تاپس بلاگ

گت بلاگز اخبار پزشکی سوخت و ساز بدن در روزه‌داری

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم در خصوص سوخت و ساز بدن در وقت روزه داری عنوان کرد: در آخر ماه مبارک رمضان افرادی که به نکات تغذیه‌ای توجه نمی کنند، به ا

سوخت و ساز بدن در روزه‌داری

سوخت و ساز بدن در روزه داری

عبارات مهم : انرژی

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم در خصوص سوخت و ساز بدن در وقت روزه داری عنوان کرد: در آخر ماه مبارک رمضان افرادی که به نکات تغذیه ای توجه نمی کنند، به اضافه وزن مبتلا می شوند؛ این افراد ممکن است که از فایده های معنوی این ماه بهره ی کافی برده باشند، ولی خود را از بهره های جسمی این ماه محروم کرده اند.

علی اکبر حق ویسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: در دو دهه ی اخیر مطالعات متعددی روی کم غذایی و یا بی غذایی (Fasting) صورت گرفته و اثرات آن در سوخت و ساز بدن بررسی شده است است.

سوخت و ساز بدن در روزه‌داری

وی افزود: البته ذکر این توصیه مهم است که روزه داری اسلامی با انگیزه ی طاعت و بندگی خدا و اطاعت امر او و در کمال نشاط و آمادگی معنوی صورت می گیرد، در حالی که Fasting غالباً در شرایط خاص روحی، روانی و محیطی اتفاق می افتد و لذا نمی توان نتیجه های این دو را یکسان فرض نمود و به یافته های مربوط به کم غذایی و یا بی غذایی جهت بررسی تغییرات در روزه داری اسلامی استناد کرد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم تصریح کرد: در روزه داری اسلامی، انسان در فاصله ی افطار تا سحر این امکان را دارد تا با گزینش غذای مناسب و آشامیدن آب و مایعات، به نیازهای اساسی بدن پاسخ درست و کافی بدهد، در حالیکه در Fasting غالباً این اوضاع وجود ندارد؛ همچنین در بعضی از ادیان گذشته روزه داری حدود ۲۴ ساعت طول می کشید، ولی روزه داری در اسلام حتی در بلندترین روزهای سال حدود ۱۷ ساعت طول می کشد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم در خصوص سوخت و ساز بدن در وقت روزه داری عنوان کرد: در آخر ماه مبارک رمضان افرادی که به نکات تغذیه‌ای توجه نمی کنند، به ا

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم مواد غذایی دریافتی، تامین انرژی مورد نیاز سلول های بدن هست؛ کربوهیدرات ها، چربیها و پروتئین ها همگی می توانند در بدن انرژی تولید کنند، ولی تولید انرژی مورد نیاز بدن وظیفه ی مهم کربوهیدرات ها و یکی از وظایف چربی هاست؛ پروتئین ها به علت نقش ساختاری خود در بدن، مناسب تولید انرژی نیستند و به عنوان یک منبع گران انرژی از آن یاد می شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم گفت: در گرسنگی های طولانی و بعد از تخلیه ی منابع کربوهیدرات و چربی، چون سلول مغز و سیستم عصبی فقط از گلوکز( راحت ترین شکل کربوهیدرات) جهت تولید انرژی استفاده می کنند، به ناچار جهت تامین گلوکز مورد نیاز، به سمتی می روند که پروتئین های موجود در بدن و بخصوص ماهیچه ها تجزیه شده است و باعث تحلیل ماهیچه ها می شوند.

حق ویسی بیان کرد: در حقیقت، وظیفه مهم یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان که در آن گرسنگی طولانی مدت وجود دارد، ممانعت و یا به حداقل رساندن بروز این حالت و تجزیه نشدن بافت ماهیچه ای است.

سوخت و ساز بدن در روزه‌داری

وی گفت: در بعضی از منابع توصیه شده است است که در ماه مبارک رمضان، افرادی که اضافه وزن دارند، بهتر است میزان دریافت مواد غذایی را نسبت به سایر ایام ۲۰% کم کردن دهند، که در این صورت پیروی از یک برنامه ی غذایی صحیح وکنترل شده، با سوزاندن و از بین بردن چربی های اضافه در بدن، باعث چربی سوزی و در نهایت باعث اوج بردن سطح سلامت فرد و جامعه می شود؛ آیا که چاقی و اضافه وزن، منشا مهم بسیاری از بیماری های متابولیک و غیرواگیر است که فوت ومیر بالایی را به خود تخصیص داده شده است می دهد و این خود از فایده های و تاثیرات مهم روزه داری در کنترل بیماری هاست.

این کارشناس تغذیه افزود: سایر افراد که اضافه وزن ندارند، می توانند سطح دریافت انرژی روزانه ی خود را ماه رمضان مانند سایر ایام حفظ نمایند، که در این صورت در آخر ماه رمضان عوض کردن محسوسی در وزن آن ها ایجاد نمی شود؛ در کل می توان گفت که زیاد کردن یا چربی سوزی افراد در آخر ماه مبارک، به عوامل مختلفی مانند اوضاع اضافه وزن و چاقی فرد قبل از ورود به ماه رمضان، نحوه ی تغذیه فرد در این ایام و اوضاع فعالیت های بدنی او در طول ماه بستگی دارد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم در خصوص سوخت و ساز بدن در وقت روزه داری عنوان کرد: در آخر ماه مبارک رمضان افرادی که به نکات تغذیه‌ای توجه نمی کنند، به ا

وی افزود: به همین دلیل، در آخر ماه مبارک رمضان افرادی که به نکات توجه نمی کنند، به اضافه وزن مبتلا می شوند؛ این افراد ممکن است که از فایده های معنوی این ماه بهره ی کافی برده باشند، ولی خود را از بهره های جسمی این ماه محروم نموده اند.

حق ویسی در خصوص فایده های روزه داری، عنوان کرد: روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر فوایدی که جهت جسم و بدن انسان دارد، عامل تقویت اراده، آموزش دهنده ی قناعت، عامل نظم و انضباط، عامل بازدارنده از گناه و کنترل شهوت، عامل صبر واستقامت، عامل درک زحمت و آلام گرسنگان و عامل ترغیب به عبادت است.

سوخت و ساز بدن در روزه‌داری

واژه های کلیدی: انرژی | تغذیه | اضافه وزن | ماه رمضان | اضافه وزن | مواد غذایی | برنامه غذایی | چربی های اضافه

دانلود

نویسنده : topsblog