تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز ماشین چه دلایلی باعث جوش آوردن موتور ماشین می شود؟

قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که موجب زیاد کردن دمای موتور شده است و باعث جوش آمدن موتور ماشین می شوند.

چه دلایلی باعث جوش آوردن موتور ماشین می شود؟

قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که موجب زیاد کردن دمای موتور شده است و باعث جوش آمدن موتور ماشین می شوند.

دلایل زیاد کردن بیش از حد دمای موتور چیست؟

به عنوان راننده حس خیلی بدی است که در حال رانندگی متوجه شوید اشکالی جهت ماشین پیش آمده هست. بخار آب از زیر درب موتور ماشین به هوا بلند شده، بوق اخطار اعلان خطر می کند و چراغ‌های روی داشبورد روشن شده است اند.

دمای موتور بسیار اوج رفته و شما مجبورید وارد نزدیکترین پارکینگ شوید و یا در شانه بزرگراه توقف کنید. در قلبتان دلشوره ای هست. آیا هزینه تعمیر زیاد می شود؟

چه دلایلی باعث جوش آوردن موتور ماشین می شود؟

بالا رفتن بیش از حد دمای موتور یعنی چه؟

موتور در دمای معینی با کارایی موثر کار می کند. این دما آنقدر بالاست که نمی توان موتور را با دست لمس کرد. اوج رفتن بیش از حد دمای موتور زمانی است که دما به اندازه ای اوج می رود که می تواند به قسمت های موتور آسیب وارد کند. معمولا دمای بالاتر از ۱۱۵ درجه سانتیگراد جهت دلواپس شدن کافی هست. بخار از ناحیه موتور به هوا می رود، درجه دمای آب به منطقه قرمز می رود و چراغ اخطار موتور روشن می شود تا نشان دهند که دمای موتور بیش از حد اوج رفته است.

آیا موتور من سامانه خنک کننده دارد؟

مهم نیست که چقدر کوچک یا بزرگ هست، همه موتورها یک سامانه خنک کننده دارند. در خودروهای اولیه جهت خنک کردن موتور از هوا استفاده می شد. موتور در مجاورت هوا قرار داشت و با عبور هوا از روی موتور، حرارت موتور گرفته می شد. همچنانکه موتور ماشین پیچیده تر و قدرتمند تر می شد، تعداد دفعاتی که دمای موتورها بالاتر از حد معمول می رفت، زیاد کردن یافت. در نتیجه سامانه خنک شوند با مایع جایگزین خنک شدن با هوا گشت.

امروزه سامانه خنک شوند با مایع تقریبا در تمام خودروهای امروزی استفاده شده است هست. خودروی تازه شما به سامانه خنک کننده ای مجهز است که مایع خنک کننده در درون موتور گردش می کند و حرارت موتور را می گیرد و سپس به رادیاتور می رود و حرارت را بعد می دهد.

قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که موجب زیاد کردن دمای موتور شده است و باعث جوش آمدن موتور ماشین می شوند.

چگونه کار می کند؟

قطعات زیادی در سامانه خنک کننده موتور ماشین وجود دارند. قطعاتی مانند یک پمپ آب، یک ترموستات، یک هسته گرم کننده ، یک رادیاتور، شلنگها و خود موتور. چگونگی کار این سامانه :

پمپ آب یک پروانه دارد که موجب گردش مایع می شود. این پروانه مانند یک فن یا آسیاب است که به وسیله تسمه پروانه یا تسمه یا زنجیر تایم به کار می افتد.

مایع خنک کننده در پوسته اطراف موتور که دارای کانالهای زیادی هست، گردش می کند. مایع خنک کننده گرما را از موتور گرفته و به داخل هسته گرم کننده می رود.

هسته گرم کننده، از یک رادیاتور کوچک تشکیل شده است که فضای داخل ماشین را گرم می کند. یک دریچه جهت تنظیم مقدار مایع خنک کننده که می بایستی وارد هسته گرم کننده شود، وجود دارد. سپس مایع خنک کننده از طریق شلنگهایی به سمت رادیاتور می رود.

اساسا رادیاتور از یک تیوب بلند ساخته شده است است که خم شده است و به صورت مارپیچ های کوچکی درآمده هست. هوایی که از میان این مارپیچها عبور می کند، گرمای مایع خنک کننده را جذب می کند و باعث می شود که دمای مایع خنک کننده کم کردن یابد. بعد از عبور از رادیاتور، مایع خنک کننده به وسیله شلنگهایی به پمپ آب باز می گرددو تناوب دوباره تکرار می شود.

چرا دمای موتور ماشین بیش از حد زیاد کردن می یابد؟

بالا رفتن دمای موتور به چند علت اتفاق می افتد. ولی تقریبا ریشه تمام آنها در نقصان گردش سامانه خنک است که در طرق مختلفی این نقص بوجود می آید:

نشتی سامانه خنک کننده: نشتی سامانه خنک کننده به خودی خود موجب زیاد کردن دمای موتور نیست، بلکه ورود هوا به علت نشتی موجب اوج رفتن دمای موتور می باشد. هنگامی که نشتی اتفاق می افتد، مقدار مایع خنک کننده کم کردن می یابد و باعث می شود که هوا به درون سامانه مکیده شده است و وارد گردش سامانه خنک کننده شود. از آنجایی که هوا از مایع خنک کننده سبک تر هست، بالای سامانه خنک کننده قرار می گیرد و مشکلی را بوجود می آورد که به نام قفل هوا آشنا می شود.یک قفل هوا، حباب بزرگی است که موجب توقف جریان مایع خنک کننده در سامانه خنک کننده می شود. در نتیجه مایع خنک کننده در موتور باقی مانده و دمایش بسیار اوج می رود.

گرفتگی: یک گرفتگی در سامانه خنک کننده علت غیر مستقیم دیگر هست. اوج رفتن دمای موتور در واقع به علت گردش نکردن مایع خنک کننده در سامانه خنک کننده هست. هنگامی که که گرفتگی در سامانه وجود دارد، مایع خنک کننده نمی تواند گردش کند در نتیجه دمای موتور زیاد کردن می یابد.

خرابی پمپ آب: خرابی پمپ آب یکی از متداول ترین دلایل زیاد کردن دمای آب هست. پمپ آب پرکار ترین قطعه در سامانه خنک کننده و مسوول گردش مایع خنک کننده هست. به مرور وقت یاتاقان ها یا پروانه داخل پمپ ممکن است بشکنند که در نتیجه پمپ دیگر کار نخواهد کرد و در مدت کوتاهی دمای موتور به بیش از حد معمول اوج می رود.

مایع خنک کننده به اندازه کافی رقیق نیست: این اوضاع معمولا در آب و هوای بسیار سرد پیش می آید. زمانی که به علت دمای هوای زیر صفر، مایع خنک کننده به حالت ژله ای در می آید و موجب گرفتگی در رادیاتور یا موتور می شود. به یاد داشته باشید که حتی در هوای بسیار سرد چند درجه زیر صفر، در صورت از کار افتادن سامانه خنک کننده، دمای موتور با سرعت اوج می رود که موجب خراب شدن قطعات داخلی موتور می شود.

سامانه دیگری که موجب کم کردن دمای موتور می شود روغن موتور هست. روغن موتور نقش بسیار مهمی در خنک کردن موتور و جلوگیری از زیاد کردن دما دارد. روغن موتور اجزای داخلی موتور را روغن کاری می کند که موجب کم کردن اصطکاک می شود که علت مهم زیاد کردن دما است.

بسیاری از شرکت های ماشین سازی یک قطعه خنک کننده روغن در ماشین قرار داده ان که مانند رادیاتور کار می کند. روغن موتور بعد از گردش در موتور به داخل این خنک کننده رفته تا دمای آن کم کردن یابد و سپس به داخل موتور برگردد. بیش از ۴۰ درصد خنک شدن موتور به وسیله روغن موتور انجام می شود.

تعمیرات رایجی که جهت برطرف مسئله زیاد کردن دمای موتور انجام می شود:

تعویض پمپ آب

تعمیر یا تعویض رادیاتور

اضافه کردن ضد یخ به مایه خنک کننده

تعویض یا تعمیر رادیاتور

چه دلایلی باعث جوش آوردن موتور ماشین می شود؟

تعویض روغن موتور

تعویض شلنگها

چگونه از زیاد کردن زیاد از حد دمای موتور جلوگیری کنیم؟

در زمان‌های مورد نظر سازنده یا زمانی که مایع خنک کننده کثیف شده است هست، مایع خنک کننده تعویض گردد.

قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که موجب زیاد کردن دمای موتور شده است و باعث جوش آمدن موتور ماشین می شوند.

هرچه سریعتر نشتی مایع خنک کننده را برطرف کنیم

به طور مرتب روغن موتور را تعویض کنیم

درجه حرارت آب و روغن موتور را در وقت رانندگی بررسی کنیم. در زمانی که دمای آب یا روغن اوج رفتند، ماشین را در کنار بزرگراه متوقف کنیم تا به قطعات داخلی ماشین آسیبی نرسد.

در زمانی که دمای موتور اوج رفته هست، چیزی را به شانس واگذار نکنید. حتی اگر یک بار نیز دما زیاد کردن یافت، حتما اشکالی در موتور وجود دارد. سریع ایراد را به وسیله مکانیک خبره برطرف کنید.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com

چه دلایلی باعث جوش آوردن موتور ماشین می شود؟

واژه های کلیدی: ماشین | موتور | پروانه | رادیاتور | در ماشین | سرگرمی | ماشین |

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو