تاپس بلاگ

خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، در تصویری که این شرکت فضایی منتشر کرده، در فاصله ۱۳۰ میلیون سال نوری از زمین، دو کهکشان در حال برخورد با یکدیگر هستند.

عبارات مهم : آسمان

ناسا تصویری از برخورد شگفت انگیز دو کهکشان با یکدیگر منتشر کرده است.

تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان

این دو کهکشان “NGC 2207” و “IC 2163” نام دارند.

در ۱۸ سال اخیر حداقل سه انفجار ابرنواختر در این منطقه از “کلب اکبر یا سگ بزرگ” (Canis Major) مشاهده شده است است.

ان جی سی ۲۲۰۷ و آی سی ۲۱۶۳ دو کهکشان هستند که با هم برخورد (تصادم) کرده اند. این کهکشان ها توسطجان هرشل و در سال ۱۸۳۵ کشف شد. از “ان جی سی ۲۲۰۷” سه ابرنواختر دیده شده است است.

پر جرم ترین ستاره های عالم زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر یا سوپرنوا (Supernova) به آخر می برند. ستاره، ماده خود را به سوی فضا پرتاب می کند و ممکن است درخشندگی آن چند روزی از کل یک کهکشان هم زیاد باشد. هنوز هم می توان بقایای درخشان ستاره های منفجر شده است را که صدها یا هزاران سال پیش از هم پاشیده اند، دید.

ابرنواخترها نادرند؛ در کهکشان خودمان به طور میانگین در هر قرن یک یا دو ابرنواختر رخ می دهد که بعضی از آنها نیز در بعد غبار کهکشان پنهان می شوند.

تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان

آخرین ابرنواختر قطعی که در کهکشان راه شیری دیده شد، ابرنواختر “کپلر” در سال ۱۶۰۴ میلادی بود. ولی اخترشناسان، به خصوص رصدگران آماتور، تعداد بسیار بیشتری را در دیگر کهکشان ها یافته اند.

سگ بزرگ که با نام عربی کلب اکبر هم نامیده می شود، یکی از صورت های فلکی هست. این پیکر آسمانی مجموعه ای از ستارگان درخشان است و ۸ سال نوری با ما فاصله دارد.

پرنورترین ستاره آسمان شب یعنی شعرای یمانی یا شباهنگ (تیشتر) در این صورت فلکی و بر شانه آن قرار دارد. شباهنگ در قدر ۱٫۵ است.

در آسمان زمستان، صورت فلکی شاخص بعد از صورت فلکی جبار، صورت فلکی سگ بزرگ (کلب اکبر) است که یافتنش هم راحت هست. کلب اکبر یکی از دو سگ شکارچی (صورت فلکی جبار) است