تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار پزشکی اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند

اولین خبرها که می‌آمد، تصور نمی‌شد عنوان جدی باشد،اما حالا هفت مرد و چهارزن مرده اند

اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند

اپیدمی قارچ هایی که می کشند

عبارات مهم : بیماری

اولین خبرها که می آمد، تصور نمی شد عنوان جدی باشد،اما حالا هفت مرد و چهارزن مرده اند

مسمومیت بر اثر مصرف قارچ های سمی، روزبه روز تلفات بیشتری می گیرد و در این میان تنها کاری که انجام گرفته، توصیه به مردم جهت مصرف نکردن قارچ های فله ای است.

فهیمه حسن میری: نخستین خبرها که می آمد، تصور می شد عنوان چندان جدی نباشد، تصور می شد مسمومیتی در حد چند نفر باشد که با مصرف چند قارچ، دچار مسمومیت شده است اند و حالشان رو به اصلاح می رود. ولی اینطور نبود، خبرهای بیشتری از مسمومیت های زیاد در شهرهای متفاوت و آن هم به صورت حاد منتشر شد که فوت بعضی از افراد مسموم شده، بحران را جدی تر کرد. تا این که امروز خبر رسید آمار جانباختگان مسمومیت با قارچ های محیط زیست زیاد کردن یافته است.

اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند

محمدمهدی گویا، مدیر مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از زیاد کردن آمار جانباختگان مسمومیت بر اثر مصرف قارچ های محیط زیست خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر بر اثر مصرف قارچ های محیط زیست مسموم شده است اند که بیش از ۲۰۰ نفر هم اکنون در بیمارستان ها خوابیدن هستند. متاسفانه یک نفر دیگر نیز بر اثر مصرف قارچ ها جان خود را از دست داد و آمار جانباختگان اینگونه مسمومیت به ۱۱ نفر رسید. او همچنین از این گفت که مسمومیت با این قارچ ها درمان کاملی ندارد و باید فرد در معرض پیوند کبد قرار گیرد، به طوری که تاکنون سه نفر تحت پیوند قرار گرفته اند.

مسمومیت در شهرهای مختلف

اولین خبرها که می‌آمد، تصور نمی‌شد عنوان جدی باشد،اما حالا هفت مرد و چهارزن مرده اند

قارچ های سمی، بنا به شیوع توزیع و استفاده در شهرهای مختلف، تلفات جانی داشته هست. تاکنون موردی از فوت به علت مسمومیت با قارچ سمی در پایتخت کشور عزیزمان ایران به پزشکی قانونی ارجاع نشده ولی یکی از استان هایی که خبرهای دلواپس کننده ای راجع به میزان مسومیت با قارچ سمی داشته، کردستان هست. اینطور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ایسنا گفته، از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۸ نفر در اثر مصرف قارچ های سمی در این استان مسموم شده است اند و این مسمومیت منجر به فوت یک نفر هم شده است هست. فرزام بیدارپور در جلسه بررسی اوضاع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی در استان کردستان با اعلام این آمار، گفت: اطلاعات کمی درمورد گونه های قارچی استان کردستان وجود دارد و نمی توان به صورت دقیق نقشه رویش قارچ های استان کردستان را ترسیم کرد.

آخرین خبرهای انتشار یافته از کرمانشاه هم حاکی از این است که فوت ۷ نفر بر اثر مصرف این قارچ های سمی تایید شده است هست. صائب مدرسی مدیر مرکز فوریت های پزشکی کرمانشاه به ایلنا گفته: ۲۸۶ نفر از استان کرمانشاه به علت مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی به اورژانس مراجعه کرده اند و از تعداد بیماران مبتلا به مسمومیت ناشی از مصرف قارچ در استان هفت مورد منجر به فوت شده است است.

دیروز هم شرکت اورژانس کشور درمورد آخرین اوضاع مسمومیت با قارچ در ۱۰ استان کشور تا ساعت ۱۱ ظهر ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد: مجموع مراجعان به اورژانس بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به ۸۴۹ نفر رسیده که ۱۴۹ نفر از آنها خوابیدن هستند و ۶۹۰ نفر نیز ترخیص شده است اند. این شرکت راجع به آمار تفکیکی در استان های متفاوت اعلام کرد: کرمانشاه: ۳۳۶ نفر، بستری: ۳۴ نفر، ترخیص: ۲۹۵ نفر، فوتی: ۷ نفر، لرستان: ۱۶۷ نفر، بستری: ۱۳ نفر، ترخیص: ۱۵۳ نفر، فوتی: ۱ نفر، کردستان: ۱۵۲ نفر، بستری: ۲۴ نفر، ترخیص: ۱۲۷ نفر، فوتی: ۱ نفر، آذربایجان غربی: ۷۹ نفر، بستری: ۲۷ نفر، ترخیص: ۵۱ نفر، فوتی: ۱ نفر، زنجان: ۶۶ نفر، بستری: ۴۱ نفر، ترخیص : ۲۵ نفر، ایلام: ۳۳ نفر، بستری: ۳ نفر، ترخیص: ۳۰ نفر، کهگیلویه و بویراحمد: ۹ نفر، بستری: ۳ نفر، ترخیص: ۶ نفر، چهارمحال و بختیاری: ۳ نفر، ترخیص: ۳ نفر، قزوین: ۳ نفر، بستری: ۳ نفر، فارس: ۱نفر، بستری: ۱ نفر.

اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند

تشخیص داده نمی شود

سوالی که در بین این خبرها مطرح می شود این است که آیا و چطور مصرف قارچ ها به یک بحران تبدیل شده است است؟ جوابی که به این پرسش داده می شود این است که تشخیص این قارچ ها حتی از سوی مردم بومی و محلی نیز کار آسانی نیست. از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی توان گفت که قارچ سمی است و تنها راه حل جهت تشخیص مسموم نبودن قارچ ها، نمونه گیری در آزمایشگاه هست. قارچ های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و تشخیص آنها، به وسیله افراد عادی میسر نیست. با این اوصاف، تنها راهی که باقی می ماند، اعتماد نکردن به دستفروش ها و نخریدن قارچ های فله ای است.

حسن طاهراحمدی، مدیر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با این توضیح که خبرهایی از بعضی استان های همجوار مبنی بر موارد مسومیت با قارچ منتشر شده، به ایلنا گفت: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مسئله هست، تنها افراد متخصص و باتجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ ها را دارا هستند و مردم باید مواظب باشند. از طریق شاخصه های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان به طور قطعی سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد بنابراین توصیه اکید این است که افراد از مصرف و دست زدن به هر نوع قارچ در دل طبیعت، کودگاه ها، رویه پسماندها، کناره های انتهایی درختان و… خودداری کنند و تنها قارچ هایی را بخرند که دارای شناسه های بهداشتی و عرضه شده است در فروشگاه های معتبر باشد.

اولین خبرها که می‌آمد، تصور نمی‌شد عنوان جدی باشد،اما حالا هفت مرد و چهارزن مرده اند

چه نشانه ها و عوارضی دارد؟

علایم مسمومیت در اثر مصرف قارچ های سمی متنوع هستند؛ درواقع مسمومیت ناشی از این قارچ ها سه مرحله دارد. در مرحله اول علائم بیماری طی ۶ ساعت تا سه روز بعد از مصرف ظاهر می شود که معمولا یکسری علائم گوارشی مشمول بر تهوع، استفراغ و گاهی اسهال های حجیم هست. این موارد با درمان راحت علامتی برطرف می شوند ولی ممکن است بعد از ۲۴ ساعت تا حداکثر چهار روز مرحله دوم بیماری شروع شود. البته اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند، در همان مرحله اول درمان می شوند.

اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند

در مرحله دوم مسمومیت با قارچ علائم تهوع ادامه داشته و به تدریج زردی ظاهر شده است و فعالیت کبد تا حدودی مختل می شود. افرادی که به این مرحله از بیماری می رسند باید خوابیدن شده است و تحت نظر قرار گیرند. معمولا این مرحله سه تا چهار روز به طول می انجامد. معدودی از این افراد نیز وارد مرحله سوم بیماری که مشمول بر نارسایی شدید کبد و در بعضی موارد بیماری های کلیوی هست، می شوند به طوری که ممکن است حتی نیاز به پیوند داشته باشند یا جانشان را از دست بدهند.

نکته مهم در این میان آن است که درمان مسمومیت های گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، به وقت مراجعه فرد مسموم شده است به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می شود، ولی در صورتی که فرد دیر مراجعه کند خطرناک است.

چه باید کرد؟

این قارچ های سمی در شرایطی قربانی می گیرند که بعضی از مصرف کنندگان اعلام کرده اند سال های قبل هم از همین قارچ ها مصرف می کرده اند و حالا نمی دانند چه عاملی باعث مسمومیت شده است آن هم به این شکل گسترده. آنها می گویند استفاده از قارچ های محلی و خودرو، اتفاق معمول در شهرهای غرب کشور است و بعضی افراد قارچ های کوهی و طبیعی را جمع آوری و جهت فروش و امرار معاش به مغازه ها ارائه می دادند و مردم هم به خاص در استان های غربی کشور با این تصور که قارچ های فله در مغازه ها سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می کردند. ولی باید دید چه شده است امسال این قارچ ها به عنوان یک معضل جدی جهت مردم این شهرها تبدیل شده است است.

دکتر کامبیز سلطانی نژاد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور هم با تاکید بر این که این قارچ ها به سادگی قابل شناسایی نیستند، می گوید: هر ساله با ورود به فصل بهار و پاییز شاهد رویش قارچ های سمی و مسمومیت هایی از این نوع هستیم. در امسال با تعداد بیشتری از اینگونه مسمومیت ها روبرو شدیم که علت آن همان شرایط خاص آب و هوایی کشور در نقاط غربی هست. امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، مخصوصا بارندگی های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ های سمی در استان های غربی زیاد کردن یافت و باعث شد افرادی که علاقه مند به چیدن و مصرف قارچ از دل محیط زیست هستند و درخصوص عوارض مسمومیت ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.

اما حتی با این گفته ها، به نظر می رسد جهت پیشگیری از مسمومیت با قارچ های سمی، کاری فراتر از حدس و گمان و اطلاع رسانی های دیرهنگام و به اصطلاح، نوشدارو بعد از فوت سهراب، مورد نیاز هست. هماهنگی نهادهایی از قبیل جهاد کشاورزی، محیط زیست، هلال احمر و منابع طبیعی باید انجام بگیرد و با انجام تحقیقات میدانی جهت ترسیم نقشه رویش قارچ های سمی، مناطقی که بیشترین مورد مسمومیت را داشته اند مورد بررسی قرار بگیرند و با انجام مطالعات آزمایشگاهی راجع به قارچ های سمی و غیرسمی، از کاشت و توزیع قارچ های سمی جلوگیری شود.

واژه های کلیدی: بیماری | مسمومیت | مسمومیت | استان کرمان | اخبار پزشکی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو