تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز وب‌گردی زخم شایعه بر چهره‌ اینترنت

شایعه زمانی داغ می‌شود که اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع از سوی رسانه‌های معتبر و پرمخاطب صورت نمی‌گیرد و افراد مجبور می‌شوند جهت کسب خبر، سراغ مجاری غیرمستند برو

زخم شایعه بر چهره‌ اینترنت

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان؛ در روزهای بعد از این حادثه، عده‌ای اقدام به انتشار شایعه‌هایی در اینترنت از قبیل تیراندازی در شهرهای متفاوت یا بمبگذاری کردند که البته بعد از دقایقی از سوی مسئولان تکذیب شد.

اما این اتفاق توانست جهت مدتی، شبکه‌های اجتماعی را به احاطه خود درآورد و افکار عمومی را تحت‌تاثیر قرار دهد. کارشناسان معتقدند در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی با رشد روزافزونی روبه‌رو هستند، این رسانه ملی است که می‌تواند با توجه به گستره میلیونی مخاطبان خود، نقش بسزایی در مبارزه با شایعه‌پراکنی ایفا کند تا منشتر شدن اخبار موثق، دقیق و بموقع نخستین پاسخگو جهت سوالات مردم باشد.

بمبگذاری در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

زخم شایعه بر چهره‌ اینترنت

چند روز از اتفاق تروریستی پایتخت کشور عزیزمان ایران نگذشته بود که بعضی شبکه‌های اجتماعی از بمبگذاری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، هنگام برگزاری مراسم شب قدر خبر دادند.

ماجرا از شنیده شدن صدایی در ضلع شرقی حرم شروع شد و بعضی افراد جامعه با شنیدن این خبر دچار اضطراب شدند. واقعیت ولی نه یک حمله تروریستی که استفاده پسری نوجوان از یک ترقه دست‌ساز بود.

پلیس پایتخت در اطلاعیه خود راجع به این اتفاق نوشت: «بررسی ماموران نشان داد این صدا ناشی از انفجار یک ترقه دست‌ساز بود و یک نوجوان ۱۷ ساله نیز به عنوان مظنون در این ارتباط بازداشت شد.»

وقوع قتل‌های دسته‌جمعی به وسیله اتباع بیگانه

شایعه زمانی داغ می‌شود که اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع از سوی رسانه‌های معتبر و پرمخاطب صورت نمی‌گیرد و افراد مجبور می‌شوند جهت کسب خبر، سراغ مجاری غیرمستند برو

«قتل‌های دسته‌جمعی به وسیله اتباع بیگانه و داعشی‌ها در کرمان»؛ این خبری بود که چندی پیش بسرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ولی طولی نکشید که پلیس از آن به عنوان شایعه نام برد و انگیزه منتشرکننده‌ها را ایجاد حس ناامنی در مردم و تشویش اذهان عمومی اعلام کرد. به گفته پلیس کرمان، افرادی که دست به انتشار این قبیل اخبار می‌زنند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و بعد از دستگیری در مراجع قضایی به اتهام تشویش اذهان عمومی جامعه محاکمه می‌شوند.

حمله افراد ناشناس به پاسگاه

اقدام به خودزنی یک سرباز در یکی از پاسگاه‌های بندرعباس با استفاده از سلاح گرم باعث شد شایعه حمله افراد ناشناس به این پاسگاه جهت مدتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود.

به گفته پلیس هرمزگان، سرباز وظیفه‌ای هنگام نگهبانی به علت سهل‌انگاری و پرسشها معنوی به سمت بازوی خود تیراندازی کرد، ولی بسرعت به وسیله سایر افراد مستقر در پاسگاه به بیمارستان خاتم‌الانبیا انتقال یافته شد و به شکل سرپایی تحت درمان قرار گرفت.

از وقت وقوع تیراندازی تا انتقال سرباز به بیمارستان فقط چند دقیقه گذشت، ولی شایعه حمله افراد ناشناس با سرعت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

تکذیب حضور خفاش شب در بندرعباس

زخم شایعه بر چهره‌ اینترنت

چندی پیش خبری با عنوان حضور خفاش شب (داعش) در بندرعباس و شهرهای اطراف آن در اینترنت منتشر شد که پلیس با تکذیب آن از دستگیری عامل انتشار آن خبر داد.

رئیس پلیس فتای استان بندرعباس گفت: بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، تیمی از کارشناسان جهت بررسی ابعاد ماجرا وارد عمل شدند و فردی را که اقدام به انتشار این شایعه کرده بود، دستگیر کردند.

‌سرهنگ علی‌اصغر افتخاری، نتیجه انتشار این خبر را تشویش اذهان عمومی جامعه دانست و از مردم خواست به این شایعات که در اینترنت منتشر می‌شود، توجهی نکنند.

فشفشه بازی بود، نه تیراندازی

شایعه زمانی داغ می‌شود که اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع از سوی رسانه‌های معتبر و پرمخاطب صورت نمی‌گیرد و افراد مجبور می‌شوند جهت کسب خبر، سراغ مجاری غیرمستند برو

تعدادی از اهالی محله‌ای در میدان جمهوری پایتخت کشور عزیزمان ایران به مناسب میلاد امام حسن مجتبی (ع) به پرتاب ده‌ها فشفشه در آسمان اقدام کردند و صحنه قشنگی را در دل شب به وجود آوردند.

این اقدام ولی چند روز بعد از حملات تروریستی در پایتخت کشور عزیزمان ایران رخ داد و باعث شد عده‌ای بدون کسب اطلاع، تصور کنند در میدان جمهوری تیراندازی شده است هست. آنها بسرعت در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر خبر از تیراندازی‌های مداوم دادند و بعضی نیز از وحشت خود نوشتند.

مدتی بعد ولی خبر مهم روی خروجی بعضی شبکه‌های اجتماعی قرار داده شد و بر بازار شایعه آخر داد: «مردم به مناسبت میلاد امام حسن (ع) ده‌ها فشفشه به آسمان پرتاب کرده بودند.»

رونق شبکه‌های اجتماعی در بستر شایعه

زخم شایعه بر چهره‌ اینترنت

افسانه مظفری

استاد دانشگاه

با گسترش شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر و زیاد کردن روزافزون استفاده از آنها در جامعه، اخبار و اطلاعات بسرعت در دسترس افکار عمومی قرار گرفته هست. رسانه‌های معتبر معمولا در صدر انتخاب‌های مردم جهت کسب خبر قرار دارند، ولی بعضی نواقص و کم‌کاری‌ها، این گزینش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که اتفاق مهمی رخ می‌دهد و ذهن عموم جامعه را درگیر خود می‌کند، اخبار ضد و نقیض و شایعه‌ها نیز تولید می‌شوند و سر از شبکه‌های اجتماعی درمی آورند. در این شرایط، نقش رسانه‌های معتبر مانند رسانه ملی و خبرگزاری‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. آنها باید منشتر شدن دقیق، براق و سریع اخبار، راه را بر شایعه‌پراکنی و جولان اخبار اشتباه ببندند و نخستین گزینش افراد جهت کسب خبر باشند. اتفاق تروریستی اخیر در تهران، یکی از اتفاقات مهمی بود که ذهن مردم کل کشور را درگیر خود کرد. بعد از این حادثه، شایعه‌هایی مثل تیراندازی در مناطق متفاوت کشور یا وقوع حملات مشابه در بعضی شبکه‌های اجتماعی منتشر و بعد از مدتی از سوی مسئولان تکذیب شد. شایعه زمانی تولید می‌شود که اطلاع‌رسانی دقیق و سریع بنا به ملاحظاتی از سوی رسانه‌های پرمخاطب و معتبر صورت نمی‌گیرد و افراد مجبور می‌شوند جهت کسب خبر، سراغ مجاری غیر مستند بروند. در این شرایط، افرادی هم هستند که با مقاصد خاص اقدام به گسترش شایعه می‌کنند. آنچه می‌تواند جلوی این کارها مخرب را بگیرد قطعا انتشار اخبار صحیح از رسانه‌های پرمخاطب کشور مانند صدا وسیماست. دست‌اندرکاران رسانه ملی باید منشتر شدن دقیق و سریع اخبار، اعتماد عمومی را زیاد کردن دهند و راه را بر شایعه‌پراکنی ببندند.

شایعه، آدم را سیراب نمی‌کند

امان‌الله قرایی مقدم

جامعه شناس

حوادث مهم و اخباری که اطراف آنها شکل می‌گیرد را می‌توان به یک حوض پر از آب تشبیه کرد که سنگی در آن انداخته می‌شود. بلافاصله امواج دایره‌ای شکل، کل حوض را پر می‌کند و هرچه اطراف آن باشد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

هرچه این اتفاق بزرگ‌تر و با اهمیت تر باشد، امواج نیز گستره بیشتری را پوشش خواهند داد. اتفاق تروریستی اخیر در پایتخت کشور عزیزمان ایران همین شاخصه را داشت.

به این معنی که بسرعت ذهن عمومی جامعه ما و کل دنیا به سمت آن کشیده شد و همه منتظر بودند از زوایای متفاوت آن باخبر شوند.

اخبار مربوط به شرح این اتفاق بتدریج از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه ملی اعلام می‌شد، ولی همزمان شاهد انتشار شایعه‌هایی نیز در این زمینه بودیم.

برخی مردم این شایعه‌ها را می‌پذیرفتند و بعضی دیگر با تردید به آن نگاه می‌کردند با این حال بعضی از این اخبار ضدونقیض جهت مدتی داغ می‌شدند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مردم، اخبار مورد نیاز خود را از رسانه‌های معتبر مانند صدا و سیما دریافت نمی‌کنند یا با تاخیر در دریافت آن روبه‌رو می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید منشتر شدن به موقع و دقیق اخبار، بخصوص خبرهای مهم مانند حوادث تروریستی اخیر در کشور، اعتماد مردم به رسانه‌های رسمی را زیاد کردن داد و آن را به عنوان گزینش اول آنها جهت کسب اطلاعات معرفی کرد.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: اخبار | انتشار | رسانه ملی | تیراندازی | اتفاقات مهم | شایعه پراکنی | فضای مجازی | بمب گذاری

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو