تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است / سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه صبحگاه امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: کشور عزیزمان ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد ودولت سوریه از کشور عزیزمان ایر

تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است / سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه: تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است

عبارات مهم : ایران

سخنگوی وزارت خارجه صبحگاه امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: کشور عزیزمان ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد ودولت سوریه از کشور عزیزمان ایران بخواهد به کمک های خود به این کشور ادامه بدهد، در سوریه باقی می ماند.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی صبحگاه امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مقامات روس اعلام کردند که نیروهای خارجی در سوریه باید از این کشور خارج شوند و آیا ممکن است روسیه، کشور عزیزمان ایران را مجبور کند که از سوریه خارج شود؟ تصریح کرد: کسی نمی تواند کشور عزیزمان ایران را مجبور به کاری کند. کشور عزیزمان ایران کشوری مستقل است که سیاست های خود را بر اساس منافع ملی خود در منطقه و دنیا تعیین می کند.

تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می مانیم

تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است / سخنگوی وزارت خارجه

وی ادامه داد: حضور کشور عزیزمان ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده است است و نشانه مهم ما مبارزه با تروریسم و سرکوب تروریسم در این کشور است به نحوی که تمامیت ارضی این کشور حفظ شود.

وی افزود: تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در منطقه وجود داشته باشد و دولت سوریه از کشور عزیزمان ایران بخواهد که به این دولت کمک کند، کشور عزیزمان ایران به کمک های خود به دولت سوریه ادامه می دهد و در سوریه باقی می ماند.

سخنگوی وزارت خارجه صبحگاه امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: کشور عزیزمان ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد ودولت سوریه از کشور عزیزمان ایر

قاسمی افزود: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمروی این کشور وارد شده است اند و تمامیت ارضی این سرزمین را نقض کرده اند.

در دیدار ظریف و وزیران اروپایی بسته پیشنهادی ارائه نشده است

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در نشست هفته گذشته در بروکسل در جریان دیدار ظریف با وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور زن فدریکا موگرینی، بسته پیشنهادی از سوی اروپایی ها به کشور عزیزمان ایران داده شده است هست، تصریح کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و بسته پیشنهادی ارائه نشده است.

تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است / سخنگوی وزارت خارجه

قاسمی با اشاره به انجام مذاکرات کشور عزیزمان ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام و ادامه این مذاکرات، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات دستگاه های متفاوت اقتصادی و غیراقتصادی در کشور که در برجام دارای منافعی بودند در حال طراحی و ریز کردن برنامه های خود و گفت وگو با شرکای اروپایی خود هستند.

وی ادامه داد: بعد از مذاکرات و اتمام آن اوضاع روشن تر خواهد شد و می توان در مورد نتیجه های آن صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه صبحگاه امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: کشور عزیزمان ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد ودولت سوریه از کشور عزیزمان ایر

تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری انتشار یافته مبنی بر اینکه کشور عزیزمان ایران تصمیم گرفته اقامتگاه رضاخان در جزیره موریس را بفروشد و آیا مشخص شده است است که پول حاصل از این فروش در چه زمینه ای خرج خواهد شد؟ تصریح کرد: اقامتگاهی در جزیره موریس وجود دارد که پهلوی اول در آن شش ماه اقامت داشت. این اقامتگاه متعلق به کشور عزیزمان ایران است و اکنون به علت دور بودن این اقامتگاه از دیگر سفارتخانه های ما و عدم کارآیی آن احساس می شود که بر اثر مرور وقت و عدم استفاده از این ساختمان، نگهداری آن همراهی با هزینه هایی خواهد بود و همچنین امکان نگهداری آن وجود ندارد، در همین چارچوب مباحثی جهت فروش آن مطرح شده است است و به دولت نیز در این ارتباط پیشنهاداتی ارائه شده است است.

تصمیم مشخصی جهت فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است / سخنگوی وزارت خارجه

وی ادامه داد: ولی تاکنون هیچگونه تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نشده است و ساختمان مذکور نه به فروش رسیده است و نه وقت فروش آن مشخص شده است است بنابراین مشخص نیز نشده که درآمد حاصل از فروش آن در چه زمینه و چه پروژه ای صرف خواهد شد.

سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به جا، به هنگام و مثبت بود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به کشور عزیزمان ایران و اینکه آیا او در جریان این سفر پیشنهاد مشخصی را نیز جهت فروش نفت کشور عزیزمان ایران مطرح کرده است یا نه؟ گفت: سفر مذکور سفر به جا، به هنگام و مثبتی بود و با دستاوردهای خوبی همراه بود، خبر ایشان در این سفر خبر مثبتی بود. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جریان سفر به پایتخت کشور عزیزمان ایران با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله وزیر نفت، وزیر امور خارجه، رییس شرکت انرژی اتمی و … دیدار کرد و در مورد پرسشها متفاوت و همچنین چگونگی همکاری های آتی مشورت و گفت وگو کردند. در این دیدارها کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نظر های این اتحادیه را مطرح کردند و در برابر نظر ها و اظهارنظرات مقامات ایرانی را شنیدند.

وی با بیان اینکه این مذاکرات جهت مشخص شدن چارچوب همکاری ها با شرکت های اروپایی در خصوص نوع همکاری و نوع پرداختی که بین ما و کشورهای این اتحادیه باید صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت.

اقدام آمریکا در خروج از برجام نابخردانه بود

در ادامه این نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد خروج آمریکا از برجام و همچنین مذاکرات کشور عزیزمان ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با ادامه این توافق بین المللی، تاکید کرد: اقدام آمریکا در خروج از برجام اقدامی نابخردانه بود. در حال حاضر با توجه به اراده ای که در طرف اروپایی جهت ادامه برجام بعد از آمریکا وجود دارد، ما مذاکراتی را با اروپا شروع کردیم تا در جریان این مذاکرات بتوانیم در جریان سازوکارهای آنها جهت حفظ برجام تضمین هایی که آنها می توانند در این زمینه ارائه دهند و آنچه که مدنظر اروپا از حفظ برجام هست، آگاه شویم. بعد از سفر هفته گذشته آقای ظریف به بروکسل و دیدارها و مذاکراتی که با مقامات اروپایی داشتند، کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شده است هست، مذاکرات ما ادامه پیدا می کند و ما انتظار داریم که اتحادیه اروپا به خصوص اعضای گروه ۱+۴ بتوانند با تمهیداتی که می اندیشیدند و سازوکارهایی که بین خودشان تعریف می کنند، بتوانند تمام تعهدات مشخص شده است خود در برجام را انجام دهند و اگر ما بتوانیم به چنین شرایطی دست پیدا کنیم این شرایط، شرایط مطلوبی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در این زمینه با ضیق وقت و کمبود وقت روبرو هستیم، ادامه داد: باید ما هر چه سریعتر آگاه شویم که اتحادیه اروپا چگونه می تواند به تعهدات خود در برجام عمل کرده به نحوی که روندی که در پیش می گیرد اطمینان بخش باشد و بعد از این عنوان ما بتوانیم تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ کنیم.

نیاز است شاهد عمل اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات ارزش باشیم

بهرام قاسمی همچنین با تاکید بر اینکه همان طور که آقای ظریف تاکید کرده اند در این قضیه حرف فقط کافی نیست و ما به سخن نیاز نداریم و مورد نیاز است که ما شاهد عمل اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات ارزش باشیم، تصریح کرد: همان طور که گفتم جهت رسیدن به این فرآیند اطمینان بخش مذاکراتی شروع شده است است و فکر می کنم در انتهای مذاکرات و گفت وگوهایی که بین ما و اروپا در جریان هست، می توانیم قضاوت کنیم و آگاه شویم که اتحادیه اروپا تا چه حد با توجه به ظرفیت های خود می تواند تعهداتش را انجام دهد و انتظارات ما را برآورده کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در ارتباط با فعالیت بعضی از سفارتخانه های مهم کشور عزیزمان ایران همچون ژاپن، هند و سوئیس بدون حضور سفیر و علت این موضوع، تصریح کرد: این عنوان علت خاصی ندارد. سفرای قبلی در این سفارتخانه ها مدت ماموریت ارزش به اتمام رسیده، به پایتخت کشور عزیزمان ایران برگشته اند و اکنون نیز جانشینان ارزش آنها مشخص شده است و کارهای اداری در این زمینه در حال انجام است تا بعد از طی پروسه های مورد نیاز آنها بتوانند به کشورهای محل ماموریت ارزش اعزام شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که روز گذشته یک رسانه آلمانی مدعی شد که در جریان برگزاری کمیسیون یکسان برجام در روز جمعه قرار است بسته پیشنهادی مالی به کشور عزیزمان ایران از سوی کشورهای عضو کمیسیون ارائه شود تا کشور عزیزمان ایران فعالیت های موشکی خود را محدود کند، تصریح کرد: به نظر می رسد که یکسری اتاق های فکر درصدد هستند که منشتر شدن یکسری اخبار بی ربط و ناقص افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و آنچه که در روزنامه آلمانی به نقل از منابع ناشناس انتشار یافته بود، غلط و کذب است و روز گذشته در این ارتباط موضع گیری کردیم.

بهرام قاسمی با تاکید بر اینکه هیچگونه مذاکره ای جز عنوان برجام با اتحادیه اروپا نخواهیم داشت، ادامه داد: آنچه که قرار است با اتحادیه اروپا در مورد آن صحبت کنیم، برجام است و فکر می کنم که رهبران اروپایی و سیاستمداران آنها نیز از این خردمندی برخوردار هستند و آنها نیز می دانند که در این مذاکرات فقط عنوان برجام مورد مذاکره است و عنوان دیگری مطرح نیست.

وی با بیان اینکه در روز جمعه کمیسیون یکسان برجام برگزار خواهد شد، افزود: این نخستین کمیسیون یکسان برجام است که بدون حضور آمریکا برگزار می شود.

بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه از صحبت های روز گذشته آقای ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس اخباری انتشار یافته و بعضی از نقل و قول های انتشار یافته به نوعی بیانگر وجود بعضی از تضادها بین بیانات وزیر امور خارجه و معاون ایشان آقای عراقچی هست، تصریح کرد: من در آن جلسه حضور نداشتم، همان طور که اشاره کردید جلسه غیرعلنی بوده و نقل و قول از آقای ظریف به وسیله بعضی از نمایندگان محترم از آن جلسه غیرعلنی به نظر من اقدامی نادرست بوده است آیا که جلسه غیرعلنی معنای خاص خود را دارد، همان طور که گفتم من در آن جلسه نبودم و اگر هم حضور داشتم به علت غیرعلنی بودن آن جلسه اظهارنظری در مورد مباحثی که مطرح شده است نمی کردم.

وی ادامه داد: اظهارنظرهایی که بعضی از نمایندگان و همچنین بعضی از اشخاص از جلسه دیروز مطرح کرده اند، اظهارنظرهای درستی نیست و جهت من این اظهارنظرها از یک جلسه غیرعلنی، غیرقابل درک است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا اگر توافق هسته ای به نتیجه نرسد کشور عزیزمان ایران از برجام خارج می شود؟ اظهار کرد: برداشت ما از تماس با اروپا و نشست هایی که هفته پیش وجود داشت و کارگروه هایی که در این زمینه تشکیل شده، این است که در اروپا یک اراده جدی جهت ادامه کار با کشور عزیزمان ایران و حفظ برجام بدون آمریکا وجود دارد. این تصمیم خردمندانه ای است که نیازمند این است که از سوی آنها کارها عملی جهت جلب رضایت کشور عزیزمان ایران و انجام تعهدات آنها در برجام صورت بگیرد. مذاکرات ما با اروپا ادامه خواهد داشت و امیدواریم در کوتاه ترین وقت ممکن که وقت آن نیز مشخص شده، به ارزیابی و نتیجه مورد نیاز برسیم و بعد از آن است که می توانیم مشخص کنیم که از چه سیاست ها و روش هایی قرار است در ادامه کار پیروی کنیم.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه بعضی از رسانه ها مطرح کرده اند که مقتدا صدر جهت خروج نیروهای ایرانی از عراق اولتیماتوم زمانی مشخص کرده، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تایید نمی کنم. یک فضاسازی روانی اطراف انتخابات عراق شکل گرفته است و سیاست اتاق فکر کینه توزانه ای که به وجود آمده این است که روابط بین المللی کشور عزیزمان ایران را تحت الشعاع و تحت تاثیر بعضی از خبرهای نادرست قرار دهد، نباید توجهی به این مباحث کرد.

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل دولت در عراق و سیاست هایی که اتخاذ می کند، می توان در مورد روند کار و فعالیت ها قضاوت بهتری را مطرح کرد، ادامه داد: فکر می کنم در مورد بخش عمده ای از مسائلی که این روزها در رسانه ها مطرح می شود باید صبر کرد و قضاوت در مورد آن ها اکنون سریع است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که امروز قرار است وزیر امور خارجه آمریکا نقشه راه دیپلماتیکی را در مورد کشور عزیزمان ایران مطرح کند به نحوی که بتواند اجماع جهانی علیه کشور عزیزمان ایران ایجاد کند و از دیگر سو آیا ما حاضر هستیم که در آینده مذاکرات جدیدی را با آمریکایی ها داشته باشیم و روند را در این زمینه از نو شروع کنیم، آیا که در این ارتباط صحبت هایی از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است هست، خاطرنشان کرد: در مورد اظهاراتی که قرار است مطرح شود، نمی توان در حال حاضر قضاوتی کرد و باید صبر کرد و دید چه موضوعاتی مطرح می شود.

بهرام قاسمی با بیان اینکه آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، نه به ما بلکه به تمام جهانیان، کشورهای مستقل و اتحادیه اروپا نشان داد که دولتی قابل اعتماد و شریک مطمئنی نمی تواند باشد، تصریح کرد: قبل از خروج از برجام، دولت آمریکا از بعضی دیگر از معاهدات بین المللی نیز خارج شده است بود و به آنها پشت کرده بود. در قضیه برجام نیز این عنوان را شاهد بودیم.

وی افزود: این یک عنوان طنز است که کشوری که از یک توافق بین المللی که اعتبار آن قطعنامه شورای امنیت بوده، خارج شده است هست، مجددا تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره باشد. فکر نمی کنم کسی حتی به این مسیر بخواهد فکر کند آیا که واکنش‌ها غیرمنطقی آمریکا در برجام بیانگر این عنوان است که این دولت در شرایط کنونی توانایی مذاکره و تماس را ندارد. از دیگر سو کشور عزیزمان ایران نیز مواضع روشن و شفافی در برابر آمریکا داشته و دارد و این مواضع با توجه به واکنش‌ها خصمانه و غیرمنطقی آمریکا در حوزه منطقه و همچنین برجام ادامه پیدا می کند.

قاسمی همچنین در پاسخ به بعضی از اظهارنظرها در افغانستان مبنی بر اینکه در سقوط مناطقی از ولایت فراه به وسیله طالبان، این گروه از سوی کشور عزیزمان ایران حمایت شده است است و در حال حاضر روابط کشور عزیزمان ایران و افغانستان چگونه هست، اظهار کرد: سیاست کلی ما، دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان هست. ما تلاش داریم که با دولت قانونی افغانستان تعامل و ارتباطات خوبی داشته باشیم و این روند اکنون وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران در پرسشها داخلی سایر کشورها دخالتی نداشته و این سیاست کلی ماست و در همین چارچوب اجازه نمی دهیم که دیگران نیز در حوزه پرسشها داخلی ما دخالت داشته باشند، اظهار کرد: دست های مشکوکی با بعضی از اظهارنظرها تلاش دارند که بعضی از پرسشها درونی افغانستان و شاید ضعف بعضی از دستگاه های مسئول را با یک فرافکنی مشخص به کشور عزیزمان ایران منتسب کنند در حالی که این اقدامی ناپسند و یک کار تبلیغاتی جهت تخریب روابط کشور عزیزمان ایران و افغانستان هست. من نسبت به این عنوان هشدار می دهم، از دیگر سو از مقامات افغانستان می خواهیم که هوشمندی بیشتری در این زمینه داشته باشند و توجه مورد نیاز را به این عنوان داشته باشند که این رفتارها و سخنان جهت دار و با نشانه تخریب روابط کشور عزیزمان ایران و افغانستان صورت می گیرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما از تماس دولت افغانستان با گروه های فعال در این کشور در جهت اینکه بتوانند به امنیت و ثبات بیشتری در افغانستان دست پیدا کنند، حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با عنوان برجام، تاکید کرد: برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسئولان کشور بوده است و حاصل یک کار جمعی هست. وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست های کلان جمهوری اسلامی در این زمینه عمل کرده است.

وی با بیان اینکه برجام اتفاقی درست و کار بجایی بود، به حمایت های مقام معظم رهبری در موارد متفاوت از تیم مذاکره کننده هسته ای اشاره کرد و افزود: بسیاری از سیاستمداران و همچنین علما نظرشان را در مورد این توافق و پرسشها مرتبط با آن اعلام و از آن حمایت کردند.

قاسمی با انتقاد از بعضی از اظهارنظرهای داخلی در کشور در مورد برجام، تصریح کرد: این یک توافق جمعی بود و این نمی شود که اکنون با توجه به اینکه یکی از طرف های این توافق که صورت و واکنش‌ها خصمانه او نسبت به کشور عزیزمان ایران کاملا مشخص است از برجام خارج شده است ما تبدیل شویم به اپوزیسیون و بخواهیم خودمان و دستگاه های داخلی کشور را متهم کنیم، این نوع رفتارها درست نیست و محافل نابخردی که دوست ندارند کشور عزیزمان ایران سربلند باشد این نوع رفتارها را می خواهند و تلاش می کنند که از این نوع رفتارها و موضع گیری ها جهت ایجاد شکاف در داخل کشور استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه برجام در جای خود کار درست و توافق جامعی هست، اظهار کرد: به همین علت آمریکا نتوانست آن را تحمل کند. در ابتدا تلاش کرد که کارشکنی کند تا کشور عزیزمان ایران از مواهب برجام نتواند به طور کامل استفاده کند و چون در تحقق این خواسته به موفقیت حداکثری دست پیدا نکرد، نهایتا به صورت یکجانبه و بر اساس تحلیل های غلط و آینده نگری های نادرستی که از واکنش‌ها کشور عزیزمان ایران در برابر این عنوان داشت به صورت یک طرفه از برجام خارج شد.

وی با بیان اینکه اگر برجام از چارچوب مورد نیاز و مناسب برخوردار نبود آمریکا به عنوان خصم اول کشور عزیزمان ایران چنین اقدامی را نمی کرد، گفت: در قضیه برجام تیم مذاکره کننده و تمام دستگاه های ذیربط در یک کار هماهنگ و فشرده توانستند به موفقیت های خوبی در صحنه جهانی نائل شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با رسانه ها که بیش از یک ساعت به طول انجامید، در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات آمریکا با کره شمالی و اینکه کره شمالی به چه میزان می تواند به آمریکا اعتماد کند، گفت: من پیش از این در مورد عنوان کره صحبت کرده ام، موضع گیری ما عوض کردن نکرده هست. جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران از برقراری صلح و امنیت در تمام نقاط دنیا بخصوص شبه جزیره کره حمایت می کند و هر اتفاق مثبتی که بتواند به ایجاد صلح در آن منطقه کمک کند، می تواند مایه خرسندی باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود همچنین اظهار کرد: البته آمریکا نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با هوشیاری و دقت تمام با دولت آمریکا روبرو شد، خروج آمریکا از برجام و اتفاقات روزهای گذشته اثبات می کند که کسانی که می خواهند در حوزه آسیا با آمریکا مذاکره کنند باید دقت مورد نیاز را به تمام ابعاد این عنوان داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با نتیجه های انتخابات عراق و بعضی از گمانه زنی ها مبنی بر اینکه مقتدا صدر به عربستان نزدیک است و این باعث می شود که روابط کشور عزیزمان ایران و عراق در آینده کم رنگ شود، تصریح کرد: همان طور که در سوالات قبلی نیز گفتم، گمانه زنی ها و مطالبی در چند روز اخیر در ارتباط با این انتخابات و پرسشها حاشیه مرتبط با آن مطرح شده است که این پرسشها فعلا قابل اعتنا نیست. نوع روابط کشور عزیزمان ایران و عراق تحت هر شرایطی و با هر دولتی دارای چارچوب مشخصی است و ما به همکاری با دولت آتی عراق خوش بین هستیم، ما به گزینش مردم عراق و تصمیم آنها احترام می گذاریم و همان طور که گفتم دیگر پرسشها حاشیه ای که در این زمینه مطرح می شود به نوعی بیانگر یک نوع قضاوت زودهنگام و جهت بعضی از فضاسازی های خاص هست. ما عراق را کشوری مستقل می دانیم که سیاست خود را تعیین می کند. ما خواهان عراقی باثبات، توسعه یافته و با امنیت کافی هستیم، عراقی که بتواند با تمام همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که بر اساس برجام قرار بود که طرف های برابر در برجام به مدرن سازی راکتور اراک کمک کنند و در همین چارچوب چین و آمریکا به نمایندگی از ۱+۵ چنین مسئولیتی را بر عهده داشتند، اکنون با خروج آمریکا چه کشوری جایگزین آن می شود، گفت: شرح این عنوان را باید شما از مقامات شرکت انرژی اتمی بپرسید.

وی ادامه داد: ما به هر حال با تمام طرف های باقیمانده در برجام در حال مذاکره هستیم و در مورد ادامه همکاری های خود با آنها در زمینه های متفاوت و تعهداتی که آنها دارند، مشورت و گفت وگو می کنیم ولی همان طور که گفتم بهتر است که این عنوان را از کانال شرکت انرژی اتمی جویا شوید آیا که آنها عالی ترین مرجع جهت پاسخگویی به این پرسش هستند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که اخباری به گوش طرفداران شیخ الزکزاکی در نیجریه رسیده که سفیر کشور عزیزمان ایران در این کشور دیگر از این جریان حمایت نمی کند و این باعث ناامیدی آنها شده است هست، گفت: سیاست کشور عزیزمان ایران نسبت به سایر کشورها مشخص هست، ما بر اصل عدم مداخله در امور دیگر کشورها تاکید داریم.

وی همچنین افزود: ما از حقوق مسلمانان بر اساس موازین اسلامی و قانون اساسی مان حمایت کرده و می کنیم و آنچه که در این زمینه مطرح شده است با احتمال زیاد از صحت مورد نیاز برخوردار نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ارتباط با عنوان حج و آخرین هماهنگی های کشور عزیزمان ایران و عربستان در این زمینه، تصریح کرد: مسئول حج، شرکت حج و زیارت است البته فکر می کنم که در این زمینه مسئله خاصی وجود ندارد، روند کارها رو به جلوست و امیدواریم که حج به خوبی انجام شود.

وی همچنین در مورد تبادل هیات ها بین کشور عزیزمان ایران و عربستان که قرار بود چندی پیش جهت دیدار از اماکن دیپلماتیک دو کشور صورت بگیرد نیز گفت: هنوز این تبادل صورت نگرفته و هیاتی مبادله نشده، البته این هیات ها سیاسی نبود و قرار بود که دو هیات از اماکن دیپلماتیک دو کشور دیدار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یک سال از عمر دولت دوازدهم می گذرد و او به عنوان سخنگوی وزارت خارجه چه نمره ای به دولت و دستگاه سیاست خارجی می دهد، گفت: من نمره ای نمی دهم ولی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه از عملکرد دولت و به صورت خاص از عملکرد وزارت خارجه حمایت می کنم. وزارت خارجه علیرغم تمام پرسشها بیرونی و کارشکنی هایی که وجود داشته همواره تلاش کرده که از منافع ملی مردم کشور عزیزمان ایران در عرصه بین المللی حمایت کند و این مسیر را به نحو مطلوبی دنبال کند و امیدواریم در آینده نیز با قوت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده است بود، در ارتباط با تحریم حزب الله لبنان از سوی آمریکا، تصریح کرد: موضع کشور عزیزمان ایران در ارتباط با این عنوان مشخص هست. واکنش‌ها خصمانه آمریکا نسبت به مقاومت نیز روشن هست، ما این واکنش‌ها را بی حاصل و نادرست می دانیم و تاریخ نشان داده که اینگونه تحریم ها راه به جایی نمی برد.

قاسمی با بیان اینکه حزب الله یک جریان قانونی است و در انتخابات اخیر لبنان نیز مورد استقبال مناسب مردم واقع شده است هست، تصریح کرد: کارها آمریکا در مورد این گروه محکوم به شکست است و راه به جایی نمی برد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در این نشست بار دیگر با اشاره به مذاکرات کشور عزیزمان ایران و اتحادیه اروپا و همچنین دیگر طرف های برجام جهت ادامه این توافق بین المللی، تصریح کرد: ما تمام توان خود را در سطوح و اشکال متفاوت به کار خواهیم بست تا در جهت احقاق حقوق ملت کشور عزیزمان ایران موفق باشیم، تماس ها در این زمینه شروع شده است و ادامه پیدا می کند و برنامه های دیگری نیز در دستور کار هست. بعضی از این فعالیت ها در حوزه کارها وزیر خارجه و بعضی در سطوح دیگر هست، ما در طیف وسیعی در حال تلاش هستیم تا بتوانیم منافع ملت کشور عزیزمان ایران را در ارتباط با این قرارداد بین المللی محقق کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه تعهد کشور عزیزمان ایران به برجام از زمانی که این توافق به امضا رسیده، تاثیر قابل توجهی در زیاد کردن جایگاه کشور عزیزمان ایران در عرصه بین المللی داشته هست، در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات آبی کشور عزیزمان ایران و افغانستان و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه، تصریح کرد: پیش از عوض کردن ساختار در وزارت خارجه، بخشی از این وزارتخانه به نام دیپلماسی آب ایجاد شد و اکنون نیز بعد از عوض کردن ساختار توجه به این عنوان مورد اهتمام جدی دستگاه دیپلماسی است.

قاسمی با بیان اینکه در جریان سفر سال گذشته وزیر خارجه به افغانستان، دو کشور تصمیم گرفتند که سند جامع همکاری را بین پایتخت کشور عزیزمان ایران و کابل ایجاد کنند و در همین چارچوب پنج کمیته تخصصی نیز ایجاد شد، تصریح کرد: کار سه کمیته به نتیجه رسیده ولی کار دو کمیته همچنان در جریان است و بعد از اینکه کار این دو کمیته نیز مشخص شود، سند جامع همکاری های دو کشور تدوین خواهد شد.

وی افزود: یکی از این کمیته های مشخص شده است مربوط به عنوان آب است و ما امیدواریم که با اراده دو کشور و تلاش هایی که صورت می گیرد، حق طرف ایرانی در این زمینه احیا شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در جریان برگزاری اجلاس فوق العاده سران شرکت همکاری اسلامی در استانبول، رییس جمهور کشور عزیزمان ایران و پادشاه اردن بعد از سال ها با یکدیگر دیدار کوتاهی داشتند و آیا قرار است که این گفت وگوها و دیدارها ادامه داشته باشد، افزود: فکر نمی کنم که در جریان این سفر ملاقاتی صورت گرفته باشد. در کریدورها و راهروهای برگزاری اجلاس که سران کشورها حضور داشتند، دو طرف یکدیگر را دیده اند و صحبت کوتاهی انجام دادند و در همین حد عنوان خاتمه پیدا کرده است.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که مقامات بانک مرکزی اخیرا اعلام کردند که با همکاری وزارت خارجه از سفارتخانه های خارجی در کشور عزیزمان ایران درخواست کردند که به جهت صدور روادید به جای دریافت ارز، از ایرانیان ریال دریافت کنند و آیا چنین موضوعی از سوی سفارتخانه های خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران مورد پذیرش قرار گرفته است یا نه؟ گفت: من تایید می کنم که چنین یادداشتی از سوی وزارت خارجه کشور عزیزمان ایران به سفارتخانه های خارجی مقیم کشور عزیزمان ایران ارسال شده است و از آنها خواسته شده است که از متقاضیان ایرانی جهت انجام امور کنسولی ریال دریافت کنند تا پرسشها شهروندان ایرانی در تبدیل ریال به ارز کم کردن پیدا کند. این یادداشت ارسال شده است ولی من از نتیجه های عملی این عنوان ارزیابی دقیقی ندارم و در آینده بعد از ارزیابی های مورد نیاز اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که در جریان دیدار اخیر پوتین و بشار اسد در سوچی روسیه، رییس جمهور روسیه اعلام کرده که با توجه به شروع روند سیاسی حل بحران سوریه وقت آن رسیده که نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند و از دیگر سو لاورنتیف یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که این نیروهای خارجی مشمول بر نیروهای کشور عزیزمان ایران و حزب الله نیز می شوند، تصریح کرد: البته من جواب این پرسش را در ابتدای این جلسه دادم. ما با همه طرف های بحث سوریه از جمله طرف های حاضر در روند آستانه و همچنین دیگر کشورهای موثر منطقه در ارتباط با بحث سوریه در تماس هستیم از جمله با ترکیه، روسیه، سوریه. ما موضع رسمی مشخصی در این ارتباط دریافت نکردیم و آنچه که در این ارتباط دیده می شود زیاد اظهارنظرهای اشخاص هست، گرچه بعضی از اظهارنظرها نیز تکذیب شده است است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخش نهایی این نشست بار دیگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخابات عراق و نتیجه های حاصل از آن، تصریح کرد: ما با اکثریت گروه ها، احزاب سیاسی عراق و همچنین عشایر این کشور تماس داشته و داریم، با اکثریت بالایی در این کشور همسو هستیم و می توانیم گفت وگو و مشورت کنیم با حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع دو کشور.

وی همچنین عنوان ائتلاف ها در داخل عراق جهت تشکیل دولت را عنوان داخلی این کشور بیان کرد و گفت: باید صبر کنیم و ببینیم که چه گروه هایی با یکدیگر ائتلاف می کنند. قطعا دولت در عراق ائتلافی خواهد بود و این به وقت نیاز دارد البته امیدوار نیز هستیم که روند گزینش رییس جمهور و تشکیل دولت در این کشور همسایه طولانی نباشد و هر چه سریعتر دولت عراق تشکیل شود تا این کشور بتواند مسیر خود را در راه توسعه و صلح ادامه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست فرا رسیدن سالگرد سوم خرداد آزادی خرمشهر را تبریک گفت و همچنین کشتار فجیع مردم مظلوم فلسطین و غزه به وسیله صهیونیست ها را محکوم کرد و آن را واقعه ای تلخ عنوان کرد.

واژه های کلیدی: ایران | آمریکا | ایرانی | آمریکایی | ایرانیان | امور خارجه | وزارت خارجه | مقامات وزارت | مقامات آمریکا | وزیر امور خارجه

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو