تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز وب‌گردی آیا زکات فطره در قرآن آمده است؟

قرآن کامل‌ترین نسخه شفابخش جهت بشر است که با مراجعه به آیات شریف آن آیاتی را می‌توان یافت که به طور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند.

آیا زکات فطره در قرآن آمده است؟

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در ۱۴ تا ۱۷ سوره مبارکه «اعلی» به بیان آداب عید فطر پرداخته است که در ادامه متن آن را می‌خوانیم؛

بِسْمِ اللَّه الرَّحْمَن الرَّحِیم

قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّیٰ ؛ به یقین آن که پاکی جست، رستگار شد.

آیا زکات فطره در قرآن آمده است؟

وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّیٰ؛ و نام خدایش را یاد کرد سپس نماز خواند!

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا؛ ولی شما زندگی دنیا را مقدم می‌دارید.

وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَیٰ؛ در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است!

«و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند» (وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی).

قرآن کامل‌ترین نسخه شفابخش جهت بشر است که با مراجعه به آیات شریف آن آیاتی را می‌توان یافت که به طور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند.

به این ترتیب، عامل فلاح و رستگاری و پیروزی و نجات را سه چیز می شمرد: «تزکیه»، «ذکر نام خداوند» سپس «به جا آوردن نماز».

در این که منظور از «تزکیه» چیست؟ تفسیرهای گوناگونی ذکر کرده‌اند:

نخست این که: منظور پاکسازی روح از شرک هست، به قرینه آیات قبل، و نیز به قرینه این که مهم‌ءترین پاکسازی همان پاکسازی از شرک است.

دیگر این که: منظور، پاکسازی دل از رذائل اخلاقی و انجام اعمال صالح هست، به قرینه آیات فلاح در قرآن مجید از جمله آیات شروع سوره «مؤمنون» که فلاح را در گرو اعمال صالح می‌شمرد، و به قرینه آیه ۹ سوره «شمس» که بعد از ذکر مسأله پرهیزگاری و فجور می‌فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها: «رستگار شد کسی که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت پرهیزگاری بیاراست».

دیگر این که: منظور «زکات فطره» در روز عید فطر هست، که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را به جا آورد، چنان که در روایات متعددی از امام صادق(علیه السلام) این معنی نقل شده است است.

همین معنی، در منابع اهل سنت از امیر مؤمنان علی(علیه السلام) روایت شده.

آیا زکات فطره در قرآن آمده است؟

در اینجا این سؤال مطرح است که: سوره «اعلی» سوره «مکّی» هست، و در «مکّه» نه زکات فطره مقرر شده است بود، و نه روزه ماه مبارک، و نه مراسم نماز عید فطر؟

در پاسخ این سؤال، بعضی گفته‌اند: هیچ مانعی ندارد شروع این سوره در «مکّه» نازل شده است باشد و پایانش در «مدینه».

این احتمال نیز قویّاً وجود دارد که: تفسیر فوق از قبیل بیان یک مصداق روشن و تطبیق آیه بر فرد واضح باشد.

بعضی نیز «تزکیه» را در اینجا به معنی دادن صدقه مالی دانسته اند.

قرآن کامل‌ترین نسخه شفابخش جهت بشر است که با مراجعه به آیات شریف آن آیاتی را می‌توان یافت که به طور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند.

مهم این است که: «تزکیه» معنی وسیعی دارد که همه این مفاهیم را در بر می گیرد، هم پاکسازی روح از آلودگی شرک، هم پاکسازی از اخلاق رذیله، هم پاکسازی عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازی مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا; لیکن طبق آیه: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیْهِمْ بِها: «از اموال آنها صدقه ای (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازی و تزکیه کنی» دادن زکات باعث پاکی روح و جان است.

بنابراین، تمام تفسیرها ممکن است در معنی گسترده آیه، جمع باشد.

قابل توجه این که: در آیات فوق، نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است.

به گفته بعضی از مفسران، مراحل عملی مکلف سه مرحله است:

آیا زکات فطره در قرآن آمده است؟

نخست، «ازاله عقائد فاسد از قلب»، سپس «حضور معرفه اللّه و صفات و اسماء او در دل»، و سوم«اشتغال به خدمت»، آیات فوق در سه جمله کوتاه به این سه مرحله اشاره کرده است.

این توصیه نیز قابل توجه است که: «نماز» را فرع بر «ذکر پروردگار» می‌شمرد، این به خاطر آن است که: تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتوافکن نشود، به نماز نمی‌ایستد، به علاوه، نمازی ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشی از یاد او باشد، و این که بعضی ذکر پروردگار را تنها به معنی«اللّه اکبر» یا «بسم اللّه الرحمن الرحیم» که در شروع نماز گفته می‌شود، تفسیر کرده‌اند، در حقیقت بیان مصداق‌هایی از آن است.

علاوه بر این آیات قرآن کریم، آیات دیگری به عید فطر اشاره دارد به طوری کعه با مراجعه به قرآن می‌توان برخس از آن‌ها را استخراج کرد. زیاد دانشمندان گفته‌اند که مقصود از ولتکبرالله در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه «بقره»: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» تکبیرهایی است که در شب عید فطر واردد شده است است که این تکبیرها بعد از چهار نماز مغرب و عشاء و صبح روز عید و نمازز عید فطر گفته می‌شود.

در عید فطر این گونه می‌گویند «الله اکبر الله اکبر لااله الاالله و الله اکبر الله اکبر ولله الحمد الحمد علی ماهدانا وله الشکر علی مااولانا»

همچنین سعید نقاش از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: جهت من در شب عید فطر تکبیر هست، ولی واجب نیست بلکه مستحب هست، می‌گوید، پرسیدم این تکبیر در چه وقت مستحب است؟ فرمود در شب عید در مغرب و عشا و در نماز صبح و نماز عید آن وقت قطع می‌شود، عرضه داشتم: چگونه تکبیر بگویم؟ فرمود: می گویی الله اکبر، الله اکبر، لااله الاالله، و الله اکبر، الله اکبر و لله الحمد، الله اکبر علی ماهدانا و منظور از کلام خدا که می‌فرماید: و لتکملوا العده همین هست، چون معنایش این است که نماز کامل کنید. و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرده تکبیر کنید، و تکبیر همین است که بگویید: الله اکبر، لااله الاالله، و الله اکبر، و لله الحمد راوی می‌گوید در روایت دیگری آمده که تکبیر آخر را چهار بار باید گفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: زکات فطره | عیر فطر | قرآن کریم | آیت الله مکارم شیرازی |

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو