تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز وب‌گردی مهم‌ترین خبر بعد از خبر مرگش!

«مجتهد» فعال افشاگر سعودی و نیز آکادمی واشنگتن در مطالعات خلیج‌فارس با اشاره به تغییرات صورت گرفته در هرم قدرت عربستان اعلام کردند شاه عربستان بزودی به نفع

مهم‌ترین خبر بعد از خبر مرگش!

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان؛ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷، ملک سلمان طی حکمی شاهزاده محمد بن نایف را از تمام مناصب حکومتی همچون ولایتعهدی‏، معاونت شورای وزیران و وزارت کشور برکنار و شاهزاده محمد بن سلمان را ضمن حفظ مناصب قبلی همچون وزارت دفاع به ولایتعهدی و معاونت شورای وزیران عربستان‌سعودی منصوب کرد. گفتنی است ملک سلمان توانسته موافقت ۳۱ عضو از ۳۴ عضو هیات بیعت خاندان ‌سعود را جهت این عوض کردن مهم سیاسی اخذ کند.

«مجتهد» فعال افشاگر سعودی و نیز آکادمی واشنگتن در مطالعات خلیج‌فارس با اشاره به تغییرات صورت گرفته در هرم قدرت عربستان اعلام کردند شاه عربستان بزودی به نفع پسرش از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد. جهت بررسی این مناسبت مهم و ابعاد و پیامدهای آن در عرصه سیاست داخلی و خارجی عربستان توجه به چند توصیه اساسی مورد نیاز است.

در مورد چرایی این مناسبت باید گفت ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان، درپی به دست گرفتن قدرت از خاندان سعود به خانواده سلمان هستند که بعد از فوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان‌سعودی و جانشینی ملک سلمان، زمینه جهت دستیابی به این نشانه فراهم شد. این روند با برکناری شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز، از نسل اول فرزندان ملک عبدالعزیز و جایگزین کردن شاهزاده محمد بن نایف از نسل دوم، شروع شد تا اینکه با برکناری شاهزاده محمد بن نایف و انتصاب شاهزاده محمد بن سلمان به ولیعهدی، این روند تکمیل شد. گفتنی است قبل از صدور این حکم، با حمایت ملک سلمان، شاهزاده محمد بن سلمان عملاً اکثر قدرت عربستان‌سعودی را در اختیار داشت.

مهم‌ترین خبر بعد از خبر مرگش!

عبارات مهم : خارجی
در این ‌راستا، شاهد بودیم ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان جهت مشروعیت‌افزایی در داخل و خارج، کارها گسترده‌ای را شروع کرده بودند. در سطح داخلی با ایجاد تغییرات گسترده در سطوح متفاوت از جمله در مناصب سیاسی، امنیتی و نظامی اقدام به روی کار آوردن افراد نزدیک به خود و به‌حاشیه راندن افراد پرنفوذ خاندان سعود کرده بودند.

آنها جهت اخذ حمایت از روند تغییرات در خارج از عربستان‌سعودی به‌خصوص در ایالات ‌متحده آمریکا تلاش بسیاری کردند به‌طوری ‌که شاهزاده محمد بن سلمان با سفرهای متعدد خارجی و عقد قراردادها و تفاهمنامه‌های بین‌المللی در حقیقت به‌دنبال زمینه‌سازی جهت ولایتعهدی‌اش بود، لیکن طبق عرف حاکم بر عربستان‌سعودی در صورت ناتوانی پادشاه از سفر‌های رسمی، امضای تفاهمنامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دفاعی عموماً از شؤون ولیعهد عربستان است.

به نظر می‌رسد روی کار آمدن دونالد ترامپ یک وقت مناسب جهت تسریع خواست ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان راجع به جانشینی بود که دلایل این امر عبارتند از:

۱- ایجاد فضای مناسب: تیم تازه کاخ سفید سیاست روشنی در قبال عربستان‌سعودی نداشت، همین مساله فضای مورد نیاز جهت شاهزاده محمد بن سلمان جهت اخذ حمایت مقامات ایالات متحده آمریکا را ایجاد کرد. مورد نیاز به‌ذکر است قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، از یک‌سو لابی‌های محمد بن نایف، متعب بن عبدالله و بندر بن سلطان مانع جدی در رضایت کاخ سفید به جانشینی رسیدن شاهزاده محمد بن سلمان بودند و از سوی دیگر، بعضی مقامات ایالات متحده آمریکا به‌دلیل کارها ماجراجویانه شاهزاده محمد بن سلمان در مورد این جانشینی تردید جدی داشتند.
۲- برگزاری اجلاس سران ریاض: شاهزاده محمد بن سلمان در سفر مارس ۲۰۱۷ به واشنگتن، تدارک‌‌دهنده مهم این دیدار و برگزاری اجلاس اسلامی، عربی و آمریکایی بود و به‌نظر می‌رسد در جریان برگزاری این اجلاس، ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان توانستند با آشنایی روحیه اقتصادی ترامپ و بستن قراردادهای سنگین اقتصادی در زمینه‌های نظامی و نفتی نظر مساعد ترامپ را در این‌ زمینه اخذ کنند.
۳- گزینش شاهزاده خالد بن سلمان به عنوان سفیر عربستان‌سعودی در ایالات متحده آمریکا: ملک سلمان ۲۲ آوریل ۲۰۱۷، شاهزاده خالد بن سلمان، فرزند ۲۸ ساله خود را به سفارت در واشنگتن منصوب کرد تا از یک‌سو لابی دیگر اعضای خاندان ‌سعود را کمرنگ کند و از سوی ‌دیگر ارتباطات با مقامات کاخ سفید بدون واسطه انجام شود.
با توجه به سیاست‌های اتخاذی شاهزاده محمد بن سلمان در عرصه سیاست داخلی و خارجی، وی دارای روحیه‌ای جسور و تحول‌خواه در سیاست داخلی و خارجی است و این روحیه منجر به اتخاذ سیاست‌های بعضاً رادیکال و ماجراجویانه در عرصه داخلی و خارجی شده است است که به‌نظر می‌رسد بخشی از آن عبارت است از:

«مجتهد» فعال افشاگر سعودی و نیز آکادمی واشنگتن در مطالعات خلیج‌فارس با اشاره به تغییرات صورت گرفته در هرم قدرت عربستان اعلام کردند شاه عربستان بزودی به نفع

الف- داخلی
۱- شاهزاده محمد بن سلمان، تلاش زیادی را در جهت کم کردن قدرت خانواده‌های بانفوذ آل‌سعود و به‌کارگیری افراد همسو خارج از خاندان در مناصب مهم حکومتی به‌کار برده است.‎ جهت مثال می‌توان به حاشیه راندن محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور؛ متعب بن عبدالله، وزیر گارد ملی؛ بندر بن سلطان، مدیر شرکت امنیت و سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع و خانواده ملک فیصل اشاره کرد.
۲- شاهزاده محمد بن سلمان به‌دنبال ایجاد تغییراتی در ساختارهای اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به تحولات روز دنیا به‌جای سیستم فرسوده حاکم بر این کشور هست. جهت مثال وی جهت جلب نظر مساعد نظامیان، کارمندان، تجار، فعالان اقتصادی، عشایر و قبایل دست به کارها و اصلاحات اداری و اقتصادی مهمی زد که مهم‌ترین آن ارائه سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ بود.
۳- در امور نفتی شاهزاده محمد بن سلمان ازیک‌سو جهت اوج رفتن قیمت نفت، علی رغم سیاست‌های پیشین نفتی عربستان‌سعودی، دارای استراتژی کم کردن سطح تولید اوپک است و در این ‌زمینه حتی با تولیدکنندگان خارج اوپک همچون روسیه وارد مذاکره شده است هست. از سوی‌ دیگر، جهت پایین آوردن آثار کم کردن قیمت نفت بر اقتصاد عربستان‌سعودی به‌دنبال فروش سهام آرامکو جهت تبدیل درآمد حاصل از آن جهت تقویت صندوق سرمایه‌گذاری عربستان‌سعودی است.

ب- خارجی
۱- شاهزاده محمد بن سلمان، به‌دنبال ایجاد هژمونی عربستان‌سعودی در سطح شبه‌جزیره عربستان است به‌طوری ‌که با هر بازیگر ضد هژمون برخورد سخت می‌کند، نمونه آن برخورد شدید این کشور با یمن و قطر است.
۲- شاهزاده محمد بن سلمان به‌دنبال برتری عربستان‌سعودی در سطح منطقه غرب آسیا و دنیا عرب است و دراین‌راستا بشدت به‌دنبال تضعیف چالشگران این برتری همچون جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران است.
۳- شاهزاده محمد بن سلمان در تلاش است ضمن درگیر کردن زیاد ایالات ‌متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا جهت مهار جمهوری اسلامی ایران، به تنوع‌بخشی متحدان فرامنطقه‌ای خود در سیاست خارجی بپردازد. جهت مثال، ضمن تقویت روابط با ایالات ‌متحده آمریکا به تقویت روابط با روسیه و چین هم پرداخته است.

دستیابی شاهزاده محمد بن سلمان به منصب ولیعهدی عربستان‌سعودی دارای پیامدهای داخلی و خارجی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱- ایجاد شکاف در خاندان سعود: اگرچه آل‌سعود به‌دلیل ویژگی‌های قبایلی از بیرون بردن اختلاف داخلی ‌پرهیز می‌کند ولی به‌نظر می‌رسد تغییرات شدید و به‌ حاشیه‌ رانده شدن افراد پرنفوذ خاندان، موجب ایجاد شکاف درونی در این خاندان شود که تبعات آن به‌تدریج نمایان خواهد شد.
۲- ثبات در سیاست‌های داخلی و خارجی: بسیاری از کارها ماجراجویانه شاهزاده محمد بن سلمان در داخل و خارج در جهت رسیدن به جانشینی ملک سلمان بوده و در شرایط کنونی نیازمند ایجاد ثبات و آرامش هست، به ‌نظر می‌رسد ملک سلمان و محمد بن سلمان، اقدام به ثبات‌بخشی و ایجاد آرامش جهت مدیریت فضای داخلی و خارجی ‌کنند.
۳- قابل پیش‌بینی‌تر شدن سیاست‌های عربستان‌سعودی: یکدست شدن تصمیم‌سازی و اجرای سیاست داخلی و خارجی در عربستان‌سعودی کمک زیادی به دستگاه سیاست خارجی کشورهای دیگر و تحلیلگران می‌کند که با آشنایی از ملک سلمان و محمد بن سلمان به پیش‌بینی دقیق‌تر سیاست‌های عربستان‌سعودی در آینده بپردازند.
۴- استمرار سیاست داخلی و خارجی عربستان‌سعودی: به‌دلیل کهولت سن و بیماری ملک سلمان، انتظار می‌رفت با فوت پادشاه و روی کار آمدن شاهزاده محمد بن نایف، شاهد تغییراتی در سیاست داخلی و خارجی عربستان‌سعودی باشیم که این امر با گزینش شاهزاده محمد بن سلمان به ولیعهدی بسیار کمرنگ شده است و به‌نظر می‌رسد شاهد استمرار سیاست داخلی و خارجی عربستان‌سعودی باشیم.

شاهزاده محمد بن سلمان که هم‌اکنون قدرت مهم را در دست دارد، یکی از ضدایرانی‌ترین افراد آل‌سعود است که تاکنون در این خاندان به‌قدرت رسیده است و جهت کم کردن نفوذ جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند که این امر را ما در سیاست‌های ضدایرانی بی‌سابقه عربستان‌سعودی شاهد هستیم. عربستان‌سعودی به‌دلیل کارها ضدایرانی و همچنین ایجاد اختلال در روند توسعه سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران بعد از رژیم صهیونیستی و ایالات ‌متحده آمریکا یکی از اصلی‌ترین دشمن های تعریف‌ شده است در راهبردهای کلان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود به‌طوری‌ که به گواهی اکثر کارشناسان این حوزه یک جنگ سرد واقعی بین طرفین وجود دارد که هیچ بعید نیست با یک اتفاق تبدیل به جنگ واقعی شود. عربستان‌سعودی اکنون چه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم (نیابتی به وسیله گروه‌های تروریستی) به منافع جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در کل منطقه غرب آسیا حمله می‌کند و در عرصه اقتصادی نیز تلاش زیادی جهت ایجاد محدودیت و تحریم کشور عزیزمان ایران می‌کند که به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییرات کنونی، این سیاست‌ها استمرار داشته باشد.

در جمع‌بندی این مطالب باید گفت گزینش محمد بن سلمان به ولایتعهدی عربستان‌سعودی حاصل روندی بوده که بعد از فوت ملک عبدالله شروع شد و امروز به نتیجه رسیده است که پیامد کلی آن استمرار سیاست عربستان‌سعودی در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی هست. دراین‌راستا، جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران دارای سیاست مشخص با محوریت ایجاد ثبات بدون دخالت خارجی در غرب آسیا و خلیج‌‌فارس بوده است و هرگونه تغییری در خاندان حاکم موجب دگرگونی این سیاست‌ها نخواهد شد.

مهم‌ترین خبر بعد از خبر مرگش!

منبع:وطن امروز

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: خارجی | سیاست | اقتصادی | عربستان | عربستان | فضای داخلی | پادشاه عربستان | شاه عربستان

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو