تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

وزیر راه و شهرسازی از احتمال انتقال یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق بعد انداز مسکن یکم جهت جبران کسری منابع این صندوق خبر داد. 

۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

عبارات مهم : میلیون

وزیر راه و شهرسازی از احتمال انتقال یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق بعد انداز مسکن یکم جهت جبران کسری منابع این صندوق خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس به بحث راجع به تامین مسکن جهت طبقات میانگین و زیر میانگین پرداخت و ادامه داد: بحث عمده ای که در وزارت منزل دنبال می شود، زیاد کردن قدرت خرید متقاضی مسکن هست. اگر جنبه مالی بخش مسکن خوب طراحی نشود، باقی کارها ابتر باقی می ماند. موتور محرکه این بخش طراحی مالی است.

وی به اهمیت تامین مالی جهت خرید مسکن اشاره کرد و گفت: فرض محال اگر جایی پیدا شود که صدها هزار واحد مسکونی بسازد، اگر قدرت خرید نباشد اتفاقی رخ نمی دهد و واحدی فروش نمی رود. بنابراین ما به سراغ جانب تقاضا رفتیم.

۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

آخوندی افزود: هنگامی که من به وزارتخانه آمدم میزان وام بانکی نسبت به ارزش ملک (Loan To Value) در پایتخت کشور عزیزمان ایران به حدود ۷ درصد کم کردن پیدا کرده بود و در شهرستان ها ۱۷ تا ۲۰ درصد بود. میزان تسهیلات۲۰ میلیون تومان و قیمت یک واحد میانگین مسکن ۳۰۰ میلیون تومان بود.

وزیر راه و شهرسازی به سابقه حمایت از جانب تقاضای مسکن در دوره های پیشین اشاره کرد و گفت: جهت آنکه قدرت خرید اوج رود، چند مدل در کشور عزیزمان ایران تجربه شده است هست. یک مدل که هنوز هم رواج دارد، یارانه بر سود هست. بزرگترین مسئله یارانه بر سود ـ که به عنوان نمونه جهت بخش روستایی در حدود ۱۰ درصد است ـ، زیاد بودن بار مالی آن جهت دولت است.

وزیر راه و شهرسازی از احتمال انتقال یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق بعد انداز مسکن یکم جهت جبران کسری منابع این صندوق خبر داد. 

آخوندی افزود: ادعای بانک مرکزی تا سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت جهت یارانه بر سود هست. مشخص است که دولت همچین پولی ندارد. در بودجه ۹۷ بودجه ای جهت پرداخت این بدهی در نظر گرفته شده است هست. این ارقام صرفا وارد حساب شده، حسابداری می شود و بدهی دولت و طلب بانک مرکزی و بانک ها از دولت زیاد کردن پیدا می کند. نتیجه این است که بانک ها ترجیح می دهند اصلا تسهیلات ندهد. در عمل بی اعتمادی گسترده بانک ها نسبت به دولت ایجاد می شود.

مردم از پرداخت نشدن یارانه تسهیلات بافت فرسوده شکایت دارند

وی ادامه داد: اکنون در بحث تسهیلات جهت نوسازی بافت فرسوده مصوبه ای وجود دارد که ۱۰ درصد از سود را دولت یارانه بدهد. بانک ها از پرداخت نشدن این یارانه شکایت داشتند. آیین نامه ای تصویب شد که بانک ها تسهیلات با سود ۱۸ درصدی ارائه دهند و دولت یارانه را مستقیم به مردم پرداخت کند. نتیجه اینکه بودجه ای جهت این منظور تامین نشد و یارانه ای به مردم پرداخت نشد. مردم شکایت دارند مدام در شهرهای متفاوت تجمع می کنند.

۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی نصف شد

به گفته آخوندی دولت به دنبال آن است که با توجه به توانایی هایی که دارد، راهکارهایی را اتخاذ کند که متکی به یارانه نباشد. چراکه تاکنون همه روش های متکی به یارانه شکست خورده و بی اعتمادی گسترده ایجاد کرده اند. وی راجع به تجربه این قبیل راهکارها در کشور گفت: با اجرای راهکارهای متکی به یارانه سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی به زیر ۱۳ درصد کم کردن پیدا کرد و به ۷ درصد رسید. این رقم معمولا بین ۲۲ درصد تا ۲۶ درصد بود. بانک ها از بخش مسکن خارج شدند. از سوی دیگر اگر بخواهیم مثل تجربه مسکن مهر پول چاپ کنیم، پرسشها دیگری پدید می آید. حتی مجلس گذشته نیز پیش از دولت یازدهم این اقدام را در بودجه سال ۹۲ متوقف کرد.

وزیر راه و شهرسازی از احتمال انتقال یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق بعد انداز مسکن یکم جهت جبران کسری منابع این صندوق خبر داد. 

راهکار دولت: جنبش بخش تقاضا

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای موجود جهت جنبش بخش تقاضای مسکن گفت: روشی که من پیگیری کردم این بود که به سراغ بعد انداز برویم. در این روش هرکه بعد انداز کرد بر مبنای آن تسهیلات دریافت می کند. پیشتر که در وزارت مسکن و شهرسازی فعال بودم نیز این اقدام صورت گرفت. هنگامی که در سال ۷۲ این اقدام شروع شد، تعداد بعد اندازکنندگان تقریبا ۲۰۰۰ نفر بودند. این رقم در سال ۸۴ رسید به ۳ میلیون نفر رسید.

۱میلیارد دلار از صندوق توسعه جهت مسکن یکم

آخوندی افزود: در این روش تلاش بر این است که قیمت تمام شده است پول را جهت بانک کم کردن دهیم. فردی که با استفاده از این روش بعد انداز می کند، به ازای خواب پول سود دریافت نمی کند، بلکه امتیاز تسهیلات می گیرد. به این ترتیب قیمت تمام شده است پول جهت بانک کم کردن می یابد و تنها به اندازه عملیات جاری آن می شود.

وی ادامه داد: اگر عملیات در حوزه مسکن دقیق طراحی نشود، در حد شعار باقی مانده و سریع متوقف می شود. در کشور عزیزمان ایران مداخله ای بزرگتر از مسکن مهر سراغ نداریم، ولی در همان دولت قبل متوقف شد. چون این مداخله ها امکان استمرار ندارند.

قیمت تمام شده است پول جهت تسهیلات مسکن ۳ تا ۴ درصد است

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح ارقام همکاری و سپرده گذاری مردم پرداخت و گفت: در این سه ساله تعداد بعد اندازکننده ها بیش از ۴۰۰ هزار نفر و میزان سپرده بیش از ۷ هزار میلیارد تومان شده است هست. دولت به سمت تجهیز منابع خاص بخش مسکن حرکت کرد. این تجهیز منابع چند شاخصه دارد. به بخش دیگری داده نمی شود چراکه هر کسی که بعد انداز کرده هست، در برابر آن به دنبال وام مسکن هست. قیمت تمام شده است پول نیز صرفا معادل هزینه عملیات نگهداری در بانک هست، بنابراین قیمت پول جهت بانک بیش از ۳ یا ۴ درصد نیست. این پول ارزان قیمت است.

عباس آخوندی با اشاره به این توصیه که تنظیم بخش اقتصاد خرد یا اقتصاد خانوار یکی دیگر از شاخصه های این اقدام هست، افزود: توصیه دیگر این است که دولت می تواند یک برآورد دقیق از میزان تقاضا داشته باشد. اکنون می دانیم که این ۴۰۰ هزار نفر به دنبال خرید مسکن هستند، چراکه به همین منظور بعد انداز کرده اند.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۲۵۰ روز به صورت میانگین هر روز ۷۵۰ نفر بعد انداز کرده اند. امسال میانگین بعد اندازکننده ها بالای روزی ۱۰۰۰ نفر خواهد رفت و انتظار داریم که در انتهای سال تعداد بعد اندازکننده ها از ۶۰۰ هزار نفر عبور کند. بنابراین در حال سامان دادن به تقاضا هستیم.

به گفته آخوندی قیمت کنونی تسهیلات به صورت عمومی ۹.۵ و در بافت فرسوده ۸ درصد است و دولت تقلیل قیمت سود عمومی به ۸ و قیمت سود بافت فرسوده به ۶ درصد را پیشنهاد داده هست. در حال حاضر رییس جمهور با کم شدن قیمت سود تسهیلات بخش فرسوده موافقت کردند که این تصمیم بعد از عبور از مراحل شورای پول و اعتبار عملی خواهد شد.

قدرت خرید مسکن متقاضیان زیاد کردن یافته است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات ساخت و خرید جهت یک زوج در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۱۶۰ میلیون تومان هست، گفت: نسبت وام به ارزش ملک از ۷ به ۴۵ تا ۵۰ درصد زیاد کردن یافته هست، بنابراین متقاضی توانمند شده است و می تواند با توان بیشتری وارد بازار شود. این رقم جهت زوج ها در شهرهای بزرگ غیر از پایتخت کشور عزیزمان ایران ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان هست. در شهرهای کوچک یک آپارتمان میانگین با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان معامله می شود، بنابراین ۸۰ میلیون تومان تسهیلات رقم بسیار بالایی به حساب می آید و نسبت وام به قیمت بسیار ارزشمند هست. از سوی دیگر با توجه به اینکه سود پایین هست، تسهیلات ارزان قیمت به شمار می رود و مقدار اقساط کم کردن پیدا می کند.

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ میلیارد دلاری دولت در بانک عامل بخش مسکن

آخوندی بزرگترین مسئله این مدل را امکان پیشی گرفتن میزان تعهدات دولت از میزان بعد انداز دانست و افزود: این مساله می تواند پاشنه آشیل این مدل باشد. جهت برطرف این مشکل، به رییس جمهور پیشنهاد داده شد که دولت از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار در بانک عامل بخش مسکن سپرده گذاری کند.

وی ادامه داد: البته قانون سه روش جهت حل این مساله آینده نگری کرده هست. سپرده گذاری صندوق توسعه ملی، زیاد کردن سرمایه بانک عامل بخش مسکن، و یا انتشار اوراق همکاری با قیمت ۲ درصد این سه راه حل هستند. این اوراق به منظور استفاده به وسیله بانک ها و ارائه به بانک مرکزی به جای سپرده قانونی آینده نگری شده است هست. البته بانک مرکزی با اجرای این قانون موافق نیست.

آخوندی با اعلام اینکه سیاست گذاری بر سود و بر مدت توقف سپرده در بانک دو ابزار دولت جهت کنترل بخش تقاضای مسکن هستند، گفت: این راهکار دولت جهت کنترل بخش تقاضا هست. تصور من این است که با این روش بخش مسکن دارای برنامه می شود. برنامه ای که هم خانوار و هم دولت روی آن حساب کنند و هزینه ای را متوجه بودجه نکند.

تمرکز بر بهسازی بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی سیاست گذاری جهت بازسازی بافت فرسوده را از دیگر اولویت های دولت برشمرد و گفت: دریافت تسهیلات در این بخش سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته هست. سود این تسهیلات ۸ درصدی است که نسبت به همه تسهیلات دیگر ارزان تر است و بنابراین بسیاری به سمت دریافت این تسهیلات متمایل می شوند. به این صورت دولت ابزاری را جهت سیاست گذاری در بخش فرسوده نیز به دست آورده است.

وی افزود: با همین برنامه سال گذشته رشد ۷ درصدی در بخش مسکن را شاهد بودیم و این رشد می تواند امسال نیز ادامه پیدا کند. البته پرسشها دلار در چند روز گذشته در این بازار نیز تاثیر گذاشته هست. اگر دولت جلوی زیاد کردن قیمت دلار را بگیرد این روند نیز به حالت عادی باز می گردد.

آخوندی با اشاره به اینکه کسانی که ساکن بافت فرسوده هستند نیز می توانند تسهیلات خاص ساخت و بازسازی دریافت کنند، خبر داد: رییس جمهور گفته دولت حاضر است ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بانک عامل بخش مسکن سپرده گذاری کند. بانک عامل بخش مسکن نیز وعده داده دو برابر سپرده دولت تسهیلات دو ساله ساخت را به سازنده در بخش فرسوده نصف قیمت مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کند. اقساط ماهانه این تسهیلات اگر ۱۰۰ میلیون تومان باشد با سود ۶ درصد و در مدت ۱۲ سال، کمتر از ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد.

بهسازی بافت فرسوده یعنی همین مناطق پایین شهر

وی ادامه داد: هنگامی که ما می گوییم بهسازی بافت فرسود، منظور همین مناطق پایین شهر هست. جامعه نشانه ما همین افراد میانگین و زیر میانگین هست. نشانه مورد تایید بخش فرسوده هست. باید توجه داشت که محلات قدیمی به تدریج از درون فرسوده شده است اند. نمی شود این بخش ها را رها کرد. در صورت رها کردن این محلات به مرکز فساد و قاچاق تبدیل می شوند. ساکنان محلات را هم نمی شود عوض کرد. باید سطح زندگی را ارتقا داد که مردم در همین بافت زندگی کنند. بیش از ۴.۵ میلیون نفر از مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران در این بافت زندگی می کنند و جامعه نشانه ما نیز همین بخش از مردم هستند.

آخوندی همچنین به تصویب ماده ۹ در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس ماده قانونی بسیار مناسبی را به نام ماده ۹ تصویب کرده هست. طبق این ماده زمین های بی سند در بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین با حکم قاضی و اوسط شرکت ثبت سند دار می شوند. این ماده تا کنون اجرا نشده بود. اکنون با قوه قضاییه هماهنگ شده است و جهت هر ۳۰ استان قاضی تعیین شده است هست. این ماده به زودی اجرایی می شود

واژه های کلیدی: میلیون | یارانه | تسهیلات | شهرسازی | عباس آخوندی | تسهیلات مسکن | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو