در این که «شب قدر» در ماه «رمضان» هست، تردیدی نیست آیا که جمع میان آیات قرآن، همین معنی را اقتضا میکند ولی کدام شب از ماه مبارک رمضان محتملتر به شب قدر اس
عبارات مهم : ماه رمضان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ * لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ * سَلَامٌ هِیَ حَتَّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ؛ به یقین ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم. و تو چه می دانی شب قدر چیست؟! شب قدر بهتر از هزار ماه هست. فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان جهت (تقدیر) هر امری نازل می شوند. شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده». (قدر/ ۱ تا ۵)
در این که «لیله القدر» در ماه «رمضان» است تردیدی نیست آیا که جمع میان آیات قرآن، همین معنی را اقتضا می کند.
از یکسو می گوید: «قرآن در ماه رمضان نازل شده» و از سوی دیگر می فرماید: «در شب قدر نازل گردیده» (آیات مورد بحث).
ولی، در این که کدام شب از شب های ماه رمضان است؟ گفتگو بسیار هست، و در این زمینه، تفسیرهای زیادی شده، از جمله: شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست وسوم، شب بیست وهفتم، و شب بیست ونهم.
اما، مشهور و معروف در روایات این است: در دهه آخر ماه رمضان و شب بیست ویکم یا بیست وسوم هست، لذا در روایتی می خوانیم: در دهه آخر ماه مبارک، پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) تمام شب ها را احیا می داشت و مشغول عبادت بود.
و در روایتی، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: شب قدر، شب بیست ویکم یا بیست وسوم هست، حتی هنگامی که راوی اصرار کرد کدامیک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدامیک را گزینش نمایم؟! امام(علیه السلام) تعیین نفرمود، و افزود: مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیما تَطْلُبُ: «چه ساده است دو شب جهت آنچه می خواهی»!
ولی، در روایات متعددی که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) رسیده هست، زیاد روی شب بیست وسوم تکیه شده، در حالی که روایات اهل سنت زیاد روی «شب بیست وهفتم» دور می زند.
در روایتی، از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است که فرمود:
أَلتَّقْدِیْرُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ تِسْعَهُ عَشَرَ، وَ الاِبْرامُ فِی لَیْلَهِ اِحْدی وَ عِشْرِیْنَ وَ الاِمْضاءُ فِی لَیْلَهِ ثَلاثُ وَ عِشْرِیْنَ:
«تقدیر مقدرات، در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست ویکم، و امضاء در شب بیست وسوم است» و به این ترتیب بین روایات جمع می شود.
ولی به هر حال، هاله ای از ابهام، شب قدر را به خاطر جهتی که بعداً به آن اشاره می شود، فرا گرفته هست.
منبع: فارس
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: ماه رمضان | آیت الله مکارم شیرازی | شب قدر | ماه مبارک رمضان | آیات قرآن | آیت الله مکارم شیرازی |