تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری همه چیز راجع به «خوک»

یکی از پرسروصداترین ساخته های مانی حقیقی را می توان فیلم «اژدها وارد می شود» دانست. این فیلم جهت نمایش در بخش سودای گروه تحریریه سایت سی وچهارمین دوره جشنواره

همه چیز راجع به «خوک»

همه چیز راجع به «خوک»

عبارات مهم : اژدها

یکی از پرسروصداترین ساخته های مانی حقیقی را می توان فیلم «اژدها وارد می شود» دانست. این فیلم جهت نمایش در بخش سودای گروه تحریریه سایت سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و در چهاربخش نامزد دریافت گروه تحریریه سایت بلورین شد.

مانی حقیقی در بستر طنز فیلم، به نکات بسیار ظریفی از جامعه امروز ایران، محدودیت ها و شکل زندگی بازیگران و صورت های معروف و مشکلاتی که باید با آن دست و پنجه نرم کنند، اشاره می کند و همین اشارات هستند که فیلم را از یک کمدی سطحی فراتر برده و به یک فیلم تاثیرگذار، دست کم جهت شرایط امروز ایران، بدل می کند.

کمدی سیاه سورئال به عنوان زیربنای مطالعات کنایه آمیز مانی حقیقی راجع به زندگی طبقه میانگین کشور عزیزمان ایران در فیلم تازه او «خوک» در جشنواره برلین فریاد می شود. «خوک» فیلمی سرراست تر از «اژدها وارد می شود!»

همه چیز راجع به «خوک»

محمودکلاری فیلم را پر از زرق و برق کرده، رنگ های غیرواقعی صحنه و لباس ها را پوشانده و فضاهای داخلی طراحی شده است به وسیله امیرحسین قدسی، حس و حالی فلینی وار دارد. موسیقی پیمان یزدانیان با حال و هوای فیلم همخوان است و با فانتزی هوی متال کاراکتر حسن به اوج می رسد.

سینمای کمدی در کشور عزیزمان ایران پرفروش هست، به خصوص در سال های اخیر؛ اگر نگاهی به لیست پرفروش ترین فیلم ها بیندازیم، آثار کمدی در صدر آن ها قرار دارند. واضح است که کمدی ها در رده بندی های ضعیف، خوب و عالی ارائه می شوند. ولی متاسفانه آنچه زیاد به عنوان کمدی روی پرده سینماها می بینیم، فیلم های ضعیفی هستند که البته در این بین، به صورت انگشت شمار فیلم هایی نمایش داده می شوند که از سطح کیفی و محتوایی خوبی برخوردار بوده و در عین حال، جدا از مساله خنداندن تماشاگر، در پی گفتن حرف، توصیه یا سخنی هستند که جز در قالب طنز، به شکل دیگری قابل گفتن نیست؛ فیلم «خوک»، تازه ترین ساخته مانی حقیقی، در این دسته از فیلم ها قرار می گیرد. یک کمدی سیاه با یک عنوان به روز که در لایه های آن به بسیاری از پرسشها سیاسی و اجتماعی ایران، در شکل ظریفی از طنز، اشاره می شود.

حقیقی با کارنامه ای پربار
مانی حقیقی هرچند که نوه ابراهیم گلستان، کارگردان، نویسنده و مترجم شهیر کشور عزیزمان ایران و فرزند لیلی گلستان و نعمت حقیقی است ولی توانسته خود به کاراکتری جدا از نسبت های خانوادگی اش بدل شود؛ به گونه ای که امروز او را به عنوان یک کارگردان صاحب سبک می شناسیم، نه فقط نوه مردِ بزرگی چون ابراهیم گلستان! او در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه «مک گیل» در رشته فلسفه فارغ التحصیل شد و کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه «گولف» در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد. او همچنین سال ۲۰۰۰ در رشته مطالعات فرهنگی ، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل و از دانشگاه «ترنت» مدرک خود را دریافت کرد. این بازیگر، نویسنده و کارگردان، کار خود را از بازی در فیلم «اسرارار گنج دره جنی» شروع کرد و فیلم های «کنعان»، «آبادان»، «کارگران مشغول کارند»، «پذیرایی ساده»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «اژدها وارد می شود!» و« خوک» را نوشته و کارگردانی کرده هست. او همچنین از نویسندگان فیلم چهارشنبه سوری، ساخته اصغر فرهادی بوده است.

بیراه نیست اگر بگوییم مانی حقیقی با دستِ پر وارد سینما شد و این را از روی کارنامه پربار او می توان دریافت. او در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، گروه تحریریه سایت بلورین عالی ترین فیلمنامه بخش سینمای بین الملل را جهت فیلم «کارگران مشغول کارند» دریافت کرد؛ این فیلم همچنین توانست جایزه فیلم جشنواره بین المللی آسیایی را نیز از آن خود کند. این هنرمند در بیست و ششمین جشنواره و نیز، دیپلم افتخار فیلم محبوب تماشاگران در بخش سینمای بین الملل رابرای فیلم «کنعان» دریافت کرد. همچنین فیلم «پذیرایی ساده» در جشنواره فیلم برلین، برنده جایزه نتپک و در جشنواره بین المللی فیلم ورشو نیز برنده جایزه بخش مسابقه آدم خاص شد.

یکی از پرسروصداترین ساخته های مانی حقیقی را می توان فیلم «اژدها وارد می شود» دانست. این فیلم جهت نمایش در بخش سودای گروه تحریریه سایت سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و در چهاربخش نامزد دریافت گروه تحریریه سایت بلورین شد. «اژدها وارد می شود!» در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین جهت کسب جایزه خرس طلایی نامزد شد و در جشنواره بین المللی فیلم مستقل بوئنوس آیرس نیز نامزد دریافت جایزه عالی ترین فیلم بلند ژانر آوانگارد شد.

فیلم رویکردی سورئال و سمبلیک دارد. بعضی نقدها کاراکترهای فیلم را که یک زمین شناس و همین طور یک صدابردار بودند، به ترتیب به علم و هنر تشبیه کرده اند. همچنین والیه را نماد نسل آینده دانسته اند و اژدهای موجود در فیلم نیز به کشور عزیزمان ایران تشبیه شده است هست؛ شتر نماد گنج قلمداد شده است هست. ضمن اینکه اشاره به واقعه تصرف هرمز به وسیله کشور عزیزمان ایران به کمک غرب و همین طور استفاده از سعید حجاریان و صادق زیباکلام در این محصول، نمادگراییِ فیلم را هرچه زیاد با پرسشها سیاسیِ روز کشور عزیزمان ایران پیوند می زند. با این حال مانی حقیقی راجع به فیلم گفته است: «در فرآیند خلق آثار هنری از سمبلیزم بیزارم و این فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده است است».

بعد از ساخت این فیلم جنجالی، مانی حقیقی «۵۰ کیلوآلبالو» را نوشت و کارگردانی کرد که می توان آن را یک کمدی ضعیف به شمار آورد؛ البته به نظر می رسد این یک ضعف عمدی محسو ب می شد وکارگردان بسیار عامدانه خواهان این ضعف بود.

به هر روی، با پیشینه ای که از مانی حقیقی سراغ داریم، باید او را کارگردان عجیبی بدانیم که هر لحظه تماشاگر را غافلگیر می کند و تازه ترین اثر او، فیلم «خوک»، با بازی حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی و جمعی دیگر از بازیگران، کار متفاوتی از این سینماگر است که بعد از اکران در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم برلین، هم اکنون روی پرده سینماهاست.

یک ترکیب جسورانه و چالش برانگیز
«خوک» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی مانی حقیقی با اکران در جشنواره فیلم برلین و صحبت بازیگران این اثر، حواشی مختلفی در پی داشت و امکان این می رفت که این فیلم در کشور عزیزمان ایران اکران نشود ولی این اثر هم اکنون با فروش ۴۶۰۷۱۷۰۰۰تومان روی پرده است.

نظرات در خصوص این فیلم تاکنون مثبت بوده هست. این فیلم با بازی حسن معجونی، لیلا حاتمی، پریناز ایزدیار و لیلی رشیدی، داستان کارگردانی ممنوع الفعالیت و یک قاتل سریالی را در بستر طنز روایت می کند. «دیمتریوس متیو» منتقد اسکرین دیلی، فیلم مانی حقیقی را اثری جسور و چالش برانگیز توصیف کرد و راجع به آن نوشت: «مانی حقیقی دو سال بعد از اژدها وارد می شودبار دیگر با ترکیبی جسورانه و چالش برانگیز به مسابقه در جشنواره برلین پا گذاشته هست. فیلم مانی حقیقی طنز اجتماعی است که چیزهای بسیاری جهت لذت بردن به تماشاگر عرضه می کند و داستان آن حول محور کارگردانی خودشیفته روی می دهد که با نادیده گرفته شدن از سوی قاتل سریالی فیلمسازها که او را لایق کشته شدن نمی دانند، حس تحقیر را تجربه می کند. باوجودکارگردانی پرزرق و برق، بازی درخشان نقش مهم و فیلمنامه ای که در اغلب موارد بامزه هست، مانی حقیقی در وارد کردن ضربه نهایی توفیق نمی یابد. در فیلم، صحنه هایی کنایه دار و از لحاظ بصری چشمگیر وجود دارد که حاصل کار خوب محمود کلاری، فیلمبردار اثر و امیرحسین قدسی طراح صحنه هست. جهت نمونه می توان به صحنه ای اشاره کرد که شخصیت حسن معجونی خود را در جایگاه خواننده یک گروه هوی متال تصور می کند که اعضای آن مدل هایی با لباس سوسک هستند».

یک کمدی سیاه در اشاره به پرسشها روزِ ایران
در خلاصه داستان خوک آمده است: «حسن خشمگین هست. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستاره محبوبش می خواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. مزاحم جذابی او را هر جا می رود، تعقیب می کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای کشور عزیزمان ایران است ولی حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است؛آیا او بااهمیت ترین فیلمساز این شهر نیست؟ بعد آیا قاتل تحویلش نمی گیرد؟ هنگامی که در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … تهمت عجیبی به حسن زده می شود، او ناچار می شود جهت اعاده حیثیتش نقشه هوشمندانه ای بکشد».البته این تمام ماجرا نیست. مانی حقیقی در بستر طنز فیلم، به نکات بسیار ظریفی از جامعه امروز ایران، محدودیت ها و شکل زندگی بازیگران و صورت های معروف و مشکلاتی که باید با آن دست و پنجه نرم کنند، اشاره می کند و همین اشارات هستند که فیلم را از یک کمدی سطحی فراتر برده و به یک فیلم تاثیرگذار، دست کم جهت شرایط امروز ایران، بدل می کند. بسیاری از منتقدان کاراکتر «حسن» را با جعفرپناهی مقایسه می کنند.

مانی حقیقی دو سال پیش با فیلم «اژدها وارد می شود!» پا به جشنواره برلین گذاشته بود. «دبورا یانگ»، منتقد نشریه «هالیوودریپورتر» در نقد خود، «خوک» را با «اژدها وارد می شود!» مقایسه کرده هست. او در این رابطه می نویسد:کمدی سیاه سورئال به عنوان زیربنای مطالعات کنایه آمیز مانی حقیقی راجع به زندگی طبقه میانگین کشور عزیزمان ایران در فیلم تازه او «خوک» در جشنواره برلین فریاد می شود. «خوک» فیلمی سرراست تر از «اژدها وارد می شود!» و در عین حال کمتر گیج کننده و عجیب است و نسبت به «اژدها وارد می شود!» جذابیت بصری کمتری دارد. محمودکلاری در این فیلم به جلوه های شادتر و پرزرق و برق تری روی آورده و طراحی صحنه با اجرای امیرحسین قدسی یادآور شیوه فیلم های فلینی هست. موسیقی متن فیلم اثر پیمان یزدانیان با حال و هوای فیلم همراهی می کند و در فانتزی هوی متال حسن به اوج خود می رسد».

منتقدان چه نوشتند؟
«دبورا یانگ» منتقد هالیوود ریپورتر راجع به این فیلم نوشته است: این فیلم به نحوه قابل قبولی کارش را با نمایش شور و ناامنی کاراکتر پشت دوربین انجام می دهد. «خوک» در مقایسه با «اژدها وارد می شود!» ساخته قبلی مانی حقیقی، سرراست تر و کمتر گیج کننده هست. همچنین از نظر بصری نیز گیرایی کمتری دارد. محمودکلاری فیلم را پر از زرق و برق کرده، رنگ های غیرواقعی صحنه و لباس ها را پوشانده و فضاهای داخلی طراحی شده است به وسیله امیرحسین قدسی، حس و حالی فلینی وار دارد. موسیقی پیمان یزدانیان با حال و هوای فیلم همخوان است و با فانتزی هوی متال کاراکتر حسن به اوج می رسد».ردموند بیکن نیز نوشته است: «خوک» ادامه میل به شدید مانی حقیقی به سکانس های عجیب و غریب رویا و میان پرده های موزیک ویدیویی هست. این کمدی سیاه با فیلمبرداری درخشانش به شکلی متنوع تزیین شده است و دامنه مختلفی از رنگ ها را به کار گرفته که باعث می شود فیلم جهت تان از پرده نمایش بیرون بزند. این رویکرد که البته شاید جهت همه خوشایند نباشد، تنشِ روایت را در پاره ای از اوقات که نیازمند به زیاد کردن هست، کم کردن می دهد ولی در کل قشنگی یکه ای را نصیب فیلم کرده که تا وقت بسیاری در ذهن تان باقی می ماند.

منتقد دیگری با نام «آنیا سیلیگر» راجع به این اثر نوشته است: «این فیلم می خواهد به هر قیمتی که شده است کمدی باشد و موفق هم می شود. شما نمی توانید این فیلم را تماشا کنید مگر آنکه در نگاه ثانویه به کشور و شرایطی بیندیشد که فیلم در آن ساخته شده است هست. در فیلم هم کمدی بزن-بکوب پیدا می شود هم موسیقی راک و توهمات خلسه آور. حتی بازجویی دوست داشتنی هم در فیلم است که شبیه یک هیپی پیر کت و شلواری است».«کلودیا شولمریخ» در این باره نوشته است: «این فیلم یک سمفونی سرخ رنگ هست. آغازی دارد که سخت می شود باور کرد در کشور عزیزمان ایران فیلمبرداری شده است باشد. موقعی که فیلم را تماشا می کردیم، بارها به یاد «شوندرومان» افتادم؛ اثری که بودو کیرشهوف نویسنده فرانکفورتی در قالب ادبیات مبتذل راجع به عشق، جنایت و خشونت نوشته هست. این فیلم سینمایی جاندار مانی حقیقی هم ، چنین حال و هوایی دارد».

مانی حقیقی: خوک یک کمدی است
مانی حقیقی که تاکنون راجع به این اثر با رسانه ای گفت وگو نکرده هست، در حاشیه جشنواره برلین مصاحبه کوتاهی با «ورایتی» انجام داده است که دنیای تصویر آنلاین آن را ترجمه کرده است و در ادامه می خوانید.

چندین کارگردان در کشور شما در لیست سیاه قرار دارند، بااهمیت ترین ارزش هم جعفر پناهی هست. آیا به اینکه «خوک» بازتاب فضای خلاقانه کارگردانان در پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، قائلید؟

اصلی ترین چیزی که می خواهم روشن کنم این است که «خوک» یک کمدی و یک پارودی موقعیت هست. اینکه چیزی در فیلم اشاره یا ارجاعی به هر چیز خاصی در کشور عزیزمان ایران باشد در این فیلم وجود ندارد. هر چیزی که در این فیلم می بینیم از فیلتر شوخی، کنایه و پارودی رد شده است تا به اینجا رسیده است.

بله، ولی به نظر می رسد که بر اساس واقعیت است.
به بعضی از چیزهای خاص ارجاع دارد. ولی این ارجاعات به یک شخص، یک سری آدم خاص یا هر چیزی شبیه این نیست. در کشور عزیزمان ایران فقط جعفرپناهی در لیست سیاه قرار ندارد. ولی لیست مشخصی هم از کارگردانانی که نمی توانند کار کنند، وجود ندارد. این یک چیز از پیش تعیین شده است و مشخص نیست. فیلم در واقع ارجاع دارد به فضایی که صنعت فیلم و فرهنگ را در کشور عزیزمان ایران جهت وقت بسیار طولانی ای تحت تسلط قرار داده است.

خودشیفتگی نیز نقش مهمی در داستان دارد.
بله به شکل منحرف گونه، عجیب و خل وضعانه این شخصیت حس می کند که کنار زده شده است و نادیده گرفته شده است هست. او به این احساس می رسد که شاید من آن قدری هم که فکر می کردم، اهمیت ندارم. در اینجا نوعی از خودشیفتگی وجود دارد که در واقع کمیک است و در نقطه مرکزی فیلم قرار دارد. همان گونه که همه کمدی های سیاه همین اتفاق باید جهت ارزش بیفتد، پیچش تاریکی اتفاق می افتد و فیلم کمی جدی تر و پیچیده تر می شود.

نکته دیگر ارتباط حسن با مخاطبانش است و اینکه ارتباط چگونه در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … اتفاق می افتد، آیا شبکه های اجتماعی بر فیلمسازان ایرانی نیز همان قدر که بر فیلمسازان غربی تاثیر گذاشته، موثر بوده است؟
اینستاگرام، توییتر و شبکۀ اجتماعی فیس بوک در کشور عزیزمان ایران بسیار بزرگ و محبوبند. با وجود اینکه شبکۀ اجتماعی فیس بوک و توییتر به وسیله فیلترینگ قدغن شده است اند، همه، حتی رییس جمهور از آن ها استفاده می کنند. اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … همان گونه که بر فیلمسازان و بازیگران و صورت های معروف غربی تاثیر می گذارد، بر فیلمسازان و بازیگران و صورت های معروف ایرانی نیز تاثیر گذاشته هست. شبیه همان اتفاقاتی که در ایالات متحده می افتد، ما هم حمله های عظیم و ناگهانی ای را بر شخص خاصی دیده ایم که بر اساس چیزی جز برداشت ها و ادعاهای بدون تحقیق و بی پایه و اساس نیست. این اتفاقات در کشور عزیزمان ایران شاید حتی زیاد ازآمریکا بیفتد.

کمی راجع به کار کردن با لیلا حاتمی و حسن معجونی که نقش حسن را بازی می کند، صحبت کنید .
لیلا دوست وقت کودکی من هست. او پیش از این هرگز کمدی کار نکرده و به این علت است که هر لحظه در آثار های کانسپت و درام های جدی گزینش می شود. لیلا هیچ وقت این وقت را نداشته که وجه بسیار گرم و بامزه شخصیتش را ابراز کند. د رباره حسن، او بار تمام فیلم را به دوش می کشد. حسن در بیرون از کشور عزیزمان ایران زیاد آشنا شده است نیست، به این خاطر که در کشور عزیزمان ایران بازیگر تئاتر هست. او عالی ترین و مورد احترام ترین بازیگر تئاتر در کشور عزیزمان ایران هست. حسن جهت این نقش عالی بود و من این فیلم را درواقع جهت او نوشتم.

یکی از پرسروصداترین ساخته های مانی حقیقی را می توان فیلم «اژدها وارد می شود» دانست. این فیلم جهت نمایش در بخش سودای گروه تحریریه سایت سی وچهارمین دوره جشنواره

واژه های کلیدی: اژدها | ایران | ایرانی | دریافت | جشنواره | مانی حقیقی | جشنواره فیلم | اژدها وارد می شود | جشنواره بین المللی فیلم

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو