تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز وب‌گردی رکوردهایی که فروپاشیدند

پایگاه اینترنتی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه گزارش‌هایش از سمبل‌های فوتبال قاره کهن، خاطرات روزهای افتخارآفرینی کاپیتان سابق تیم ملی کشور عزیزمان ایران ر

رکوردهایی که فروپاشیدند

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در ادامه معرفی نمادهای فوتبال این قاره، به علی دایی اشاره کرده و به بررسی کارنامه دوران بازیگری او پرداخته است.

عبارات مهم : آلمان
تنها یک مرد در تاریخ فوتبال جهت کشورش بیش از ۱۰۰ گل زده است تا بالاتر از بهترین‌های تاریخ مانند پله و فرانس پوشکاش و ستاره‌های فوتبال مدرن مانند کریستیانو رونالدو و لیونل مسی قرار بگیرد.

آن مرد اسطوره تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، علی دایی است که در ۱۴۹ بازی‌اش جهت «تیم ملی» ۱۰۹ گل به ثمر رسانده هست، آماری حیرت‌آور که باعث شده است او شایسته قرار گرفتن در جمع نمادهای فوتبال آسیا باشد.

پس از شروع دوران بازیگری‌اش در سنین نوجوان در سال ۱۹۸۸، ثبات و توانایی دایی جهت باز کردن دروازه رقبا به طور منظم در نخستین تیم‌هایش، سال ۱۹۹۴ توجه مسئولان کلوب پرسپولیس را جلب کرد که از آن همان وقت روند گلزنی او در تیم ملی کشور عزیزمان ایران که قرار بود به یک رکورد تبدیل شود، شروع شد.

یک عنوان قهرمانی با پرسپولیس در فصل ۹۶-۱۹۹۵ به کارنامه افتخارات دایی اضافه شد ولی در جام ملت‌های آسیا همان سال در امارات بود که دایی به دنیا استعدادش را شناساند، استعدادی که او را به یکی از ترسناک‌ترین مهاجمانی که از دل فوتبال آسیا بیرون آمده بودند، تبدیل می‌کرد.

بازی معروف
دایی که در آن وقت در تیم السد قطر بازی می‌کرد، در بازی کشور عزیزمان ایران در دور نخست جام ملت‌های آسیای سال ۱۹۹۶ گلی به ثمر رساند که به افزایش کشور عزیزمان ایران به مرحله یک چهارم نهایی به عنوان تیم اول گروهش کمک کرد ولی اهمیت این گل در قیاس با اتفاقی که بعداً رخ داد، رنگ می‌باخت.

ایران در مرحله یک چهارم نهایی با کره جنوبی روبه‌رو شد و در حالی که بازی در نیمه دوم با نتیجه ۲ بر ۲ مساوی بود، دایی بر بازی سوار شد.

مهاجم کشور عزیزمان ایران در دقیقه ۶۶ تیمش را ۳ بر ۲ پیش انداخت و در ادامه ۳ گل دیگر به تعداد گل‌هایش اضافه کرد تا کشور عزیزمان ایران کره‌‌ای‌ها را با اقتدار و با نتیجه ۶ بر ۲ از سر راهش بردارد و افزایش کند هرچند در ادامه راه، در مرحله نیمه نهایی با قبول شکست در ضربات پنالتی بازی برابر عربستان سعود مغلوب شد و در نهایت جام را به عنوان تیم سوم به آخر رساند.

دایی که آن تورنمنت را با ۸ گل به عنوان آقای گل به آخر رساند، راجع به آن مناسبت به سایت AFC گفت:« آن بازی زندگی ورزشی مرا عوض کردن داد چون بعد از آن من به آلمان ترانسفر شدم و زندگی‌ام به کلی عوض کردن کرد.»

سفر به آلمان
با ۲۸ سال سن، وقت آن شده است بود که دایی خودش را در فوتبال اروپا محک بزند و پیشنهادی از آرمنیا بیله‌فلد هم از راه رسید تا این وقت در اختیارش قرار بگیرد. او بعد از تنها یک فصل از وقت ورودش به بوندس‌لیگا، به یکی از بزرگترین تیم‌های فوتبال دنیا پیوست: بایرن مونیخ.

یک سال بازی در کنار غول‌های آلمان، دایی را به نخستین بازیکن ایرانی تبدیل کرد که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است و در آن سال بایرن مونیخ نایب قهرمان شد و بوندس‌لیگا را هم فتح کرد.

هرتا برلین سپس از راه رسید و دایی را در اواسط سال ۱۹۹۹ از بایرن مونیخ گرفت، همان سالی که او عنوان بازیکن سال فوتبال آسیا را کسب کرد.

دایی سه سال در پایتخت آلمان بازی کرد که سایه روشن‌های دوران بازیگری‌اش در آنجا، دو گلش در پیروزی ۲ بر یک هرتا برابر چلسی در لیگ قهرمانان اروپا و گلی دیگر در سن‌سیرو برابر میلان بود.

دایی که سال ۲۰۰۲ جهت بازی در تیم الشباب امارات به آسیا برگشت، گفت:« من در آلمان چیزهای زیادی یاد گرفتم و یکی از مهمترین چیزهایی که از آنجا با خودم جهت تیم‌های ایرانی آوردم، نظمی بود که در آنجا یاد گرفتم.»

دستاورد تاریخی
یک سال بعد از آنکه دایی به آلمان رفت، تیم ملی کشور عزیزمان ایران باید در جام جهانی ۱۹۹۸ بازی می‌کرد، اتفاقی که ۲۰ سال بعد از نخستین و تنها حضور کشور عزیزمان ایران در این رقابت‌ها رخ می‌داد.

آن تورنمنت خوابیدن را جهت رقم خوردن یکی از تاریخی‌ترین بازی‌های تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران فراهم کرد زمانی که تیم ملی در دیداری که توجه دنیا به آن معطوف شده است بود، آمریکا را ۲ بر یک شکست داد.

اگرچه دایی در آن بازی گل نزد ولی پاس او در شکاف خط دفاعی حریف بود که مهدی مهدوی کیا را جهت زدن گل سرنوشت‌سازی که نخستین پیروزی تاریخ تیم ملی کشور عزیزمان ایران در جام جهانی را رقم زد، صاحب موقعیت کرد.

ایران اگرچه به خاطر شکست در بازی‌های اول و آخرش برابر یوگسلاوی و آلمان از بین بردن شد ولی دایی تأکید کرد که کلاس ۹۸ فوتبال کشور عزیزمان ایران عالی ترین گروه از بازیکنان تیم ملی بود که او برایش بازی کرد.

رکوردهایی که فروپاشیدند
دایی در جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۰۰ در لبنان ۳ گل دیگر زد زمانی و به افزایش کشور عزیزمان ایران به مرحله یک چهارم نهایی کمک کرد.

در همان سال او جهت تیم ملی ۲۰ گل زد و رکورد بیشترین گل ثبت شده است به وسیله یک بازیکن در رده ملی طی یک سال را شکست.

دایی دو سال بعد در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن هم ۱۰ گل ملی دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرد ولی نسل طلایی فوتبال کشور عزیزمان ایران با اختلافی ناچیز در دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای یوفا/AFC به ایرلند جنوبی باخت و نتوانست جهت دومین دوره متوالی راهی جام جهانی شود.

در مقطع نهایی سال ۲۰۰۳ بدون شک بزرگترین دستاورد دوران بازیگری دایی رقم خورد زمانی که گلش به لبنان موجب شد او رکورد فرانس پوشکاش را بشکند و رکورددار گلزنی در رده ملی شود.

آن گل، هشتادوپنجمین گل دایی جهت تیم ملی کشور عزیزمان ایران بود. در رقابت‌های جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۰۴ سه گل دیگر به گل‌های ملی دایی اضافه شد ولی آن سال تیم ملی یک بار دیگر از ناکامی در ضربات پنالتی ضربه خورد و در مرحله نیمه نهایی به چین میزبان باخت.

آن سال آخرین حضور دایی در جام ملت‌‌های آسیا بود که در آنجا رکورد گلزنی‌اش در مهمترین تورنمنت فوتبال قاره کهن را به ۱۴ گل زیاد کردن داد رکوردی که هنوز کسی نتوانسته به آن دست پیدا کند.

رکورد صد تایی
در حالی که روند گلزنی‌اش با ضریبی باورنکردنی همچنان ادامه داشت، دایی نخستین بازیکن مرد فوتبال دنیا شد که ۱۰۰ گلی به ثمر رساند.

این اتفاق سال ۲۰۰۴ رخ داد زمانی که در بازی کشور عزیزمان ایران برابر لائوس در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۴ گل زد.

یکصدونهمین و آخرین گل ملی دایی هم در پیروزی ۳ بر ۲ کشور عزیزمان ایران در بازی دوستانه برابر کاستاریکا در ماه مارس سال ۲۰۰۶ بود و این قبل از آن بود که کشور عزیزمان ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۰۶ از گردونه رقابت‌ها خارج شود.

دایی راجع به رکوردش گفت: من فکر می‌کنم که این رکورد جهت فوتبال کشور عزیزمان ایران است نه فقط جهت من. اگر این رکورد را ثبت کردم به این علت است که ما بازیکنان خوب دیگری هم داشتیم که کنار من در تیم ملی بازی می‌کردند و این هدیه‌ای از سوی خدا بود. من فکر می‌کنم که تمام رکورد‌ها ممکن است شکسته شوند بعد رکورد من هم در آینده شکسته خواهد شد.

در ادامه چه اتفاقی افتاد؟
دایی یک سال پیش از آویزان کردن کفش‌هایش به عنوان بازیکن – مربی در تیم سایپا، قهرمان لیگ برتر کشور عزیزمان ایران شد.

وی سپس دوره‌هایی در تیم ملی، پرسپولیس و نفت پایتخت کشور عزیزمان ایران مربیگری کرد و الان هم هدایت سایپا را برعهده دارد.

دایی که سال ۲۰۱۴ به تالار مشاهیر فوتبال آسیا راه پیدا کرد، به اسطوره‌ای تبدیل شد که سالیان سال در یادها خواهد ماند.

منبع:نود

رکوردهایی که فروپاشیدند

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آلمان | ایران | ایرانی | فوتبال | جام جهانی | علی دایی | کاپیتان تیم ملی ایران | اسطوره فوتبال

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو