تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی روحانی واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوید / هاشمی طبا

مخالفان قسم خورده مدیر جمهور تا آخر عمر دولت دوازدهم دست از دردسرآفرینی و مانع تراشی بر سر راه دولت بر نمی دارند و عزمشان را روز به روز جهت ایجاد خلل در برنامه

روحانی واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوید / هاشمی طبا

هاشمی طبا: روحانی واقعیت های اقتصادی را به مردم بگوید

عبارات مهم : اقتصادی

مخالفان قسم خورده مدیر جمهور تا آخر عمر دولت دوازدهم دست از دردسرآفرینی و مانع تراشی بر سر راه دولت بر نمی دارند و عزمشان را روز به روز جهت ایجاد خلل در برنامه های دولت جزم تر می کنند. بدهید ترتیب همچنان کشور و جامعه باید از پرسشها در حوزه های اقتصادی، سیاست خارجه و فرهنگی و… زحمت ببرد و به رغم تلاش های مدیر جمهور جهت پیشرفت در این امور با وجود مانع تراشی ها و کارشکنی های مخالفان دولت نتیجه ای حاصل نخواهد شد که نمونه بارز آن توهین به ظریف در دانشگاه امیر کبیر و حمله به اتومبیل او و نیز مقصر جلوه دادن روحانی در فیلترینگ خبر رسان تلگرام است.

روحانی واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوید / هاشمی طبا

از این رو به تعبیر سیدمصطفی هاشمی طبا، مدیر جمهور چاره ای جز بیان واقعیات و پرسشها اقتصادی و سایر امور به مردم ندارد تنها از این طریق می تواند دردسرآفرینی های مخالفان را خنثی کند. همچنین دولت به جای وعده به مردم، صریح و روشن اعلام کند ما پرسشها بسیار زیادی در کشور داریم حتی ناگزیر باید صرفه جویی کنیم. در این راستا، «آرمان» با سیدمصطفی هاشمی طبا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ و وزیر سابق صنایع سنگین به گفت وگو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

آیا هیچ عزمی جهت مقابله با تحرک دلواپسان و مخالفان دولت دیده نمی شود؟

دولت چاره ای ندارد جز آنکه کابینه و عملکردش را نیرومند کند. لیکن رویارویی با دلواپسان و به طور کل مخالفان دولت مشکلی را حل نمی کند. بنابراین دولت ناگزیر باید زیاد روی برنامه ها و وعده هایش تمرکز کند. بسیاری از مخالفان دولت در ساختار کشور هم حضور دارند به همین علت نمی توان انتظار داشت که مدیر جمهور یا سایر ارکان با آنها برخورد کند.

مخالفان قسم خورده مدیر جمهور تا آخر عمر دولت دوازدهم دست از دردسرآفرینی و مانع تراشی بر سر راه دولت بر نمی دارند و عزمشان را روز به روز جهت ایجاد خلل در برنامه

همچنین چندان اهمیتی ندارد که مخالفان در رسانه های خود چه چیزی علیه دولت می نویسند و چه می گویند بلکه مساله مهم عملکرد دولت و رسیدن به وعده هایی است که در ابتدای کار دولت به مردم داده شده است هست. علاوه بر این، مدیر جمهور باید پرسشها را براق به مردم بگوید و به جامعه توضیح دهد که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه دولت وجود دارد. همانطور که روحانی قبلا اشاره کرد عده ای به جای حمایت از دولت و پاسخگویی در برابر پرسشها سکوت اختیار کردند.

از این رو، مدیر جمهور باید واقعیت های اقتصادی را به مردم بگوید و به مردم وعده ندهد. روحانی باید مسائلی را که منجر به بروز پرسشها در کشور شده است است صریح و روشن به مردم بگوید. در صورتی که مردم واقعیات و پرسشها را از زبان مدیر جمهور بشنوند خود در مورد روحانی و ادامه فعالیت دولت تصمیم خواهند گرفت. لیکن دولت نباید برنامه ها و سیاست های اشتباه و غیر اصولی گذشته را ادامه دهد.

بنابراین بهتر است که روحانی با صراحت با پرسشها برخورد کند و حقیقت را به جامعه بگوید. علی رغم عده ای که معتقدند دولت باید پول به جامعه تزریق کند باید اذعان داشت که دولت جز کمک به محرومان وظیفه ای در این راستا ندارد و نباید پول بیهوده به جامعه تزریق کند. لیکن نمی توان هم در خارج از کشور آمریکاٰ، عربستان و… با ما ستیزه داشته باشند و به دنبال دردسرآفرینی جهت کشور باشند در داخل هم عده ای به دنبال دردسر و دسیسه چینی علیه دولت باشند به همین علت روحانی چاره ای جز بیان واقعیات و پرسشها اقتصادی و سایر امور به مردم ندارد از این طریق می تواند بخش بزرگی از دردسرآفرینی های مخالفان را خنثی کند.

روحانی واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوید / هاشمی طبا

دولت در این اوضاع چه کاری می تواند انجام دهد؟

مخالفان هیچ گاه در زمین زدن و شکست دولت موفق نبوده اند. بنابراین جامعه توجهی به آنها ندارد. اوضاع مقایسه پرسشها در برابر دولت و مخالفان دولت شبیه این است که مخالفان دولت مانند کسانی هستند که فرزندی ایجاد کردند، نام او را رستم گذاشتند و بعد خودشان از آن می ترسند. دولت پاسخ مخالفان را تنها با عملکرد درست و تشریح بموقع پرسشها به مردم می تواند بدهد. در نهایت جامعه خود هوشیار است و می داند که مخالفان از این دردسرآفرینی ها چه قصد و غرضی دارند ولی روحانی باید به وظیفه و وعده های خود عمل و با جامعه براق برخورد کند.

مخالفان قسم خورده مدیر جمهور تا آخر عمر دولت دوازدهم دست از دردسرآفرینی و مانع تراشی بر سر راه دولت بر نمی دارند و عزمشان را روز به روز جهت ایجاد خلل در برنامه

اخیرا مدیر جمهور وزرا را به دو دسته امیدوار و ناامید تقسیم کرد و گفت که عده ای همواره امیدوارند و کارشان را به خوبی انجام می دهند و برعکس بعضی نیز همواره ناامیدند و انتقاد دارند. آیا این بیانات روحانی به مفهوم تصمیم جهت عوض کردن کابینه و نارضایتی اش از بعضی از وزراست؟

هیچ ایرادی ندارد که روحانی وزرایی را که در کار خود جدیت مورد نیاز ندارند و در دولت بافایده و موثر نیستند، تغییردهد. لیکن وحی منزل نازل نشده است وزیری که در کارش موفق نیست و حضورش در دولت موثر نیست هر چهار سال در کابینه باشد.

روحانی قبلا اشاره کرد که بعضی از مدیران روزه سکوت گرفتند، تصور می برید عدم وجود جسارت در میان وزرا ناشی از چه عواملی است؟ آیا مدیران دولت علی رغم انتظار جامعه تا این اندازه محافظه کار شده است اند؟

روحانی واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوید / هاشمی طبا

زیرا مدیران دولت به جای اینکه پاسخگوی خواسته های جامعه باشند و با مدیر جمهور در تحقق اهدافش همراهی کنند متاسفانه زیاد به فکر منافع جناحی و فردی خود و به دنبال حفظ پست و مقامشان هستند. درحالی که فردی که مسئولیتی را قبول می کند نباید به فکر منافع فردی خود باشد بلکه باید تنها نسبت به جامعه پاسخگو باشد و در سخن و عمل قاطع باشد، حتی اگر قرار باشد این قاطعیت به ضررش باشد و در نهایت از مسئولیتش برکنار شود. ولی چون مدیران دولت به دنبال حفظ موقعیتشان هستند به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و حمایت از برنامه های مدیر جمهور محافظه کاری پیشه می کنند.

شفافیت و گردش آزاد اطلاعات یکی از وعده های مدیر جمهور بوده هست. اکنون با توجه به اینکه فیلترینگ خبر رسان تلگرام اتفاق افتاده است آیا این اتفاق به زیان دولت نیست؟ مدیر جمهور جهت اینکه اعتماد جامعه را از دست ندهد چگونه باید با عنوان روبه رو شود؟

فیلترینگ خبر رسان تلگرام ارتباطی با مدیر جمهور ندارد، نهادهای دیگر باید پاسخگو باشند. از سویی مساله خبر رسان تلگرام با گردش آزاد اطلاعات تفاوت دارد. لیکن بسیاری از مطالب ارزش اطلاع رسانی ندارد ولی تحت عنوان اطلاعات مطرح می شود. گردش آزاد اطلاعات زمانی روی می دهد که پرسشها مربوط به جامعه، دولت و کشور به سهولت در اینترنت مطرح شود. در مجموع باید اذعان داشت که فیلترینگ خبر رسان تلگرام اقدام خوبی نبود. همچنین این مساله به هیچ روی تقصیر روحانی نیست و نباید مدیر جمهور را به خاطر فیلترینگ خبر رسان تلگرام سرزنش کرد.

بهتر نبود که مدیر جمهور به جای اینکه در پیج اینستاگرام مخالفت خود را با فیلترینگ خبر رسان تلگرام اعلام کند به شکل رسمی تری این مساله را با مردم در میان می گذاشتند و راجع به آن حرف می زدند تا مخالفان دولت نتوانند به سادگی آن را به گردن روحانی بیندازند؟

به هر روی، مدیر جمهور قبل از اینکه خبر رسان تلگرام فیلتر شود موضع خود را نسبت به این مساله اعلام کرد. اکنون تفاوت چندان زیادی ندارد که او بخواهد موضع خود را در پیج اینستاگرام و یا در گفت وگو با مردم اعلام کند بلکه مساله مهم این است که مردم بدانند فیلترینگ خبر رسان تلگرام ارتباطی با مدیر جمهور ندارد و تصمیم نهادهای دیگر بوده است نه دولت.

عده ای معتقدند که هنوز عوض کردن چندانی در اوضاع اقتصادی حاصل نشده هست، مسئله اساسی چیست؟ آیا عوض کردن به سرعت ایجاد نمی شود؟

وقتی پای صحبت مشاغل متفاوت می نشینیم هر کس بنا به موقعیت شغلی اش نظر خاص خود را نسبت به اوضاع اقتصادی دارد. به طور مثال هر فردی بر اساس دیدگاهش انتظار دارد که در شغلش ارتقا پیدا کند و درآمد بالاتری داشته باشد. مساله دیگری که به صورت عمومی به اقتصاد دامن می زند، اوضاع معیشت است که حتی بسیاری از مسئولان کشور هم راجع به این مساله سخن می گویند. اگرچه درعمل تلاش چندانی در این رابطه از سوی مسئولان صورت نمی گیرد و با دولت همکاری نمی کنند ولی خواهان اصلاح اوضاع اقتصادی و معیشت عمومی هستند. به هر روی همه سخنان مسئولان باید در نهایت برآیندی در جهت اصلاح امور اقتصادی به دنبال داشته باشد.

اما مواردی وجود دارد که مانع اصلاح اوضاع اقتصادی در کشور شده است اند. نخستین مانعی که باعث گردیده است تاکنون پرسشها اقتصادی کشور بر حسب انتظار حل نشود حجم پول ۱۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در داخل تحت عنوان بهمن نقدینگی است در هر بخشی که وارد کار شود اوضاع را به هم می ریزد. بخشی از این افراد کسانی هستند که درصدد به هم ریختن فضا و خروج پول از کشورهستند. بنابراین، افراد مذکور هنگامی که وارد بازار ارز و مسکن می شوند بازار دچار تلاطم می شود. مانع دیگری که اجازه نمی دهد اوضاع اقتصادی اصلاح پیدا کند بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت است در صورتی که دولت بدهی خود را به بخش های متفاوت پرداخت کند بسیاری از طلب کاران، کارآفرینان، شرکت های مشاور و پیمان کار فعال می شوند و می توانند به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

نکته سوم که می تواند در اقتصاد کشور تحرک ایجاد کند حدود ۵ هزار طرح نیمه تمام درکشور است که باید تعیین وظیفه شوند حتی در صورت لزوم نیروی بخش شخصی وارد عمل شود. علاوه بر این، هنگامی که مجلس تصویب می کند دولت فلان میزان ارز جهت تامین بودجه خود بفروشد دولت هم به هر کس که بخواهد ارز می فروشد در نتیجه حجم واردات زیاد کردن می یابد و در صورت زیاد کردن واردات، مشتری کارخانجات کم می شود.

در تابستان جاری با بحران کمبود برق روبه رو هستیم که دولت باید ناگزیر جهت این مساله چاره ای بیندیشد. در نتیجه با توجه به موارد مذکور و شرایط موجود عوض کردن مورد نظر به وجود نمی آید. لیکن هر عوض کردن اساسی منجر به بروز مشکلاتی در جامعه می شود. بنابراین سخن عده ای که می گویند تغییراتی در اوضاع اقتصادی آن طور که باید نه در جهت مثبت و نه در جهت منفی چندان حاصل نشده، کاملا درست هست. مسئولان زیاد به دنبال آن هستند که با این اقتصاد کجدار و مریز واکنش‌ها کنند. ولی ایجاد عوض کردن در اقتصاد با این شرایط و موانعی که وجود دارد، بسیار سخت است.

بخش هایی از جامعه، اوضاع اقتصادی دولت روحانی را با دوران احمدی نژاد مقایسه می کنند و می گویند که توان خرید مردم در دولت نهم و دهم زیاد بوده هست. این در حالی است که بسیاری از پرسشها اقتصادی کشور ناشی از سیاست های غلط دولت احمدی نژاد است.

توان خرید مردم به عوامل بسیاری بستگی دارد. بدیهی است در دوران احمدی نژاد تورم ۴۶ درصدی وجود داشت که روحانی تا حدودی این تورم را کنترل و سرعت تورم را کم کرد. بنابراین تورم از بین نرفت که این خود ناشی از بسیاری پرسشها است که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد. یکی از این عوامل وابستگی دولت به فروش ارز هست. دولت خواه ناخواه دلش می خواهد ارز گران شود لیکن باید بودجه اش تامین شود. دولت یک بودجه جاری سنگین از جمله یارانه ها دارد که باید پرداخت کند. بنابراین رقم کلانی که دولت به مردم بابت یارانه پرداخت می کند، خود منجر به تورم می گردد. لیکن در معادلات اقتصادی همواره گفته می شود که حجم نقدینگی باید متناسب با تولید ملی باشد.

در حالی که طی سال های اخیر تولید ملی کشور افزایشی نداشت و قیمت تولید ملی در سرانه کشور حدود ۳ یا ۴ هزار دلار است در حالی که در بسیاری از کشورها این قیمت از ۱۵ هزار دلار هم تجاوز کرده هست. لیکن بعد از انقلاب همه دولت ها بدون استثنا به فکر ایجاد رفاه جهت مردم بودند و چون سرمایه گذاری تا اندازه ای حوصله می خواهد و نیاز به وقت دارد پیشرفت چندانی در بخش سرمایه گذاری خارجی طی سال های اخیر نداشتیم. بنابراین دولتمردان درصددند که به نحوی جامعه را با سرمایه گذاری در تولید صنعتی و توریسم راضی کنند. اکنون تا اندازه ای به این مرحله رسیدند علیرغم اینکه مردم از امکانات مورد نیاز برخوردارند ولی نارضایتی های دیگری در سطح جامعه وجود دارد.

به طور مثال امروز اکثر روستاهای کشور از نعمت برق، آب و گاز برخوردارند. در سراسر کشور مردم همواره آزاد بودند که چاه و آب های زیر زمینی ایجاد کنند تا صنعت کشاورزی رشد پیدا کند. همه این موارد باعث گردیده است که منابع کشور از بین برود. بدیهی است که هنگامی که سرمایه گذاری نشود تولیدات بیشتری جهت صادرات وجود ندارد و درآمد ناخالص ملی و در نتیجه درآمد سرانه افراد هم زیاد کردن نمی یابد و این روند همان طور ادامه پیدا می کند با وجود اینکه مردم از امکانات بسیار زیادی منتفع شدند ولی این انتفاع زیاد از مایملک و منابع مملکت هزینه شده است هست.

مردم در پرسشها اقتصادی اغلب دنبال علت و علت نیستند، آنها می خواهند تغییری در قیمت بیکاری و تورم و رکود ببینند. آقای روحانی چگونه می تواند این انتظار را برآورده کند؟

کاهش بیکاری نیاز به سرمایه گذاری دارد و دولت هم بودجه کافی جهت سرمایه گذاری در اختیار ندارد. بخش شخصی هم چندان از سرمایه گذاری استقبال نمی کند. در نتیجه هنگامی که سرمایه های کشور صرف اموری مانند یارانه می شود، بیکاری قابل برطرف نیست. لیکن دولت در طول هشت سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در سطح جامعه توزیع کرد در حالی که دولت با این مبلغ کارها بسیاری می توانست انجام دهد و با ایجاد کارخانه به برطرف و کم کردن بیکاری کمک کند. بخشی از این بودجه می توانست در اختیار کوله بران در کردستان قرار بگیرد.

اما به جای سرمایه گذاری در اشتغال، یارانه به سطح جامعه تزریق شد و در نهایت کارآفرینان دچار مسئله شدند. به همین علت بیکاری همچنان وجود دارد. در رابطه با توریسم باید اذعان داشت که هنگامی که ترکیه ۱۵ میلیون توریست دارد ولی کشور عزیزمان ایران توریستی ندارد به همین علت ترکیه از این راه درآمد داشته و هیچ تغییری در درآمد کشور ما ایجاد نمی شود. مسئله توریسم هم با توجه به اوضاع کشور عزیزمان ایران در جامعه بین المللی و سیاست خارجه کشور قابل حل نیست. بنابراین بیکاری ناشی از عوامل مختلفی است که با توجه به پرسشها مذکور و موانع موجود قابل حل نیست.

در صورتی که وظیفه برجام مشخص شود دولت چگونه می تواند سرمایه گذاران خارجی را جهت سرمایه گذاری در داخل ترغیب کند؟

وضعیت سرمایه گذاری خارجی کشور عزیزمان ایران به هیچ روی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. لیکن در بسیاری اوقات سرمایه گذاران خارجی را به داخل راه نمی دهیم. سرمایه گذاری باید جهت سرمایه گذاران خارجی سودآور باشد تا به سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران اقدام کنند. علاوه بر این، پرسشها داخلی کشور عزیزمان ایران بسیار زیاد از آن است که فقط تحت تاثیر پرسشها خارجی باشد. لیکن باید تفکرعده ای اصلاح شود و مخالفان هم باید به جای کارشکنی با دولت همکاری کنند.

همچنین همه مردم باید در جریان امور قرار بگیرند تا بتوانند به دولت کمک و از روحانی و برنامه هایش حمایت کنند. از سویی کشورهایی اقدام به سرمایه گذاری می کنند که پول و بودجه ای ندارند. ولی کشور عزیزمان ایران پول نفت دارد با این همه بازهم خواهان سرمایه گذاری خارجی هست. با توجه به پرسشها مذکور سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران رغبتی نشان نمی دهند. در نتیجه نخست باید فضا جهت سرمایه گذاران فراهم و سپس منافعش تامین شود، تضمین های مورد نیاز به سرمایه گذاران داده شود تا به سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران ترغیب شود. در غیر این صورت شرایط همچنان به همین منوال خواهد بود.

فکر می کنید اگر روحانی پرسشها را براق به جامعه بگوید در اعتماد مردم و جلب حمایت و همکاری نهادهای دیگر با دولت تاثیر می گذارد؟

دولت باید سیاست های مورد نیاز را اتخاذ کند و کارها و برنامه های خود را در برابر پرسشها به جامعه اعلام کند. در این صورت مردم از دولت و برنامه و سیاست هایش حمایت خواهند کرد. ولی هنگامی که سیاست خارجه کشور به گونه ای است که در غیر از وزارت امور خارجه که مسئول مهم پیگیری این عنوان هست، بعضی سخنان دیگر هم شنیده می شود احتمال دارد در خارج از کشور این شائبه را ایجاد کند که ما وحدت نداریم. ضمن اینکه باید به هر طریق ممکن وحدت خودمان را به دنیا نشان دهیم تا بدانند که با همین وحدت تاکنون ایستادگی کرده ایم ولی نباید سخنان غیر اصولی به وسیله افراد غیر مرتبط با این امر حساس بر این وحدت خدشه وارد کند. خدشه به وحدت داخلی می تواند دشمن های را جنبش کند که در سطوح متفاوت انرژی کشور را بگیرند.

اگر دقت کنیم در مساله تحریم ها هم می توان دید که وحدت ما چگونه به انسجام تحریم ها خدشه وارد کرد. با همه اینها در مبادلات بانکی مان با اروپایی ها نباید خلل وارد شود و در صادرات باید فعال تر باشیم و حتی در صنعت توریسم می توانیم برنامه ریزی کنیم. با توجه به این شرایط دولت باید بتواند کارها تازه و موثری انجام دهد. سخن روشن اینکه باید سیاست های داخلی و خارجی مان از هر زمانی هماهنگ تر باشد. اگر در مواردی مشکلاتی وجود دارد، دولت صریح و روشن اعلام کند که ما پرسشها بسیار زیادی در کشور داریم و به عنوان نمونه در فلان مورد ناگزیر باید صرفه جویی کنیم.

آرزوی بزرگ

واژه های کلیدی: اقتصادی | دولت روحانی | سرمایه گذار | رونق اقتصادی | سرمایه گذاری | انتخابات ریاست جمهوری | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو