شرکت هواپیمایی بوئینگ، از تکنولوژی بالک در هواپیماهای خود استفاده کرده است تا بتواند مصرف سوخت، میزان انتشار CO2 و میزان فشار وارده بر بالهای هواپیماها را
به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، آیا تا به حال از داخل هواپیما به بیرون نگاه کردهاید؟ آیا تا به حال فکر کردهاید که آیا انتهای بالهای هواپیما به سمت اوج قوس دارد؟ به این قوس بالک میگویند و البته تمامی هواپیماهای تازه از این تکنولوژی استفاده میکنند. ولی علت استفاده از این فناوری به گفته رابرت گرگ، یکی از کارشناسان بوئینگ، این است که بالکها میزان کشش هواپیما را در وقت بلند شدن کم کردن میدهد.
بالک ها در وقت بلند شدن به هواپیما این امکان را میدهد تا موتور آن، قدرت کمتری نیاز داشته باشد، میزان انتشار CO2 کم کردن پیدا کند، سوخت کمتری استفاده شود و در نتیجه هزینه های خطوط هواپیمایی کمتر شود.
عبارات مهم : گرداب بنابر گزارشات بوئینگ، بالکها در مدلهای بوئینگ ۷۵۷ و ۷۶۷ استفادهشده است که هر سال ۵ درصد اصلاح سوخت را زیاد کردن و ۵ درصد میزان انتشار CO۲ و ۵۰۰٬۰۰۰ گالن سوخت را کم کردن میدهد.
بالک ها کمک میکنند تا میزان «کشش وارده» کم کردن پیدا کنند. زمانی که هواپیما در حال پرواز است میزان فشار وارده به بالای بال کمتر از میزان فشار وارده به زیر بالهاست. در نزدیکی راس بالها، میزان هوای پرفشار به مناطق کمفشار در بالای بال انتقال یافته میشود که درنتیجه باعث گرداب میشود. گردابها جریانی سه بعدی در بالها ایجاد میکنند. آنها نه تنها جریان هوا را به سمت بالها میکشند بلکه جریان هوا را بعد هم میزنند که باعث به وجود آمدن کشش وارده میشود.
اما در بسیاری از موارد با راه اندازی بالک ها هواپیما قادر است فشار وارده به وسیله گردابهای رأس بال را تضعیف کند و مهمتر از آن میزان کشش وارده در کل بالها را قطع میکند. به طور کلی، کشش وارده از طریق زیاد کردن طول بالها کم کردن پیدا میکند. درواقع هرچه قدر اندازه طول بال زیاد شود میزان کشش وارده کمتر میشود.
در بسیاری از موارد، نمیتوان طول بالهای هواپیماها را زیاد کردن داد چراکه بسیاری از این هواپیماها مانند بوئینگ ۷۳۷ و ۷۵۷، جهت پروازهای داخلی طراحی شدهاند که دم گیتهای ورودی، مسافرگیری میکنند. علت دیگر اینکه میزان فضای پارک این هواپیماها هم بسیار اندک هست. بنابراین به جای زیاد کردن طول بالها، شرکت بوئینگ بالکها را به بالها اضافه کرد تا همان کارکرد را داشته باشد.
در بعضی از موارد بالک ها مورد نیاز نیستند چراکه محدودیتی در فضا نیست. به عنوان مثال، جهت هواپیمای پرفروش بوئینگ ۷۷۷ که هواپیمایی مسافربری هست، بالک تعبیه نشده است به این خاطر که در ترمینالهای بینالمللی استفاده میشوند. بوئینگ تنها به دنبال نقشهای بود تا نیازی به زیاد کردن طول بال نباشد.
طرح بالک، نخستین بار در سال ۱۹۷۶ در ناسا مطرح شد که از آن بعد شرکتهای سازنده هواپیما به دنبال اصلاح این طرح و زیاد کردن کارایی آن بودهاند. طبق گفتههای گرگ، هواپیماهایی مانند بوئینگ ۷۴۷–۴۰۰ که نسل اول بالکها در آن تعبیه شده است هست، نسبت به هواپیماهایی که این آپشن را نداشتند، ۲٫۵ تا ۳ درصد کم کردن میزان سوخت داشتهاند.
نسل دوم بالکها که در هواپیماهایی مانند بوئینگ ۷۳۷، ۷۵۷، و ۷۶۷ تعبیه شدهاند نسبت به نسل اول خود بزرگتر هستند و میزان انحنای آن هم زیاد هست. کم کردن میزان سوخت در نسل دوم بالکها ۴ تا ۶ درصد میباشد. بروزترین هواپیمای مسافربری بوئینگ، مکس۷۳۷، که از نسل سوم بالکها در آن استفاده شده است هست، میزان کم کردن سوخت ۱ تا ۲ درصد نسبت به نسل دوم زیاد کردن داشته است.
شرکت هواپیمایی بوئینگ، از تکنولوژی بالک در هواپیماهای خود استفاده کرده است تا بتواند مصرف سوخت، میزان انتشار CO2 و میزان فشار وارده بر بالهای هواپیماها را کم کردن دهد. العالم – گوناگون آیا تا به حال از داخل هواپیما به بیرون نگاه کردهاید؟ آیا تا به حال فکر کردهاید که آیا انتهای بالهای هواپیما به سمت اوج قوس دارد؟ به این قوس بالک میگویند و البته تمامی هواپیماهای تازه از این تکنولوژی استفاده میکنند. ولی علت استفاده از این فناوری به گفته رابرت گرگ، یکی از کارشناسان بوئینگ، این است که بالکها میزان کشش هواپیما را در وقت بلند شدن کم کردن میدهد. بالک ها در وقت بلند شدن به هواپیما این امکان را میدهد تا موتور آن، قدرت کمتری نیاز داشته باشد، میزان انتشار CO2 کم کردن پیدا کند، سوخت کمتری استفاده شود و در نتیجه هزینه های خطوط هواپیمایی کمتر شود. بنابر گزارشات بوئینگ، بالکها در مدلهای بوئینگ ۷۵۷ و ۷۶۷ استفادهشده است که هر سال ۵ درصد اصلاح سوخت را زیاد کردن و ۵ درصد میزان انتشار CO۲ و ۵۰۰٬۰۰۰ گالن سوخت را کم کردن میدهد. بالک ها کمک میکنند تا میزان «کشش وارده» کم کردن پیدا کنند. زمانی که هواپیما در حال پرواز است میزان فشار وارده به بالای بال کمتر از میزان فشار وارده به زیر بالهاست. در نزدیکی راس بالها، میزان هوای پرفشار به مناطق کمفشار در بالای بال انتقال یافته میشود که درنتیجه باعث گرداب میشود. گردابها جریانی سه بعدی در بالها ایجاد میکنند. آنها نه تنها جریان هوا را به سمت بالها میکشند بلکه جریان هوا را بعد هم میزنند که باعث به وجود آمدن کشش وارده میشود. ولی در بسیاری از موارد با راه اندازی بالک ها هواپیما قادر است فشار وارده به وسیله گردابهای رأس بال را تضعیف کند و مهمتر از آن میزان کشش وارده در کل بالها را قطع میکند. به طور کلی، کشش وارده از طریق زیاد کردن طول بالها کم کردن پیدا میکند. درواقع هرچه قدر اندازه طول بال زیاد شود میزان کشش وارده کمتر میشود. در بسیاری از موارد، نمیتوان طول بالهای هواپیماها را زیاد کردن داد چراکه بسیاری از این هواپیماها مانند بوئینگ ۷۳۷ و ۷۵۷، جهت پروازهای داخلی طراحی شدهاند که دم گیتهای ورودی، مسافرگیری میکنند. علت دیگر اینکه میزان فضای پارک این هواپیماها هم بسیار اندک هست. بنابراین به جای زیاد کردن طول بالها، شرکت بوئینگ بالکها را به بالها اضافه کرد تا همان کارکرد را داشته باشد. در بعضی از موارد بالک ها مورد نیاز نیستند چراکه محدودیتی در فضا نیست. به عنوان مثال، جهت هواپیمای پرفروش بوئینگ ۷۷۷ که هواپیمایی مسافربری هست، بالک تعبیه نشده است به این خاطر که در ترمینالهای بینالمللی استفاده میشوند. بوئینگ تنها به دنبال نقشهای بود تا نیازی به زیاد کردن طول بال نباشد. طرح بالک، نخستین بار در سال ۱۹۷۶ در ناسا مطرح شد که از آن بعد شرکتهای سازنده هواپیما به دنبال اصلاح این طرح و زیاد کردن کارایی آن بودهاند. طبق گفتههای گرگ، هواپیماهایی مانند بوئینگ ۷۴۷–۴۰۰ که نسل اول بالکها در آن تعبیه شده است هست، نسبت به هواپیماهایی که این آپشن را نداشتند، ۲٫۵ تا ۳ درصد کم کردن میزان سوخت داشتهاند. نسل دوم بالکها که در هواپیماهایی مانند بوئینگ ۷۳۷، ۷۵۷، و ۷۶۷ تعبیه شدهاند نسبت به نسل اول خود بزرگتر هستند و میزان انحنای آن هم زیاد هست. کم کردن میزان سوخت در نسل دوم بالکها ۴ تا ۶ درصد میباشد. بروزترین هواپیمای مسافربری بوئینگ، مکس۷۳۷، که از نسل سوم بالکها در آن استفاده شده است هست، میزان کم کردن سوخت ۱ تا ۲ درصد نسبت به نسل دوم زیاد کردن داشته است.
منبع:العالم
نگاهی به دلایل استفاده از بالک در هواپیما
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: گرداب | بوئینگ | استفاده | هواپیما | استفاده | هواپیما | شرکت هواپیمایی | هواپیمای مسافربری