تا از این طریق کشور عزیزمان ایران را وادار به نقض برجام کند. او راه های جنبش کشور عزیزمان ایران را شدت یافتن تحریم ها، قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی و مواردی از این دست دانست.»

او تاکید کرد “فعلا نمی توان فوت را جهت برجام متصور بود، شاید این توافق ضعیف و کم جان شود ولی نمی توان از مرگش سخن گفت. چیزی که جهت کشور عزیزمان ایران مهم است این است که تا ۹۰ روز دیگر آمریکا برجام را تائید کرده است.”

ابوالفتح در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که ترامپ در بسیاری از موارد نشان داده است به مواضع دیگر کشورهای بی توجه است اگر راجع به برجام نیز این رویه را در پیش گیرد چه؟ گفت: «این نگرانی ممکن است راجع به ترامپِ دوران تبلیغات انتخاباتی، حتی ترامپ روزهای اول بعد از پیروزی در انتخابات صدق کند ولی راجع به ترامپ شش ماه بعد از پیروزی در انتخابات صدق نمی کند. در آمریکا ساختار سیاسی هرج و مرج ندارد و به این شکلی نیست که رییس جمهور هرکاری که خواست بتواند انجام دهد.»

به اعتقاد آن تحلیلگر پرسشها بین الملل “بدنه کارشناسی در وزارت خارجه، وزارت دفاع و امنیت ملی آمریکا اجازه نمی دهند ترامژ هر کاری کند. آنها تاکنون ترامپ را در برابر برجام تسلیم کرده اند، ترامپ قادر نیست که هرکاری انجام دهد آیا که هیات حاکم بر سیاسی خارجی آمریکا فعلا به این جمع بندی نرسیده که از برجام خارج شود.”

او علت این مسئله را اینگونه تشریح کرد: «خروج از برجام از نظر آمریکا به معنی حرکت دادن کشور عزیزمان ایران به سمت سلاح اتمی هست، هرچند که کشور عزیزمان ایران این را قبول ندارد و مقام معظم رهبری در اینباره فتوا دارند ولی نگاه آمریکا این است که اگر از برجام خارج شود مسیر را جهت حرکت کشور عزیزمان ایران به سمت دست یابی به سلاح هسته ای باز می کند.»

ابوالفتح افزود: «از طرف دیگر جهت برجام آلترناتیو نیرومند وجود ندارد. شاید عالی ترین حالت جهت آمریکا مذاکره مجدد باشد، موضوعی که هیچگاه از سوی کشور عزیزمان ایران و دیگر طرفین توافق پذیرفته نخواهد شد. گزینه بعدی وادار کردن کشور عزیزمان ایران به خروج از توافق هست، چون خروج آمریکا از توافق به سود این کشور نیست.»

این کارشناس پرسشها آمریکا در پاسخ به این پرسش که بعضی معتقدند ممکن است مشاوران تندرویی همچون استیو بنن، ترامپ را به سمت خروج از توافق بکشانند، گفت: «زمانیکه ترامپ وارد کاخ سفید شد استیو بنن قدرت داشت، حتی او صاحب کرسی در شورای امنیت ملی آمریکا شد، ولی تشکیلات سیاسی این قضیه را برنتابید که یک مجری تلویزیونی چنین پستی بگیرد و ترامپ ناچار شد او را کنار بگذارد.»

او تاکید کرد: «افرادی همچون بنن قدرت تاثیرگذاری ندارند. راجع به مسائلی همچون برجام در سیستم سیاست خارجی آمریکا تبادل نظر می شود حتی ممکن است کار به تنش بکشد، خروجی این تبادل نظرها فعلا این است که آمریکا به توافق پایبند باشد. آنها نظر های تندرو و غیرکارشناسی را قبول نمی کنند.»

ابوالفتح گفت: «معتقدم حرف بنن خریداری ندارد. اگر تا سه ماه دیگر اتفاق خاصی در منطقه و دیپلماسی دنیا رخ ندهد هیات حاکم بر آمریکا با نظر های افرادی همچون بنن مقابله می کند و بازهم برجام و پایبندی کشور عزیزمان ایران به آن را تائید می کند.»

این کارشناس پرسشها آمریکا با بیان اینکه “در عرصه سیاست خارجی نمی توان به آسانی آینده نگری کرد”، گفت: «ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحد اگر می خواست برجام را پاره کند همان شش ماه قبل این کار را می کرد، همانند دستورش جهت خروج از توافق پاریس، نه الان که یک رییس جمهور تضعیف شده است است و درگیر پرسشها پیچیده سیاسی، امنیتی و قضایی شده است است.»

او افزود: «باید این مسئله را نیز در نظر داشت که ممکن است گزارش های رسانه هایی همچون نیوزویک و فارن پالیسی بخشی از کارها هماهنگ شده است جناح ترامپ باشد که به حامیانش بگوید چک سفید امضا به کشور عزیزمان ایران نداده ایم. در واقع این گزارش ها می تواند بخشی از یک عملیات روانی جهت اقناع داخلی باشد.»

واژه های کلیدی: ایران | توافق | آمریکا | دولت ترامپ | رکس تیلرسون | دونالد ترامپ | رسانه های آمریکا | دولت دونالد ترامپ

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

آیا ترامپ به برجام شلیک می کند؟

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو