تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین

غذاهای سلف واقعا بدبو و بدرنگ بود، بوی سردخانه می‌داد و رنگ‌شان هم غیرطبیعی بود. کلا همه غذاها پررنگ بود. نمی‌شد که کلا از سلف غذا نخوریم، ولی تا جایی که می‌توا

افسانه کافور

افسانه کافور

عبارات مهم : دانشگاه

غذاهای سلف واقعا بدبو و بدرنگ بود، بوی سردخانه می داد و رنگ ارزش هم غیرطبیعی بود. کلا همه غذاها پررنگ بود. نمی شد که کلا از سلف غذا نخوریم، ولی تا جایی که می توانستیم کم می خوردیم.

روزنامه شهروند حواشی استفاده یا عدم استفاده کافور در غذای دانشگاه ها بررسی کرده است.

این روزنامه نوشته هست؛ با وجود تکذیب همیشگی مسئولان، گروهی از دانشجویان به علت وحشت از کافور حاضر به استفاده از غذای دانشگاه ها نمی شوند.

افسانه کافور

سال هاست که در فضای دانشگاهی راجع به آن حرف می زنند و سال هاست که مسئولان کل ماجرا را رد می کنند؛ داستان کافور به قرن چهارم هجری و نظریات ابن سینا، دکتر نامدار ایرانی برمی گردد که اعتقاد بود اگر کافور را با گلاب مخلوط کنند و ببویند میل جنسی کم می شود و اگر آن را بنوشند این اثر زیاد می شود. این که علم پزشکی و داروسازی راجع به کافور الان به چه نتیجه ای رسیده هست، تأثیر چندانی در ادبیات روزانه نداشته و همچنان این «کافور در غذای سلف» به شوخی و جدی در ادبیات دانشجویان دیده می شود. کافور از درختی به همین نام گرفته می شود.

«غذاهای سلف واقعا بدبو و بدرنگ بود، بوی سردخانه می داد و رنگ ارزش هم غیرطبیعی بود. کلا همه غذاها پررنگ بود. نمی شد که کلا از سلف غذا نخوریم، ولی تا جایی که می توانستیم کم می خوردیم»؛ این جملات را «مریم»، فارغ التحصیل روانشناسی از دانشگاه شیراز می گوید. او ورودی سال ۷۷ این دانشگاه و ساکن خوابگاه بود.

غذاهای سلف واقعا بدبو و بدرنگ بود، بوی سردخانه می‌داد و رنگ‌شان هم غیرطبیعی بود. کلا همه غذاها پررنگ بود. نمی‌شد که کلا از سلف غذا نخوریم، ولی تا جایی که می‌توا

آن طور که مریم می گوید تعداد زیادی از دختران آن سال های دانشگاه تلاش می کردند از غذای سلف دانشگاه استفاده نکنند: «همیشه این بحث بود و همه مطمئن بودیم که چیزی در غذا می ریزند. هر چه بود امکان این که بر روی بدن تأثیر بدی داشته باشد، وجود داشت. می گفتند این غذا باعث پرمویی می شود، یا صدا را کلفت می کند.» نزدیک به ۲۰ سال از ورود این روانشناس به دانشگاه می گذرد و او اکنون همه اتفاقات آن سال ها را خاطره می بیند و دلش جهت تمام آن روزها تنگ شده است است: «الان که فکر می کنم حتی همین وحشت ها و مسخره بازی ها هم خوب بود. در کل این جریان کافور هم زیاد سوژه خنده بود.»

احتمال ریختن کافور در غذا و وحشت از اثرات منفی آن، سال به سال و نسل به نسل به دانشجویان دوره های بعد هم انتقال پیدا کرد.

«مصطفی»، ورودی سال ۸۲ دانشگاه شهید چمران اهواز هست. او که در این دانشگاه مهندسی عمران خوانده، می گوید در بین دانشجویان آن دوره هم همین بحث وجود داشت: «من خوابگاهی نبودم، به همین علت خیلی کم از غذای سلف استفاده می کردم. یادم است که آن سال ها، نشریات دانشجویی با آشپزها یا مسئولان دانشگاه گفت وگو می گرفتند و راجع به این که بالاخره چه چیزی در غذا می ریزند، پرسش می پرسیدند. هر لحظه در طنزها هم بحث کافور وجود داشت.»

افسانه کافور

مصطفی متفاوت بودن غذای کارمندان و اساتید دانشگاه با دانشجویان را هم دلیلی بر احتمال درست بودن استفاده از کافور در غذا می داند: «چرا باید غذای اساتید و کارمندها، با غذای دانشجویان متفاوت باشد؟ تقریبا همه دانشگاه ها این طوری بودند و غذای استادها با دانشجویان متفاوت بود. فرزند ها هم می گفتند به استادها کافور نمی دهند و آنها مشکلی ندارند.»

هر دانشجو یا فارغ التحصیل ایرانی که روزی درگیر دانشگاه بوده هست، روایتی از شائبه کافور و غذای سلف دارد و به نظر می آید این ماجرا همواره وجود داشته است.

غذاهای سلف واقعا بدبو و بدرنگ بود، بوی سردخانه می‌داد و رنگ‌شان هم غیرطبیعی بود. کلا همه غذاها پررنگ بود. نمی‌شد که کلا از سلف غذا نخوریم، ولی تا جایی که می‌توا

«سجاد» در دانشگاه شهیدبهشتی، فلسفه خوانده و این روزها دوران سربازی خود را می گذراند. آن طور که سجاد می گوید بحث کافور در پادگان هم با شدت بیشتری وجود دارد: «اگر در دانشگاه راجع به اش شوخی می کردیم، این جا داریم استفاده اش می کنیم. حتما در این غذا یک چیزی می ریزند، ولی شنیدم که کافور نیست. می گویند کافور گران یا بی اثر است و از این حرفا. در کل این جا هم مثل خوابگاه، کافور حضور فعال دارد.»

این روزها ولی این بحث کافور در دانشگاه ها تا اندازه ای فروکش کرده هست؛ از یک طرف پزشکان و داروسازان با قطعیت از تأثیر منفی کافور بر سلامت جسم سخن می گویند و از طرف دیگر استفاده از غذاهای دانشگاه کم کردن پیدا کرده است یا این که قیمت غذای سلف به حدی اوج رفته که تفاوت چندانی با غذای بیرون ندارد.

افسانه کافور

«سیما»، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران، از وضع این روزهای دانشگاه می گوید: «ببین، الان دیگه نه غذای سلف اونقد ارزونه و نه این که کسی حال وحوصله این شوخی هارو داره. به سنواتی ها که غذا نمیدن و جهت بقیه هم کلی ماجرا هست. مثل قبل نیست که غذای دانشجو هر لحظه آماده باشد.»

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران: کافور در هیچ دارویی به عنوان کاهنده میل جنسی استفاده نمی شود

«علی فاطمی»، داروساز و عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان کشور عزیزمان ایران می گوید که بعید است الان در دانشگاه یا پادگانی از این ماده به عنوان کم کردن دهنده میل جنسی استفاده شود و اعتقاد است در هیچ دارویی از کافور به عنوان کم کردن دهنده میل جنسی استفاده نمی شود.

او در گفت وگو با «شهروند» از مطرح بودن این بحث در دوران دانشجویی خود سخن می گوید: «در دوره ما هم، در سربازی و دوران دانشجویی، همین بحث مطرح بود ولی همه، هم دانشگاه و پادگان تکذیب می کردند و هیچ وقت هم استفاده از آن اثبات نشد هرچند هر لحظه این شایعه وجود داشت.» ولی استفاده از کافور جهت کم کردن میل جنسی تا چه اندازه با علم روز داروسازی همخوانی دارد؟

فاطمی در پاسخ به این پرسش می گوید: «برای کافور فواید زیادی تعریف شده است هست؛ ماده معطر، ماده خوش بو کننده و در بین عوام هم به عنوان ماده کم کردن دهنده میلی جنسی. ولی ما هیچ دارویی نداریم که در آن از کافور به عنوان کم کردن دهنده میل جنسی استفاده شود. در جنوب شرق آسیا از کافور به عنوان چاشنی استفاده می کنند و در بعضی داروها جهت خوشبو کردن یا معطرکننده و جهت بعضی فرآورده های پوستی استفاده می شود. علاو ه براین جهت دفع کردن حشرات هم از کافور استفاده می شود، چون بوی آن دفع کننده است.» آن طور که این داروساز می گوید، پایه این نظریه که کافور می تواند میل جنسی را کم کردن دهد، به

ابن سینا برمی گردد: «قانون ابن سینا هم به کافور اشاره دارد که بو کردن آن باعث کم کردن میل جنسی می شود و حتی فرمول خوراکی هم جهت آن تعریف کرده هست. الان که می دانیم کافور چنین خاصیتی ندارد و حتی مقدار زیاد آن می تواند اثر معکوس هم داشته باشد.»

اما نگرانی راجع به آثار منفی کافور مثل پرمویی در زنان و عقیم شدن در مردان تا چه اندازه می تواند درست باشد؟ فاطمی دراین باره می گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم عوارض آن گوارشی، قلبی است و اثر نازایی یا زیاد کردن مو نادرست هست. بعضی فکر می کنند که این ماده باعث زیاد کردن نشانه هایی که به مردانگی منسوب هست، می شود؛ مثل صدای کلفت یا درآوردن سبیل یا ریش که هیچ کدام، هیچ وقت اثبات نشده است.»

نایب مدیر کمیسیون بهداشت مجلس: این شایعات هیچ وقت تایید نشده است

نایب مدیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از تایید نشدن این شایعات سخن می گوید و اعتقاد است که هر افزودنی به غذا قطعا اثرات دیگری هم دارد و نمی شود این آثار سوء را نادیده گرفت.

«مرتضی خاتمی» می گوید که این شایعات از دوران دانشجویی خودش تا به امروز وجود داشته است: «دوره ما هم بحثش بود. الان پسرم دانشجو است و یک روز گفت همچین چیزی را در دانشگاه می گویند. منظور این است که این بحث از سال ها پیش وجود داشته و همین طور انتقال یافته شده است هست. احساس یک موضوع، از وجود آن می تواند نیرومند تر جلوه کند. احساس ناامنی از خود ناامنی می تواند خطرناک تر باشد و الان این احساس راجع به کافور هم وجود دارد که قطعا درست نیست. این شایعات هر لحظه بوده هست، ولی هیچ وقت تایید نشده است.»

آن طور که این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید، در این کمیسیون هیچ وقت بحثی راجع به کافور مطرح نشده است: «در جلسات کمیسیون که هیچ وقت این عنوان بحث نشده است و همین طور که گفتم مسئولان هم می گویند که از کافور در غذا استفاده نمی شود. الان پرسشها دانشجویان زیاد از گذشته است و در این دوره و زمانه به کافور نیاز نیست.»

او می گوید که بعضی از این بحث ها، همواره جنبه بذله گویی داشته و حتی خود افراد مطرح کننده هم چندان اعتقادی به آن ندارند: «من بعید می دانم همچین چیزی باشد. ممکن است بگویند امکان دارد یک غذا بر روی واکنش‌ها اجتماعی تأثیر بگذارد، درحالی که من فکر می کنم استانداردهای حاکم بر آثار تغذیه غلبه دارد. شخصیت های آدم ها نیرومند تر از این موارد هست. در استاندارد غذاهای دانشجویی و پادگان چنین چیزی تعریف نشده هست، چون هر ماده ای اثرات دیگری هم دارد، بنابراین من به چنین نتیجه ای رسیدم و فکر می کنم شایعه ای بیش نیست که در محافل دانشجویی مطرح هست. همچین چیزی ما نشنیدیم و در آن محیط ها شاید به علت بذله گویی همواره مطرح هست، ولی هیچ گاه چنین چیزی تایید نشده است.»

واژه های کلیدی: دانشگاه | کمیسیون | استفاده | دانشگاه | دانشجویان | دوران دانشجویی | کمیسیون بهداشت | اخبار کنکور و دانشگاه

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو